Ohŕňate nos nad porciou mäsa?

Dospieť k žalúdočným ťažkostiam môžete aj v prípade, že sa rozhodnete kupovať výlučne zdravé potraviny. Plánujete žiť zdravšie od Nového roku? Pred dôsledkami radikálnych zmien v stravovaní varuje Doc. MUDr. Igo Kajaba, PhD.


Čo vás čaká, keď z vášho jedálnička vymiznú mäsité pokrmy?
Chcete byť za každú cenu „in“ a striktne servírovať iba „zdravé veci“?
Preferujete zeleninu a ovocie v strave teenagerov? Ide o ohrozenú skupinu?
Doprajete si aj mastnejšie jedlá, alebo sú vaše porcie primerane „tučné“?
Je živočíšny tuk reálnou hrozbou? (Ne)mali by sme naň úplne zabudnúť?
K akým poruchám môžu viesť zdravé, ale jednotvárne pokrmy?

Posadnutosť versus zdravie
Samozrejme - na fungovanie celej telesnej schránky má vplyv nielen to, čo jeme, ale aj dĺžka spánku, psychická pohoda, dobrá fyzická kondička... Ale darmo, bez vyváženého jedálneho lístka, obohateného o všetky dôležité látky, to nepôjde. Ak svojmu „rozhasenému“ organizmu nedoprajete niektoré hriešne nezdravé vecičky, najmä keď ste boli na ne dosiaľ zvyknutí, začne po nich prahnúť. Ako? Sťažujete sa na „vlčí“ hlad, na radikálny úbytok síl, zlé trávenie, bledú pokožku, lámanie nechtov, zhoršenú kvalitu vlasov, bolesti hlavy, malátnosť... Čo robiť, keď sa vytratí duševná „pohodička“? Ako je to možné? Očakávali ste, že to bude úplne naopak! Prečo po prevratnom „ozdravení“ jedálneho lístka tým, že ste vylúčili sladkosti, mastné a mäsové pokrmy a pridali doň veľa surovej zeleniny, cereálií a nízkotučných mliečnych produktov, nastal zmätok vo vašom organizme?

Telo si zvyká na zdravé veci postupne
Najviac mu prekážajú permanentné, no neúspešné pokusy o vylepšenie zdravia, ktoré nie ste schopní dotiahnuť do konca. Zakaždým podľahnete zaručene spoľahlivým diétam, a tak rozširujete zástupy “šťastlivcov“, ktorí už vyskúšali takmer všetko. Prešli ste dosť krutým obdobím, nahovárali ste si, že iba bezmäsité jedlá sú top ideálom pre zdravú ľudskú existenciu. Útroby vám sťahovali kyslé ovocné šťavy, kúsky ananásu, surová kapusta, lyžice jablkového octu a medu, inokedy ste to preháňali s varenými vajíčkami... Po nich ste naštartovali šľahačkovú diétu či inú, pri ktorej sa hltajú mäsové steaky bez akejkoľvek prílohy, dokonca aj zeleniny! Máte pocit, že vám od hektolitrov minerálnych vôd už hrdzavejú črevá, ale tlačíte ich do tela naďalej, pričom odborníci už dávno varujú, že by sa mali striedať s obyčajnou vodou a ďalšími tekutinami...

RADŠEJ SI DOPRAJTE SI VŠETKO, ALE V MENŠOM MNOŽSTVE!
„Náhle zmeny v stravovacom režime, medzi ktoré patrí aj úplné ignorovanie mäsových produktov, môžu viesť k spomínaným ťažkostiam,“ hovorí odborník v oblasti preventívnej a klinickej medicíny, Doc. MUDr. Igo Kajaba, PhD. Náš rozhovor sme viedli v duchu odstránenia mýtov, ktorým ľudia čoraz častejšie podliehajú.

Ktorým vekovým kategóriám môže vylúčenie mäsa a obmedzenie tukov v stravovaní najviac uškodiť?
Dr. Kajaba: „Ide o všetky kategórie, dôležité sú najmä skupiny mladých ľudí, ťažko pracujúcich mužov, ale i ženy, ktoré sa bezmäsitou stravou oberajú o veľmi cenný zdroj základných stavebných látok, najmä železo a bielkoviny, vyrovnané v aminokyselinovom spektre. Vzhľadom na nižšiu vstrebateľnosť, je ťažké nahrádzať ich rastlinnými zdrojmi. Bez prísunu železa je organizmus narušený, napríklad ženy ťažšie prechádzajú obdobím menštruácie.“

Zelenina v surovom stave nevyhovuje všetkým. Čo robiť pri črevných ťažkostiach, napríklad pocite nafukovania?
„Pocit takejto nepohody v dietetike odstránime varenou zeleninu, hoci z nej ubudne trochu vitamínov. Prestaneme vzájomne kombinovať druhy, ktoré nadúvanie čriev spôsobujú: karfiol, kapustu, kaleráb a podobne.“

Je čokoláda naozajstným hriechom v našom jedálničku?
„Dnešné výskumy hovoria, že najmä horká je cenným zdrojom bioflavonoidov. Sú to ochranné látky pri kardiovaskulárnych ochoreniach a najnovší pohľad vedcov dokonca vyzdvihuje jej dosah na prevenciu onkologických ochorení.

V snahe preferovať nízkotučné pokrmy, cereálie, strukoviny...atď., sa dopúšťame rizika jednostrannosti. Môže sa to prejaviť na neskoršom úbytku dôležitých látok v tele? Ohrozí to životné funkcie?
„Musíme diferencovať o koho ide. Podľa toho, aký má človek výdaj energie, určíme i prísun jedla. Je zrejmé, že kto športuje, môže si dovoliť sýtejšie pokrmy. Nesprávna redukčná diéta sa odzrkadlí na závažných klinických známkach, ktoré vedú k dlhodobým zdravotným problémom. Ak sa vám nepodarilo zvoliť správnu výživu redukčného charakteru, napravíte to tým, že prejdete k pestrej a vyváženej strave, pričom obmedzíte energetický prísun. Ženy už napáchali veľa chýb v podobe neuveriteľne ,uletených´ diét. Je to jednoduché: Svoj vzhľad si vylepšíte iba za predpokladu, že vaše zdravie nebudete zaťažovať diskutabilnými jednostrannými receptami na chudnutie. Väčšinou stačí iba zmenšiť porcie a výsledok vás určite poteší.“

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 028
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 232
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 999
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 507
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 494
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 387
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 386
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 164
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 947
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 911

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Muž žijúci so ženským srdcom. Najťažšia bola rekonvalescencia

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Neprehliadnite tiež

Detská imunita na jeseň: Ako ju podporíte a čo na ňu vplýva?

Úlohu zohráva zdravý režim, psychická pohoda, ale aj očkovanie a výživové doplnky.

Vedkyňa, ktorá skúma ľudskú sexualitu: Žiarlivosť je obranný mechanizmus, načúvajme jej

Kateřina Klapilová tvrdí, že v laboratóriu je oveľa ťažšie vzrušiť ženy než mužov.

Ako vám pri pôrode môže pomôcť dula a kedy sa pre ňu rozhodnúť?

Prítomnosť duly pri pôrode dokázateľne znižuje percento cisárskych rezov.