SME
Štvrtok, 28. október, 2021 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Aktívne aj v tehotenstve

Cvičenie priaznivo ovplyvňuje organizmus tehotnej ženy po všetkých stránkach a pozitívne naň reaguje aj dieťa

Predpôrodná príprava formou cvičenia býva zameraná na prevenciu rôznych problémov a mnohé z nich pomáha zmierniť alebo odstrániť. Napríklad hmotnosť ženy by sa počas tehotenstva nemala zvýšiť o viac ako osem až dvanásť kilogramov, v čom jej jednoznačne pomôže fyzická aktivita. Podľa pôrodnej asistentky Anny Ježíkovej by každá gravidná žena, ktorá môže cvičiť, mala túto možnosť pravidelne využívať: „Vplýva to dobre na jej psychický aj fyzický stav. Mnohé ženy objavia príjemné účinky cvičenia práve vďaka psychofyzickej príprave na pôrod, ktorú absolvujú.“ S cvičením pod dohľadom vyškolených pôrodných asistentiek, ktoré odporučí lekár, by žena mala začať vo štvrtom mesiaci, keď je už telo na záťaž pripravené. Dôležité je, aby prišla včas. „Nestačí, ak začne s prípravou tri týždne pred termínom pôrodu. Mala by ju absolvovať aspoň osem až desaťkrát v kolektíve. Cviky, ktoré sa naučí, môže trénovať aj doma, aspoň trikrát do týždňa,“ hovorí asistentka. Každá žena reaguje na stres, ktorý je s pôrodom spojený, odlišne a niektoré možno majú spätne pocit, že im predpôrodné cvičenie nepomohlo. „Je to individuálne. Dôležité je, či žena k príprave pristupovala skutočne aktívne, ale záleží aj na tom, ako sa jej organizmus dokáže s pôrodom vyrovnať,“ tvrdí Ježíková.

Skryť Vypnúť reklamu

Cvičenie a teória
Systém cvičenia sa líši – niekde cvičia oddelene ženy v rôznych obdobiach tehotenstva, inde všetky spolu. „Ak cvičia spolu, treba vybrať cviky, ktoré sú vhodné od štvrtého mesiaca až do konca gravidity,“ vysvetľuje Ježíková. Každá žena na úvod absolvuje individuálny pohovor: „Tak zistíme, čo od cvičenia očakáva, a oboznámi nás s prípadnými zdravotnými ťažkosťami, ktoré je potrebné zohľadniť.“ V čom samotná psychofyzická príprava tkvie? „V rámci prvej hodiny formou špeciálnych cvikov precvičíme celé telo. Postupujeme od jednoduchších polôh k náročnejším. Dôležitou súčasťou je cievna gymnastika. Pomocou nej sa lepšie prekrvia najmä svalové skupiny dolných a horných končatín, čo pomáha pri opuchoch alebo pri kŕčových žilách,“ vysvetľuje Ježíková. Po cvičení nasleduje relaxácia a v ďalšej časti prípravy ženy dostanú rôzne teoretické informácie, napríklad o popôrodnom období, učia sa aj správnu techniku dojčenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Problémy sa dajú riešiť
S blížiacim sa pôrodom sa mení aj systém cvičenia a v poslednom trimestri sa už začína samotná príprava: „Venujeme sa tréningu polôh, intenzívnejšej dýchacej gymnastike. Ženy tiež oboznamujeme s rizikovými situáciami, ktoré by sa mohli počas pôrodu vyskytnúť, aby vedeli s lekármi a personálom spolupracovať, reagovať na pokyny,“ objasňuje Ježíková. Pri vážnejších problémoch, napríklad s chrbticou, žena individuálne cvičí špeciálne cviky. „Ak nemôže cvičiť vôbec, učí sa u nás aspoň teóriu. Vo všeobecnosti však platí, že pri akomkoľvek zdravotnom probléme sa treba snažiť, v spolupráci s lekárom, nájsť riešenie, ako ho v rámci psychofyzickej prípravy zvládnuť. A väčšinou sa nám to darí,“ hovorí Ježíková. Nedávno sa stretla s prípadmi dvoch žien – astmatičiek: „Lekár im odporúčal rodiť cisárskym rezom, lebo mali naozaj vážne problémy, ktoré museli riešiť liekmi a hrozilo, že prirodzený pôrod nedokážu predýchať. Obidve sa však u nás napokon naučili správne dýchať a rodili spontánne.“

Skryť Vypnúť reklamu

Posilňovňa v tehotenstve?
Mnohé ženy, pre ktoré je športovanie súčasťou životného štýlu, majú pocit, že cvičenie v rámci psychofyzickej prípravy na pôrod ich organizmu nestačí. Je vhodné venovať sa v tehotenstve napríklad posilňovaniu? „To je individuálne. Každá žena musí počúvať svoje telo, neprepínať sily. Pozor si treba dávať najmä v prvom trimestri. V tom období lekári cvičenie neodporúčajú,“ upozorňuje pôrodná asistentka. Podľa kondičného trénera Petra Hlaváča musí cvičenie v každom prípade schváliť lekár: „Pre ženy, ktorých telo je na určitú fyzickú záťaž zvyknuté, je vhodný napríklad ľahký posilňovací tréning doplnený cvičeniami na fitlopte a cvikmi z metódy Pilates. Vyhýbať sa treba posilňovacím cvikom, pri ktorých sa ruky dostávajú nad úroveň pliec a, samozrejme, trénovaniu brušného svalstva.“ Účinný je tréning na posilnenie posturálneho aparátu, ktorý zlepší držanie tela a zabráni vzniku bolestí chrbtice: „Žene sa v tehotenstve mení ťažisko tela a pribúdajúce kilogramy chrbticu zaťažujú. Spevňovacie aj uvoľňovacie cvičenia musia byť v rovnováhe.“

Skryť Vypnúť reklamu

Otrasy, výskoky a pády
Cieľom posilňovania v tehotenstve nie je naberanie svalovej hmoty alebo podávanie maximálnych výkonov, ale udržanie tela v kondícii. Namiesto klasických činiek preto ženy môžu využívať napríklad ľahké, takzvané aerobikové činky, alebo spevňovať panvové svaly na fitlopte. Ktoré ďalšie športy sú vhodné? „Záleží na fyzickej zdatnosti, ale musia to byť aktivity, pri ktorých je minimálne riziko pádu a otrasov,“ hovorí Hlaváč. Podľa pôrodnej asistentky sa treba vyhýbať najmä poskokom a výskokom: „K rizikovým športom patrí aj korčuľovanie, jazda na koni alebo bicyklovanie.“ Tréner však odporúča spinning: „Stacionárne bicykle určené na tento šport sa dajú nastaviť tak, aby žene pri šliapaní neprekážalo brucho, a záťaž aj tempo si môže zvoliť podľa vlastných potrieb.“ Výbornými športovo-relaxačnými aktivitami sú plávanie, gravidjoga, brušné tance, pravidelné prechádzky alebo ľahšia turistika s využitím teleskopických palíc. Samozrejmosťou musí byť primeraná regenerácia, dodržiavanie pitného režimu a dopĺňanie energie – nie však formou doplnkov výživy, ale vyváženej stravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Deti v brušku cvičia tiež
Ako vplýva cvičenie na nenarodené dieťa? „Výborne. Deti cvičia s mamičkami – na pohyby reagujú a sú pre ne rovnako príjemné ako pre ženy. Tak ako vnímajú okolie, rôzne zvuky alebo hudbu, dokážu vnímať aj cvičenie. Nepochybne sa u nich už v tomto období prostredníctvom cvičenia matky vytvára pozitívny vzťah k pohybu,“ hovorí asistentka. Cvičiť sa môže pri príjemnej, nie veľmi hlučnej alebo rozptyľujúcej hudbe, v tichom, pokojnom prostredí. „Oblečenie by malo byť pohodlné a voľné, aby sa v ňom žena dobre cítila. Necvičí sa v teniskách, na obutie si treba priniesť vhodné ponožky. Minimálne hodinu a pol pred cvičením nie je dobré výdatnejšie jesť,“ upozorňuje Ježíková.

Endorfíny sú nenahraditeľné
Petra Miškejeová, 33 rokov, finančná manažérka
„Športu sa venujem od šiestich rokov. Hrala som tenis, bavila ma atletika a na strednej škole som začala kondične cvičiť v posilňovni. Pribudol aerobik, spinning a joga, samozrejmosťou je bicyklovanie, lyžovanie aj bežky. Bez športovania si život ani neviem predstaviť. Keď som zistila, že som tehotná, znížila som intenzitu a frekvenciu cvičenia a všetko konzultujem s trénerom. Môj lekár s cvičením súhlasil s tým, že musím rešpektovať svoje telo, ktoré mi samo dá najavo, akú záťaž zvládne. Takže som si o cvičení v tehotenstve naštudovala všetku dostupnú literatúru aj internetové stránky.

Skryť Vypnúť reklamu

V prvom trimestri som pre zdravotné problémy musela pohyb na päť týždňov vylúčiť, ale všetko dobre dopadlo a pokračovala som aj v športovaní. Namiesto činiek som začala používať gumové expandery, fitloptu, na spinningu jazdím svojím tempom, cvičím uvoľňovacie cviky. Základom je, že sa musím dobre cítiť. Veľmi mi pomáha merač tepovej frekvencie, ktorý ma upozorní, kedy treba pribrzdiť. Absolvovala som aj zopár špeciálnych prípravných cvičení na pôrod, ktoré považujem za veľmi dobré, ale mne nestačili. Reakcie okolia na to, že aj v tehotenstve pravidelne chodím do fitnescentra, boli rôzne, niektorí ma povzbudili, iní to považovali za nezodpovednosť. Azda k tomu budú ľudia časom prístupnejší. Teraz som v deviatom mesiaci a pri cvičení mám stále skvelý pocit. Netrápia ma ani problémy s tlakom alebo opuchnuté nohy. A endorfíny sa nedajú nahradiť ničím. Aj keď veľa cvičiacich „odvážlivkýň“ ako som ja, nepoznám. Z môjho pohľadu však môžem všetkým ženám odporučiť, aby sa v tehotenstve venovali cvičeniu, na ktoré majú chuť, cítia sa pri ňom dobre a neškodí im.“

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  2. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  3. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  4. Koniec Bratislavy? Pre túto firmu môžete pracovať aj cez polovicu republiky
  5. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  8. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  10. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  1. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  2. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  3. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. Spoľahlivá energia a úspora technológiami
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 10 454
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 903
  3. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 525
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 6 655
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 282
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 710
  7. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 3 348
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 850
  9. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 545
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi 1 992
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Šieste poschodie stavby na rohu ulíci Vajnorskej a Odbojárov využíval Norbert Bödör na pracovné schôdzky.

Odborníci označili bytovku za zlý výber, keď chce niekto schôdzku utajiť.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Od pondelka bude v čiernej farbe až 24 okresov.


a 1 ďalší 6 h
Obezitologička Adela Penesová.

Obezita je epidémiou 21. storočia.


14 h

Neprehliadnite tiež

SME Ženy 11/2021

Nové číslo mesačníka SME Ženy v stánkoch od 2. novembra.


21 h
Podcast Gyncast so stálym hosťom Petrom Kaščákom.

Prečo sa HPV netýka len žien a ako súvisí s promiskuitou?


Janka Imrichová a 1 ďalší 26. okt
Herec Karel Zima hral napríklad vo filmoch Špindl, Román pro pokročilé alebo Štěstí je krásna věc.

Zima sa s Vaňkom poznal len pracovne.


25. okt
Ilustračná fotografia

Živých darcov je stále málo.


25. okt

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Ako som medzi dvoma kojeniami vyšla nad hmlu a videla slnko
  2. Unicef Slovensko: Ako svet bojuje proti detskej obrne
  3. Michael Achberger: Najväčšie chyby pri vážení sa: na toto si dajte pozor
  4. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  5. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  6. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta
  7. Unicef Slovensko: Čo nám hovorí najnovšia správa UNICEF o psychickom zdraví detí a mladých ľudí
  8. Martina Paulenová: Čo robia dvaja rodičia s dvoma deťmi na spoločnej materskej dovolenke?
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 685
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 8 237
  3. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 776
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 435
  5. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 874
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 3 973
  7. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 3 873
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 3 714
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu