SME
Streda, 27. október, 2021 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Najčastejšie stravovacie hriechy

Každá akcia vyvoláva reakciu. Preto ak budete s vidličkou v ruke hrešiť ako divé, nečudujte sa, že vás za to stihne krutá odplata. Pribúdajúca slanina na stehnách, obezita, zvýšená hladina cholesterolu, kôrnatenie ciev, riziko rakoviny a srdcovo – cievnyc

h chorôb. Nalepí sa na vás hnusná pliaga a to len preto, že ste neudržali zablokované chuťové poháriky a zatvorené ústa. Nie je to sranda a za ten čokoládový pohár s kopcom šľahačky to naozaj nestojí.

Najlepšou obranou proti nevyhnutným trestom je prevencia. Spoznajte dôverne vlastné hriechy,aby ste sa im mohli vyhnúť širokým oblúkom a odolať zákerným nástrahám.

1. Musím schudnúť! Preto jem len...mrkvu...kapustu a...mrkvu....
Kilá vám už išli na mozog a vy ste sa rozhodli s nimi rázne zatočiť. Prečo nie? Pokiaľ sa ale vydáte cestou najľahšieho odporu v štýle ideológie: „Cica nežer,“ tak si koledujete len o kolosálny neúspech.

Skryť Vypnúť reklamu

Poznáme to takmer všetky. Preľaknuté v pritesných nohaviciach spanikárime a prvé čo nás napadne: Ježišmária, pribrala som, musím schudnúť! A druhé čo nás napadne: „Nebudem jesť!“ A tak s trpiteľským výrazom na tvári týždeň ignorujeme zúfalé výkriky o pomoc, ktoré vydáva náš vyhladovaný žalúdok a nalievame sa len čajom na chudnutie. Po týždni sa s nádejou a obavami zároveň postavíme na váhu a heuréka! Dve kilá dole. Samozrejme treba to osláviť nejakým dobrým jedlom a keďže sme svoj tráviaci orgán doteraz terorizovali nútenou hladovkou, škaredo sa nám za to vypomstí.

Pri príležitosti oficiálneho ukončenia „úspešnej diéty“ (dve kilá sú fuč, čo na tom, že sme zhodili len vodu a tukové pneumatiky nerušene odpočívajú v pokoji) zobnutím niečoho malého, nás pochytia také záchvaty žravosti, že vyplienime nákup z Tesca určený ako víkendové zásoby pre celú rodinu. Kilá sú späť aj s prídavkom a nohavice putujú späť do skrine.

Skryť Vypnúť reklamu

Keď sa rozhodnete redukovať z nejakého dôvodu svoju hmotnosť, zachovajte si chladnú hlavu a nevrhajte sa hneď po nejakej bleskovej diéte sci – fi charakteru. Aby ste naozaj dosiahli svoj cieľ, potrebujete sa vyzbrojiť najmä trpezlivosťou a odhodlaním. Kilá sa zhadzujú ľahko. Ako prvé ide dole voda, tuk si však telo púšťa neochotnejšie. Aby ste sa zbavili nechcenej slaniny, musíte jesť, i keď inak ako doteraz. Zdravšie, vyváženejšie. Menej kalórií, menšie porcie, menej tuku a jednoduchých cukrov. Ak však budete hladovať – metabolizmus vám to zráta: spomalí sa a skôr priberiete ako schudnete. Nečakajte zázrak za jednu noc. Nenechajte sa zlákať marketingom zabaleným do príťažlivého obalu účinnej redukčnej kúry a doprajte svojmu telo čas, aby ukázalo prvé nesmelé, ale o to trvalejšie výsledky. Chcieť schudnúť sedem kíl za sedem dní a najmä hladovkovými kúrami je utopia.

Skryť Vypnúť reklamu

2. Od zajtra už naozaj začínam!
Alebo iné varianty súvisiace so zmenou vašich stravovacích návykov, prenesené bojovným a odhodlaným tónom nad tanierom plným tvarohových buchiet alebo čerstvo vypraženým rezňom.

Nezačínajte zajtra. Začnite dnes. Začnite teraz. Práve v tejto sekunde. Nemusíte kvôli tomu zrušiť pracovnú večeru a trpiteľsky pred televízorom chrúmať karfiolové hlavičky, ale zmeňte svoj lenivý prístup. Je strašne pohodlné alibisticky sa oháňať sloganom „veď aj zajtra je deň“ a „treba si užívať života“ či vymýšľať si smiešne výhovorky, prečo „dnes ešte nie, ale zajtra už určite.“ Ak s tým neprestanete, to „zajtra“ v živote nebude. A veľmi dobre si to uvedomujte aj vy, keď na seba celá nešťastná hľadíte do zrkadla a lomcujú vami výčitky svedomia. Pustite sa konečne do realizácie svojich predsavzatí, ale tentokrát sa zatnite a nepopustite. Nie zajtra, nie o týždeň, ešte DNES sa vo vás musí niečo zmeniť. Priznajte si sama pred sebou, či to s tou zmenou životného štýlu a odstránení návykov myslíte vážne a pokiaľ áno, vytiahnite ten posledný kus čokolády z úst, napite sa vody a choďte sa radšej prejsť.

A pokiaľ dospejete k názoru, že bez tých fantastických rumových praliniek jednoducho neprežijete a radšej sa budete topiť vo vlastnom sadle a koledovať si o niektorú z pestrej palety civilizačných chorôb, nuž, vaša vec, ale aspoň prestaňte sama seba balamutiť, že s tým začnete niečo robiť.

Skryť Vypnúť reklamu

3. Odbila pol noc, vidlička, lyžička do útoku!
Pokiaľ sa radíte do kategórie nešťastných nočných sov, ktoré v neskorých hodinách prepadávajú chladničku s odhodlaním a zápalom, akému by bojovní Turci útočiaci na stredoveké Uhorsko mohli sotva konkurovať, pouvažujte nad kúpou hrubej uzamykateľnej reťaze. Na zabarikádovanie chladničky. Alebo na váš krk, aby ste sa mohli priblížiť k onej úschovni potravín maximálne na dva metre a ďalej už ani na krok. Ako padá na krajinu súmrak, ľudský metabolizmus sa spomaľuje a nočné hody sú jedným z najväčších prešľapov, aké môžete počas svojej cesty za zdravým telom bez izolácie urobiť. Ak sa chcete zbaviť vášho nepríjemného zlozvyku, mali by ste rozanalyzovať príčiny jeho vzniku. Prečo sa venujete nadmernému kŕmeniu práve vo večerných hodinách?

Skryť Vypnúť reklamu

Z nudy? Tak šup do postele! Nechce sa vám ešte spať ani keď už je dávno po večerníčku?  Zamestnajte svoje myšlienky niečím, čo s jedlom nemá nič spoločné. Ak sa cítite osamelo, vyrazte s priateľmi na kávu, vyvenčite psa, pripravte si horúci čaj a zalezte pod perinu s pútavou knihou...nejaké alternatívy sa vždy nájdu. Jedlo však rozhodne nie je tým pravým spoločníkom na strávenie pohodového večera.

A čo raňajky? Akú pozornosť im venujete? Ignorovanie prvé jedla dňa totiž zapríčiňuje večernú hostinu. Telo si len berie to, čo mu právom patrí, ale čo ste mu ráno skúpo odopreli.
Výdatné raňajky sú prísľubom striedmej večere. Že to nie je len bohapustý výmysel si odskúšajte si na vlastnej koži, nech sa páči.

Zanedbávate pravidelný prísun jedla počas dňa? Hoci pre pracovnú vyťaženosť jednoducho nestíhate niečo vložiť do úst, nemáte chuť do jedla alebo vás neskrúca od hladu, telo si pamätá, koľko živín ste mu v priebehu dňa podsunuli. A ak má pocit nedostatku, horlivo si deficit doplňuje večer. Keď si venujete zdravé a sýte raňajky, v priebehu dňa vám postačí zobnúť len niečo malé a neumriete pritom od hladu. Ale aj „zobkať“ treba ak sa chcete zachrániť pred nekontrolovateľnými návalmi chute do jedla potom, ako padne fajront a nohy vás unášajú z kancelárie do tepla domova.

Skryť Vypnúť reklamu

4. Univerzálna medicína na pošramotené city
Hltáte jedno sústo za druhým akoby ste mesiac hladovali a neviete sa dojesť. Pribúda vyprázdnených tanierov a vy nemáte dosť. Stále vám čosi chýba. Nie je to však jedlo. Nemučí vás fyziologický hlad, ale emocionálny.

Zlomili vám srdce? Vykopli vás zo zamestnania? Zase raz ste sa pochytili s matkou? Alebo vás len tak bez nejakého špeciálneho dôvodu láme depka? Boľačka, ktorá potrebuje pofúkať a zreparovať sa vždy nájde. A jedlo je takou úžasnou medicínou, však? Hojivá masť na všetko. Nad tanierom syrových cestovín alebo škatuľou čokoládových tyčiniek zabúdate na všetky problémy sveta. Na svoju obhajobu argumentujete, že také „menšie“ kilogramové vedierko zmrzliny má na vás rovnaký účinok ako hodinové vylihovanie na pohovke u nejakého psychológa.

Skryť Vypnúť reklamu

Je však načase si uvedomiť, že jedlo vaše problémy nevyrieši. Nie je to čarovný prútik, že stačí mávnuť a trampoty sa stratia. Ba naopak. Je zdrojom ďalších trápení – minimálne straty sebavedomia pri zhrozenom pohľade do zrkadla na rozrastajúcu sa telesnú schránku. Nemáte beztak problémov dosť? Načo prirábať ďalší? Namiesto liečenia utŕžených rán kalóriami sa pokúste svoje trápenie vyriešiť. Alebo sa o tom porozprávajte s niekým blízkym. Ak nikoho takého vo svojom okolí nepoznáte, zverte svoje pocity papieru. Ďalšou možnosťou je odreagovanie sa. Choďte si zacvičiť, prejsť sa, pustite si obľúbenú hudbu...robte čokoľvek čo vás baví a máte rady, čokoľvek čo vás odpúta od starostí. Prosím, nasmerujte svoje kroky ku kuchyni až keď zlyhá všetko ostatné.

Skryť Vypnúť reklamu


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  2. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  3. Takto ochránite peniaze pred infláciou
  4. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  5. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  6. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  7. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  8. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  9. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  10. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  1. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  2. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  6. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  7. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  8. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  9. Spoľahlivá energia a úspora technológiami
  10. P3 stavia pri Lozorne novú halu
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 10 066
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 444
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 261
  4. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 238
  5. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 4 000
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 701
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 3 292
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 082
  9. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 466
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi 2 257
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Haugenová na stretnutí s britskými poslancami.

Deti nie sú v bezpečí, varuje whistleblowerka.


21 h
Koronavírus na Slovensku

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 460-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 957 obetí.


a 5 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

SME Ženy 11/2021

Nové číslo mesačníka SME Ženy v stánkoch od 2. novembra.


3 h
Podcast Gyncast so stálym hosťom Petrom Kaščákom.

Prečo sa HPV netýka len žien a ako súvisí s promiskuitou?


Janka Imrichová a 1 ďalší 26. okt
Herec Karel Zima hral napríklad vo filmoch Špindl, Román pro pokročilé alebo Štěstí je krásna věc.

Zima sa s Vaňkom poznal len pracovne.


25. okt
Ilustračná fotografia

Živých darcov je stále málo.


25. okt

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Ako som medzi dvoma kojeniami vyšla nad hmlu a videla slnko
  2. Unicef Slovensko: Ako svet bojuje proti detskej obrne
  3. Michael Achberger: Najväčšie chyby pri vážení sa: na toto si dajte pozor
  4. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  5. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  6. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta
  7. Unicef Slovensko: Čo nám hovorí najnovšia správa UNICEF o psychickom zdraví detí a mladých ľudí
  8. Symptomedica: Krvácanie do tráviaceho traktu môže byť smrteľne nebezpečné.
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 15 487
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 519
  3. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 576
  4. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 5 934
  5. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 310
  6. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 5 072
  7. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 5 002
  8. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 833
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu