SME
Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Ako zdravo vyprážať?

Pri tepeľnom pôsobení vysokých teplôt na tuky, dochádza takmer už všetkým známy, vznik tzv. karcinogénnych látok. Tento stav nastáva, ak si nesprávne zvolíme tuk, na ktorom budeme potraviny vyprážať.

Samozrejme, že sa tomu dá predísť ak vylúčime tento spôsob tepelného spracovania potravín, ale zrejme viacerí labužníci si nedokážu svoj jedálny lístok predstaviť bez voňavých vyprážaných šťavnatých dobrôt. Bolo by to jednoduché ako tomu predísť a to takým spôsobom, ak budeme zaraďovať do svojho jedálnička len dusené, varené, či na grile bez tuku pripravené pokrmy. Najvhodnejšie aj pre zdravie srdca a ciev z hladiska prísunu cholesterolu, by bolo vylúčiť živočíšne tuky a prijímať len rastlinné.

Skryť Vypnúť reklamu

Masť verzus olej
Už dávnejšie vzniklo tvrdenie, že na vyprážanie je najvhodnejšia masť a to z takého dôvodu, pretože sa neprepáli tak rýchlo ako olej. Je to pre vysoký obsah nasýtených mastných kyselín, ktoré podliehajú menšej oxidácií pôsobením vysokých teplôt ako nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú vo väčšej miere v rastlinných tukoch a najmä olejoch. Netreba, ale zabúdať, že masť a rovnako aj živočíšne maslo je vysokým zdrojom cholesterolu, ktorý je zase hrozbou pre vznik srdcovo-cievnych ochorení a najmä rozvoj aterosklerózy.

Dnes sú už na trhu bežne dostupné kvalitné rastlinné oleje a tak tiež rastlinné tuky, ktoré sú špeciálne určené pre teplú kuchyňu, na vyprážanie. Dôležité je si správne vybrať a zvoliť si olej, ktorý nie je za studena lisovaný, pretože tie sú určené výhradne len na studenú kuchyňu, napríklad do šalátov. Pri vyprážaní na oleji je dôležité si zapamätať, nepoužívať viac krát olej, na ktorom sa už raz potraviny vyprážali. A to z takého dôvodu, že i keď použijeme olej určený pre teplú kuchyňu, je len čiastočne „ošetrený“ voči nadmernej oxidácii mastných kyselín, čo znamená, že opakovaným a dlhodobým pôsobením vysokých teplôt na mastné kyseliny vznikajú už spomínané karcinogenné látky.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre porovnanie:
100 gramov bravčovej masti obsahuje 40 – 45 gramov nasýtených mastných kyselín a 90 – 100 mg cholesterolu, kďežto 100 gramov olivového alebo slnečnicového oleja obsahuje len 8 – 10 gramov nasýtených mastných kyselín a žiaden cholesterol.

Zdravý trojobal
Je spôsob akým si môžeme vyprážanie trošku „ozdraviť“ a to tak, keď miesto celých vajec použijeme len bielok (vaječný žĺtok ma vysoký obsah cholestrolu) a strúhanku si pripravíme z doma nasušeného a pomletého celozrnného pečiva. Pre „väčší efekt“, je možné použiť aj miesto bežnej bielej múky, tmavú. Dokonca je aj taká možnosť a to u niektorých potravín, že vajcia a múku úplne vylúčime, a zľahka potraviny obalíme len v celozrnnej strúhanke. Konečný efekt je podobný ako pri trojobale. Na záver vyprážania nezabudnite pod potraviny podložiť papierový obrúsok, ktorý výborne odsaje prebytočný tuk a jedlo nebude príliš mastné.

Skryť Vypnúť reklamu

Katarína Pavlovičová, odborníčka na výživu, informácie týkajúce sa zdravého životného štýlu sa dozviete na bezplatnej infolinke 0800 152 153.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Keď ekológia spája
  2. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  3. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  7. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 782
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 761
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 5 074
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 347
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 286
  6. Od Česka až po Jadran 3 961
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 118
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 773
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 192
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Policajná kontrola na hraničnom priechode.

Zrušili výhodu očkovaným jednou dávkou.


4 h
Peter Tkačenko

Vláda sa musí pozrieť pravde do očí.


8 h
Odporcovia očkovania sa viac boja smrti po vakcíne, ako po nákaze covidom.

Odporcovia očkovania sú najmä medzi nevzdelanými a chudobnými.


4 h

Neprehliadnite tiež

Nadmerná prívetivosť môže brániť pokroku v živote.


5 h
Michaela Žureková

Odhalené političky platia vyššiu daň ako muži.


9 h

Podcast Medzi nami o vplyve sebalásky na sex a vzťahy.


a 1 ďalší 14 h