SME ŽENY: WELLNESS ŽENY

Sauna nie je len pre Fínov

Miestnosť vykúrená na vysokú teplotu slúži na očistu a je známa mnohým kultúram: v Rusku je to banja, v Turecku hamam a medzi domorodými kmeňmi v Amerike je to stan na potenie zvaný inipi.


Sauny, ktoré sú bežné u nás, sa volajú fínske alebo škandinávske. To, že Fínsko je domovom sauny, dokazujú aj štatistiky: v krajine, ktorá má 5,1 milióna obyvateľov majú viac ako 1,7 milióna sáun, teda jednu na troch ľudí. Nie je však fínska výsada, lebo je rozšírená vo všetkých oblastiach okolo Baltického mora. Sauna je asi jediné fínske slovo, ktoré sa uchytilo v toľkých európskych jazykoch. Sauna je odvodené od slova „savu“, čo znamená dym. V minulosti sa v saunách kúrilo drevom a pretože miestnosť nemala komín, ale iba malý otvor v streche, bolo tam veľa dymu.

V zdravom tele zdravý duch
Pre ľudí, ktorí saunu nikdy neokúsili, sa zdá prechod z horúcej miestnosti do ľadovej vody ako príliš šoková terapia. Prečo je potom sauna zdravá, keď sa hovorí, že v lete sa máme pred kúpaním osviežiť? Striedanie tepla a zimy telo otužuje a pôsobí očistne na pokožku. Póry sa otvoria a vyplavia sa všetky nečistoty. Takže po saune sa už vlastne nemusíme umývať mydlom, lebo telo je dokonale čisté.

Ako na to
Sauna sa vždy začína sprchou, hlavne z hygienických dôvodov, ale aj preto, že je príjemnejšie vojsť do tepla s vlhkou pokožkou. Na drevených laviciach sedíme buď nahí na uteráku, alebo zabalení v plachte, ale nikdy nie v plavkách, lebo syntetický materiál, z ktorého sú vyrobené, je veľmi nevhodný do vysokých teplôt. Čas, ktorý by sme mali v saune zotrvať, je individuálny. Pravidlom je, že by sme sa mali cítiť príjemne. Saunovanie by v nijakom prípade nemalo byť súťažou, kto dlhšie vydrží. Veľa ľudí sa snaží v saune vydržať 15 alebo 20 minút, ale to je zbytočné. „Sauna nie je koktail - longdrink, je to skôr poldecák, ktorý vypijete na jedenkrát,“ hovorí Marko Laine, radca fínskeho veľvyslanectva. „Človek vojde dnu, naleje vodu na kamene, zostane asi tak päť minút a ide sa von ochladiť – osprchovať sa, zaplávať si alebo sa vyváľať v snehu. A potom sa vráti dnu, dvakrát alebo aj päťkrát, podľa pocitu.“ Základným pravidlom je počúvať svoje telo. Sauna pôsobí blahodarne aj na myseľ. V teple sauny sa všetko spomalí a ak odrátavame čas, tak iba do ďalšej sprchy alebo zaliatia kameňov horúcou vodou. Po saunovaní sa oddychuje, pri ľahkom jedle si môžeme užiť pocit uvoľnenosti a vitality. Odporúča sa doniesť si so sebou župan a šaty si obliecť, až keď sa telo schladí a prestane sa potiť. Podľa druhu pokožky sa môžeme aj nakrémovať telovým mliekom.

Tri základné pravidlá
Marko Laine má skúsenosť so saunami v rôznych európskych krajinách, ale málokedy sa mu podarí nájsť takú, ktorá by zodpovedala fínskym predstavám. „Rozdiel medzi saunou vo Fínsku a v inej európskej krajine, napríklad na Slovensku, si všimneme hneď: fínska sauna nesmie byť príliš horúca, najviac 80 stupňov. V saune musí byť vlhko, čo dosiahneme tým, že pred saunovaním oblejeme steny sauny vodou. Tretia vec je, že v saune musí byť pec s kameňmi, na ktoré sa dá naliať voda,“ vysvetľuje saunový entuziasta.

Malý kurz fínskeho jazyka
Z fínčiny potrebujeme pri saunovaní ovládať iba tri slová: sauna, vihta a löyly. Posledné slovo označuje zalievanie horúcich kameňov vodou a vihta je metlička z brezových konárikov. „Cudzinci si o nás niekedy myslia, že sme sa zbláznili, keď nazbierame brezové halúzky a potom sa nimi v saune šibeme,“ hovorí s úsmevom Marko Laine. „Vôbec to nebolí, pretože konáre sú mäkké a vôňa, ktorá sa uvoľňuje, je úžasná.“ Zvyk pochádza z dávnej minulosti, keď nahrádzal umývanie mydlom, lebo v horúčave sa otvoria všetky póry a koža sa prečistí. Dnes to vnímame skôr ako masáž.

Sexuálny podtón
Tradične sa ženy a muži saunujú oddelene, výnimkou sú rodiny alebo veľmi blízki priatelia. Väčšinou bývajú sauny rozdelené počas týždňa na mužské, ženské a zmiešané, takže ak máme problém s nahotou, ponúka sa jednoduché riešenie. Ak v saune existuje jedno tabu, tak je to sexuálny podtón. V zmiešanej saune nesmie mať nikto pocit, že je pozorovaný alebo zvádzaný.

Severské zvyky
Sauna je vo Fínsku veľmi sociálna aktivita. Domáci cudzincov radi zasväcujú do svojho národného športu. „Pred 30 alebo 40 rokmi sa v saune konali aj pracovné stretnutia a uzatvárali obchody, asi tak ako dnes v Amerike na golfovom ihrisku,“ vysvetľuje Marko Laine. „Veľa Fínov pozýva aj svojich zahraničných obchodných partnerov do sauny. Stávalo sa však, že cudzinci sa veľmi zahanbili, keď sa mali pred cudzími ľuďmi vyzliecť. Takže v súčasnosti sa už od saunového rituálu upúšťa.“ Sobota je vo Fínsku saunový deň, ktorý patrí k víkendovému rituálu. Takmer každý fínsky dom má saunu, buď súkromnú, alebo spoločnú pre niekoľko bytov. Je spojená aj so všetkými veľkými sviatkami, napríklad do sauny chodia Fíni aj v predvečer Vianoc, predtým než sa slávnostne oblečú a sadnú si k spoločnej večeri.

Reakcia tela
Ľudské telo má užasnú schopnosť termoregulácie, čo mu umožňuje uchovávať ideálnu teplotu, aj keď je zvonku vystavené extrémom. Striedavé pôsobenie tepla a chladu na organizmus pri saunovaní vyvoláva viaceré reakcie. „Silný účinok tepla v priestore sauny rozširuje cievy a vyvoláva silné potenie,“ vysvetľuje MUDr. Mária Adamovičová, odborná lekárka pre fyziatriu, balneológiu a liečebnú rehabilitáciu v Slovenských liečebných kúpeľoch v Trenčianskych Tepliciach. „I napriek enormnému poteniu sa teplota vnútri tela zvyšuje iba o jeden stupeň Celzia a v pokožke asi o 10 stupňov.“ Saunovanie má význam ako prevencia pred rôznymi chorobami - je najvšestrannejším prostriedkom na otužovanie. Môže byť prospešné aj na peknú pleť, aj pre ľudí, čo aktívne športujú. „Pri saunovaní sa zvyšuje činnosť mazových žliaz, dochádza k regenerácii a očiste pokožky,“ objasňuje reumatologička Adamovičová. „Sauna má význam pri odstraňovaní únavy po cvičení, zlepšuje prekrvenie v kĺbových puzdrách a zlepšuje pružnosť väziva.“

Pre istotu sa poraďme
Ľudia, ktorí majú vysoký alebo naopak veľmi nízky krvný tlak, by sa pred prvou návštevou sauny mali poradiť so svojím lekárom. Na vysokú teplotu reaguje telo zrýchlením pulzu a dýchania, zvýši sa telesná teplota, povzbudí sa látková výmena a čiastočne klesne krvný tlak. „Srdce bije o niečo rýchlejšie, ale rozšírením ciev v pokožke sa zmierni jeho námaha,“ objasňuje Adamovičová. „Opakované ochladzovanie počas saunovania trénuje cievy - zahrievaním a schladzovaním organizmu sa rozširujú a následne zužujú.“

Pitný režim
Ak si však myslíte, že pomocou sauny sa dá schudnúť, tak budete sklamané. „Sauna zvyšuje látkovú výmenu a teplo navodzuje svalovú relaxáciu. Dochádza k úbytku hmotnosti stratou vody z organizmu,“ hovorí lekárka. Takže to, čo stratíme potením, po saune doplníme prísunom tekutín. I napriek extrémnemu poteniu nám nehrozí dehydratácia. Vodu, ktorú sme vypotili, môžeme priebežne ľahko doplniť niekoľkými pohármi minerálky alebo džúsu. Neodporúča sa piť alkohol, a to aj z dôvodu, že pod vplyvom alkoholu môže človek spadnúť z lavice na horúcu pec alebo zaspať, čo je v saune veľmi nebezpečné. Ak dodržíme všetky pravidlá, saunovanie bude spojenie príjemného s užitočným: pri oddychu sa zvyšuje obranyschopnosť organizmu a telo sa zbavuje odpadových látok.

Aké typy sáun poznáme:
Suchá fínska sauna
Tradičná sauna s drevenými lavicami, ako aj so sprchou a bazénikom na ochladenie.
Teplota: 95 - 105 °C
Vlhkosť: do 15 %

Parná sauna
Arabský alebo turecký parný kúpeľ, ktorý poznáme aj pod názvom hamam.
Teplota: 40 - 60 °C
Vlhkosť: 90 – 100 %

Infračervená sauna
Veľké infračervené panely prehrievajú celé telo do hĺbky, bez vlhkosti alebo pary.
Teplota: 40 - 60 °C

Saunovanie
sa neodporúča ľuďom:
- s vysokým krvným tlakom, 
- s kožnými a srdcovo-cievnymi obtiažami, 
- s akútnym infekčným ochorením (napríklad nádcha, zvýšená teplota) 
-  tehotným ženám

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 497
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 422
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 252
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 113
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 866
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 642
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 641
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 233
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 991
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 866

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý zmenil Tatry. Pozrite si fotografie spred 13 rokov

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Frida Kahlo: K nešťastiu v živote mala svojský prístup, dávala ho na plátno

Mexická maliarka je dodnes legendou, dokázala konkurovať mužom a vysporiadať sa s osudovými ranami vďaka maľovaniu.

Líčenie na rande: Ako na dokonalý mejkap v troch krokoch

Niekedy je nadmerná snaha skôr na škodu, poradíme vám, ako sa nalíčiť v správnej miere.

Kokteil pre imunitu: Sedem spôsobov ako ju podporiť

Aké vitamíny a doplnky by ste mali vyskúšať, poradí farmaceutka.

Vybrali sme desať receptov na vegánske zákusky

Aj vy máte problém zohnať maslo a vajcia? Inšpirujte sa našimi tipmi na koláče a zákusky, v ktorých ich nebudete potrebovať.