SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Ohŕňate nos nad porciou mäsa?

Dospieť k žalúdočným ťažkostiam môžete aj v prípade, že sa rozhodnete kupovať výlučne zdravé potraviny. Plánujete žiť zdravšie od Nového roku? Pred dôsledkami radikálnych zmien v stravovaní varuje Doc. MUDr. Igo Kajaba, PhD.


Čo vás čaká, keď z vášho jedálnička vymiznú mäsité pokrmy?
Chcete byť za každú cenu „in“ a striktne servírovať iba „zdravé veci“?
Preferujete zeleninu a ovocie v strave teenagerov? Ide o ohrozenú skupinu?
Doprajete si aj mastnejšie jedlá, alebo sú vaše porcie primerane „tučné“?
Je živočíšny tuk reálnou hrozbou? (Ne)mali by sme naň úplne zabudnúť?
K akým poruchám môžu viesť zdravé, ale jednotvárne pokrmy?

Posadnutosť versus zdravie
Samozrejme - na fungovanie celej telesnej schránky má vplyv nielen to, čo jeme, ale aj dĺžka spánku, psychická pohoda, dobrá fyzická kondička... Ale darmo, bez vyváženého jedálneho lístka, obohateného o všetky dôležité látky, to nepôjde. Ak svojmu „rozhasenému“ organizmu nedoprajete niektoré hriešne nezdravé vecičky, najmä keď ste boli na ne dosiaľ zvyknutí, začne po nich prahnúť. Ako? Sťažujete sa na „vlčí“ hlad, na radikálny úbytok síl, zlé trávenie, bledú pokožku, lámanie nechtov, zhoršenú kvalitu vlasov, bolesti hlavy, malátnosť... Čo robiť, keď sa vytratí duševná „pohodička“? Ako je to možné? Očakávali ste, že to bude úplne naopak! Prečo po prevratnom „ozdravení“ jedálneho lístka tým, že ste vylúčili sladkosti, mastné a mäsové pokrmy a pridali doň veľa surovej zeleniny, cereálií a nízkotučných mliečnych produktov, nastal zmätok vo vašom organizme?

Skryť Vypnúť reklamu

Telo si zvyká na zdravé veci postupne
Najviac mu prekážajú permanentné, no neúspešné pokusy o vylepšenie zdravia, ktoré nie ste schopní dotiahnuť do konca. Zakaždým podľahnete zaručene spoľahlivým diétam, a tak rozširujete zástupy “šťastlivcov“, ktorí už vyskúšali takmer všetko. Prešli ste dosť krutým obdobím, nahovárali ste si, že iba bezmäsité jedlá sú top ideálom pre zdravú ľudskú existenciu. Útroby vám sťahovali kyslé ovocné šťavy, kúsky ananásu, surová kapusta, lyžice jablkového octu a medu, inokedy ste to preháňali s varenými vajíčkami... Po nich ste naštartovali šľahačkovú diétu či inú, pri ktorej sa hltajú mäsové steaky bez akejkoľvek prílohy, dokonca aj zeleniny! Máte pocit, že vám od hektolitrov minerálnych vôd už hrdzavejú črevá, ale tlačíte ich do tela naďalej, pričom odborníci už dávno varujú, že by sa mali striedať s obyčajnou vodou a ďalšími tekutinami...

Skryť Vypnúť reklamu

RADŠEJ SI DOPRAJTE SI VŠETKO, ALE V MENŠOM MNOŽSTVE!
„Náhle zmeny v stravovacom režime, medzi ktoré patrí aj úplné ignorovanie mäsových produktov, môžu viesť k spomínaným ťažkostiam,“ hovorí odborník v oblasti preventívnej a klinickej medicíny, Doc. MUDr. Igo Kajaba, PhD. Náš rozhovor sme viedli v duchu odstránenia mýtov, ktorým ľudia čoraz častejšie podliehajú.

Ktorým vekovým kategóriám môže vylúčenie mäsa a obmedzenie tukov v stravovaní najviac uškodiť?
Dr. Kajaba: „Ide o všetky kategórie, dôležité sú najmä skupiny mladých ľudí, ťažko pracujúcich mužov, ale i ženy, ktoré sa bezmäsitou stravou oberajú o veľmi cenný zdroj základných stavebných látok, najmä železo a bielkoviny, vyrovnané v aminokyselinovom spektre. Vzhľadom na nižšiu vstrebateľnosť, je ťažké nahrádzať ich rastlinnými zdrojmi. Bez prísunu železa je organizmus narušený, napríklad ženy ťažšie prechádzajú obdobím menštruácie.“

Zelenina v surovom stave nevyhovuje všetkým. Čo robiť pri črevných ťažkostiach, napríklad pocite nafukovania?
„Pocit takejto nepohody v dietetike odstránime varenou zeleninu, hoci z nej ubudne trochu vitamínov. Prestaneme vzájomne kombinovať druhy, ktoré nadúvanie čriev spôsobujú: karfiol, kapustu, kaleráb a podobne.“

Je čokoláda naozajstným hriechom v našom jedálničku?
„Dnešné výskumy hovoria, že najmä horká je cenným zdrojom bioflavonoidov. Sú to ochranné látky pri kardiovaskulárnych ochoreniach a najnovší pohľad vedcov dokonca vyzdvihuje jej dosah na prevenciu onkologických ochorení.

V snahe preferovať nízkotučné pokrmy, cereálie, strukoviny...atď., sa dopúšťame rizika jednostrannosti. Môže sa to prejaviť na neskoršom úbytku dôležitých látok v tele? Ohrozí to životné funkcie?
„Musíme diferencovať o koho ide. Podľa toho, aký má človek výdaj energie, určíme i prísun jedla. Je zrejmé, že kto športuje, môže si dovoliť sýtejšie pokrmy. Nesprávna redukčná diéta sa odzrkadlí na závažných klinických známkach, ktoré vedú k dlhodobým zdravotným problémom. Ak sa vám nepodarilo zvoliť správnu výživu redukčného charakteru, napravíte to tým, že prejdete k pestrej a vyváženej strave, pričom obmedzíte energetický prísun. Ženy už napáchali veľa chýb v podobe neuveriteľne ,uletených´ diét. Je to jednoduché: Svoj vzhľad si vylepšíte iba za predpokladu, že vaše zdravie nebudete zaťažovať diskutabilnými jednostrannými receptami na chudnutie. Väčšinou stačí iba zmenšiť porcie a výsledok vás určite poteší.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 583
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 619
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 495
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 853
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 378
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 244
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 564
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 493
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 060
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 749
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Vo svete píšu o nepresných testoch aj o výzve prezidentky

Únia sa môže Slovenskom inšpirovať, ak sa projekt podarí.

Testovanie v obci Štiavnické Bane.
Sean Connery v bondovke Žiješ len dvakrát.

Neprehliadnite tiež

Ľudovít Winter

Detská psychologička o šikane: Západné krajiny hovoria o epidémii šikanovania

Šinková vraví, že chlapci sú šikanovaní častejšie.

Dokument Neviditeľná odhaľuje drsné zlyhania pôrodníctva. Zase

Režisérka Maia Martiniak odhalila, ako vyzerá trauma žien.

Záber z filmu Neviditeľná (Unseen) 2020

Autorka dokumentu o pôrodoch: Ak by som v nemocnici zasiahla, už by ma tam nepustili

Režisérka Maia Martiniak nakrútila film o pôrodnej traume.

Režisérka Maia Martiniak.