SME
Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky
SME ŽENY: WELLNESS ŽENY

Pilates nie je len prchavý trend

Pilatesova metóda sa u nás objavila iba pred niekoľkými rokmi, vo svete ju poznajú už dlhšie. Je to cvičenie, ktoré má zmysel a konkrétne výsledky.


Na prvý pohľad sa Pilatesova metóda môže zdať jednoduchá. Keďže sa často cvičí v ľahu alebo v sede, povieme si, že to môžeme zvládnuť ľavou zadnou. Nie je to však celkom pravda. Zapája totiž partie tela, o ktorých sme vo veľa prípadoch ani nevedeli. Základom Pilatesovej metódy je práca s hlbokým stabilizačným systémom trupu a korekcia postoja a pohybu. „To jej jeden z dôvodov, prečo Pilates často nefunguje v skupinovom cvičení. Každý z nás je totiž jedinečný - rečou svojho tela, pohybom, správaním v priestore,“ hovorí Monika Klenková z rehabilitačného centra Moon. Preto platí, čím menej ľudí – tým lepšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Počet cvičiacich však závisí od ich požiadaviek, ako aj od cvičiteľa. Pilates zlepšuje pružnosť, držanie tela, koordináciu, ako aj silu a rozvíja nielen fyzickú, ale aj psychickú kondíciu cvičiaceho. Metóda má šesť základných princípov, a tými sú koncentrácia, centrum, dýchanie, kontrola, plynulosť, presnosť. Všetky by pritom súčasne mali fungovať v každom cviku. Dôležitou súčasťou je nastavenie panvy, spôsob dýchania a napokon precízne a plynulé cvičenie. „Klient sa naučí nielen počúvať telo, ale postupným opakovaním správnej pohybovej sekvencie sa naučí pracovať úsporne,“ vysvetľuje Monika Klenková.

Pomalá gymnastika
Pilatesova metóda sa zväčša cvičí na podložke, môžu sa pri nej používať aj rôzne cvičebné pomôcky. Vo všeobecnosti ovplyvňuje držanie tela a formuje postavu. „Tým, že pracuje so svalmi do hĺbky, pripraví organizmus na rôzne druhy športu a záťaže. Navodí správny spôsob dýchania, čo zlepšuje zásobovanie buniek kyslíkom, čiže v konečnom dôsledku ovplyvní i funkciu vnútorných orgánov.“ Hovorí sa o takzvanej pomalej gymnastike, lebo všetky cviky sú komplexné a združujú základné princípy Pilatesovej metódy. Učíme sa istý pohyb, ktorý môžeme použiť v každej situácii počas dňa. „Tam, kde si to môžeme dovoliť, zrýchľujeme tempo cvičenia a primerane i záťaž, takže si prídu na svoje i športovci, zvyknutí dať si do tela. Podstatné je, aby všetky pohyby boli kontrolované, zohľadňovali postavenie jednotlivých kĺbov a zapojenie hlbokých svalových štruktúr. Čo je ešte podstatný rozdiel oproti iným posilňovacím cvičeniam, v Pilatesovej metóde sú svaly namáhané v permanentnom ťahu, takže postupne získajú potrebnú silu a štíhlu postavu.“

Pre tehotné ženy aj pre deti
Systém Pilates Medical je určený doslova pre všetkých bez obmedzenia veku. Vďaka individuálnemu prístupu sa prispôsobuje aktuálnemu stavu organizmu a momentálnym potrebám každého z nás. „Cvičiť môžu napríklad aj tehotné ženy. Pre ne je vhodné použitie pomôcok – fitlopty a magického kruhu. Zlepší sa kvalita práce brušného svalstva, dýchania, držania tela. Telo gravidnej ženy bude lepšie prispôsobené i na popôrodné obdobie.“

Skryť Vypnúť reklamu

Deti je vhodné zaradiť do programu hneď, ako sú schopné vnímať svoje telo a cielene s ním pracovať. Najlepší vek je okolo ôsmeho roku života. Pilates pre deti je hravejší, pestrejší a používajú sa pri ňom farebné pomôcky a balančné plošiny. Opäť sa však musia zohľadniť aktuálne potreby vyvíjajúceho sa a rastúceho organizmu.

„Pilates Medical cvičia aj mnohí ľudia so zdravotnými ťažkosťami. Na poškodenie platničiek dnes už pomaly trpí každý druhý človek. Vyžadujú si individuálny prístup, znalosť tohto problému a jeho úskalia.“ Pri ťažkostiach s kĺbmi, ako sú bedrový alebo kolenný, závisí vhodný postup od stupňa poškodenia. „Pilates Medical systém zohľadňuje aktuálne postavenie v kĺbe a tomu sa snaží prispôsobiť prácu okolitých svalových štruktúr. Ideálne pri týchto ochoreniach je cvičenie na strojoch s pružinovou záťažou, ktorá zaťaží kĺb menej a zároveň zlepší jeho stabilizačnú funkciu.“

Skryť Vypnúť reklamu

Cvičenie Pilatesovou metódou trvá zväčša päťdesiat minút až hodinu. „Väčšina klientov nás navštevuje približne dvakrát týždenne. Už po prvej hodine klient zistí, že inak vníma svoje telo. Obyčajne po desiatich lekciách zmení držanie tela, dýchanie a mizne pocit únavy. Partie tela, na ktoré sa zameriame, sa zoštíhlia. Všetko, samozrejme, závisí od spolupráce a vôle klienta čosi so sebou urobiť,“ uzatvára Monika Klenková.

Ako vznikol?
Otcom metódy je Joseph Hubertus Pilates, ktorý sa narodil v roku 1880 a v mladosti trpel mnohými zdravotnými problémami. Tie ho motivovali k športovým aktivitám, neskôr vďaka ustavičnému zdokonaľovaniu sa a svojej vynaliezavosti rozpracoval novú metódu cvičenia. S manželkou mal v New Yorku pôvodné Pilates Studio, ktoré navštevovali najmä tanečníci, ale i niektorí športovci. Významnejšie sa však metóda nerozšírila. Až po jeho smrti, v 80. rokoch 20. storočia, popularita Pilatesovej metódy výrazne stúpla. Len v Amerike je v súčasnosti registrovaných viac ako 13 000 inštruktorov. Postupne sa dostala aj na Slovensko, kde sa pod kontrolou lekárov a fyzioterapeutov rozvíja ako systém Pilates Medical, ktorý je obohatený o poznatky z vývojovej kineziológie. Zaoberá sa kvalitou pohybového vývoja a zákonitosťami postupného zaraďovania svalových skupín do pohybových reťazcov. Metóda sa tak stala dostupnou aj pre ľudí s problémami s kosťami, svalmi a kĺbmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektoré z centier
Moon – Súkromné rehabilitačné centrum, Hraničná 24/A, Bratislava 53 63 38 54
H-FIT – športovo relaxačné centrum, Gercenova 8/F, Bratislava, 02/63 45 16 89
A 4 Sport club – Americká tr. 11, Košice, 055/63 64 709
Europa Fitnessclub, s.r.o. – Na Troskách 25, Banská Bystica, 048/41 63 746
Fitnescentrum Dr. Rimana – Kuzmányho 8, Pezinok, 033/64 02 377o

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  8. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  5. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  6. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 5 859
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 790
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 029
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 4 832
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 3 946
  6. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 704
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 234
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 164
  9. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 996
  10. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 2 717
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na viacerých miestach sa po dne Dunaja dalo prechádzať.


13 h
Branislav Benčat

Hľadáme úspešné inovatívne malé a stredné firmy.


16 h
Dvojkajak Adam Botek a Samuel Baláž na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu v Tokiu.


Sportnet a 1 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Psychologička Kataríny Nagy Pázmány

Katarína Nagy Pázmány rozpráva o tom, ako žiť v neistom svete.


16 h
Čokoládová Šarlota

Dá sa to aj bez pečenia


a 1 ďalší 3. aug