SME
Sobota, 19. jún, 2021 | Meniny má AlfrédKrížovkyKrížovky

Zmena stravy ako liek

známa pravda. Väčšina z nás však zabúda na to, ako úzko je prepojená výživa s naším zdravím.

Keď sme chorí, zväčša zájdeme k lekárovi, ktorý nám nasadí lieky a za pár dní či týždňov na ochorenie už aj zabudneme. Mnohé však možno ovplyvniť aj za pomoci stravy a toho, že isté potraviny či zložky nášho jedálneho lístka z neho vylúčime, alebo naopak, pridáme. „Všetko, čo zjeme, sa stáva v našich črevách pôdou, v ktorej sme zasadení a z ktorej žijeme. Tak, ako živorí rastlina v zlej pôde, živorí človek na zlej strave. Navyše, plocha, cez ktorú sa v našom tenkom čreve vstrebáva to, čo potrebujeme, ale aj to, čo nám škodí, je 180 až 300 štvorcových metrov. Myslím si preto, že by bolo veľmi hlúpe popierať vplyv výživy na naše zdravie,“ tvrdí odborník na výživu Igor Bukovský z Ambulancie klinickej výživy. Hoci záujem o výživu a jej vplyv na zdravie sa môže vnímať ako „trendový“ a novodobý, bol tu aj v minulosti. Najmä staroveké grécke prostredie umožnilo prvé objavy o vplyve potravín na zdravie človeka. „Bol to vraj Hipokrates, ktorý sformuloval okrídlenú vetu: Sme to, čo jeme. Inštitucionalizovaná veda o výžive sa však objavila až koncom 19. storočia a v súčasnosti je to jedna z najdynamickejších a najkomplexnejších vedných oblastí,“ dopĺňa Bukovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Zdravé a nezdravé
Nekvalitné lacné sladkosti a cukrovinky, sladené a farbené nealkoholické nápoje, alkohol, solené a vysmážané potraviny, vnútornosti, červené mäso, mäsové konzervy – to sú potraviny, o ktorých je známe, že nám škodia, a napriek tomu ich konzumujeme. „Medzi tie tajnejšie však patria potraviny obsahujúce nebezpečné transmastné kyseliny v podobe pokrmového tuku a tuku na pečenie, ktoré nájdeme vo väčšine plnených dobošiek, keksov a oplátok, v lacných čokoládach, niektorých mliečnych výrobkoch, dezertoch, zákuskoch a podobne,“ hovorí Igor Bukovský. Naopak, v nedostatočnej miere konzumujeme obilniny a celozrnné výrobky. Hoci chránia pred cukrovkou, obezitou, hypertenziou (vysokým krvným tlakom), aterosklerózou aj rakovinou, stále nad nimi prevažuje spotreba bielej múky a bielej ryže. „Taktiež spotreba strukovín, ktoré chránia aj pred osteoporózou (rednutím kostí), je iba necelé tri kilogramy na osobu na rok oproti vyše 100 kilogramom mäsa. A stále je nízka naša konzumácia ovocia a zeleniny, o orechoch a olejnatých semenách ani nehovoriac,“ tvrdí odborník.

Skryť Vypnúť reklamu

Kedy pomôžu?
Úprava výživy sa dá úspešne terapeuticky využiť pri väčšine ochorení srdca a ciev, pri cukrovke, alergiách a astme, pri väčšine chorôb tráviaceho systému, pri zápalových ochoreniach, ako napríklad pri istých reu-matických ochoreniach. Možno ňou prispieť k zlepšeniu aj pri väčšine nádorových ochorení, pri mnohých ochoreniach imunity, ale aj v prevencii osteoporózy, sivého zákalu, degenerácie sietnice, degeneratívnych ochorení mozgu a niektorých vrodených poruchách. „Nikdy som však netvrdil, že všetky choroby možno liečiť tým, že budete niečo jesť alebo niečo nejesť,“ hovorí Igor Bukovský. Úpravu stravy v súvislosti s nejakým konkrétnym ochorením by mal rozhodne ordinovať lekár alebo dietológ s dostatočnými vedomosťami o výžive. „V Spojených štátoch sa už začali využívať možnosti genetickej diagnostiky, a to umožňuje poskytnúť pacientovi odporúčania ušité presne na telo. Ak sa genetickým vyšetrením napríklad zistí, že ste nositeľom génu pre rakovinu hrubého čreva, máte možnosť a najmä dôvod urobiť všetko pre to, aby ste ju nikdy nedostali,“ ujasňuje Bukovský. Úpravu výživy však nemožno brať iba ako krátkodobú záležitosť a výsledky čakať zo dňa na deň, najmä nie v prípade ochorenia, ktoré vzniklo ako dôsledok dlhodobého zanedbávania zdravia. „Potom by aj terapeutická úprava výživy mala byť trvalá alebo aspoň dlhodobá. Pacienti, ktorých ku spolupráci so mnou dotlačili príbuzní, alebo ktorí pociťujú opatrenia ako negatívny zásah do svojho života a čakajú, kedy sa to skončí, málokedy dosiahnu zlepšenie stavu alebo uzdravenie. Vplyv výživy pri liečbe ochorení a jej vplyv na zdravie prirovnávam k záhradným prácam: ak dostanete záchvat starostlivosti a v zanedbanej záhrade strávite deň – dva, výsledkom bude možno pokosená tráva a natretý plot, ale nie krásna záhrada. Aby bol napríklad an-glický trávnik trávnikom, treba ho strihať tristo rokov,“ hovorí s nadľahčením Igor Bukovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Geneticky upravované potraviny
Ak chceme, aby mala strava blahodarné účinky na naše zdravie, musíme napríklad úplne vylúčiť geneticky upravované potraviny? Sú organické potraviny ideálne?
Na otázku odpovedá Igor Bukovský:
Myslím si, že človek, ktorý chce žiť v „zdravej pôde“, nepotrebuje vylúčiť geneticky manipulované ani výhradne konzumovať iba organicky pestované potraviny. Aj keď sú to vo väčšine prípadov zmysluplné opatrenia, ktoré podporujú zdravie, ľudia v našej krajine nezomierajú preto, lebo jedia geneticky manipulované a nejedia organicky pestované potraviny. Naše zdravie je poškodené zlým zložením stravy a prejedaním sa, napríklad tému geneticky manipulovaných potravín považujem zatiaľ pre verejné zdravotníctvo a sociológiu za síce dôležitú, ale okrajovú. Zaujímavé však v tejto súvislosti je, že geneticky manipulované potraviny naháňajú taký strach, hoci málokto sa bojí toho, čo niekto vyrobil z lacných surovín, syntetických látok a potravinárskeho odpadu a naplnil tým črevá, konzervy, papier, alobal alebo igelit a predáva to ako potravinu.

Skryť Vypnúť reklamu

Ekzémy
Aké látky nám chýbajú: Voda, fytochemikálie, vitamíny A, C, B a E, prirodzený betakarotén, zinok, železo, esenciálne mastné kyseliny.
V ktorých potravinách sa nachádzajú (čo je potrebné v našej strave doplniť): Farebné druhy zeleniny a ovocia (červené ríbezle, červené hrozno, cvikla, mrkva, špenát a pod.), olejnaté semená a orechy (ak nie sú potvrdeným alergénom), celozrnné potraviny, probiotiká.
Čo vylúčiť: Individuálne zistené alergizujúce potraviny (kravské mlieko, vajíčka, bravčové mäso, morské živočíchy, citrusy, orechy).
Aké výsledky sa môžu dostaviť a za aké obdobie: Zmiernenie alebo vymiznutie zápalových prejavov na pokožke závisí od celkového stavu pacienta, ale prvý náznak ústupu ťažkostí môže pacient pozorovať už do 2 týždňov.

