SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Porazte PMS!

„Zase máš svoje dni?“ zakontruje váš drahý a vás ide rozhodiť od zlosti. Najradšej by ste ho vyšmarili z okna a spolu s ním aj všetkých ostatných, čo vám tento týždeň skrížili cestu.

Spacifikujte PMS!
Cítite sa strašne a preklínate mužské pokolenie ušetrené trampôt spojených s menštruačným cyklom. Zápasíte s nevoľnosťou a dovolávate sa Božej spravodlivosti: prečo musia ženy mesiac čo mesiac znášať tieto odporné stavy nazývané PMS? Nie je to fér!“

Nuž život nebýva fér. To ale neznamená, že treba PMS pasívne akceptovať ako nevyhnutný údel a ticho trpieť každý mesiac ako kôň. Pokiaľ nepatríte k tej hŕstke žien, ktoré PMS znášajú veľmi ťažko a nezaobídu sa bez odbornej pomoci a liekov, na zvládnutie dôsledkov pojašených hormónov postačia i nepatrné, no účinné zmeny vo vašich návykoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Tri slová: zdravý životný štýl. Pravda pravdúca, o tom sa už popísali tony papiera. Lekári však tvrdia, že práve to môže zmierniť ťažkosti pri PMS. Čo to všetko zahŕňa?

Pozor na to, čo zjete
Vo všeobecnosti sa odporúča pridržiavať zásad zdravej životosprávy – prítomnosť celozrných výrobkov, čerstvého ovocia a zeleniny vo vašej špajzi a ignorovanie saturovaných tukov a jedál typu „fast food.“ Nič nové pod slnkom. Odborníci však tvrdia, že úprava jedálnička zhruba dva týždne pred menštruáciou a jeho dôsledné dodržiavanie môže ženám výrazne uľahčiť PMS i priebeh samotnej menštruácie.

Zázračné sacharidy
V jednej z hlavných štúdií o stravovacích návykoch v súvislosti s PMS sa výslovne odporúča zvýšiť príjem komplexných sacharidov. Polysacharidy sa podieľajú na prítomnosti tryptofanu v krvi. Tryptofan je aminokyselina, ktorá má schopnosť premeniť sa na zázračný serotonin, takzvaný hormón šťastia, pohody a dobrej nálady. Je preto dobré konzumovať v rámci každého jedla potraviny s vysokým obsahom polysacharidov, ako sú už spomenuté celozrné produkty či zelenina.

Skryť Vypnúť reklamu

Málo, často a nie bezhlavo
Odborníci odporúčajú denný príjem potravy rozložiť do viacerých malých jedál s nie viac než trojhodinovou prestávkou medzi nimi. Počas PMS týždňa sa ženám obyčajne zvyšuje chuť do jedla a takéto „rozporciovanie“ potravy pomáha predísť zbytočnému prejedaniu.
Prejedanie sa „od nevidím do nevidím“ však nie je jediným problémom. Ženy majú tendenciu vyjedať práve tie nešťastné druhy potravín s vysokým obsahom cukru alebo slané tučné snacky. Nadmerná konzumácia nezdravých, presladených či presolených jedál môže byť tou najhoršou voľbou v období PMS, pretože namiesto očakávanej úľavy podporujú zadržiavanie vody v tele a zlú náladu. Najzáslužnejším činom je odpratanie všetkých kritických potravín z dostrelu a vždy mať po ruke nejakú malú neškodnú drobnosť na zahryznutie.

Skryť Vypnúť reklamu

Šlo by to lepšie aj bez mäsa, ale pozor na železo!
Približne 2000 štúdií na túto tému prinieslo prekvapujúce závery, že ženy, ktoré sa počas dvoch menštruačných cyklov stravovali len nízkotučnou vegetariánskou stravou, zaznamenali menej bolestivý priebeh menštruácie a kratšie trvanie PMS než ženy, ktoré jedli aj mäso.
Avšak tie z radu PMS- trpiteliek, ktoré majú veľmi silné krvácanie, potrebujú prijímať mäso, aby si udržali v norme hladinu železa v krvi. Pre nich sa zdá byť vhodnou alternatívou konzumácia rýb a vajec.

Omega 3 mastné kyseliny a rybí tuk = menej bolestí a slabšie krvácanie
Niektoré štúdie zistili, že zvýšený príjem potravín obsahujúcich omega 3 mastné kyseliny /napríklad rybie mäso z lososa alebo tuniaka/ v období pred a počas menštruácie ženskému organizmu výrazne prospieva. Omega 3 mastné kyseliny fungujú totiž ako tlmiče bolesti pri krvácaní.

Skryť Vypnúť reklamu

Blahodárne tekutiny
Pite veľa tekutín /vodu alebo džús, nealkoholickým bublinkovým nápojom a nápojom s obsahom kofeínu sa vyhnite/. Starostlivé dodržovanie pitného režimu sa pozitívne podpíše pod redukciu nafúknutého brucha či zadržiavania vody v tele.

Vitamíny
Nezanedbateľnú rolu zohrávajú vitamíny a minerálne látky. Pozitívnymi účinkami zmierňujúcimi symptómy PMS sa prejavili minerály ako kalcium, magnézium, mangán a vitamíny E a B6.

Vyšportujte to!
Mnohé výskumy potvrdili, že pohyb, najmä aerobneho charakteru, sa priaznivo podpisuje pod fyzický i psychický stav ženského tela rozhádzaného nestálou hladinou hormónov. Pri fyzickej aktivite sa uvoľňuje do krvi hormón endorfín, zodpovedný za dobrú náladu. Vďaka cvičeniu sa budete tiež menej zaoberať „syndrómom prekysnutej knedle,“ ktorý nahlodáva sebavedomie žien v tejto kritickej časti cyklu v dôsledku zavodnenia organizmu a s ním spojeného pocitu ťažoby a „napučanosti.“
Ak vám však pri slove „šport“ naskakujú zimomriavky a svoj odpor nedokážete prekonať, odhodlajte sa aspoň na každodennú tridsaťminútovú prechádzku. Koruna vám z hlavy nespadne a uvidíte, aké zázraky dokáže troška pohybu.:-D

Skryť Vypnúť reklamu

JOGA
Hoci joga nepatrí medzi aerobne aktivity, uvoľňuje svalové napätie, reguluje dýchanie a odbúrava stres. Ako činnosť na upokojenie uboleného a nepokojného tela i mysle sužovaných PMS priam ideálna.


Zdroj: American Accreditation Health Care

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  10. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  1. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  2. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  3. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  4. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  5. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  6. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  7. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 7 102
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 080
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 261
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 183
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 964
  6. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 606
  7. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 254
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 429
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 132
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 594
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vedia koho vypočuť, ale nedá sa to.


7 h

Neprehliadnite tiež

Stránka stop_catcalling_now zverejnila zábery muža, ktorý vo vlaku masturboval pred mladými ženami.

Video zverejnila stránka, ktorá bojuje proti obťažovaniu.


11 h
Katalin Papp Vargha dostala nápad a vybudovala úspešnú malú čokoládovňu Chocomaze.

Kostým a Brusel vymenila za zásteru a Komárno.


13 h
Múzeum Albertina vo Viedni

Vo Viedni vystavujú desiatky jeho diel.


Maroš Puček 25. sep
Rustikálny hruškový koláč

Pripravte si jablkový pie, pité aj slivkovú galetku.


redakcia SMEženy 23. sep

Blogy SME

  1. Michael Achberger: Sixpack u žien ako cieľ. Prečo to neodporúčam?
  2. Symptomedica: Divertikuly hrubého čreva má v pokročilom veku 50% populácie.
  3. Michael Achberger: Takto schudnete bicyklovaním
  4. Michael Achberger: Slovenská superpotravina: výnimočné účinky pre vaše zdravie
  5. Martina Hilbertová: Koľko detí na Slovensku je zaočkovaných? Bude prostredie v školách bezpečné?
  6. Zuzana Cascino: Načo si ma porodila!
  7. Michael Achberger: Nadmerné potenie pri cvičení? Toto vám pomôže
  8. Michael Achberger: Vyskúšajte tento cvik a uľaví sa vám bolesť chrbta zo sedenia
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 315
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 010
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 9 283
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 411
  5. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 5 838
  6. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 656
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 960
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 486
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu