Ako zdravo vyprážať?

Pri tepeľnom pôsobení vysokých teplôt na tuky, dochádza takmer už všetkým známy, vznik tzv. karcinogénnych látok. Tento stav nastáva, ak si nesprávne zvolíme tuk, na ktorom budeme potraviny vyprážať.

Samozrejme, že sa tomu dá predísť ak vylúčime tento spôsob tepelného spracovania potravín, ale zrejme viacerí labužníci si nedokážu svoj jedálny lístok predstaviť bez voňavých vyprážaných šťavnatých dobrôt. Bolo by to jednoduché ako tomu predísť a to takým spôsobom, ak budeme zaraďovať do svojho jedálnička len dusené, varené, či na grile bez tuku pripravené pokrmy. Najvhodnejšie aj pre zdravie srdca a ciev z hladiska prísunu cholesterolu, by bolo vylúčiť živočíšne tuky a prijímať len rastlinné.

Masť verzus olej
Už dávnejšie vzniklo tvrdenie, že na vyprážanie je najvhodnejšia masť a to z takého dôvodu, pretože sa neprepáli tak rýchlo ako olej. Je to pre vysoký obsah nasýtených mastných kyselín, ktoré podliehajú menšej oxidácií pôsobením vysokých teplôt ako nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú vo väčšej miere v rastlinných tukoch a najmä olejoch. Netreba, ale zabúdať, že masť a rovnako aj živočíšne maslo je vysokým zdrojom cholesterolu, ktorý je zase hrozbou pre vznik srdcovo-cievnych ochorení a najmä rozvoj aterosklerózy.

Dnes sú už na trhu bežne dostupné kvalitné rastlinné oleje a tak tiež rastlinné tuky, ktoré sú špeciálne určené pre teplú kuchyňu, na vyprážanie. Dôležité je si správne vybrať a zvoliť si olej, ktorý nie je za studena lisovaný, pretože tie sú určené výhradne len na studenú kuchyňu, napríklad do šalátov. Pri vyprážaní na oleji je dôležité si zapamätať, nepoužívať viac krát olej, na ktorom sa už raz potraviny vyprážali. A to z takého dôvodu, že i keď použijeme olej určený pre teplú kuchyňu, je len čiastočne „ošetrený“ voči nadmernej oxidácii mastných kyselín, čo znamená, že opakovaným a dlhodobým pôsobením vysokých teplôt na mastné kyseliny vznikajú už spomínané karcinogenné látky.

Pre porovnanie:
100 gramov bravčovej masti obsahuje 40 – 45 gramov nasýtených mastných kyselín a 90 – 100 mg cholesterolu, kďežto 100 gramov olivového alebo slnečnicového oleja obsahuje len 8 – 10 gramov nasýtených mastných kyselín a žiaden cholesterol.

Zdravý trojobal
Je spôsob akým si môžeme vyprážanie trošku „ozdraviť“ a to tak, keď miesto celých vajec použijeme len bielok (vaječný žĺtok ma vysoký obsah cholestrolu) a strúhanku si pripravíme z doma nasušeného a pomletého celozrnného pečiva. Pre „väčší efekt“, je možné použiť aj miesto bežnej bielej múky, tmavú. Dokonca je aj taká možnosť a to u niektorých potravín, že vajcia a múku úplne vylúčime, a zľahka potraviny obalíme len v celozrnnej strúhanke. Konečný efekt je podobný ako pri trojobale. Na záver vyprážania nezabudnite pod potraviny podložiť papierový obrúsok, ktorý výborne odsaje prebytočný tuk a jedlo nebude príliš mastné.

Katarína Pavlovičová, odborníčka na výživu, informácie týkajúce sa zdravého životného štýlu sa dozviete na bezplatnej infolinke 0800 152 153.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 696
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 328
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 271
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 015
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 046
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 899
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 779
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 489
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 459
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 424

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Ako dopriať telu láskyplnú starostlivosť a nadviazať s ním vzťah

V kolobehu rôznorodých podnetov človek ľahko stráca kontakt sám so sebou.

Spánok v podprsenke – áno či nie?

Odporcovia z radov odborníkov argumentujú negatívnym dopadom na zdravie.

Módu na Brit Awards ovládla stávka na istotu, hviezdy zabudli experimentovať

Speváčky, hudobníčky a modelky sa na odovzdávaní cien najlepšej britskej hudby odeli najmä do tmavších farieb.

Modelka visela z mrakodrapu bez istenia, skončila na polícii

Ruská hviezda z Instagramu Viki Odintcova v Dubaji predviedla extrémny kúsok pre efektné fotografie, argumentovala tým, že chcela poukázať na zlú zabezpečenosť budovy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop