Cholesterol - priateľ či nepriateľ?

Laická verejnosť v prevažnej miere si pri pojme cholesterol predstavuje výnimočne škodlivú látku nachádzajúcu sa vo väčšine potravín živočíšneho pôvodu, ktorej sa musíme vystríhať, pretože je prapríčinou cievnych a iných ochorení ktoré nezriedka končia sm

Laická verejnosť, v prevažnej miere, si pri pojme cholesterol predstavuje výnimočne škodlivú látku nachádzajúcu sa vo väčšine potravín živočíšneho pôvodu, ktorej sa musíme vystríhať, pretože je prapríčinou cievnych a iných ochorení ktoré nezriedka končia smrťou. Názory, že cholesterol je pre organizmus človeka nepriateľ číslo jedna a že by mal z našej stravy definitívne zmiznúť treba korigovať. Tak ako v živote nič nie je len čierne alebo biele, tak aj pri odbornejšom pohľade na cholesterol, jeho funkcie v organizme musíme tento nespravodlivý mýtus o absolútnej škodlivosti vyvrátiť. Tejto pavedeckej mediálnej kampani proti cholesterolu treba čeliť odbornou argumentáciou o jeho skutočných nezastúpiteľných úlohách.

Cholesterol bol objavený už v roku 1775 v žlči, ale až v tomto storočí sa intenzívnejšie začali biochemici zaoberať skúmaním jeho štruktúry a funkciami. Cholesterol je pomerne komplikovaná molekula, zložená z niekoľkých uhlíkových cyklov tukovej povahy, čo znamená že je nerozpustný vo vode a telesných tekutinách. V organizme je viazaný v komplexe s inými tukmi a bielkovinami ktoré nazývame lipoproteíny.

Fyziologické úlohy cholesterolu v organizme sú mnohoraké. Je prítomný v organizme každého cicavca aj toho najzdravšieho. Je prítomný v každej jeho bunke pretože je jedným zo základných stavebných materiálov, hlavnou lipidickou zložkou jednak vonkajšej bunečnej membrány, ale aj viacerých vnútrobunkových membrán, ktoré oddeľujú jednotlivé súčasti bunečnej štruktúry. Z uvedeného zjavne vyplýva, že každá bunka pre normálny chod funkcií potrebuje aby cholesterolové molekuly boli prítomné a pravidelne prisúvané. Okrem tejto hlavnej štrukturálnej funkcie je cholesterol prekurzorom steroidných hormónov tvorených v kôre nadobličiek, súčasťou žlčových kyselín nevyhnutných pre vstrebávanie tukov v čreve a tiež prekurzorom vitamínu D.

Celkový obsah cholesterolu v organizme je cca 140g, pričom asi 93% je prítomných v bunečných membránach. Za vznik prípadnej aterosklerózy môže teda zodpovedať zvyšných 5% ktorý cirkuluje v krvnej plazme. V krvi je cholesterol viazaný a transportovaný v lipoproteínovom komplexe, ktorý vzniká v pečeni. Pečeňová bunka je totiž jedinou bunkou ktorá syntetizuje cholesterol pre vlastnú potrebu a tiež v nadbytku, ktorý transportuje spolu s prebytočným tukom k ostatným bunkám. Tento komplex sa odborne označuje VLDL. Po uvoľnení tukov do svalu sa kvalitatívne mení na komplex označovaný LDL. Tento je hlavným transportérom cholesterolu do buniek tela.

Ďalší lipoproteínový komplex HDL má opačnú funkciu, odvádza prebytočný cholesterol z bunky do krvného riečišťa a ľudovo je táto frakcia označovaná ako „dobrý cholesterol“. Koncentrácia cholesterolu v krvi závisí od špecifických receptorov na povrchu buniek, ktoré majú špecifickú afinitu k LDL frakcii. Ak je týchto receptorov na povrchu buniek málo udržuje sa v krvi vysoká koncentrácia cholesterolu ako odpoveď na vnútrobunkovú potrebu cholesterolu. Pre riziko arteriosklerózy nie je podstatné len to aká je celková koncentrácia cholesterolu v krvi, ale aj to, aké je zastúpenie jeho jednotlivých foriem, pomer LDL : HDL frakcie.

