SME

Prečo potrebujeme nálepky na čelo?

Tlak spoločnosti nás (často) núti prijať určitý imidž, nacapiť si na čelo akúsi pomyselnú nálepku, ktorá vypovie všetko o tom, kto sme, čo sme a akí sme. Podľa tejto nálepky nás ľudia hodnotia a vynášajú súdy.

A mnohí z nás sa tomu dobrovoľne podvolia a namiesto toho, aby nálepku snažili prispôsobiť sebe samým, formujú sa, aby harmonizovali s nálepkou.

Mam jednu kamarátku. Krásna a inteligentná žena so vzácnym druhom zmyslu pre humor a jasnou predstavou o živote. Na ľudí, ktorí ju nepoznajú, respektíve poznajú ju len povrchne, pôsobí však neraz ako "ta hlúpučká blondínka". Husička. Samé chichichi-chachacha. Málokto si dá tu námahu, aby pod ľúbivým vyblýskaným obalom, bábikovským kukučom a zľahka lobotomicky znejúcim smiechom, našiel ju samotnú - ženu s triezvymi, racionálnymi a pragmatickymi názormi.

Väčšina ju zažije len ako party girl s hlbokým výstrihom, ale nemá ani len potuchy, že tato zábavy chtivá, rádoby nevyzretá slečna, po večeroch lúska tituly zo svetovej knižnice, ma vcelku obstojný prehľad o hudobnej a divadelnej scéne a dá sa s ňou cele hodiny diskutovať na témy ako história, filozofia či politika

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na jednej strane povrchná bábika, ktorá si potrpí na to, aby bola vždy tip top zladená, naproti tomu zároveň osoba s vlastným názorom, ktorá nevidí život len ako hru farebných svetiel. Že to zaváňa miernou schizou? Could be.

Kamarátka ma totiž jednu chybu, lepšie povedané vlastnosť - vlastnosť, aká nedovolí zhlboka slobodne sa nadýchnuť mnohým z nás - príliš dbá na to, čo si o nej mysli jej okolie.
Záleží jej na mienke ostatných až natoľko, že potom stráca samu seba. Vlastnú identitu. Namiesto toho, aby bola tým, kým naozaj je, sa vžije do role, ktorú jej prisúdila spoločnosť v ktorej sa pohybuje.

Sebaprezentuje sa v tom svetle, aké sa od nej očakáva, zároveň však vedomky či nevedomky potláča svoje naozajstne JA. A robí to veľa ľudí, česť výnimkám. Prečo prijímame nálepky, ktoré nám vlastne nepatria a stotožňujeme sa s imidžom, ktorý je možno čo sa týka ohlasov okolia lichotivý, no príliš na nás nesedí?

SkryťVypnúť reklamu

Možno je to úsilie zapáčiť sa okruhu ľudí, medzi ktorými sa denno-denne pohybujeme. Chceme priaznivo vyzerať v očiach kolegov v práci, priateľov, známych, spolužiakov, susedov... Splniť očakávania, ktoré k nám spoločnosť vysiela. Možno to robíme preto, že mame strach. Obavy, že nás okolie nebude akceptovať a prijímať takých, akí naozaj sme. Odsúdi nás za naše odchýlky od priemeru, anomálie a drobné nedostatky. Vyčlení kamsi na okraj, do krajiny stratených, neúspešných, smoliarov a looserov. Pritom neexistujú dve rovnaké ľudské bytosti. Každý sme iný. Svojský, originálny, neopakovateľný. Lenže spoločnosť vytvorila určité archetypy, šablóny, univerzálne nálepky, ktoré si každý (takmer každý) prilepí na čelo. A dobrovoľne. Obyčajný človek nechce vytŕčať z radu. Vymykať sa zo šedého priemeru býva občas nebezpečne a nie každému sa to prepečie.

SkryťVypnúť reklamu

Vzoprieť sa stereotypom , hlboko zakoreneným v jadre spoločnosti, to chce silnú individualitu. A navyše je to aj značne nepohodlne. Veď načo si ešte viac komplikovať život?Preto sa nechávame ovplyvniť a deformovať do podoby, v ktorej sa sotva nachádzame.

Ilustrujem to na príklade už spomenutej kamarátky. Vo volnom čase sa stretáva s ľuďmi, pre ktorých je prioritou skôr obal než obsah, lepšie povedané, uspokoja sa s povrchom a po hĺbke ani nepátrajú. Načo aj. Za cely svoj život precitali hádam jedine Šlabikár a zopár glosy magazínov. O nejakom Dostojevskom ani nechyrovali. Nie, nechcem tým povedať, že merítkom intelektuálnosti človeka je kvantum a kvalita kníh, ktoré prečítal. Skôr akýsi rozhľad, umožňujúci duševný rozlet, ktorý týmto ľuďom chýba, ale akosi ho ani akútne nepostrádajú. Nechcem nikoho odsudzovať, ale smutne je, že sa ona priateľka týmto ľuďom navonok prispôsobuje. Lebo sú v prevahe a keby o nich vyrukovala na nejakom posedení s debatou o novej opere v SND, asi by bola za totálneho magora.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kamarátka si uvedomuje tuto situáciu, ale nechce nikoho meniť. Ani otvárať oči. Naproti tomu sa mení ona sama. Lebo ma pocit že ľudia o ňu nestoja. Nestoja o to, aká naozaj je. Jej skutočné osobnostne kvality akoby ani neboli podstatne. Nenosia sa. Nezaujmú. Podľa jej názoru. Raz si ju už zaškatuľkovali ako "príťažlivú, trosku pobláznenú Barbie" a ona sa s tým kvázi stotožnila.

Prijala onú nálepku. Potláča v sebe všetko dobre, to, čím naozaj je - namiesto toho aby svoju osobnosť rozvíjala - a do popredia stavia aspekty vlastne šablóne do ktorej ju strčili - aspekty ktoré sú žiadané. A nie je jediná.  Často však túžime vyliezť zo šablóny, v ktorej je pritesno a nepohodlne. Snažíme sa poopraviť mienku okolia o nasej osobe. Strhnúť nálepku býva však veľmi bolestivý proces. Je to ako plávanie proti prúdu. Svoju minulosť, vrátane nálepky, si ťaháme so sebou ako vysokohorsky turista svoj "must have" plecniak, zarezávajúci sa do chrbta. Spoločnosť ma vo všeobecnosti rada veci na pevno usporiadane a stále. Len s veľkou neochotou sa prispôsobuje zmenám. Málokedy ochotne pripusti, že sme prešli istým vývojom a stará špz svietiaca na nasej zostarnutej fasáde je neplatná. Navyše sa veľmi rada odvoláva na minulosť. Minulosť je pre ľudskú rasu taká barlička, keď nevie 'kudy kam".

Uvediem príklad: " A...ta bruneta, to je Anička! Ta pod ktorou na záhradnej grilovačke u Jozefa rupla plastiková stolička." Nič to, že grilovačka u "Jozefa" sa odohrala pred dvoma rokmi a "Anička" medzitým (možno povzbudená faux pas na grilovačke) zhodila 10 kíl. "Anička" zostava stále tou "Aničkou so stoličkou".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa niekto tvrdošijne drží určitého názoru (o vás), asi s tým nič nenarobíte. Škoda si z toho robiť ťažkú hlavu. Imidž je jednou z najdôležitejších veci ako prežiť v džungli 21. storočia. Reklama predáva. Nik netúži po zlej prezentácii, ktorá mu môže zatvoriť mnohé dvere. Je to však aj akási guľa na nohe.

Netrápiť sa preto, ako vyzeráme v očiach okolia alebo čo si okolie myslí o našich skutkoch, môže byt preto nesmierne oslobodzujúce, nemyslite? Vykašľať sa na ostatných, žiť si po svojom a byt sám sebou. Veď svoj si žijeme my sami. Nežijú ho iní za nás. Len my sme pánmi svojich činov, názorov a hodnôt, ktoré v sebe nosíme. A ten život je príliš krátky na to, aby sme sa neustále pozerali poza chrbát a uisťovali sa že ostatní s nami súhlasia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 35 970
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 751
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 426
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 316
  5. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 6 100
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 762
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 541
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 371
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nové číslo magazínu SME ženy je v predaji aj s darčekom.


redakcia SME ženy
Simona Mištíková

Riaditeľka PR agentúry a lektorka soft skills.


6

Veľkonočné tradície majú mnoho podôb.


Pavol Juračka
Katarína Del Rio a Bianka Urbanovská zo ZA SEBA, o.z.

Agresora najviac prekvapí, keď obeť neostane ticho.


30
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 875
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 452
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 023
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 778
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 944
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 556
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 921
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
reklama
SkryťZatvoriť reklamu