SME
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Keď chrbtica volá o pomoc...

Kto si už aspoň raz nepovzdychol: "Tak ma bolí chrbtica!" Bohužiaľ, je to tak. Bolesti chrbta trápia také veľké množstvo ľudí, že sa začali nazývať ďalšou "chorobou storočia".


Bolesti chrbta môžete predchádzať správnymi návykmi
No zatiaľ, čo iným častiam tela zvykneme venovať pozornosť a staráme sa o ne, chrbticu často zbytočne zaťažujeme a zanedbávame ju. Na to, v akom stave je naša chrbtica, vplýva veľa faktorov. Odráža sa na nej to, ako chodíme, sedíme, spíme, aké máme zamestnanie, ako sa stravujeme, či športujeme.

Sedavé zamestnanie
Je písací stôl a na ňom počítač každodennou realitou vášho pracovného dňa? Musíte osem i viac hodín denne stráviť v sedavej polohe? Pre vašu chrbticu je to veru poriadna záťaž. Ak navyše máte stoličku príliš vysoko alebo nízko, nečudo, že po "šichte" cítite pálenie medzi lopatkami. Pre vás by bolo najlepšie zaobstarať si anatomickú stoličku, prípadne fit loptu, ktorá posilňuje chrbtové svaly. Stačí ju na hodinku, dve vymeniť za klasickú stoličku. Po každej hodine práce by ste sa mali postaviť, ponaťahovať a prejsť zopár krokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Strava
Aj strava má vplyv na chrbticu. Ak jete jedlá, v ktorých je veľa tukov a príliš mnoho bielkovín, chrbtici neulahodíte. Snažte sa telu dodať kolagén, zinok a vitamín C, ktoré pomáhajú odstraňovať bolesti chrbta. Preto jedzte celozrné produkty, ovocie, zeleninu a ryby.

Nevhodná posteľ
Ak si myslíte, že váš mäkučký matrac je tá najlepšia vec na svete, mýlite sa. Je síce príjemný, ale čoskoro previsne a akonáhle si naň ľahnete, vaša chrbtica sa nesprávne prehne. A ráno potom vstávate ako dolámaní. Ani príliš tvrdá posteľ neosoží, pretože ležíte len na pleciach a panve a pritom trpia medzistavcové platničky. Ak chcete, aby si v noci oddýchol aj váš chrbát, zaobstarajte si matrac, ktorý bude anatomicky tvarovať prirodzenú polohu tela.

Dvíhanie ťažkých predmetov
Všetko ťažšie, čo vezmete do rúk, ohrozuje chrbát. Keď už musíte často prenášať záťaž, mali by ste sa naučiť správne techniky jej dvíhania. To znamená nezohýnať sa a všetko držať čo najbližšie k telu. A nesnažte sa "mocovať" s tvrdením: "Ale, veď to nič nie je, ja to odnesiem naraz!" Takto, kúsok po kúsku, budete chrbticu a kríže ničiť, až raz príde seknutie a nepohnete sa.

Skryť Vypnúť reklamu

Vysoké podpätky
Ženy, ktoré majú denne na nohách topánky s vysokými podpätkami, si doslova koledujú o ťažkosti s chrbticou. Pri chôdzi na ihličkách totiž vysúvajú panvu dopredu, čo chrbtu ani náhodou neprospieva. Ak teda nechcú v neskoršom veku zaplakať, mali by vysoké topánky striedať s nízkymi.

Ako predchádzať bolestiam?
Pri sedení za písacím stolom si upravte výšku stoličky tak, aby stehná a holenná kosť tvorili pravý uhol.

Pri šoférovaní dbajte, aby bol chrbát riadne podopretý. Ak v aute trávite väčšinu dňa, kompenzujte to športom.

Pri dvíhaní ťažkých predmetov neohýnajte chrbát, ale pokrčte kolená a záťaž dvihnite z podrepu

Pri umývadle vystrčte jednu nohu dopredu a trochu ju v kolene pokrčte. Tak sa nebudete musieť zohýbať.

Vyberte si športy, ktoré chrbticu nezaťažujú - plávanie, tanec, lyžovanie na bežkách. Naopak, škodí jej beh, či aerobik.

Skryť Vypnúť reklamu

Doprajte si masáž, pri ktorej sa uvoľnite.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  3. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  4. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  3. Vážení poslanci, to naozaj?
  4. Koniec čakania na kuriéra
  5. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  6. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  9. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  10. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 10 980
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 643
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 785
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 887
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 4 790
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 612
  7. Crème de la crème po slovensky 3 031
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 975
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 958
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 712
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kľúčovou zbraňou proti delta variantu koronavírusu je zaočkovanie obidvoma dávkami vakcíny.

Aktuálne je na Slovensku zaočkovaných 26 percent obyvateľstva.


11 h
Smútok futbalistov Slovenska po zápase so Španielskom na EURO 2020.

Pokazili sme si dojem, tvrdí Šatka.


Pavol Spál 10 h

Neprehliadnite tiež

Anna Grusková

Anna Grusková o príprave a vzniku inscenácie Demokratka Erža.


16 h
Alžbeta Göllnerová – Gwerková v pracovni

Život Alžbety Gwerkovej fascinuje vedcov aj divákov.


16 h
Jana Jankovičová počas jednej z disciplín v rybolovnej technike.

Jana Jankovičová sa venuje netradičnému športu.


17 h
Palacinky z ryžovej a pohánkovej múky.

Pozrite si recepty na palacinky aj koláč


19 h