Chcem pribrať

Väčšina žien zápasí s kilogramami navyše. Čo však robiť v prípade, keď nám ich zopár chýba?


Patríte do kategórie žien, ktoré pri slove diéta nechápavo krútia hlavou? Od všetkých naokolo počúvate, ako vám je dobre, že môžete konzumovať čo len chcete a nepriberiete? A pritom práve tu je váš problém. Hoci by ste zopár kilogramov na svojom tele privítali, akosi sa vám to nedarí. Dôvod? Pokiaľ vylúčime zdravotné problémy, ako je zvýšená funkcia štítnej žľazy, poruchy metabolizmu a vstrebávania živín, psychické poruchy či stres (osobitnú kategóriu tvoria ľudia, ktorých nízka hmotnosť je následkom nádorových ochorení), ktoré by mohli byť na príčine nízkej hmotnosti, môže ísť iba o zlé stravovacie návyky. Pritom samoreguláciou stravného lístka vieme hmotnosť bez problémov upraviť.

Svoje zohráva genetika
Telesná konštrukcia, typ kostry a aj telesná hmotnosť sú ovplyvnené viacerými činiteľmi. Významnú úlohu zohráva predovšetkým genetika. Ak sú rodičia štíhli, vrodená dispozícia u ich detí ovplyvňuje stavbu tela a telesnú hmotnosť. V prípade extrémnych chýb v spôsobe výživy dochádza však k zmenám v „naprogramovaných“ trendoch stavby tela. Preto je dôležité dodržiavať určité zásady, ktoré nám pomôžu nadobudnúť niekoľko kilogramov telesnej hmotnosti. Môže to znieť paradoxne, ale tak ako pri chudnutí, aj pri priberaní musíme dodržať výživový režim, ktorého cieľom je namiesto chudnutia dosiahnuť a udržať si optimálnu hmotnosť.

Kľúčový princíp
Podľa Alžbety Béderovej, doktorky pre zdravie a výživu, je prvoradý pravidelný príjem potravín. „Jesť päť- až šesťkrát denne, na jedlo si dopriať dostatok času. Len pri pomalom a dostatočnom spracovaní jedla, prežúvaní, je využiteľnosť živín dokonalá. Veľkosť porcie môže byť pri snahe pribrať väčšia o 15 – 20 percent v porovnaní s bežne odporúčanými porciami,“ vysvetľuje Béderová. Vo výbere potravín nie sú obmedzenia, stravovať sa treba čo najpestrejšie. Strava má byť nielen energeticky výdatná, ale aj nutrične plnohodnotná. Na tvorbu aktívnej telesnej hmoty sú dôležité kvalitné bielkoviny. Preto preferujeme plnotučné alebo polotučné mlieko, mliečne výrobky, syry, ktoré sú energeticky výdatné a tiež kvalitné chudé druhy mäsa. Výpek z mäsa použijeme na prípravu omáčky, ktorá zvýši energetickú hodnotu pokrmu. „Základom stravy sú tiež potraviny bohaté na škrob, chlieb, pečivo, zemiaky, ryža, cestoviny a podobne, ktoré by mali byť súčasťou každého denného jedla. Energetickú hodnotu stravy zvyšuje najmä tuk. Aj v prípade snahy o zvýšenie hmotnosti však živočíšne tuky odporúčame obmedzene a preferujeme rastlinné tuky. Odporúčame rôzne nátierky na báze rastlinného masla – syrová, tvarohová, sardinková, tuniaková, vajíčková, bryndzová,“ upozorňuje doktorka. Energetickú hodnotu stravy zvyšujú aj dresingy a omáčky na báze rastlinných olejov.

Pestrá strava
Odporúčajú sa tiež jedlá zo strukovín, lebo sú zdrojom kvalitných rastlinných bielkovín, mnohých minerálnych látok, vitamínov a vlákniny, navyše dostatočne zasýtia. Energeticky výdatné sú aj oriešky alebo sušené ovocie, ktoré navyše obsahujú nutričné hodnotné zložky vitamíny, minerálne látky, vlákninu a nenasýtené mastné kyseliny. Ako pochúťka môžu spestriť denné menu medzi hlavnými jedlami. „Aj pri priberaní je dôležitý pitný režim. Zdrojom kalórií, ale tiež mnohých ďalších biologicky hodnotných živín môžu byť aj kvalitné ovocné džúsy. V rozumnom množstve si môžete dopriať sladkosti. Medzi tie, ktoré obsahujú aj hodnotné živiny, patria napríklad müsli tyčinky alebo tmavá čokoláda,“ vymenúva Béderová a dodáva, že súčasťou každého denného pokrmu má byť ovocie alebo zelenina. Sýtivým druhom ovocia je najmä banán alebo hurmi-kaki, zo zeleniny avokádo.

Dôležitý je aj pohyb
Pri úsilí o zvýšenie telesnej hmotnosti musíme postupovať vždy pomaly, postupne, lebo ide predovšetkým o zvýšenie objemu svalstva. Na rozvoj svalového tkaniva je vždy potrebné aj pravidelné cvičenie či pohyb. „Prekrmovaním bez telesného pohybu by sme síce dosiahli zvýšenie telesnej hmotnosti, ale nezdravej, ktorá by sa prejavila najmä v pribudnutí telesného tuku,“ vysvetľuje doktorka. Spevnenie postavy možno docieliť cvičením, budovanie svalov podporuje výživná strava s dostatkom bielkovín kombinovaná s pravidelným posilňovaním. Nie je pritom potrebné užívať nijaké špeciálne doplnky výživy. Zatiaľ čo nadmerná hmotnosť a tučnota môže mať za následok mnohé zdravotné problémy, chudosť je zo zdravotného hľadiska podstatne menej riziková. Napriek tomu, nie je dôvod na to, aby sme nemali optimálnu telesnú hmotnosť.

Doprajme si koláčik
Chuť do jedla zvýši strava, ktorá je pestrá a esteticky podaná, konzumovaná v príjemnom prostredí. Jednoducho si doprajme pôžitok zo stravovania. Jedlá pripravujeme zvyčajným spôsobom, výber potravín je bohatý a neobmedzený. Prednosť však dávame energeticky výdatnej a pritom biologicky hodnotnej strave. Preto v nej uplatňujeme dostatok mliečnych výrobkov, dostatok mäsa každého druhu, múčniky i veľa zeleniny a ovocia. Aby sme zvýšili denný príjem energie stravou, rozdeľujeme ju do piatich jedál, podávame výdatné raňajky, predkrmy pred obedom a sladké múčniky po obede. Strava však nemá byť ťažko stráviteľná, čiže veľmi mastná a vyhýbame sa použitiu prepáleného tuku. Jedlá solíme a koreníme iba mierne.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 987
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 942
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 713
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 566
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 360
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 155
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 047
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 018
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 927
  10. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 853

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

SVET

Česká ambasáda v Sýrii slúži ako cestovka pre prominentov režimu

Česko má ako jediná západná krajina ambasádu v Damasku.

Neprehliadnite tiež

Čučoriedky v koláčoch, pirôžkoch, zmrzline, raw torte. Vyberte si

Čučoriedky môžete zavariť, zmraziť, odšťaviť, usušiť. Jedným z najpríjemnejších spôsobov ich spracovania je pridať ich do koláča.

Chris Brown otvorene prehovoril o noci, keď zaútočil na Rihannu

Spevák sa zdôveril v pripravovanom dokumente o jeho živote. Incident ho vraj bude prenasledovať do konca života.

Arnold Schwarzenegger: Najslávnejší emigrant našich čias oslávil 70 rokov

Kto by sa kedysi odvážil povedať, že sa obyčajný rakúsky chlapec stane guvernérom Kalifornie a hollywoodskou hviezdou.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Spestrite si letný víkend novinkami z oblasti módy, fitness a skvelými receptami so zdravou cukinou.