Skryť Vypnúť reklamu

Astma
Aké látky nám chýbajú: Vitamín C a bioflavonoidy, horčík a omega-3 mastné kyseliny.
V ktorých potravinách sa nachádzajú (čo je potrebné v našej strave doplniť): Farebné druhy zeleniny a ovocia, citrusy (ak nealergizujú), zelené vňate, olejnaté semená, orechy (ak nealergizujú), probiotiká.
Čo vylúčiť: Alergizujúce potraviny (najmä kravské mlieko a výrobky z neho) a potravinové aditíva, fajčenie, alkohol, emočný stres, nadmernú fyzickú námahu silového charakteru.
Aké výsledky sa môžu dostaviť a za aké obdobie: Zníženie frekvencie a intenzity prejavov dýchacích ťažkostí je schopný pacient evidovať za zhruba šesť mesiacov.

Únava a nespavosť
Aké látky nám chýbajú: Voda, polysacharidy, aminokyselina tryptofán, acetylcholín, vitamíny B a C, esenciálne mastné kyseliny, horčík, vápnik, železo.
V ktorých potravinách sa nachádzajú (čo je potrebné v našej strave doplniť):
Celozrnné potraviny, olejnaté semená a orechy, kakao, banány, citrusy, zelené vňate, tmavozelenú listovú zeleninu, inaktívne pivovarské kvasnice, cesnak, bobuľovité ovocie.
Čo vylúčiť: Kávu a kofeínové nápoje, cigarety, ťažké jedlo neskoro večer, vyprážané jedlá, fyzickú pasivitu.
Aké výsledky sa môžu dostaviť a za aké obdobie: Zlepšenie kvality spánku, vyššiu mentálnu a fyzickú výkonnosť môže zaregistrovať človek už za mesiac.

Skryť Vypnúť reklamu


Ateroskleróza
Aké látky nám chýbajú: Vláknina, esenciálne mastné kyseliny, vitamíny B, antioxidanty (napr. rôzne fytochemikálie, selén, vitamín E).
V ktorých potravinách sa nachádzajú (čo je potrebné v našej strave doplniť):
Celozrnné potraviny, strukoviny a výrobky z nich, za studena lisované oleje (olivový, tekvicový, arašidový, repkový), cesnak, jablká, olejnaté semená a orechy, zelený čaj, probiotiká.
Čo vylúčiť: Alkohol, kávu a kofeínové nápoje, fajčenie, tučné mliečne výrobky a červené druhy mäsa, vnútornosti, vyprážané a fritované jedlá, bielu múku a výrobky z nej, bielu ryžu.
Aké výsledky sa môžu dostaviť a za aké obdobie: Vyhodnotiť vývoj stavu je veľmi zložité vzhľadom na náročnosť diagnostických postupov, ale napríklad u mužov sa problémy s erektilnou dysfunkciou môžu viditeľne upraviť za 6 - 8 týždňov, zlepšenie prietoku krvi srdcom a postihnutými cievami pri dôslednom dodržiavaní odporúčaní možno zaznamenať o 12 mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Crème de la crème po slovensky
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 28 356
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 925
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 779
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 714
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 6 580
  6. Po Slovensku na motorke 6 409
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 304
  8. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 4 995
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 4 440
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 4 414
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľuboš Kosík po príchode do Mali (vľavo) a teraz.

Zastavenie vyšetrovania starej kauzy SIS bolo nezákonné.


15 h
Premiér Eduard Heger.

Najvyšší súd roztrhal verdikt Sabovej senátu na márne franforce.


17. jún
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 486 obetí.


a 3 ďalší 14 h
Zásobníky zemného plynu v Lábe.

Najväčším problémom sú jemné prachové častice z domácich kotlov.


Tomáš Malatinský 17. jún

Neprehliadnite tiež

Mária Vargová a Andrej Poracký

Násilné deti sú neraz samy obeťami.


22 h

Sezóna jahôd je jedna z najchutnejších. Tu je niekoľko inšpirácií na víkendové pečenie.


17. jún
Čo sa deje s dieťaťom, keď má záchvat hnevu?

Intenzitu ovplyvňuje aj slovná zásoba.


17. jún
Podcast Medzi nami štartuje tretiu sériu.

Prvý diel vyjde v utorok 22. júna.


17. jún