Porazte PMS!

„Zase máš svoje dni?“ zakontruje váš drahý a vás ide rozhodiť od zlosti. Najradšej by ste ho vyšmarili z okna a spolu s ním aj všetkých ostatných, čo vám tento týždeň skrížili cestu.

Spacifikujte PMS!
Cítite sa strašne a preklínate mužské pokolenie ušetrené trampôt spojených s menštruačným cyklom. Zápasíte s nevoľnosťou a dovolávate sa Božej spravodlivosti: prečo musia ženy mesiac čo mesiac znášať tieto odporné stavy nazývané PMS? Nie je to fér!“

Nuž život nebýva fér. To ale neznamená, že treba PMS pasívne akceptovať ako nevyhnutný údel a ticho trpieť každý mesiac ako kôň. Pokiaľ nepatríte k tej hŕstke žien, ktoré PMS znášajú veľmi ťažko a nezaobídu sa bez odbornej pomoci a liekov, na zvládnutie dôsledkov pojašených hormónov postačia i nepatrné, no účinné zmeny vo vašich návykoch.

Tri slová: zdravý životný štýl. Pravda pravdúca, o tom sa už popísali tony papiera. Lekári však tvrdia, že práve to môže zmierniť ťažkosti pri PMS. Čo to všetko zahŕňa?

Pozor na to, čo zjete
Vo všeobecnosti sa odporúča pridržiavať zásad zdravej životosprávy – prítomnosť celozrných výrobkov, čerstvého ovocia a zeleniny vo vašej špajzi a ignorovanie saturovaných tukov a jedál typu „fast food.“ Nič nové pod slnkom. Odborníci však tvrdia, že úprava jedálnička zhruba dva týždne pred menštruáciou a jeho dôsledné dodržiavanie môže ženám výrazne uľahčiť PMS i priebeh samotnej menštruácie.

Zázračné sacharidy
V jednej z hlavných štúdií o stravovacích návykoch v súvislosti s PMS sa výslovne odporúča zvýšiť príjem komplexných sacharidov. Polysacharidy sa podieľajú na prítomnosti tryptofanu v krvi. Tryptofan je aminokyselina, ktorá má schopnosť premeniť sa na zázračný serotonin, takzvaný hormón šťastia, pohody a dobrej nálady. Je preto dobré konzumovať v rámci každého jedla potraviny s vysokým obsahom polysacharidov, ako sú už spomenuté celozrné produkty či zelenina.

Málo, často a nie bezhlavo
Odborníci odporúčajú denný príjem potravy rozložiť do viacerých malých jedál s nie viac než trojhodinovou prestávkou medzi nimi. Počas PMS týždňa sa ženám obyčajne zvyšuje chuť do jedla a takéto „rozporciovanie“ potravy pomáha predísť zbytočnému prejedaniu.
Prejedanie sa „od nevidím do nevidím“ však nie je jediným problémom. Ženy majú tendenciu vyjedať práve tie nešťastné druhy potravín s vysokým obsahom cukru alebo slané tučné snacky. Nadmerná konzumácia nezdravých, presladených či presolených jedál môže byť tou najhoršou voľbou v období PMS, pretože namiesto očakávanej úľavy podporujú zadržiavanie vody v tele a zlú náladu. Najzáslužnejším činom je odpratanie všetkých kritických potravín z dostrelu a vždy mať po ruke nejakú malú neškodnú drobnosť na zahryznutie.

Šlo by to lepšie aj bez mäsa, ale pozor na železo!
Približne 2000 štúdií na túto tému prinieslo prekvapujúce závery, že ženy, ktoré sa počas dvoch menštruačných cyklov stravovali len nízkotučnou vegetariánskou stravou, zaznamenali menej bolestivý priebeh menštruácie a kratšie trvanie PMS než ženy, ktoré jedli aj mäso.
Avšak tie z radu PMS- trpiteliek, ktoré majú veľmi silné krvácanie, potrebujú prijímať mäso, aby si udržali v norme hladinu železa v krvi. Pre nich sa zdá byť vhodnou alternatívou konzumácia rýb a vajec.

Omega 3 mastné kyseliny a rybí tuk = menej bolestí a slabšie krvácanie
Niektoré štúdie zistili, že zvýšený príjem potravín obsahujúcich omega 3 mastné kyseliny /napríklad rybie mäso z lososa alebo tuniaka/ v období pred a počas menštruácie ženskému organizmu výrazne prospieva. Omega 3 mastné kyseliny fungujú totiž ako tlmiče bolesti pri krvácaní.

Blahodárne tekutiny
Pite veľa tekutín /vodu alebo džús, nealkoholickým bublinkovým nápojom a nápojom s obsahom kofeínu sa vyhnite/. Starostlivé dodržovanie pitného režimu sa pozitívne podpíše pod redukciu nafúknutého brucha či zadržiavania vody v tele.

Vitamíny
Nezanedbateľnú rolu zohrávajú vitamíny a minerálne látky. Pozitívnymi účinkami zmierňujúcimi symptómy PMS sa prejavili minerály ako kalcium, magnézium, mangán a vitamíny E a B6.

Vyšportujte to!
Mnohé výskumy potvrdili, že pohyb, najmä aerobneho charakteru, sa priaznivo podpisuje pod fyzický i psychický stav ženského tela rozhádzaného nestálou hladinou hormónov. Pri fyzickej aktivite sa uvoľňuje do krvi hormón endorfín, zodpovedný za dobrú náladu. Vďaka cvičeniu sa budete tiež menej zaoberať „syndrómom prekysnutej knedle,“ ktorý nahlodáva sebavedomie žien v tejto kritickej časti cyklu v dôsledku zavodnenia organizmu a s ním spojeného pocitu ťažoby a „napučanosti.“
Ak vám však pri slove „šport“ naskakujú zimomriavky a svoj odpor nedokážete prekonať, odhodlajte sa aspoň na každodennú tridsaťminútovú prechádzku. Koruna vám z hlavy nespadne a uvidíte, aké zázraky dokáže troška pohybu.:-D

JOGA
Hoci joga nepatrí medzi aerobne aktivity, uvoľňuje svalové napätie, reguluje dýchanie a odbúrava stres. Ako činnosť na upokojenie uboleného a nepokojného tela i mysle sužovaných PMS priam ideálna.


Zdroj: American Accreditation Health Care

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 289
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 174
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 265
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 822
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 935
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 306
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 305
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 073
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 025
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 609

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Vedkyňa, ktorá skúma ľudskú sexualitu: Žiarlivosť je obranný mechanizmus, načúvajme jej

Kateřina Klapilová tvrdí, že v laboratóriu je oveľa ťažšie vzrušiť ženy než mužov.

Ako vám pri pôrode môže pomôcť dula a kedy sa pre ňu rozhodnúť?

Prítomnosť duly pri pôrode dokázateľne znižuje percento cisárskych rezov.

Návrhári o ekológii v móde: Je trvalá udržateľnosť budúcnosťou?

Desať známych mien slovenskej módy prezradilo, čo si myslia o ekologickom módnom biznise.