Ako sa chrániť pred predčasným starnutím srdca

Najčastejšou príčinou úmrtí vo svete sú srdcovo cievne ochorenia. Ročne im podľahne až 17,5 miliónov ľudí. V Európe sú ochorenia srdca a ciev príčinou takmer polovice úmrtí.


Najčastejšou príčinou úmrtí vo svete sú srdcovo cievne ochorenia. Ročne im podľahne až 17,5 miliónov ľudí. V Európe sú ochorenia srdca a ciev príčinou takmer polovice úmrtí (49%), pričom celková suma nákladov na nemocničnú starostlivosť narastá do výšky 169 miliárd Eur ročne. Čo sa Slovenska týka, kardiovaskulárne ochorenia sú zabijakom číslo jedna. Každým rokom im podľahne takmer 30 000 ľudí, čo je 54 percent všetkých úmrtí.

Vysoký cholesterol a krvný tlak, nezdravý životný štýl, strava, cigarety, cukrovka, stres, obezita a nedostatok pohybu sú faktory ovplyvňujúce skutočný vek nášho organizmu a jeho hlavný motor, srdce.
Aj keď riziko rozvoja kardiovaskulárnych chorôb je vyššie v rodine, v ktorej sa ochorenie už vyskytuje, rozhodujúcim faktorom sú predovšetkým zložky životosprávy. Intervencia životného štýlu a aktívne ovplyvnenie rizikových faktorov vedie jednoznačne k zníženiu výskytu kardiovaskulárnych ochorení.

K hlavným príčinám vzniku srdcovocievnych ochorení, ako napríklad aterosklerózy, patrí zvýšená hladina cholesterolu v krvi. Pravdepodobnosť ochorenia sa zvyšuje v závislosti od LDL-cholesterolu a triglyceridov v krvi. Ak hodnota celkového cholesterolu presahuje hodnotu 8,5 mmol/l, riziko kardiovaskulárnych ochorení sa zvyšuje štvornásobne. Znížením hladiny cholesterolu v krvi o 10% znížite riziko úmrtia na kardiovaskulárne choroby o 25%.

Za normálne a doporučené hodnoty lipidov v krvi sa považujú:
- do 5 mmol/l celkový cholesterol
- do 3mmol/l LDL cholesterol
- do 1,7 mmol/l triglyceridy.

Hodnota HDL, teda ochranného cholesterolu, by mala byť vyššia ako 1 mmol/l u mužov a 1,3 mmol/l u žien.

Na Slovensku má zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi až 1/2 populácie, preto je dôležité zamyslieť sa nad tým, ako so svojím srdcom naložíme.

Vysoký krvný tlak (hypertenzia) môže byť príčinou vzniku alebo zhoršenia kôrnatenia tepien (aterosklerózy). Hodnoty krvného tlaku by nemali presahovať hodnotu 130/80 mm Hg. U osôb s vyšším krvným tlakom sa výskyt srdcových ochorení až strojnásobuje.
Zvýšený krvný tlak má 52 percent Slovákov a 40 percent Sloveniek.

Ďalším závažným zdravotným problémom, zvyšujúci riziko kardiovaskulárnych ochorení, je obezita. Najčastejšie býva sprevádzaná rizikovými faktormi akými sú vysoký krvný tlak a zvýšená hladina cholesterolu v krvi. Obzvlášť riziková je centrálna obezita, tj. obezita typu jablko, pri ktorej sa podkožný tuk ukladá najmä v oblasti brucha a hrudníka. Pokiaľ ste žena a Váš obvod pásu presahuje 88 cm, alebo muž s obvodom pásu väčším ako 102 cm, patríte do skupiny obéznych. Na Slovensku sa nadmerná hmotnosť týka 68 percent mužov a 58 percent žien.

Najdôležitejším ovplyvniteľným rizikovým faktorom aterosklerózy a ischemickej srdcovej choroby je fajčenie. Z hľadiska kardiovaskulárneho systému neexistuje „bezpečná“ dávka tabakového dymu. Aj jedna cigareta denne zvyšuje riziko vzniku infarktu myokardu na dvojnásobok a preto je skoncovanie s fajčením neodlučiteľnou podmienkou úspešnej prevencie kardiovaskulárnych ochorení. Tento významný krok zlepší hladinu dobrého HDL cholesterolu, zníži riziko trombózy a pozitívne ovplyvní celkové fungovanie srdca a ciev.
U fajčiara s vysokou hladinou cholesterolu (nad 8,5 mmol/l) a zvýšeným krvným tlakom (nad 195 mm Hg) sa riziko kardiovaskulárnych ochorení zvyšuje až šestnásťnásobne.

Medzi pravidelných fajčiarov patrí na Slovensku viac ako štvrtina mužov a pätina žien.

Uvedomenie si dôležitosti správnej životosprávy významne pomáha srdcu a prispieva k predĺženiu a skvalitneniu života. Preto by mala slovenská verejnosť vedieť, že žiaden z rizikových faktorov srdcovocievnych ochorení netrápi iba 11 percent mužov a 18 percent žien.

Jednotlivé rizikové faktory sa nesčítajú ale násobia. Aj preto by ste mali dodržiavať doporučené zásady pre prevenciu kardiovaskulárnych ochorení:
Nefajčiť!

Zdravo sa stravovať – obmedzte celkový príjem tukov, preferujte rastlinné tuky pred živočíšnymi, konzumujte dostatočné množstvo zeleniny a ovocia, zaraďte do jedálnička ryby, preferujte celozrnné výrobky a obmedzte solenie na minimum.

Pokiaľ máte zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi, zaraďte do jedálnička 2 gramy sterolov denne.

Buďte fyzicky aktívny minimálne 30 minút denne väčšinu dní v týždni.

Pokiaľ máte nadváhu alebo obezitu, upravte energetický príjem tak, aby nastal pokles telesnej váhy (pod BMI 25 – BMI vypočítate váha/výška2).

Udržujte hodnoty cholesterolu pod 5 mmol/l u celkového cholesterolu, pod 3mmol/l u LDL cholesterolu a pod 130/80 mm Hg u krvného tlaku. Nechajte si skontrolovať hladinu LDL cukru v krvi jedenkrát ročne.

Pokiaľ sa u Vás v rodine vyskytlo kardiovaskulárne ochorenie, nechajte vyšetriť aj rodinných príslušníkov.

Užívajte lieky podľa predpisu lekára.

Kontrola rizikových faktorov, zdravá strava a životný štýl, dostatok pohybu a skoncovanie s fajčením prispievajú k ochrane pred kardiovaskulárnymi ochoreniami a k spomaleniu starnutia srdca. Preto Svetová federácia srdca vyhlásila za ústrednú tému tohtoročného Svetového dňa srdca motto „Aké mladé je Vaše srdce“. 24. septembra sa srdce oslávi vo viac ako sto krajinách sveta.

MUDr. Jana Jurkovičová, CSc. , ďalšie informácie týkajúce sa zdravého životného štýlu sa dozviete na bezplatnej infolinke 0800 152 153.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 375
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 879
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 209
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 720
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 280
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 065
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 022
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 982
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 927
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 625

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

PRIMÁR

Strachu sa bude dať zbaviť. Vedci ho zničia pomocou svetla

Objav pomôže obetiam traumatizujúcich zážitkov.

Neprehliadnite tiež

Herečka Lujza Garajová Schrameková: Som poriadkumilovná, ale nie poriadku schopná.

Známa supermama prezradila, prečo si nechce zvykať na slávu.

Neviete kam sa vybrať najbližší víkend? Navštívte Burgenland

Neďaleká destinácia ponúka plnohodnotnú dovolenku pre malých aj veľkých.

Fotili sme seriálovú supermamu Lujzu Garajovú Schramekovú

Talentovaná, prirodzená a stojaca nohami pevne na zemi. Aj taká je herečka, stand up komička a speváčka Lujza Garajová Schrameková.

Čučoriedky v koláčoch, pirôžkoch, zmrzline, raw torte. Vyberte si

Čučoriedky môžete zavariť, zmraziť, odšťaviť, usušiť. Jedným z najpríjemnejších spôsobov ich spracovania je pridať ich do koláča.