S minerálkou opatrne

Hoci minerálne vody nám môžu pomôcť pri zdravotných problémoch, na bežnú konzumáciu by sme mali uprednostniť pramenité vody s nižším stupňom mineralizácie.

Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré sa môžu hrdiť množstvom rôznorodých prameňov. Nachádzajú sa u nás všetky známe minerálne druhy vôd okrem rádioaktívnych. Podľa odhadov je ich 2000, z toho je zaregistrovaných 1657 zdrojov. Povrchovo čerpaných je približne 106 druhov. Nie každá minerálna voda nám však môže pomôcť, naopak, pitie nadmerného množstva silno mineralizovanej vody nám v tele dokáže spôsobiť nepríjemnosti.

Ako ich delíme
Od pitnej vody sa minerálky líšia svojím obsahom, ktorý je charakteristický množstvom rozpustných látok, stopových prvkov a voľného oxidu uhličitého (ten môže aj nemusí minerálna voda obsahovať) a tiež fyziologickými účinkami. Podľa celkovej mineralizácie sa minerálne vody delia na jednoduché (1 g/l), slabo mineralizované (1- 5 g/l), stredne mineralizované (5 - 15 g/l) a silne mineralizované (nad 15 g/l). Liečivé minerálne vody majú vysoký obsah minerálnych látok a stopových prvkov a sú vlastne liekom. Vhodné sú na občasnú konzumáciu, najlepšie lekárom zvolenú pitnú kúru v priebehu krátkeho obdobia. Takýto spôsob je vhodný pre ľudí, ktorí trpia nedostatkom minerálnych látok, napríklad pri neznášanlivosti na mlieko možno doplniť do organizmu vápnik.

Pre zdravého človeka je nadmerné množstvo silne mineralizovanej vody škodlivé, napríklad pre vysoký obsah sodíka vo vode. Pri vyváženej životospráve prijmeme zo stravy dostatočné množstvo minerálov. „Aj keď je chuť silne mineralizovaných vôd výraznejšia, na každodennú pravidelnú konzumáciu sú najvhodnejšie pramenité a minerálne vody s nízkym obsahom minerálov, kde sa celkové hodnoty mineralizácie pohybujú v rozmedzí od 150 – 400 miligramov na liter.

Práve preto by sme sa pri výbere značky vody mali zaujímať o etiketu, kde nájdeme nielen informácie o type a pôvode vody, výrobcovi či dovozcovi, ale najmä jej zloženie a spomínaný celkový stupeň mineralizácie. 150 až 400 mg na liter zodpovedá aj odporúčaniam odborníkov pre dojčenské vody,“ vysvetľuje lekárka Zuzana Fehérvízyová.

S bublinkami alebo bez
Niektoré minerálne vody môžu obsahovať prirodzený oxid uhličitý. V mnohých prípadoch sa však minerálna či pramenitá voda oxidom uhličitým dodatočne obohacuje. Ide o takzvanú sýtenú vodu. Oxid uhličitý zabraňuje rozmnožovaniu mikroorganizmov a môže priaznivo ovplyvniť chuť vody a pri malom množstve podporiť trávenie.

Napriek tomu konzumácia sýtenej vody vo väčšom množstve nie je vhodná. Je kyslejšia a môže vyvolávať žalúdočné problémy, či podráždiť hrdlo, hlasivky. Aj pri príprave stravy pre kojencov je nutné CO₂ odstrániť varom. Na bežnú konzumáciu sú najvhodnejšie pre ľudí bez rozlíšenia veku a zdravotného stavu tiché, neokysličené pramenité vody, ktoré nám pomáhajú rozpustiť a vylúčiť škodliviny z tela. Pozitívne pôsobia aj na pleť – napínajú ju a tak vyhladzujú vrásky.

Koľko treba piť
Na dodržanie pitného režimu je potrebné do organizmu dostať 2 – 4 decilitre vody na 10 kilogramov hmotnosti, pri vyššej záťaži sa potreba tekutín zvyšuje. Prirodzene, do tohto množstva je zahrnuté aj prijímanie tekutín v podobe polievok, mliečnych nápojov, ovocia, zeleniny. „Prírodné ovocné a zeleninové šťavy majú prednosť v tom, že do organizmu dávajú rozpustnú vlákninu a niektoré vitamíny. Deťom je vhodné riediť ich nízkomineralizovanou pramenitou vodou alebo minerálkou,“ vysvetľuje Fehérvízyová.

Káva a alkohol sa do vhodných zdrojov tekutín nepočítajú. Jedinou prípustnou výnimkou je konzumácia červeného vína, keď dve deci za deň nášmu organizmu môžu prospieť. Pri silne mineralizovaných vodách, ktoré bezpodmienečne musíme striedať, by sme nemali prekročiť dennú hranicu pol litra. Vody s nižšou mineralizáciou pokojne môžeme vypiť aj dva a pol litra, čo je priemerná potreba na dodržania pitného režimu.

Ako ich skladovať
Je dokázané, že kvalitnejšie sú vody zabalené v sklenených fľašiach, pretože plastové rozbíjajú biofyzikálnu štruktúru vody. Úrad verejného zdravotníctva odporúča otvorenú okysličenú vodu skladovať v chlade a tme a spotrebovať do troch - štyroch dní. Takzvanú tichú je nutné uskladniť v chladničke a čo najrýchlejšie skonzumovať.

Pramenité vody a minerálky vhodné na každodennú konzumáciu
Vybrali sme niekoľko pramenitých vôd, ktoré spĺňajú základné požadované kritérium celkového obsahu mineralizácie, aby boli vhodné bez obmedzeného množstva na denné pitie. Ich mineralizácia nezaťaží náš organizmus, pretože sa pohybuje v rozpätí 150 – 400 miligramov na liter.

Bonaqua 376 miligramov na liter
Dobrá voda 167,76 miligramov na liter
Lucka 316 miligramov na liter
Rajec 326 miligramov na liter
Toma 130 miligramov na liter


Ktoré minerálky sú vhodné pri zdravotných problémoch?
Je dobré, keď ich pijeme krátkodobo, pretože patria medzi silne mineralizované minerálne vody, ktoré nie sú vhodné na pravidelnú konzumáciu.

Fatra - pri zažívacích ťažkostiach, zvýšenom obsahu žalúdkovej kyseliny.

Budiš – pri niektorých chorobách žalúdka, náchylnosti na tvorbu kamienkov, pri cukrovke, chorobách dýchacích ciest.

Salvator – pri chorobách žalúdka a čriev, náchylnosti na tvorbu žalúdočných kamienkov v močových cestách, pri poruchách látkovej premeny, cukrovke.

Baldovská – pri chorobách žlčových ciest, obličkových a močových ciest, liečbe osteoporózy, niektorých chorobách žalúdka a čriev.

Kláštorná – pri väčšom fyzickom zaťažení a športe, chronických chorobách žalúdka a čriev, zápaloch močových ciest, cukrovke, pri dne, zápalových a alergických chorobách dýchacích ciest.

Magnézia – podporuje črevnú činnosť.

Slatina – podporuje trávenie.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 221
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 690
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 012
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 192
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 015
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 441
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 167
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 145
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 640

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Návrhári o ekológii v móde: Je trvalá udržateľnosť budúcnosťou?

Desať známych mien slovenskej módy prezradilo, čo si myslia o ekologickom módnom biznise.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V najnovšom čísle nájdete rozhovor s terapeutkou Katarínou Sipos o tom, ako rodičia vplývajú na správanie a zmýšľanie svojich detí.

Päť tipov na rýchle recepty s maslovou tekvicou

Tekvica je symbolom jesene. Jej využitie v kuchyni môže byť naozaj pestré.