SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Pracovné diagnózy

Celodenné pozeranie do počítačovej obrazovky či sedavé zamestnanie sú často nebezpečnejšie, ako si myslíme.

1. Problémy so stravovaním
Často po rýchlom obede pociťujeme nafúknutie, pálenie záhy, plný žalúdok, pocit na vracanie či bolesť. Takéto symptómy môžu naznačiť, že nemusí ísť iba o niekoľkohodinové záležitosti. „Príliš teplé jedlá, nedostatočné spracovanie v ústach, alkohol, fajčenie, stres, zvýšená produkcia žalúdočnej kyseliny a takisto Helicobacter pylori môžu spôsobiť zápal žalúdočnej sliznice,“ hovorí všeobecná lekárka pre dos-pelých Lucia Mariničová. Problematické stravovanie môže mať za následky kožné ochorenia, poruchy rastu kože a nechtov, poruchy menštruačného cyklu, nadváhu a iné. Prejavy ochorenia tráviaceho traktu môžu súvisieť s ochoreniami iných orgánov, napríklad štítnej žľazy.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako si pomôcť
Nie je dobré hladovať, ani jesť nárazovo. Vždy by sme mali mať poruke jogurt alebo müsli tyčinku. Mäta a levanduľa pomáhajú pri problémoch nafúknutia. Trávenie podporuje aj koriander, šalvia ho zlepší hneď po jedle. Harmanček pomáha pri poruchách trávenia. Okrem čajov je vhodná aj šťava z mrkvy, ktorá je ideálna pri celkovej očiste. Pri pocite nafúknutia často siahame po iskre, sýtených nápojoch, kokakole či pive. Povedať si zaručený recept, ktorý pomáha všetkým, sa však nedá.

Vhodná prevencia
Je dobré vyhnúť sa sladkostiam, kofeínu, alkoholu, vyprážaným a mastným jedlám. Potrebné je tiež znížiť príjem soli v strave. Jesť päťkrát denne a menšie porcie, pomaly a prežúvať. „Pocit nasýtenosti sa dostavuje do mozgu až po desiatich až dvadsiatich minútach konzumácie. Včasná diagnostika umožní skorú liečbu. Užívanie voľne dostupných liekov ťažkosti tlmí, ale zakrýva príznaky ochorenia,“ dodáva Mariničová.

Skryť Vypnúť reklamu

Komplikácie nesprávnej životosprávy
Obvod pása ženy s viac ako 80 centimetrov je prejavom obezity. A pri nej hrozí vysoký krvný tlak, zvýšená hladina cukru v krvi, zvýšená hladina tukov v krvi, zvýšená zrážanlivosť krvi a bielkoviny v moči.


2. Bolesti chrbtice
Kde hľadať príčinu? Príliš veľká záťaž na chrbticu. „Treba si uvedomiť, že chrbtica je miesto, na ktoré sú upnuté svaly, a tie majú znášať záťaž organizmu,“ hovorí primár vysoko špecializovaného centra Clinica Orthopedica Tomáš Jakubík. Pokiaľ je väčšia, než na aké sú svaly zvyknuté, prenáša sa tlak na stavce, medzistavcové platničky a väzivový aparát, pričom spôsobujú tlak na nervy a následné bolesti.“ Táto problematika vzniká najmä u žien s ochabnutým svalstvom a so sedavým zamestnaním v strednom a vyššom veku, keď pri uvoľnenom sedení prichádza k prenášaniu tlaku na kosti chrbtice,“ hovorí Jakubík. K tomu všetkému sa pridáva rednutie kostí po menopauze, takisto svalové tuhnutia po dlhodobom nesprávnom sedení: vytočenie sa k obrazovke, hlbokej a mäkkej stoličke, chlade z klimatizácie, prudkých zmenách polohy a teploty.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako si pomôcť
Poprosiť kolegyne o masáž? Chyba. „Nevhodné je akékoľvek násilné vystieranie, vymasírovanie, rozcvičenie a iné,“ hovorí lekár. No najhoršie je po príchode z práce si napustiť vaňu a dať si horúci kúpeľ pri teplote 35 až 40 stupňov. Hoci sa najprv dostaví úľava, návrat do studenšej izby spôsobí stiahnutie chrbtového svalstva. A tým aj väčšiu bolesť. Prvou pomocou preto môže byť pokoj na lôžku a suché teplo, teda elektrická poduška či sušič na vlasy. „Pre ženy, ktoré nie sú alergické alebo nemajú vredové či iné akútne ochorenie, je vhodná aj tabletka nesteroidného antireumatika voľne dostupného v lekárni,“ odporúča Jakubík.

Vhodná prevencia
Každý lekár opakuje pravidlo: „Udržte si svoje telo fit.“ Potrebné je posilňovať celý takzvaný svalový korzet, a to aj chrbtové a brušné svalstvo. Problémy určite neuľahčia nadbytočné kilogramy. Index telovej hmotnosti - body mass index (BMI) by mal byť primeraný veku. Netreba zabúdať ani na oblečenie a mäkkú pohodlnú obuv. Na škodu nie je konzultácia s fyzioterapeutom o pohybovom režime a zásadách životosprávy.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako si vypočítať BMI?
BMI = hmotnosť v kilogramoch/výška v metroch²

Mierna podváha: pod 20
Normálne hodnoty: 20 - 25
Mierna obezita: 25 - 30
Výrazná obezita: 30 - 40
Monštrózna obezita: nad 40


Rady ako predísť bolesti
Nesedieť dlho v jednej pozícii. Je dobré ju meniť každých 15 minút.
Sedieť vzpriamená, nohy by mali byť na zemi celými chodidlami.
Mäkké matrace na spanie treba vymeniť za tvrdšie.
Základ je pohyb - vhodné je napríklad plávanie.
Posilňovanie brušného svalstva podporuje chrbticou.


3. Únava očí
Dlhodobejšia či celodenná práca s počítačom najčastejšie spôsobuje začervenanie očných spojiviek, pocit tlaku za očami, zhoršené videnie a často i slzenie. Ak sedíme pred obrazovkou dlhšie ako šesť hodín denne bez prestávky, môže sa nám rapídne zhoršiť videnie do diaľky aj do blízka. Problémy však nemusí spôsobovať iba počítač, ale aj klimatizácia alebo nesprávna vzdialenosť monitora. Najčastejšie sa objavujú u ľudí bez okuliarov, pretože ich oko je vystavované priamemu žiareniu z počítača. Riešiť, či pri práci s počítačom radšej používať kontaktné šošovky, alebo okuliare, podľa očnej lekárky Tatiany Alakšovej netreba. „Pacienti s okuliarmi, prípadne s kontaktnými šošovkami majú výhodu UV ochrany. Pri práci s počítačom je v podstate jedno, či pacient používa okuliare alebo kontaktné šošovky, ak rátame s okuliarmi vyrobenými v špecializovaných a certifikovaných optikách.“

Skryť Vypnúť reklamu

Ako si pomôcť
Počas dňa si pri začínajúcich ťažkostiach môžeme pomôcť niekoľkými spôsobmi. „Ak pocítime dané príznaky, je dobré spraviť si prestávku – najlepšie odísť od počítača a pri pozeraní z okna si zacvičiť niekoľko cvikov buď z očnej jogy, alebo len tak zagúľať očami,“ odporúča lekárka. Pomôcť si možno aj očnými kvapkami – takzvanými umelými slzami, ktoré sú voľne dostupné v lekárňach. Človek pri práci za počítačom na rozdiel od iných činností počas dňa menej žmurká a oko sa nezvlhčuje samo. Umelé slzy povrch oka opäť zvlhčia a zabránia tak začervenaniu očí, pocitom svrbenia, štípania alebo rezania. Odporúčajú sa jedna až tri kvapky do každého oka. Pomôžu aj známe recepty ako obklady z vreciek z čierneho čaju alebo z uhoriek.

Vhodná prevencia
Nie vždy sa môžeme spoliehať na samoliečiteľstvo. „Vyhľadať očného lekára je potrebné, ak sa bolesti za očami a hlavy stupňujú a ani pravidelnými prestávkami a umelými slzami sa stav nezlepší,“ hovorí Alakšová. „Vhodné sú - v prí-pade pacientov, ktorí nenosia okuliare - preventívne prehliadky u očného lekára raz ročne. Pacienti s okuliarmi a kontaktnými šošovkami by mali kontrolu absolvovať raz za pol roka. Lekár zároveň zistí, či je okuliarová korekcia správna.“ Vyhnúť sa takýmto problémom sa však dá aj dodržiavaním vhodných pracovných podmienok. Pri práci s počítačom je dôležité denné svetlo, preto je najlepšie mať stôl čo najbližšie pri okne. Pomocou záclon či žalúzií by sme sa mali chrániť pred priamym slnkom, ktoré je takisto škodlivé.

Skryť Vypnúť reklamu

SOS pri práci s počítačom
Klávesnica a materiály by mali byť osvetlené rovnomerne.
Lampy by nemali svietiť priamo do očí.
Dôležitý je monitor na počítači – najlepšie LCD obrazovka. Kvalita obrazu je tu vyššia, monitor nepoblikáva a preto sa oči natoľko neunavia, obraz je po celej ploche ostrý. Kvalitné LCD monitory majú takisto vyšší jas.
Treba dbať na to, aby bola obrazovka čistá.
Je dobré často žmurkať a pravidelne si robiť pauzy. 
Správna vzdialenosť očí od obrazovky je 45 až 70 centimetrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 507
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 029
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 820
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 956
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 195
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 145
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 015
  9. Po Slovensku na motorke 5 312
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 056
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Peter Schutz

Východisko na spôsob "vláda národnej spásy" je čistá fantazmagória.


4 h
Minister vnútra Roman Mikulec čelí odvolávaniu.

Nikto z koaličných poslancov nehlasoval za vyslovenie nedôvery.


a 2 ďalší 10 h
Andrej Šabík odmieta, žeby z väzenia vynášal tajné správy.

Šabík dostal za motáky aj verejné napomenutie.


SITA 3 h