SME

Silvia Hroncová: Kto chce prísť do cieľa, nesmie sa báť cesty

Sympatická, príjemná, do detailov precízna a takmer vždy pokojná, v prípade potreby však dostatočne razantná. Taká je generálna riaditeľka Slovenského národného divadla.

Prvýkrát vo viac ako 80-ročnej histórii SND je jeho riaditeľkou žena. Ako to vnímate?
Je to zmena, ale veľmi by som nepreceňovala rozdiel medzi vedením muža a ženy. Podľa mňa je najdôležitejšie, aby ten, kto riadi akúkoľvek inštitúciu, poznal jej históriu, súčasný stav a budúce možnosti. Aby mal jasno v tom, čo chce. Ak hovoríme o mužskom a ženskom prístupe k práci, a možno aj k životu, zdá sa mi, že ženy sú v tomto úprimnejšie. Majú menej bočných úmyslov, ide im viac a priamejšie o vec. Netajím svoju radosť z toho, že som riaditeľkou a zároveň prvou ženou vôbec v tejto funkcii v Národnom divadle. Takisto je to však veľká zodpovednosť, ktorú cítim každý deň.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Myslíte, že máte ako žena šéfka výhodu? Sú podľa vás ženy lepšie riaditeľky?
Myslím, že ženy vo vedúcich funkciách, obzvlášť v oblasti kultúry, jej môžu mimoriadne pomôcť.

Ste skôr mierny alebo autoritatívny typ šéfky?
Všetko závisí od situácie a témy. Pracujem a tvorím v tíme. Niekedy sú však situácie, keď treba razantne rozhodnúť. Vtedy som radikálnejšia, lebo viem, že keby som to neurobila, tak by to v konečnom dôsledku nebolo pre túto inštitúciu dobré. Niekedy nastane taká vyhrotená a vážna situácia, že aj keby som chcela, nedá sa ju riešiť mierne a istý stupeň autoritatívnosti je dokonca nevyhnutný. Väčšinou však uprednostňujem otvorený, pokojný a vecný dialóg.

Ako riaditeľka musíte byť racionálna, no ako žena sa určite riadite aj intuíciou.
Áno, v tomto som asi vyvážený človek. Intuícia mi pomáha aj v rozhodovaní v práci, myslím si, že je to silný ženský prvok. Stále je to len jeden z pomocných faktorov. Pri riešení dôležitého problému uprednostňujem svoj osvedčený postup – najskôr si veci pomenujem, zoradím, dám ich do kontextu a súvislostí a urobím následnú analýzu. Niekedy sa mi však osvedčilo nechať väčší priestor intuícii.

SkryťVypnúť reklamu

Nemajú muži okolo vás problémy rešpektovať vás ako svoju nadriadenú?
To je skôr otázka pre nich. Za seba hovorím, že ja s nimi nijaký problém nemám.

Ako reagujete na kritiku?
Vždy som ochotná dať dostatočný priestor aj otvorenému dialógu a vecnej odbornej diskusii. Treba sa to však učiť. Nikoho neteší, keď mu niekto povie, že niečo robí zle. Okamžitá reakcia je nesúhlas. Neverím nikomu, kto hovorí opak. Ja som sa však naučila počúvať, a keď ma netlačí k okamžitému rozhodnutiu čas, nechávam iné názory na seba pôsobiť, vraciam sa k nim. Ak sú vystavané na správnych základoch, ponúkajú alternatívu, ktorá je skutočná a zvládnuteľná, obyčajne príde chvíľa, keď ma presvedčia.

Spomínali ste manažérske schopnosti. Odkiaľ ich máte, keďže ste vyštudovali divadelnú vedu a estetiku - dva teoretické odbory?
Manažérske schopnosti sa nedajú naučiť, v prvom rade to človek musí mať v sebe. Osobne poznám množstvo excelentných manažérov, ktorí sa tomu v škole ani zďaleka nevenovali. To, že som vlastne vyštudovaná teoretička - teatrologička zatiaľ
nepociťujem ako nevýhodu. Skôr som veľmi rada, že oblasť, ktorú manažujem, vcelku dobre poznám, že som v nej vzdelaná.

SkryťVypnúť reklamu

Aké sú vaše súčasné pracovné priority?
Dnes ich máme naozaj veľa. Ocitli sme sa vo veľmi komplikovanej situácii, ktorá je spôsobená sklzmi stavebníkov, technológov a investora. Na otvorenie divadla sa pripravujeme vo veľmi neštandardnom režime, ale vďaka plnému nasadeniu divadla veríme, že 14. apríla ho otvoríme. Preberať budovu, ktorá sa stavia vyše dvadsať rokov a ktorá vždy mala množstvo pánov, ktorí o nej rozhodovali, je náročné. Keby sa dodržal pôvodný harmonogram, podľa ktorého mala byť stavba dokončená k 30. septembru 2006, bol by celý proces preberania nových priestorov oveľa jednoduchší. Prioritami teda sú – presťahovať sa do nového divadla, od 14. apríla spustiť prevádzku a postupne vytvoriť v priestoroch nového divadla také podmienky a zázemie, aby sme nestratili dôveru našich doterajších divákov a zároveň, aby sme získali nových priaznivcov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tohtoročná divadelná sezóna je pre SND mimoriadne náročná a prelomová. Čo môžu diváci v novej budove od otvorenia divadla až po ukončenie sezóny vidieť?
Divadlo otvoríme operou Eugena Suchoňa Krútňava v réžii Juraja Jakubiska a v novom hudobnom naštudovaní dirigenta Ondreja Lenárda. Činohra pripravuje niekoľko premiér, medzi nimi napríklad hru Karla Čapka R.U.R., hru Viliama Klimáčka Kto sa bojí Beatles a v júni si pripomenieme významné jubileum herečky Márie Kráľovičovej, ktorá sa predstaví v pôvodnej slovenskej hre Táne Kusej S mamou. Balet pripravuje dva projekty – svetovú premiéru autorského projektu riaditeľa Baletu SND Mária Radačovského Warhol a pôvodnú baletnú rozprávku pre deti Popolvár skladateľa Antona Popoviča, choreografa Jána Ďurovčíka a autora libreta Ľubomíra Feldeka. Opera plánuje uviesť Verdiho Trubadúra v réžii Martina Bendika. Okrem toho do konca sezóny budú v priestoroch nového divadla prebiehať dva festivaly – festival pôvodnej slovenskej drámy Nová dráma a Medzinárodný festival súčasného tanca Bratislava v pohybe. V priestoroch divadla bude aj niekoľko výstav venovaných dejinám SND. Výstavy budú dôkazom toho, že SND prichádza do nových priestorov s neprehliadnuteľnou, výraznou, takmer 90-ročnou históriou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Činohra Slovenského národného divadla hrá v priestoroch Divadla P. O. Hviezdoslava a na Malej scéne SND do konca marca. Aké sú plány s týmito budovami a aký bude osud historickej budovy SND na Hviezdoslavovom námestí?
Z budov Divadla P. O. Hviezdoslava (DPOH) a Malej scény sa Činohra SND plánuje vysťahovať do konca apríla. Našim želaním je, aby sa DPOH stalo mestským divadlom a aby sa zachovalo výlučne na divadelné účely. Sme radi, že okrem novej budovy SND Slovenskému národnému divadlu zostáva historická budova. Novinkou v tejto budove je, že od konca apríla v nej okrem súborov Opery a Baletu začne účinkovať aj Činohra SND so svojím „klasickým“ repertoárom. Historická budova SND bude fungovať v podobnom režime ako Zlatá kaplička v Prahe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chcete divadlom osloviť širokú verejnosť, nielen bratislavskú elitu, no zároveň plánujete zvýšiť cenu lístkov a parkovného? Neprotirečí si to trochu?
Nie, neprotirečí. My budeme ponúkať priestor pre komerčnejších divákov, aj pre intelektuálnejšie publikum. Naša cenová politika bude čo najviac zohľadňovať viaceré umelecké, sociálne a generačné aspekty. Treba však povedať, že v porovnaní s inými bratislavskými divadlami sú v súčasnosti ceny našich lístkov často nižšie. A to je paradox.

Máte za sebou aj pred sebou veľmi náročné obdobie. Ako sa vyrovnávate so stresom?
Rada chodím mimo Bratislavy, konkrétne na stredné Slovensko. V Kokave nad Rimavicou žijú moji svokrovci a u nich si pripadám ako v inom svete. Je to pre mňa veľký relax, rovnako ako návšteva mojich rodičov v Senci.
Mojím najväčším relaxom je však more. No a keď som naozaj vo veľkom strese, rada nakupujem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nosíte si pracovné problémy aj domov?
Určite nie. Snažím sa prácu doma neriešiť a čo najmenej rodinu zaťažovať. Aj manžel má náročnú prácu a tiež sa naučil nenosiť si ju domov. O práci sa rozprávame iba výnimočne. Skôr sa vzájomne upozorňujeme, že ak niekto nedokáže veci zvládnuť cez pracovný čas, svoju prácu asi nerobí dobre. Veľmi dobre mi padne, keď večer prídem a pri svojich najbližších zabúdam na všetky tie stresy. Na druhej strane je príjemné žiť s pocitom, že ak je mi ťažko, sú tu moji najbližší, o ktorých sa môžem kedykoľvek oprieť a poradiť sa s nimi.

Vašej rodine muselo byť jasné, že po nástupe do funkcie riaditeľky už na nich nebudete mať toľko času. Ako to doma prijali?
Moja rodina ma podporuje v akejkoľvek práci, navyše zažili moje riadenie v Divadelnom ústave, takže na pozíciu mamy a manželky, ktorá je niekde riaditeľkou, už boli zvyknutí. Rodinné prostredie mám naozaj pohodové a príjemné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako vníma vysokú funkciu svojej mamy váš syn?
On to nijako zásadne nerieši. Osem rokov som viedla Divadelný ústav a preňho som sa vlastne len presunula o pár ulíc inam. Syn Dominik má pätnásť rokov, je prvák na ŠUV na fotografii. Mladí ľudia v jeho veku majú o našom svete svoje predstavy. Celkom mi pomáha, keď sa na problémy, ktoré sa mne zdajú obrovské, pozriem jeho očami. Trochu tínedžerskej irónie a zdravého dešpektu by som naordinovala každému riaditeľovi aj politikovi.

Stíhate ešte stále aj domáce práce?
Otvorene priznávam, že v súčasnosti nie. Mám však veľmi tolerantnú rodinu a aj domácu pomocníčku.

Prečo podľa vás prevládajú u mladých ľudí pred divadlom skôr komerčné formy zábavy – kino, počítače, video, televízia a podobne?
Divadlo má v súčasnosti iné spoločenské postavenie ako v minulosti. Aby prilákalo divákov, musí urobiť oveľa viac ako kedysi. Už teraz viem, že aj Národné divadlo musí na rozličných úrovniach viac dať o sebe vedieť. Je alternatívou k médiám, vo svojej podstate je jedinečné a unikátne. Dokáže reagovať na aktuálne javy v spoločnosti, priviesť ľudí k hodnotám, ponúka im emočné a sugestívne zážitky, dokáže preniesť divákov do inej reality, ďaleko od každodenných problémov, stresov a často aj k sebareflexii. A to je na divadle stále to fascinujúce. Médiá majú svoju silu, vplyv, ale aj možnosti pomôcť prilákať mladých ľudí do divadiel. A práve tu vidíme priestor na väčšiu spoluprácu s nimi. Mladí ľudia nie sú bez názoru a hodnotových kritérií. Tie sú však súčasné, teda ovplyvnené svetom, do ktorého sa narodili. Oni sa už nepamätajú na svet bez mobilov a internetu. Ak ich chceme získať, musíme sa im prihovoriť jazykom, čo ich priláka aj k nám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte čo sa týka divadla vzor niekde v zahraničí?
Niekoľko rokov navštevujem Národnú operu vo Varšave. Dokážu zaplniť takmer dvojtisícové hľadisko mladými divákmi. To je pre mňa fascinujúce. Samozrejme, že spolupráca so zahraničnými národnými divadlami je pre nás veľmi potrebná, ale aj inšpirujúca. Mimoriadne sa teším na spoluprácu s pražským Národným divadlom. Otvárame sa aj ďalším krajinám a samozrejme pokračujeme aj v spolupráci kontaktmi, ktoré boli začaté pred mojím príchodom.

Na post riaditeľky ste nastúpili v zložitom období SND. Aj po ôsmich mesiacoch cítite túto prácu naďalej ako výzvu?
Áno, pretože toto divadlo mám veľmi rada a verím tomu, že len čo človek robí s láskou, robí dobre. Hovorí sa, že kto chce prísť do cieľa, nesmie sa báť cesty, či je rovná, alebo kľukatá...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Silvia Hroncová (42)
Rodená Bratislavčanka vyštudovala na Filozofickej fakulte UK v Bratislave divadelnú vedu a estetiku. Ako teatrologička so zameraním na súčasnú slovenskú drámu a národnostné divadlá pôsobila od roku 1988 do roku 1996 v Ústave umeleckej kritiky a divadelnej dokumentácie v Bratislave. Od tohto obdobia pôsobila ako šéfredaktorka časopisu Divadlo v medzičase a zároveň bola spoluautorkou projektu Divadelné dosky a členkou festivalového tímu Divadelná Nitra. V januári 1999 sa stala riaditeľkou Divadelného ústavu a členkou Rady slovenských inštitútov pri Ministerstve zahraničných vecí SR. V roku 2006 ju 14-členná komisia zvolila za generálnu riaditeľku Slovenského národného divadla. Je vydatá a má pätnásťročného syna.

Autor: Eva Miklánková, SME ženy, 12/2007

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 226
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 143
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 232
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 539
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 140
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 264
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 124
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 779
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Simona Mištíková

Riaditeľka PR agentúry a lektorka soft skills.


2

Veľkonočné tradície majú mnoho podôb.


Pavol Juračka
Katarína Del Rio a Bianka Urbanovská zo ZA SEBA, o.z.

Agresora najviac prekvapí, keď obeť neostane ticho.


29
Nepečený cheesecake s ovocím.

Rýchly cheesecake bez pečenia je lahodný a osviežujúci. V tomto článku nájdete recepty aj tipy na cheesecake bez zapínania rúry.


redakcia SME ženy
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 367
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 724
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 375
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 457
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 671
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 645
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 617
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
reklama
SkryťZatvoriť reklamu