Energia hathajogy

Hathajoga nám pomôže uvedomiť si vnútorné pocity prostredníctvom fyzického cvičenia.


Pod pojmom hathajoga sa ukrývajú telesné cvičenia, ktorých filozofia vychádza z pohybov systému tantra. Telo a pohyb je pre tieto typy jogy nástrojom hľadania vnútorného pokoja. Hathajoga venuje pozornosť najmä nácviku správneho dýchania a pozícií. Podľa inštruktorky powerjogy Denisy Galovičovej pomocou nej získame pružnejšie a štíhlejšie telo, nezávisle od nášho veku alebo športovej zdatnosti: „Postupným uvoľňovaním tela aj mysle nás hathajoga privedie aj k relaxácii. Pomáha rozvíjať pohybovú koordináciu a pravidelným cvičením sa človeku zlepší schopnosť sústredenia aj celkový zdravotný stav.“

Zážitok z cvičenia
Hathajogu charakterizujú cviky s výdržami, takzvané asány. Sú to pozície, ktoré telu dokážu vrátiť rovnováhu, dodávajú mu silu a dostanú vás do dobrého fyzického stavu. „Každý človek si však musí nájsť vlastný spôsob vykonania cviku, aby na jeho telo aj myseľ pôsobil pozitívne,“ vysvetľuje inštruktorka, podľa ktorej by si najmä začiatočníci mali uvedomiť, že nejde o to, ako dokážu natiahnuť svoje svaly, alebo ako dlho vedia zotrvať v určitej pozícii: „Cvičenie jogy je spôsob komunikácie s telom. Človek musí byť trpezlivý, počkať, kým ho pustí ďalej a pozorne vnímať jeho schopnosti.“ Joge sa nevenujeme pre vonkajší efekt, ale pre vlastný, vnútorný zážitok z cvičenia. V jednotlivých pozíciách zotrvávame od desiatich sekúnd až po niekoľko hodín. „Nevyhnutné je nepretržite sa sústrediť na spevnenie svalov panvového dna a koncentrovať sa na svoje vnútro,“ vysvetľuje inštruktorka.

Pozor na bolesť
Cvičiť však treba s ohľadom na fyzickú aj psychickú kondíciu. „Nesprávny odhad síl by viedol k zraneniam a negatívnym účinkom,“ hovorí Galovičová. Pri chybnom robení cvikov by nás v extrémnych prípadoch mohla začať trápiť bolesť hlavy, prílišné búšenie srdca, triaška, nevoľnosť a iné nepríjemné pocity. Podľa inštruktorky sa cvičenie jogy neodporúča pri zdravotných ťažkostiach, ako sú zápaly a rôzne bolestivé stavy, ani tesne po úrazoch. „Pri akýchkoľvek problémoch je potrebné najskôr sa poradiť s lekárom. Dôležité je cvičiť nenásilne, doťahovať pohyby prirodzeným spôsobom, bez švihania,“ dodáva inštruktorka a zdôrazňuje, že cvičenie hathajogy nás unaví, ale príjemne a účinne.

Ako dýchať?
Rôzne techniky dýchania sa označujú pojmom pránajáma. Podporujú mentálne sústredenie a rozširujú vedomie. „Dýchanie zásobuje bunky nášho tela kyslíkom, je skvelým zdrojom energie a podporuje proces chudnutia,“ vysvetľuje inštruktorka. „Dýchame nosom, pomaly, hlboko, pokojne a pravidelne. Na správne dýchanie sa musíme sústrediť pri vykonávaní všetkých pohybov.“ Technika, ktorú nazývame plný jogový dych, ovplyvňuje naše telo aj myseľ. Charakterizuje ju plynulé, harmonické spojenie brušného, hrudného a podkľúčneho dýchania do jednej „vlny“. Dych má byť tichý, pričom pri výdychu sa svaly uvoľnia, pri nádychu stiahnu.


Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 230
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 439
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 161
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 086
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 420
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 283
  7. Kam do tepla v januári? 2 293
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 998
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 164

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Prečo ľudia podvádzajú? Prieskum dal jasnú odpoveď a nie je iba jedna

Aké sú motivácie tých, ktorí páchajú neveru a prečo sú aj šťastní ľudia neverní?

Wellness cestovanie: Čo si pod novým trendom predstaviť?

Cestovanie, ktoré má v prvom rade priniesť oddych a očistu mysle, je staro-novou záležitosťou v inovatívnom šate.

Dolly Parton: Ako sa z obyčajného dievčaťa stala kráľovná country

Blýskavé kostýmy, výrazný mejkap, objemné platinové blond vlasy a typický „hrkálkový“ hlas, to všetko tvorí legendu country hudby.

Sedem malých predsavzatí pre vašu krásu

Toto je niekoľko drobností, ktoré môžeme urobiť, aby sme pomohli pleti či vlasom.

Desať receptov na muffiny

Jednoduché, zdravé aj rafinované recepty na koláčiky v košíčku.