Pri diéte si buďte pánom svojho času

Vyskúšali ste už hádam všetky možné diéty pod slnkom – od bláznivých bleskoviek po racionálnu úpravu jedálnička. A nefungovalo to. Namiesto vytúženej postavy a lepšieho pocitu zo samej seba sa vás zmocňuje nechuť, rezignácia a pocit, že sa neprestajne toč

íte v kruhu. Na otázku čo robíte nesprávne vám nik nevie odpovedať. Možno to nie je tým, že cvičíte málo a jete veľa či nesprávne. Možno je to jednoducho tým, že hoci sa snažíte, nikdy ste neboli schopná zapasovať diétu – v zmysle racionálneho prístupu k strave a pohybovej aktivite – do vášho spôsobu života. Hoci držíte diétu a cvičíte, stále sa správate podľa určitých vzorcov, ktoré už vopred odsudzujú na neúspech. Schudnúť – to neznamená len jesť tie správne potraviny a hýbať sa, ale aj zmeniť prístup k sebe samotnej.

Aké sú najčastejšie vzorce správania, ktoré zapríčiňujú absenciu očakávaných výsledkov?

Váš život – to je nekonečný boj s ručičkou na ciferníku hodiniek
Každý deň je ako závod. Pravidelný šprint s perom a diárom po ruke – v úsilí mať všetko pod kontrolou. Rodinu, prácu, chod domácnosti. Raňajky? Luxus, ktorý si nemôžete dovoliť. Najmä ak už temer okamžite po rozlepení viečok musíte odškrtávať splnene položky zo zoznamu. Rána sú hektické – raňajky pre deti, káva pre manžela, deti pripraviť do školy, odchod do prace v predstihu, aby ste sa vyhli rannej špičke. Namiesto výdatných raňajok, ktoré by vás nakopli do nového dňa ako štartér, do seba kopnete vy – pariacu sa kávu z plastikového kelímku alebo iný nie práve zdravý produkt, zaobstaraný cestou za pracovnými povinnosťami.

Obed? Kto ma na také čosi čas? Cele doobedie sa nezastavíte a keď na dvere zaklope obedňajšia pauza, máte prace vyše hlavy. Onú polhodinku preto radšej trčíte v kancelárii, aby ste “produktívnejšie “ využili čas. Zvíjajúcemu sa žalúdku musí stačiť šálka instantnej polievky alebo plnená bageta pochybného obsahu, zakúpená v bufete na prízemí počas cikpauzy.

Okolo tretej poobede na vás príde útlm. Príznaky akútnej potreby doplniť cukor, aby ste nezalomili rovno na rozpracovaných zmluvách, ale vydržali potiahnuť do piatej. Ideálnym a zdravým energio-dobíjačom by bol nejaký kus ovocia – pomaranč, hrozno. Lenže najbližší zelovoc je príliš ďaleko a vy nemáte čas na výpravy za vitamínmi, nech vám po nich akokoľvek srdce pišťí. Čokoládové tyčinky v automate o poschodie nižšie sú však po ruke.

Keď príde čas na prípravu večere, v hlave vám bzučí milión ďalších veci. Riešite prípravu na zajtrajšiu firemnú prezentáciu, pomáhate deťom s úlohami, počúvate náreky a ponosy manžela na nemožného kolegu. Nemáte čas ani energiu ukuchtiť niečo chutne a zdravé a tak si vypomôžete osvedčenými polotovarmi. Pred spaním sa polhodinku odreagúvate pri televíznej obrazovke a miske kešu orieškov a potom polomŕtva únavou padáte do postele s vedomím, že zajtra sa to začína znovu.

Vzhľadom na svoj hekticky životný štýl zastávate názor, že byť štíhlym je jednoduché, ak mate na cvičenie čas, alebo dostatok peňazí na osobného kuchára. Lenže vy pravdepodobne nie ste filmová star a musíte pracovať, starať sa o rodinu a nemáte jednoducho čas, osvojiť si zdravé stravovacie návyky. Hoci by ste radi vyhrali boj s ručičkou na váhe, príliš vás vyčerpáva boj s ručičkou na ciferníku.

Čo s tým?
Buďte pánom svojho času
Nájdite si uprostred toho večného zhonu na seba čas. Popri starostlivosti o druhých, nezabúdajte ani na starostlivosť o samu seba. Aj vy ju potrebujete. Ľahko sa to hovorí, poviete si. Ale kde mam v preplnenom diári vytvoriť miesto pre seba, keď je milión iných veci, ktoré treba neodkladne riešiť?!

Pomysleli ste si pritom aj slovíčko “dôležitejších”?
V tom prípade prvú vec, čo by ste mali urobiť je – preinštalovať spôsob vášho myslenia. Uvedomte si, že váš život – vy sama ako osobnosť – je to najdôležitejšie čo máte. Prestaňte sa pokladať za nedôležitú a zanedbávať sa. Venujte svojej osobe patričnú starostlivosť a zapíšte si ju ako položku do vášho zoznamu.

A ďalšiu vec- naučiť sa narábať s časom inak. Nie efektívnejšie, vy sama musíte vedieť nakoľko efektívne s časom zaobchádzate - ale inak.

Keď padla, tak padla. Čo môžete urobiť zajtra, pekne odložte na zajtra. Zmyslom života predsa nie je len práca, práca, práca. Ale byt štátnym, spokojným a vyrovnaným človekom, nie? Práca ma byt len prostriedok na dosiahnutie cieľa, nie bičom otrokára.

Choďte skôr do postele. Vypnite stupídny film v telke a odsuňte od seba tu misu chipsov. Tuto intelektuálnu ani nutričnú potravu vaše telo nepotrebuje. Dostatok spánku vás ochráni pred vyčerpanosťou hneď zrána a polnočným vyžieraním špajze.

Vyčleňte si ráno 15 minút, ktoré darujete svojim raňajkám. Verte, že niet nad lepšieho dobíjača bateriek, ako plnohodnotné, zdravé a výživné raňajky. Nepodceňujte ich.

Presuňte časť domácich povinnosti na ostatných členov domácnosti. Získate tak drahocenný čas, ktorý môžete venovať napríklad…konečne sebe.

Zabudnite že existujú výdobytky modernej doby ako automaty na sladkosti alebo fastfoody.

Naplánujte si jedálniček na celý týždeň. V nedeľu si pripravte hotové jedla, ktoré vydržia v mrazničke a v prípade potreby budú po ruke

Do práce si chystajte “desiate”. Súčasťou by malo byť čerstvé alebo sušené ovocie či celozrnné pečivo.

Pre prípad, že naozaj nemáte čas vybehnúť na obed, skúste si doma pripraviť šalát alebo iný nie tak ľahko skaziteľný pokrm do plastovej misky a vziať so sebou.

Ak máte neprekonateľnú chuť na niečo sladké a zobavé, čo môžete likvidovať popri práci, siahnite po gumenných medvedíkoch. Tie sú relatívne neškodne.

Naplánujte si na víkend nejakú zdraviu prospešnú činnosť. Ak máte deti, zapojte aj ich. Vezmite ich na túru, alebo sa bicyklovať.

Kľúčom k vyhraniu bitky je dôkladná príprava. Urobte si plán, predstavy o vašom jedálničku a pohybových aktivitách a začleňte ich do svojho harmonogramu. Nemusíte prevrátiť svoj doterajší kolobeh hore nohami. Stačia aj malé a nenapadne zmeny, ktorých benefity sa skôr či neskôr prejavia a dá sa na nich postupne budovať ďalej. Podstatne je však nabrať odvahu a energiu a vymaniť sa zo stereotypu, pre ktorý stagnujete.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  2. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  3. Leto nekončí!
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  7. Už aj seniori presadajú do SUV
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  10. Bratislava gets a new public space and park
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 473
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 096
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 162
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 699
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 466
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 329
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 066
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 039
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 651
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 556

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu. Matečná prísť ani neplánovala.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

KOMENTÁRE

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To je výsmech

Pričasto sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje.

EKONOMIKA

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Neprehliadnite tiež

Herečka Lujza Garajová Schrameková: Som poriadkumilovná, ale nie poriadku schopná.

Známa supermama prezradila, prečo si nechce zvykať na slávu.

Neviete kam sa vybrať najbližší víkend? Navštívte Burgenland

Neďaleká destinácia ponúka plnohodnotnú dovolenku pre malých aj veľkých.

Fotili sme seriálovú supermamu Lujzu Garajovú Schramekovú

Talentovaná, prirodzená a stojaca nohami pevne na zemi. Aj taká je herečka, stand up komička a speváčka Lujza Garajová Schrameková.

Čučoriedky v koláčoch, pirôžkoch, zmrzline, raw torte. Vyberte si

Čučoriedky môžete zavariť, zmraziť, odšťaviť, usušiť. Jedným z najpríjemnejších spôsobov ich spracovania je pridať ich do koláča.