SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky
SME ŽENY: ZDRAVIE ŽENY

Nejedzme, čo nám oči vidia

Pocit, keď sme schopné zhltnúť všetko, čo nám príde pod ruku a neutečie pred nami, poznáme azda všetky. Ak nás takéto chúťky prepadnú raz za čas, nemusí nás to trápiť.

Čo však v prípadoch, keď to namiesto niekoľkých dní trvá dlhšie?

Väčšinu svojich problémov zvykneme zvaliť na zdedené danosti. V tomto prípade to však nie je celkom opodstatnené. „Prejedanie nie je dané geneticky. Tak je podmienený metabolizmus nášho organizmu. Niektorí ľudia môžu jesť veľa a nepriberajú. To je ovplyvnené neurovegetatívnym systémom, ktorý ovplyvňuje rýchlosť metabolizmu, a v neposlednom rade naším životným štýlom,“ hovorí všeobecná lekárka pre dospelých Lucia Mariničová. Pravda, rodičia na tom istý podiel majú. To tvrdí aj psychologička Klaudia Trojanová. „Stravovacie návyky si vytvárame v našej rodine. Učíme sa, aké jedlá, koľko a kedy ich jeme. Či ich rýchlo zhltneme, alebo si doprajeme primeraný čas. Ako sa vraví, zvyk je železná košeľa a stravovacie návyky sa naozaj menia veľmi ťažko. Znamená to nielen viac pohybu a menej cukru, ale aj schopnosť zvládať stresové situácie inak ako dávkou čokolády.“

Skryť Vypnúť reklamu

Jedlo ako terapia
Zo zdravotného hľadiska môže byť nutkavý pocit zjesť niečo medzi hlavnými jedlami spôsobený niekoľkými príčinami. „U žien je to napríklad hormonálna nevyváženosť v rôznej fáze cyklu. Za to zodpovedajú prevažne estrogény. Môže ísť aj o genetické poškodenie, ako napríklad pri ochoreniach štítnej žľazy, cukrovke, niektorých psychiatrických diagnózach a podobne. Takisto stres či smutná nálada môžu viesť k prejedaniu,“ objasňuje Mariničová. Jedlo teda pre nás môže pôsobiť ako istá forma terapie alebo zajedania nepríjemných emócií. „Keď sme z niečoho nervózni, smutní alebo nahnevaní, samotný akt jedenia môže navodiť upokojenie, zlepšiť náladu.

Nehovorím však o návalovom jedení, kde po krátkodobej úľave prichádzajú veľké pocity viny zo zlyhania. Takéto jedenie už hovorí o poruchách príjmu potravy – napríklad bulímii,“ vysvetľuje psychologička. Okrem toho nás k požívaniu veľkého množstva môže viesť prostredie alebo momentálna situácia. „Jeme, keď sme s priateľmi na dobrej firemnej akcii, takisto vtedy, keď sa napríklad chystáme na skúšku alebo potrebujeme vyriešiť nejaký problém,“ tvrdí Trojanová.

Skryť Vypnúť reklamu

Možné riziká
Množstvo, ktoré zjeme, však môže byť spôsobené aj nesprávnym spôsobom nášho stravovania. Pocit sýtosti po jedení sa totiž dostavuje o desať až dvadsať minút. Centrum sýtosti sa nachádza v hypotalame v mozgu. „Pri rýchlom jedení dochádza k požitiu väčšieho množstva potravy, pretože pocit nasýtenia sa dostavuje s oneskorením. To znamená, že treba jesť pomaly a riadne jedlo prežuť. Ak nás medzi veľkými jedlami prepadne nutkavý pocit niečo zjesť, je lepšie dať si ovocie, zeleninu alebo musli tyčinku,“ hovorí lekárka.

Aby sme neprekročili energetický príjem na deň, je vhodné si potravu rozdeliť na viac menších porcií a ustrážiť si zloženie stravy, keďže stravovanie formou rýchleho občerstvenia nie je kaloricky ani obsahovo vyvážené. Nadmerné prejedanie pre nás predstavuje zvýšený prísun kalórií a takisto nekvalitné zloženie stravy. „Obyčajne sa prejedáme sladkosťami alebo čipsami. Vzniká obezita a u žien s obezitou spojené polycystické vaječníky a neplodnosť, zvýšená záťaž kostrového aparátu, kĺbov, môže sa objaviť aj akné, cukrovka či iné črevné ťažkosti,“ uvádza možné riziká Mariničová.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako tomu predísť?
Na obmedzenie chuti lekár špecialista predpisuje anorektiká. „Je to skupina liekov, ktoré tlmia chuť do jedla ovplyvnením hypotalamických centier v mozgu. No všeobecne známe je, že grepová šťava vyvoláva pocit nasýtenia,“ radí Mariničová. V istých prípadoch takisto môže platiť známa veta, že hlad je prezlečený smäd. „Pitný režim je pre organizmus veľmi dôležitý, tekutina objemovo zaplní žalúdok a cukor dočasne zasýti centrum hladu. Tuhá strava má byť zapíjaná tekutinami, aby sa uľahčilo mechanické spracovanie sústa v žalúdku a tekutiny pomáhajú odstraňovať splodiny metabolizmu z organizmu zvýšeným močením,“ odporúča lekárka.

Základným pravidlom je jesť menšie porcie a častejšie, doplniť jedálny lístok o ovocné, zeleninové šaláty a šťavy či celozrnné produkty. „Takisto platí zásada sebapozorovania, to znamená, že analyzujem chvíle nudy a podnety, ktoré ma vyprovokujú na maškrtenie. Aktívne kontrolujem a eliminujem rizikové situácie prejedania – napríklad nevhodné nákupy,“ hovorí lekárka. Dobrým tipom, ako tomu predísť, je aj zamestnať sa inou činnosťou. „Je výhodné mať akúsi predstavu o tom, čo urobím, keď to na mňa príde. Je tu viac možností – môžem mať dohodu s kamarátkou, že jej zavolám a porozprávame sa. Takisto to môžem skúsiť rozhýbať na stacionárnom bicykli alebo zacvičiť si – vlastne by sa dalo povedať rozchodiť to. V skutočnosti sa zbavujem svojho hnevu, zlosti a nie chuti na jedlo. Iným trikom je mať v chladničke zdravšie jedlá – niekedy menej chutia,“ uzatvára psychologička.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  2. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  5. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 055
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 236
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 793
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 664
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 477
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 047
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 470
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 427
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 380
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Andrej Kiska.

Ukážka z knihy Andreja Kisku Prezident - Dvadsať dní na prežitie exkluzívne v denníku SME.


Andrej Kiska a 1 ďalší 7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako postupovalo vyšetrovanie NAKA.


a 2 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Múzeum Albertina vo Viedni

Vo Viedni vystavujú desiatky jeho diel.


Maroš Puček 25. sep
Rustikálny hruškový koláč

Pripravte si jablkový pie, pité aj slivkovú galetku.


redakcia SMEženy 23. sep
Neochota a strach vrátiť sa po pandémii k starému (teda normálnemu) spôsobu života späť medzi ľudí sa nazýva jaskynný syndróm.

Osobné stretnutia niektorým nechýbajú.


21. sep
ILustračné foto.

Problematický je najmä Prešovský kraj.


20. sep

Blogy SME

  1. Šťastná domácnosť: Viem, že viete umyť okná. A toto ste skúsili?
  2. Michael Achberger: Takto schudnete bicyklovaním
  3. Symptomedica: Divertikuly hrubého čreva má v pokročilom veku 50% populácie.
  4. veronika babičová: Anjelik môj kde lietaš
  5. Michael Achberger: Slovenská superpotravina: výnimočné účinky pre vaše zdravie
  6. Zuzana Cascino: Načo si ma porodila!
  7. Sylvia Smatanová: Som tmavá
  8. Naďa Serafínová: Ako dostať vaše deti do sekty
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 839
  2. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 6 459
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 246
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 046
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 602
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 4 917
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 885
  8. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 4 504
  1. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  2. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  3. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu