Ako zdravo vyprážať?

Pri tepeľnom pôsobení vysokých teplôt na tuky, dochádza takmer už všetkým známy, vznik tzv. karcinogénnych látok. Tento stav nastáva, ak si nesprávne zvolíme tuk, na ktorom budeme potraviny vyprážať.

Samozrejme, že sa tomu dá predísť ak vylúčime tento spôsob tepelného spracovania potravín, ale zrejme viacerí labužníci si nedokážu svoj jedálny lístok predstaviť bez voňavých vyprážaných šťavnatých dobrôt. Bolo by to jednoduché ako tomu predísť a to takým spôsobom, ak budeme zaraďovať do svojho jedálnička len dusené, varené, či na grile bez tuku pripravené pokrmy. Najvhodnejšie aj pre zdravie srdca a ciev z hladiska prísunu cholesterolu, by bolo vylúčiť živočíšne tuky a prijímať len rastlinné.

Článok pokračuje pod video reklamou

Masť verzus olej
Už dávnejšie vzniklo tvrdenie, že na vyprážanie je najvhodnejšia masť a to z takého dôvodu, pretože sa neprepáli tak rýchlo ako olej. Je to pre vysoký obsah nasýtených mastných kyselín, ktoré podliehajú menšej oxidácií pôsobením vysokých teplôt ako nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú vo väčšej miere v rastlinných tukoch a najmä olejoch. Netreba, ale zabúdať, že masť a rovnako aj živočíšne maslo je vysokým zdrojom cholesterolu, ktorý je zase hrozbou pre vznik srdcovo-cievnych ochorení a najmä rozvoj aterosklerózy.

Dnes sú už na trhu bežne dostupné kvalitné rastlinné oleje a tak tiež rastlinné tuky, ktoré sú špeciálne určené pre teplú kuchyňu, na vyprážanie. Dôležité je si správne vybrať a zvoliť si olej, ktorý nie je za studena lisovaný, pretože tie sú určené výhradne len na studenú kuchyňu, napríklad do šalátov. Pri vyprážaní na oleji je dôležité si zapamätať, nepoužívať viac krát olej, na ktorom sa už raz potraviny vyprážali. A to z takého dôvodu, že i keď použijeme olej určený pre teplú kuchyňu, je len čiastočne „ošetrený“ voči nadmernej oxidácii mastných kyselín, čo znamená, že opakovaným a dlhodobým pôsobením vysokých teplôt na mastné kyseliny vznikajú už spomínané karcinogenné látky.

Pre porovnanie:
100 gramov bravčovej masti obsahuje 40 – 45 gramov nasýtených mastných kyselín a 90 – 100 mg cholesterolu, kďežto 100 gramov olivového alebo slnečnicového oleja obsahuje len 8 – 10 gramov nasýtených mastných kyselín a žiaden cholesterol.

Zdravý trojobal
Je spôsob akým si môžeme vyprážanie trošku „ozdraviť“ a to tak, keď miesto celých vajec použijeme len bielok (vaječný žĺtok ma vysoký obsah cholestrolu) a strúhanku si pripravíme z doma nasušeného a pomletého celozrnného pečiva. Pre „väčší efekt“, je možné použiť aj miesto bežnej bielej múky, tmavú. Dokonca je aj taká možnosť a to u niektorých potravín, že vajcia a múku úplne vylúčime, a zľahka potraviny obalíme len v celozrnnej strúhanke. Konečný efekt je podobný ako pri trojobale. Na záver vyprážania nezabudnite pod potraviny podložiť papierový obrúsok, ktorý výborne odsaje prebytočný tuk a jedlo nebude príliš mastné.

Katarína Pavlovičová, odborníčka na výživu, informácie týkajúce sa zdravého životného štýlu sa dozviete na bezplatnej infolinke 0800 152 153.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Posledné byty za uvádzacie ceny v úspešnom projekte Adlerova
  3. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Posledné byty za uvádzacie ceny v úspešnom projekte Adlerova
  2. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  3. Naše finančné družstvo - príbeh Mojmíra Begána
  4. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  5. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  6. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  7. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  8. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  9. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  10. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 345
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 14 912
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 973
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 6 368
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 6 165
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 718
  7. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 5 112
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 369
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 3 951
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 817

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bugár: Vyzerám ako nejaká troska? Strane mám čo ponúknuť aj po ďalších voľbách

Až také jednoduché to nebude, hovorí o Ficovej prípadnej kandidatúre na ústavného sudcu.

PLUS

Sardínsky šéfkuchár o Slovákoch: Netušia, čo si objednali

Prišiel na týždeň, no žije tu 16 rokov.

Neprehliadnite tiež

Advokátka zvierat: Tyrani vedia, čo robia a často z toho majú príjemné pocity

Právnička a aktivistka Zuzana Stanová prispela k novele zákona, ktorá vraví že, zviera nie je vec.

Domáce spa: Ako sa zbaviť stresu v kúpeľni?

Wellness v pohodlí domova je ideálnou formou ako načerpať nové sily a ešte aj skrášliť svoj zovňajšok.

Stubai: Do lyžiarskeho raja cestuje čoraz viac Slovákov

Chcete si byť snehom istí? Navštívte tirolské ľadovce v rakúskom Stubai.

Preplávala Lamanšský prieliv: Na tých, ktorí o mne pochybovali, sa teraz smejem

Diaľková plavkyňa Zuzana Jusková predbehla aj svojich mužských kolegov.

Reishi: Prečo je ázijská huba kráľovnou medzi prírodnými liečivami?

Prezývajú ju aj zázračná, huba bohov či huba s duchovnou silou.