Porazte PMS!

„Zase máš svoje dni?“ zakontruje váš drahý a vás ide rozhodiť od zlosti. Najradšej by ste ho vyšmarili z okna a spolu s ním aj všetkých ostatných, čo vám tento týždeň skrížili cestu.

Spacifikujte PMS!
Cítite sa strašne a preklínate mužské pokolenie ušetrené trampôt spojených s menštruačným cyklom. Zápasíte s nevoľnosťou a dovolávate sa Božej spravodlivosti: prečo musia ženy mesiac čo mesiac znášať tieto odporné stavy nazývané PMS? Nie je to fér!“

Nuž život nebýva fér. To ale neznamená, že treba PMS pasívne akceptovať ako nevyhnutný údel a ticho trpieť každý mesiac ako kôň. Pokiaľ nepatríte k tej hŕstke žien, ktoré PMS znášajú veľmi ťažko a nezaobídu sa bez odbornej pomoci a liekov, na zvládnutie dôsledkov pojašených hormónov postačia i nepatrné, no účinné zmeny vo vašich návykoch.

Tri slová: zdravý životný štýl. Pravda pravdúca, o tom sa už popísali tony papiera. Lekári však tvrdia, že práve to môže zmierniť ťažkosti pri PMS. Čo to všetko zahŕňa?

Pozor na to, čo zjete
Vo všeobecnosti sa odporúča pridržiavať zásad zdravej životosprávy – prítomnosť celozrných výrobkov, čerstvého ovocia a zeleniny vo vašej špajzi a ignorovanie saturovaných tukov a jedál typu „fast food.“ Nič nové pod slnkom. Odborníci však tvrdia, že úprava jedálnička zhruba dva týždne pred menštruáciou a jeho dôsledné dodržiavanie môže ženám výrazne uľahčiť PMS i priebeh samotnej menštruácie.

Zázračné sacharidy
V jednej z hlavných štúdií o stravovacích návykoch v súvislosti s PMS sa výslovne odporúča zvýšiť príjem komplexných sacharidov. Polysacharidy sa podieľajú na prítomnosti tryptofanu v krvi. Tryptofan je aminokyselina, ktorá má schopnosť premeniť sa na zázračný serotonin, takzvaný hormón šťastia, pohody a dobrej nálady. Je preto dobré konzumovať v rámci každého jedla potraviny s vysokým obsahom polysacharidov, ako sú už spomenuté celozrné produkty či zelenina.

Málo, často a nie bezhlavo
Odborníci odporúčajú denný príjem potravy rozložiť do viacerých malých jedál s nie viac než trojhodinovou prestávkou medzi nimi. Počas PMS týždňa sa ženám obyčajne zvyšuje chuť do jedla a takéto „rozporciovanie“ potravy pomáha predísť zbytočnému prejedaniu.
Prejedanie sa „od nevidím do nevidím“ však nie je jediným problémom. Ženy majú tendenciu vyjedať práve tie nešťastné druhy potravín s vysokým obsahom cukru alebo slané tučné snacky. Nadmerná konzumácia nezdravých, presladených či presolených jedál môže byť tou najhoršou voľbou v období PMS, pretože namiesto očakávanej úľavy podporujú zadržiavanie vody v tele a zlú náladu. Najzáslužnejším činom je odpratanie všetkých kritických potravín z dostrelu a vždy mať po ruke nejakú malú neškodnú drobnosť na zahryznutie.

Šlo by to lepšie aj bez mäsa, ale pozor na železo!
Približne 2000 štúdií na túto tému prinieslo prekvapujúce závery, že ženy, ktoré sa počas dvoch menštruačných cyklov stravovali len nízkotučnou vegetariánskou stravou, zaznamenali menej bolestivý priebeh menštruácie a kratšie trvanie PMS než ženy, ktoré jedli aj mäso.
Avšak tie z radu PMS- trpiteliek, ktoré majú veľmi silné krvácanie, potrebujú prijímať mäso, aby si udržali v norme hladinu železa v krvi. Pre nich sa zdá byť vhodnou alternatívou konzumácia rýb a vajec.

Omega 3 mastné kyseliny a rybí tuk = menej bolestí a slabšie krvácanie
Niektoré štúdie zistili, že zvýšený príjem potravín obsahujúcich omega 3 mastné kyseliny /napríklad rybie mäso z lososa alebo tuniaka/ v období pred a počas menštruácie ženskému organizmu výrazne prospieva. Omega 3 mastné kyseliny fungujú totiž ako tlmiče bolesti pri krvácaní.

Blahodárne tekutiny
Pite veľa tekutín /vodu alebo džús, nealkoholickým bublinkovým nápojom a nápojom s obsahom kofeínu sa vyhnite/. Starostlivé dodržovanie pitného režimu sa pozitívne podpíše pod redukciu nafúknutého brucha či zadržiavania vody v tele.

Vitamíny
Nezanedbateľnú rolu zohrávajú vitamíny a minerálne látky. Pozitívnymi účinkami zmierňujúcimi symptómy PMS sa prejavili minerály ako kalcium, magnézium, mangán a vitamíny E a B6.

Vyšportujte to!
Mnohé výskumy potvrdili, že pohyb, najmä aerobneho charakteru, sa priaznivo podpisuje pod fyzický i psychický stav ženského tela rozhádzaného nestálou hladinou hormónov. Pri fyzickej aktivite sa uvoľňuje do krvi hormón endorfín, zodpovedný za dobrú náladu. Vďaka cvičeniu sa budete tiež menej zaoberať „syndrómom prekysnutej knedle,“ ktorý nahlodáva sebavedomie žien v tejto kritickej časti cyklu v dôsledku zavodnenia organizmu a s ním spojeného pocitu ťažoby a „napučanosti.“
Ak vám však pri slove „šport“ naskakujú zimomriavky a svoj odpor nedokážete prekonať, odhodlajte sa aspoň na každodennú tridsaťminútovú prechádzku. Koruna vám z hlavy nespadne a uvidíte, aké zázraky dokáže troška pohybu.:-D

JOGA
Hoci joga nepatrí medzi aerobne aktivity, uvoľňuje svalové napätie, reguluje dýchanie a odbúrava stres. Ako činnosť na upokojenie uboleného a nepokojného tela i mysle sužovaných PMS priam ideálna.


Zdroj: American Accreditation Health Care

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 757
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 014
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 104
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 730
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 594
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 435
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 079
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 031
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 846
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 626

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Môj priateľ sa veľmi podobá na môjho bývalého. Bude aj on tyran?

Psychologička odpovedá, či majú fyzicky podobní ľudia aj rovnakú povahu a či je dobré chodiť s oveľa starším mužom.

Frida Kahlo: K nešťastiu v živote mala svojský prístup, dávala ho na plátno

Mexická maliarka je dodnes legendou, dokázala konkurovať mužom a vysporiadať sa s osudovými ranami vďaka maľovaniu.

Líčenie na rande: Ako na dokonalý mejkap v troch krokoch

Niekedy je nadmerná snaha skôr na škodu, poradíme vám, ako sa nalíčiť v správnej miere.

Kokteil pre imunitu: Sedem spôsobov ako ju podporiť

Aké vitamíny a doplnky by ste mali vyskúšať, poradí farmaceutka.