Ako zdravo vyprážať?

Pri tepeľnom pôsobení vysokých teplôt na tuky, dochádza takmer už všetkým známy, vznik tzv. karcinogénnych látok. Tento stav nastáva, ak si nesprávne zvolíme tuk, na ktorom budeme potraviny vyprážať.

Samozrejme, že sa tomu dá predísť ak vylúčime tento spôsob tepelného spracovania potravín, ale zrejme viacerí labužníci si nedokážu svoj jedálny lístok predstaviť bez voňavých vyprážaných šťavnatých dobrôt. Bolo by to jednoduché ako tomu predísť a to takým spôsobom, ak budeme zaraďovať do svojho jedálnička len dusené, varené, či na grile bez tuku pripravené pokrmy. Najvhodnejšie aj pre zdravie srdca a ciev z hladiska prísunu cholesterolu, by bolo vylúčiť živočíšne tuky a prijímať len rastlinné.

Masť verzus olej
Už dávnejšie vzniklo tvrdenie, že na vyprážanie je najvhodnejšia masť a to z takého dôvodu, pretože sa neprepáli tak rýchlo ako olej. Je to pre vysoký obsah nasýtených mastných kyselín, ktoré podliehajú menšej oxidácií pôsobením vysokých teplôt ako nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú vo väčšej miere v rastlinných tukoch a najmä olejoch. Netreba, ale zabúdať, že masť a rovnako aj živočíšne maslo je vysokým zdrojom cholesterolu, ktorý je zase hrozbou pre vznik srdcovo-cievnych ochorení a najmä rozvoj aterosklerózy.

Dnes sú už na trhu bežne dostupné kvalitné rastlinné oleje a tak tiež rastlinné tuky, ktoré sú špeciálne určené pre teplú kuchyňu, na vyprážanie. Dôležité je si správne vybrať a zvoliť si olej, ktorý nie je za studena lisovaný, pretože tie sú určené výhradne len na studenú kuchyňu, napríklad do šalátov. Pri vyprážaní na oleji je dôležité si zapamätať, nepoužívať viac krát olej, na ktorom sa už raz potraviny vyprážali. A to z takého dôvodu, že i keď použijeme olej určený pre teplú kuchyňu, je len čiastočne „ošetrený“ voči nadmernej oxidácii mastných kyselín, čo znamená, že opakovaným a dlhodobým pôsobením vysokých teplôt na mastné kyseliny vznikajú už spomínané karcinogenné látky.

Pre porovnanie:
100 gramov bravčovej masti obsahuje 40 – 45 gramov nasýtených mastných kyselín a 90 – 100 mg cholesterolu, kďežto 100 gramov olivového alebo slnečnicového oleja obsahuje len 8 – 10 gramov nasýtených mastných kyselín a žiaden cholesterol.

Zdravý trojobal
Je spôsob akým si môžeme vyprážanie trošku „ozdraviť“ a to tak, keď miesto celých vajec použijeme len bielok (vaječný žĺtok ma vysoký obsah cholestrolu) a strúhanku si pripravíme z doma nasušeného a pomletého celozrnného pečiva. Pre „väčší efekt“, je možné použiť aj miesto bežnej bielej múky, tmavú. Dokonca je aj taká možnosť a to u niektorých potravín, že vajcia a múku úplne vylúčime, a zľahka potraviny obalíme len v celozrnnej strúhanke. Konečný efekt je podobný ako pri trojobale. Na záver vyprážania nezabudnite pod potraviny podložiť papierový obrúsok, ktorý výborne odsaje prebytočný tuk a jedlo nebude príliš mastné.

Katarína Pavlovičová, odborníčka na výživu, informácie týkajúce sa zdravého životného štýlu sa dozviete na bezplatnej infolinke 0800 152 153.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 626
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 173
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 792
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 482
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 219
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 216
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 110
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 073
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 065

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Mária Terézia nechcela, aby sa Gemer vyľudnil. Pomohli čerešne

Nemajú nič, čo si nedopestujú. Život na lazoch je zložitý.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

Neprehliadnite tiež

Čučoriedky v koláčoch, pirôžkoch, zmrzline, raw torte. Vyberte si

Čučoriedky môžete zavariť, zmraziť, odšťaviť, usušiť. Jedným z najpríjemnejších spôsobov ich spracovania je pridať ich do koláča.

Chris Brown otvorene prehovoril o noci, keď zaútočil na Rihannu

Spevák sa zdôveril v pripravovanom dokumente o jeho živote. Incident ho vraj bude prenasledovať do konca života.

Arnold Schwarzenegger: Najslávnejší emigrant našich čias oslávil 70 rokov

Kto by sa kedysi odvážil povedať, že sa obyčajný rakúsky chlapec stane guvernérom Kalifornie a hollywoodskou hviezdou.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Spestrite si letný víkend novinkami z oblasti módy, fitness a skvelými receptami so zdravou cukinou.