SME
reklama

Podľahli ste „ZNAČKOMÁNII?“

Naleteli ste imitáciám značiek? Niekedy sú na nerozoznanie od originálov. Koncom novembra 2006 sa v nemeckej tlači objavili správy súvisiace s dovozom a likvidáciou značkového tovaru z ázijskej oblasti, ktoré vyvolali aj u nemeckých susedov rozporuplné d

Niekedy sú na nerozoznanie od originálov. Koncom novembra 2006 sa v nemeckej tlači objavili správy súvisiace s dovozom a likvidáciou značkového tovaru z ázijskej oblasti, ktoré vyvolali aj u nemeckých susedov rozporuplné diskusie.
Išlo o skartáciu viac ako milióna falošných produktov svetoznámych značiek addidas, nike, reebok a ďalších. V prístavnom meste Hamburg skončili za prísneho dohľadu kontrolných orgánov rozsekané na drobné kúsky v kontajneroch, určených na odpad do spaľovne. Táto aktivita vyvolala vlnu kritík u bežných občanov. Na pretras sa dostali viaceré úvahy o tom, či falzifikát, musí vždy skončiť v spaľovni, keď dve tretiny sveta zápasia s chudobou a hladom. Určite by sa radi obliekli a obuli do týchto vecičiek, hoci nie sú originálmi. Nejde predsa o zdraviu škodlivé cigaretové falzifikáty, alebo falšovaný alkohol...

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aké značky preferujete vy?
Sú medzi nami skupiny teenagerov, ktorí striktne odmietajú akýkoľvek výrobný nadpis na odeve, obuvi, či batohu. Často ide o pózu. Ich postoj je negácia všetkého komerčného, no pri detailnejšom pohľade niekedy odhalíte malé snobstvo: Veľakrát si potrpia na kvalitné niekoľkotisícové prírodné materiály – čím vlastne dávajú najavo určitú nadradenosť a odlišnosť od „označkovaného“ davu....
Ďalší vystavujú viditeľne na obdiv, kam ich máme zaradiť. Nápisy po celom tele prezradia nielen to, či nakupujú v army-shopoch, v značkových športových predajniach alebo u konkrétnych módnych dizajnérov, ale aj to, aký štýl hudby počúvajú.
Mnohí nezdravým spôsobom túžia zapadnúť do luxusnej kategórie. Na tento účel spravidla nevyužívajú osobné čaro a rozhľadenosť, Stačí sa obklopiť výnimočnými „kúskami“ z najnovšej kolekcie renomovaných svetových značiek. Z ich posadnutosti značkami profitujú aj falšovatelia.
„Značkomániou“ sú veľmi ovplyvnení juniori. Samozrejme, že ak to nejde z ich vrecka, nedbajú na to, že rozdiely v cene neznačkovej a originálnej veci sú neprimerane vysoké. Skúsenejší zákazníci zas argumentujú väčšou spoľahlivosťou, adekvátne vysokou kvalitou a dlhodobou funkčnosťou drahších značiek v porovnaní s neznámymi, ktoré – samozrejme - patrične podceňujú. Overili si totiž, že za tradičnou značkou sa častejšie ukrýva reálna kvalita.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napodobnenina kvalitnejšia ako originál!
Je paradox, že medzinárodné skúšobné orgány zaznamenali i také prípady, v ktorých vysoká kvalita a viaceré skúmané parametre plagiátu vysoko prekročili nízku úroveň samotného originálu! Oboje sa často vyrába v ázijských krajinách, ktoré už zďaleka nepatria medzi zaostalých producentov textílií, obuvi a elektroniky, ako to bolo v minulosti. V rovnakej krajine nájdete vedľa seba americkú licenčnú továreň s dokonale vymakanou „tieňovou“ výrobňou jej napodobnenín, prepracovaných do posledného detailu.
Odborníci z oblasti ochrany práv spotrebiteľov vedia, že niekedy nie je ľahké rozpoznať falzifikát od značkového originálu. Musia mať k dispozícii všetky rozlišovacie znaky, ktorými sa vyznačuje iba originál a obyčajný zákazník ich nemusí spoznať: napríklad použitý materiál, ochranná známka, druh a typ vzoru, spôsob výroby, vzhľad a iné špecifické značenia, ktoré ochraňujú originálneho výrobcu. Ten spravidla nezverejňuje bližšie detaily, pretože sú jeho duševným vlastníctvom.

Ak nemáte úplnú istotu pri kúpe značkového tovaru, vyhnite sa problémom a preferujte firemné značkové predajne pred širokosortimentnými obchodnými centrami.
Ešte donedávna ste sa mohli v tržniciach stretnúť s drzosťou falšovateľov v podobe malej zámeny hlások v slovách, napr. abdidas, reabok, niké... atď Ak sa názvy výrobku nápadne podobajú, tiež sa často stávajú predmetom súdnych sporov o zneužitie originálnej značky.

Slovenské inšpekčné orgány reagujú v prípadoch odhalenia imitácií originálov pokutou - pri opakovaných zisteniach až do výšky 1 milión korún. Pri likvidácii tohto tovaru sa riadia dohodnutými postupmi. Zabavené šatstvo alebo obuv, z ktorej sa dá odstrániť nálepka, odstrihnúť značka či zlikvidovať zneužitý názov, sa stávajú súčasťou humanitárnych zbierok a pomáhajú ľuďom, ktorí sa ocitli v núdzi z dôvodu domácich nešťastí alebo živelných pohrôm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nepodľahnite podozrivo nízkym cenám značkového výrobku
Overte si pravosť tovaru u výrobcu (alebo dovozcu v SR) 
Žiadajte od predávajúceho certifikát alebo potvrdenie o jeho vydaní
Nechajte si časový priestor na dôkladné preskúmanie značky
Obráťte sa v prípade podozrenia zo zneužitia originálov na SOI
Vyhliadnite si dôveryhodné predajne, ktoré zastupujú vybranú značku

Pozor pri nákupe lacných falzifikátov originálnych druhov liečiv prostredníctvom internetu alebo inzertnej tlače. Tie sa reklamujú veľmi zložito. Napriek tomu ich v poslednom čase pribúda. Odhalené prípady hovoria, že zloženie týchto podozrivo lacných a veľmi populárnych liečiv nemusí byť totožné s originálom. Poraďte sa pred ich kúpou s odborníkom v lekárni.

Autor: Maja Tallová

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 24 122
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 754
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 937
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 337
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 273
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 885
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 650
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Unicef Slovensko: Inšpirujúce ženy a ich úloha pri formovaní lepšieho sveta
  2. Mária Melková: U ocka upratovať nemusím! Čo s rozdielnymi pravidlami v dvoch domovoch po rozvode.
  3. Mária Melková: Moje dieťa ku mne po rozvode odmieta chodiť. Čo mám robiť?
  4. Věra Tepličková: Krehké deti alebo Keď blogerka vybočí zo zaužívaných koľají
  5. Lucia Nicholsonová: Načo sa zahadzovať s deťmi? Obzvlášť s tými chudobnými?
  6. Věra Tepličková: Život s introvertným dieťaťom, manželom alebo rodičom
  7. Martin Pollák: Generácia Alfa
  8. Mária Melková: Moje deti, Tvoje deti, naše deti - mýty o živote v zošívaných rodinách
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 170
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 487
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 372
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 303
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu