Pracovné diagnózy

Celodenné pozeranie do počítačovej obrazovky či sedavé zamestnanie sú často nebezpečnejšie, ako si myslíme.

1. Problémy so stravovaním
Často po rýchlom obede pociťujeme nafúknutie, pálenie záhy, plný žalúdok, pocit na vracanie či bolesť. Takéto symptómy môžu naznačiť, že nemusí ísť iba o niekoľkohodinové záležitosti. „Príliš teplé jedlá, nedostatočné spracovanie v ústach, alkohol, fajčenie, stres, zvýšená produkcia žalúdočnej kyseliny a takisto Helicobacter pylori môžu spôsobiť zápal žalúdočnej sliznice,“ hovorí všeobecná lekárka pre dos-pelých Lucia Mariničová. Problematické stravovanie môže mať za následky kožné ochorenia, poruchy rastu kože a nechtov, poruchy menštruačného cyklu, nadváhu a iné. Prejavy ochorenia tráviaceho traktu môžu súvisieť s ochoreniami iných orgánov, napríklad štítnej žľazy.

Ako si pomôcť
Nie je dobré hladovať, ani jesť nárazovo. Vždy by sme mali mať poruke jogurt alebo müsli tyčinku. Mäta a levanduľa pomáhajú pri problémoch nafúknutia. Trávenie podporuje aj koriander, šalvia ho zlepší hneď po jedle. Harmanček pomáha pri poruchách trávenia. Okrem čajov je vhodná aj šťava z mrkvy, ktorá je ideálna pri celkovej očiste. Pri pocite nafúknutia často siahame po iskre, sýtených nápojoch, kokakole či pive. Povedať si zaručený recept, ktorý pomáha všetkým, sa však nedá.

Vhodná prevencia
Je dobré vyhnúť sa sladkostiam, kofeínu, alkoholu, vyprážaným a mastným jedlám. Potrebné je tiež znížiť príjem soli v strave. Jesť päťkrát denne a menšie porcie, pomaly a prežúvať. „Pocit nasýtenosti sa dostavuje do mozgu až po desiatich až dvadsiatich minútach konzumácie. Včasná diagnostika umožní skorú liečbu. Užívanie voľne dostupných liekov ťažkosti tlmí, ale zakrýva príznaky ochorenia,“ dodáva Mariničová.

Komplikácie nesprávnej životosprávy
Obvod pása ženy s viac ako 80 centimetrov je prejavom obezity. A pri nej hrozí vysoký krvný tlak, zvýšená hladina cukru v krvi, zvýšená hladina tukov v krvi, zvýšená zrážanlivosť krvi a bielkoviny v moči.


2. Bolesti chrbtice
Kde hľadať príčinu? Príliš veľká záťaž na chrbticu. „Treba si uvedomiť, že chrbtica je miesto, na ktoré sú upnuté svaly, a tie majú znášať záťaž organizmu,“ hovorí primár vysoko špecializovaného centra Clinica Orthopedica Tomáš Jakubík. Pokiaľ je väčšia, než na aké sú svaly zvyknuté, prenáša sa tlak na stavce, medzistavcové platničky a väzivový aparát, pričom spôsobujú tlak na nervy a následné bolesti.“ Táto problematika vzniká najmä u žien s ochabnutým svalstvom a so sedavým zamestnaním v strednom a vyššom veku, keď pri uvoľnenom sedení prichádza k prenášaniu tlaku na kosti chrbtice,“ hovorí Jakubík. K tomu všetkému sa pridáva rednutie kostí po menopauze, takisto svalové tuhnutia po dlhodobom nesprávnom sedení: vytočenie sa k obrazovke, hlbokej a mäkkej stoličke, chlade z klimatizácie, prudkých zmenách polohy a teploty.

Ako si pomôcť
Poprosiť kolegyne o masáž? Chyba. „Nevhodné je akékoľvek násilné vystieranie, vymasírovanie, rozcvičenie a iné,“ hovorí lekár. No najhoršie je po príchode z práce si napustiť vaňu a dať si horúci kúpeľ pri teplote 35 až 40 stupňov. Hoci sa najprv dostaví úľava, návrat do studenšej izby spôsobí stiahnutie chrbtového svalstva. A tým aj väčšiu bolesť. Prvou pomocou preto môže byť pokoj na lôžku a suché teplo, teda elektrická poduška či sušič na vlasy. „Pre ženy, ktoré nie sú alergické alebo nemajú vredové či iné akútne ochorenie, je vhodná aj tabletka nesteroidného antireumatika voľne dostupného v lekárni,“ odporúča Jakubík.

Vhodná prevencia
Každý lekár opakuje pravidlo: „Udržte si svoje telo fit.“ Potrebné je posilňovať celý takzvaný svalový korzet, a to aj chrbtové a brušné svalstvo. Problémy určite neuľahčia nadbytočné kilogramy. Index telovej hmotnosti - body mass index (BMI) by mal byť primeraný veku. Netreba zabúdať ani na oblečenie a mäkkú pohodlnú obuv. Na škodu nie je konzultácia s fyzioterapeutom o pohybovom režime a zásadách životosprávy.

Ako si vypočítať BMI?
BMI = hmotnosť v kilogramoch/výška v metroch²

Mierna podváha: pod 20
Normálne hodnoty: 20 - 25
Mierna obezita: 25 - 30
Výrazná obezita: 30 - 40
Monštrózna obezita: nad 40


Rady ako predísť bolesti
Nesedieť dlho v jednej pozícii. Je dobré ju meniť každých 15 minút.
Sedieť vzpriamená, nohy by mali byť na zemi celými chodidlami.
Mäkké matrace na spanie treba vymeniť za tvrdšie.
Základ je pohyb - vhodné je napríklad plávanie.
Posilňovanie brušného svalstva podporuje chrbticou.


3. Únava očí
Dlhodobejšia či celodenná práca s počítačom najčastejšie spôsobuje začervenanie očných spojiviek, pocit tlaku za očami, zhoršené videnie a často i slzenie. Ak sedíme pred obrazovkou dlhšie ako šesť hodín denne bez prestávky, môže sa nám rapídne zhoršiť videnie do diaľky aj do blízka. Problémy však nemusí spôsobovať iba počítač, ale aj klimatizácia alebo nesprávna vzdialenosť monitora. Najčastejšie sa objavujú u ľudí bez okuliarov, pretože ich oko je vystavované priamemu žiareniu z počítača. Riešiť, či pri práci s počítačom radšej používať kontaktné šošovky, alebo okuliare, podľa očnej lekárky Tatiany Alakšovej netreba. „Pacienti s okuliarmi, prípadne s kontaktnými šošovkami majú výhodu UV ochrany. Pri práci s počítačom je v podstate jedno, či pacient používa okuliare alebo kontaktné šošovky, ak rátame s okuliarmi vyrobenými v špecializovaných a certifikovaných optikách.“

Ako si pomôcť
Počas dňa si pri začínajúcich ťažkostiach môžeme pomôcť niekoľkými spôsobmi. „Ak pocítime dané príznaky, je dobré spraviť si prestávku – najlepšie odísť od počítača a pri pozeraní z okna si zacvičiť niekoľko cvikov buď z očnej jogy, alebo len tak zagúľať očami,“ odporúča lekárka. Pomôcť si možno aj očnými kvapkami – takzvanými umelými slzami, ktoré sú voľne dostupné v lekárňach. Človek pri práci za počítačom na rozdiel od iných činností počas dňa menej žmurká a oko sa nezvlhčuje samo. Umelé slzy povrch oka opäť zvlhčia a zabránia tak začervenaniu očí, pocitom svrbenia, štípania alebo rezania. Odporúčajú sa jedna až tri kvapky do každého oka. Pomôžu aj známe recepty ako obklady z vreciek z čierneho čaju alebo z uhoriek.

Vhodná prevencia
Nie vždy sa môžeme spoliehať na samoliečiteľstvo. „Vyhľadať očného lekára je potrebné, ak sa bolesti za očami a hlavy stupňujú a ani pravidelnými prestávkami a umelými slzami sa stav nezlepší,“ hovorí Alakšová. „Vhodné sú - v prí-pade pacientov, ktorí nenosia okuliare - preventívne prehliadky u očného lekára raz ročne. Pacienti s okuliarmi a kontaktnými šošovkami by mali kontrolu absolvovať raz za pol roka. Lekár zároveň zistí, či je okuliarová korekcia správna.“ Vyhnúť sa takýmto problémom sa však dá aj dodržiavaním vhodných pracovných podmienok. Pri práci s počítačom je dôležité denné svetlo, preto je najlepšie mať stôl čo najbližšie pri okne. Pomocou záclon či žalúzií by sme sa mali chrániť pred priamym slnkom, ktoré je takisto škodlivé.

SOS pri práci s počítačom
Klávesnica a materiály by mali byť osvetlené rovnomerne.
Lampy by nemali svietiť priamo do očí.
Dôležitý je monitor na počítači – najlepšie LCD obrazovka. Kvalita obrazu je tu vyššia, monitor nepoblikáva a preto sa oči natoľko neunavia, obraz je po celej ploche ostrý. Kvalitné LCD monitory majú takisto vyšší jas.
Treba dbať na to, aby bola obrazovka čistá.
Je dobré často žmurkať a pravidelne si robiť pauzy. 
Správna vzdialenosť očí od obrazovky je 45 až 70 centimetrov.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 719
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 099
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 884
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 726
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 448
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 137
  7. Kam do tepla v januári? 2 225
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 991
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 827
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

TECH

Muži ani len nevedia, ako málo orgazmov majú ich ženy

Medzi pohlaviami je stále veľká orgazmová priepasť.

Neprehliadnite tiež

Prečo ľudia podvádzajú? Prieskum dal jasnú odpoveď a nie je iba jedna

Aké sú motivácie tých, ktorí páchajú neveru a prečo sú aj šťastní ľudia neverní?

Wellness cestovanie: Čo si pod novým trendom predstaviť?

Cestovanie, ktoré má v prvom rade priniesť oddych a očistu mysle, je staro-novou záležitosťou v inovatívnom šate.

Dolly Parton: Ako sa z obyčajného dievčaťa stala kráľovná country

Blýskavé kostýmy, výrazný mejkap, objemné platinové blond vlasy a typický „hrkálkový“ hlas, to všetko tvorí legendu country hudby.

Sedem malých predsavzatí pre vašu krásu

Toto je niekoľko drobností, ktoré môžeme urobiť, aby sme pomohli pleti či vlasom.

Desať receptov na muffiny

Jednoduché, zdravé aj rafinované recepty na koláčiky v košíčku.