SME

Pravidlá pre výber kvalitnej obuvi

Kvalitná obuv by mala spĺňať niekoľko vlastností. Všeobecne, topánka musí zabezpečovať správne obutie nohy, musí pomáhať pri stoji a chôdzi..


Kvalitná obuv by mala spĺňať niekoľko vlastností. Všeobecne, topánka musí zabezpečovať správne obutie nohy, musí pomáhať pri stoji a chôdzi, podporovať klenbu nôh a udržovať pätu v popisovanom kolmom postavení na podložku, čím je umožnený účelný prenos zaťaženia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Topánka musí mať správne modelovanú stielku, t.j. to, na čom je chodidlo v topánke položené. Stielka je zrkadlovým obrazom pre pravú a ľavú nohu, môže mať nepatrné prehĺbenie pre pätu a taktiež môže mať zapracované centrálne vyvýšenie, ktoré podporuje poklesnutú klenbu nohy, u dospelých prípadne aj podporu priečnej klenby. Pod stielkou je podrážka, ktorá musí byť pružná, dostatočne silná, neprepúšťajúca vlhkosť, aby chránila chodidlo pred traumami, pričom zachovala kontakt s vonkajším povrchom Dôležitou súčasťou je podpätok, ktorý má byť primerane vysoký, odpovedajúci tvaru a účelu obuvi.

SkryťVypnúť reklamu

Vrchná časť obuvi je nemenej dôležitou súčasťou topánky. Nezanedbateľná je pevnosť zadnej časti obuvi (vrchnej časti nad podpätkom), ktorá tak zabezpečuje správne vedenie päty a tak i správne odvíjanie chodidla pri chôdzi. Zadná časť obuvi sa nesmie sa so svojim horným okrajom zarývať do päty a úponu Achillovej šľachy. Správne stiahnutie a fixácia nohy, tak aby sa noha nešmýkala po stielke dopredu, zabezpečuje šnurovanie (aj suchý zips) topánky. Oblasť šnurovania má odpovedať priehlavku, noha je chránená jazykom topánok. Predná časť vrchnej časti topánky by predovšetkým u detí mala byť dostatočne priestranná. Prsty nesmú vpredu narážať na topánku a musí byť zachovaný ich aktívny pohyb. Nutné je použitie zdravotne nezávadných materiálov, spravidla prírodných (koža), ktoré umožňujú dýchanie chodidla. V žiadnom prípade však nepožívať nepriedušné materiály (pozor na umelé hmoty).

SkryťVypnúť reklamu

Výber obuvi tak závisí nielen od charakteru činnosti a aktivity, na ktorú je topánka určená, ale aj od podnebia v ktorom žijeme. Dôležitá je kvalita materiálu, z ktorého je topánka vyrobená.

MUDr. Pavel Smetana, TK Interel

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 10 859
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 642
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 861
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 552
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 207
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 104
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 985
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 1 503
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Trnava

Šálka kávy na korze, Smolenický zámok aj cyklistika v okolí vinohradov.


TRNAVA TOURISM
Mgr. Juraj Kocka

Mužsko-ženské vzťahy pod lupou.


Barbora V. Daxner

Nové číslo magazínu SME ženy je v predaji aj s darčekom.


redakcia SME ženy
Tehotenský test je založený na preukázaní hormónu hCG v moči alebo v krvi.

Tehotenstvo sa dá zistiť z moču aj z krvi.


a 1 ďalší
  1. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  2. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  3. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  4. Zdravotní Klauni: Otec, bezpečný prístav dieťaťa v nemocnici
  5. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  6. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  7. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  8. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  1. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 621
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 14 326
  3. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 13 839
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 198
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 616
  6. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 877
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 561
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 291
  1. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  2. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  3. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  5. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  6. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  7. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  8. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu