SME ŽENY: ZDRAVIE ŽENY

Nejedzme, čo nám oči vidia

Pocit, keď sme schopné zhltnúť všetko, čo nám príde pod ruku a neutečie pred nami, poznáme azda všetky. Ak nás takéto chúťky prepadnú raz za čas, nemusí nás to trápiť.

Čo však v prípadoch, keď to namiesto niekoľkých dní trvá dlhšie?

Väčšinu svojich problémov zvykneme zvaliť na zdedené danosti. V tomto prípade to však nie je celkom opodstatnené. „Prejedanie nie je dané geneticky. Tak je podmienený metabolizmus nášho organizmu. Niektorí ľudia môžu jesť veľa a nepriberajú. To je ovplyvnené neurovegetatívnym systémom, ktorý ovplyvňuje rýchlosť metabolizmu, a v neposlednom rade naším životným štýlom,“ hovorí všeobecná lekárka pre dospelých Lucia Mariničová. Pravda, rodičia na tom istý podiel majú. To tvrdí aj psychologička Klaudia Trojanová. „Stravovacie návyky si vytvárame v našej rodine. Učíme sa, aké jedlá, koľko a kedy ich jeme. Či ich rýchlo zhltneme, alebo si doprajeme primeraný čas. Ako sa vraví, zvyk je železná košeľa a stravovacie návyky sa naozaj menia veľmi ťažko. Znamená to nielen viac pohybu a menej cukru, ale aj schopnosť zvládať stresové situácie inak ako dávkou čokolády.“

Jedlo ako terapia
Zo zdravotného hľadiska môže byť nutkavý pocit zjesť niečo medzi hlavnými jedlami spôsobený niekoľkými príčinami. „U žien je to napríklad hormonálna nevyváženosť v rôznej fáze cyklu. Za to zodpovedajú prevažne estrogény. Môže ísť aj o genetické poškodenie, ako napríklad pri ochoreniach štítnej žľazy, cukrovke, niektorých psychiatrických diagnózach a podobne. Takisto stres či smutná nálada môžu viesť k prejedaniu,“ objasňuje Mariničová. Jedlo teda pre nás môže pôsobiť ako istá forma terapie alebo zajedania nepríjemných emócií. „Keď sme z niečoho nervózni, smutní alebo nahnevaní, samotný akt jedenia môže navodiť upokojenie, zlepšiť náladu.

Nehovorím však o návalovom jedení, kde po krátkodobej úľave prichádzajú veľké pocity viny zo zlyhania. Takéto jedenie už hovorí o poruchách príjmu potravy – napríklad bulímii,“ vysvetľuje psychologička. Okrem toho nás k požívaniu veľkého množstva môže viesť prostredie alebo momentálna situácia. „Jeme, keď sme s priateľmi na dobrej firemnej akcii, takisto vtedy, keď sa napríklad chystáme na skúšku alebo potrebujeme vyriešiť nejaký problém,“ tvrdí Trojanová.

Možné riziká
Množstvo, ktoré zjeme, však môže byť spôsobené aj nesprávnym spôsobom nášho stravovania. Pocit sýtosti po jedení sa totiž dostavuje o desať až dvadsať minút. Centrum sýtosti sa nachádza v hypotalame v mozgu. „Pri rýchlom jedení dochádza k požitiu väčšieho množstva potravy, pretože pocit nasýtenia sa dostavuje s oneskorením. To znamená, že treba jesť pomaly a riadne jedlo prežuť. Ak nás medzi veľkými jedlami prepadne nutkavý pocit niečo zjesť, je lepšie dať si ovocie, zeleninu alebo musli tyčinku,“ hovorí lekárka.

Aby sme neprekročili energetický príjem na deň, je vhodné si potravu rozdeliť na viac menších porcií a ustrážiť si zloženie stravy, keďže stravovanie formou rýchleho občerstvenia nie je kaloricky ani obsahovo vyvážené. Nadmerné prejedanie pre nás predstavuje zvýšený prísun kalórií a takisto nekvalitné zloženie stravy. „Obyčajne sa prejedáme sladkosťami alebo čipsami. Vzniká obezita a u žien s obezitou spojené polycystické vaječníky a neplodnosť, zvýšená záťaž kostrového aparátu, kĺbov, môže sa objaviť aj akné, cukrovka či iné črevné ťažkosti,“ uvádza možné riziká Mariničová.

Ako tomu predísť?
Na obmedzenie chuti lekár špecialista predpisuje anorektiká. „Je to skupina liekov, ktoré tlmia chuť do jedla ovplyvnením hypotalamických centier v mozgu. No všeobecne známe je, že grepová šťava vyvoláva pocit nasýtenia,“ radí Mariničová. V istých prípadoch takisto môže platiť známa veta, že hlad je prezlečený smäd. „Pitný režim je pre organizmus veľmi dôležitý, tekutina objemovo zaplní žalúdok a cukor dočasne zasýti centrum hladu. Tuhá strava má byť zapíjaná tekutinami, aby sa uľahčilo mechanické spracovanie sústa v žalúdku a tekutiny pomáhajú odstraňovať splodiny metabolizmu z organizmu zvýšeným močením,“ odporúča lekárka.

Základným pravidlom je jesť menšie porcie a častejšie, doplniť jedálny lístok o ovocné, zeleninové šaláty a šťavy či celozrnné produkty. „Takisto platí zásada sebapozorovania, to znamená, že analyzujem chvíle nudy a podnety, ktoré ma vyprovokujú na maškrtenie. Aktívne kontrolujem a eliminujem rizikové situácie prejedania – napríklad nevhodné nákupy,“ hovorí lekárka. Dobrým tipom, ako tomu predísť, je aj zamestnať sa inou činnosťou. „Je výhodné mať akúsi predstavu o tom, čo urobím, keď to na mňa príde. Je tu viac možností – môžem mať dohodu s kamarátkou, že jej zavolám a porozprávame sa. Takisto to môžem skúsiť rozhýbať na stacionárnom bicykli alebo zacvičiť si – vlastne by sa dalo povedať rozchodiť to. V skutočnosti sa zbavujem svojho hnevu, zlosti a nie chuti na jedlo. Iným trikom je mať v chladničke zdravšie jedlá – niekedy menej chutia,“ uzatvára psychologička.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 814
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 540
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 706
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 675
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 398
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 613
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 559
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 060
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 897

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

KULTÚRA

Iva Bittová: Nemôžem si dovoliť strácať čas a báť sa

Česká speváčka žije v USA. Koncertuje u nás so skupinou Čikori.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

TECH

Na čom hrať hry? Na PC či konzolách?

Porovnávať má zmysel hlavne produkty najväčších hráčov na trhu.

Neprehliadnite tiež

Sedem miest, ktoré vo Florencii musíte vidieť

Ak sa tento rok chystáte do toskánskej metropoly, tieto zaujímavosti v nej by ste si nemali nechať ujsť.

Čo robiť, keď vás trápi celulitída

Nevzhľadné hrbolčeky na koži trápia ženy najmä počas plavkovej sezóny.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Na sobotu, 27. mája, sme pre vás pripravili rozhovor s Oľgou Feldekovou, jahodové recepty aj špeciálnu letnú súťaž.

Sex s robotom: Môžu robotické napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice. Pýtali sme sa sexuológa, kam smeruje ľudská sexualita.