Cholesterol v tele teda pochádza z dvoch zdrojov. Vonkajšieho, prijímaného z potravy a vlastného vytvoreného syntézou v bunkách. Podiel cholesterolu z potravín je podstatne nižší ako cholesterol vnútorný. Rovnováha obsahu cholesterolu v tele je určovaná pomerom príjmu diétnou cestou a tvorbou v bunkách na jednej strane a odsunom z organizmu. Pečeňové bunky ako jediné v organizme majú schopnosť sa zbaviť nadbytočného cholesterolu formou žlče. Žlčové kyseliny sa uvoľňujú do čreva kde sú zapojené do vstrebávania a potom časť sa vracia späť do pečene, avšak časť odchádza stolicou. Toto je jediná cesta, ktorou sa organizmus môže cholesterolu definitívne zbaviť.

Ako sa teda stravovať a udržať si optimálnu hladinu?
Predovšetkým uvedomelo, obmedzovať príjem potravín s obsahom nasýtených živočíšnych tukov. Konzumovať prevažne potraviny, ktoré obsahujú nenasýtené rastlinné tuky a tiež potraviny ktoré sú nositeľmi ochranných faktorov, predovšetkým vlákniny, rastlinných sterolov, ako je napríklad rastlinný tuk pro.activ obohatený o rastlinné steroly, ktoré výrazne znižujú hladinu cholesterolu v krvi, a vitamínu C. Preto zaraďujeme aj do jedálneho lístka v dostatočnom množstve ovocie, zeleninu, obilniny, strukoviny, ryby. Pri kulinárnej úprave jedál preferujeme varenie, dusenie, pečenie v alobale a grilovanie bez tuku, pred tradičným pečením a fritovaním. Poradenstvo o zdravej výžive napríklad tu

Zdravotnícke odporúčania uvádzajú, že dospelý človek by mal prijímať 300mg cholesterolu denne a deti asi 100mg na každých 1000 kcal energetického príjmu. Skutočnosť v našej populácii je však podstatne vyššia. Z toho dôvodu aj hladiny cholesterolu v sére sú v našej populácii vyššie.

Rozumnou výživou teda môžeme u väčšiny ľudí udržovať primeranú resp. znížiť už zvýšenú hladinu cholesterolu. Na túto problematiku sa však nesmieme pozerať izolovane. Vysoký cholesterol je len jeden z rizikových faktorov koronárnych ochorení. Ďalšími sú genetické predpoklady, fajčenie, stresy, vysoký tlak a nedostatok telesného pohybu. Predovšetkým na pravidelnú telesnú aktivitu by sme nemali zabúdať. Viaceré štúdie totiž potvrdili, že intenzívna telesná aktivita zvyšuje hladinu „ochranného“ HDL-cholesterolu. To však neznamená, že aj mierna, pravidelná pohybová aktivita, primeraná veku a konštitúcii jedinca, nemôže pozitívne ovplyvňovať naše zdravie a znižovať riziko kardiovaskulárnych ochorení. Aj pravidelná denná prechádzka vo svižnom tempe má okrem pozitívneho vplyvu na primeranú telesnú hmotnosť, žiadaný efekt.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  2. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  5. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  6. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  7. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  8. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  9. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  10. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 15 777
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 711
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 718
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 317
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 855
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 630
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 422
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 897
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 819
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 498

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Kathrine Switzer: Ako prvá žena na maratóne čelila zúrivosti, zmenila históriu

Chcela ukázať, čo ženy dokážu, ovplyvnila vývoj športu.

Prečo muži používajú sexistické vtipy?

Vedci našli odpoveď a súvisí s ohrozením ich mužnosti.

Čo si obliecť na maturitu a štátnice?

Skúšky v škole sú formálnymi udalosťami, dospelosť a úctu prejavujeme aj oblečením.

Sezóna špargle je v plnom prúde, pripravte si desať chutných receptov

O špargli sa hovorí ako o kráľovskej zelenine. Má jemnú a lahodnú chuť, ale aj dietologické a liečivé vlastnosti.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop