Ako sa chrániť pred predčasným starnutím srdca

Najčastejšou príčinou úmrtí vo svete sú srdcovo cievne ochorenia. Ročne im podľahne až 17,5 miliónov ľudí. V Európe sú ochorenia srdca a ciev príčinou takmer polovice úmrtí.


Najčastejšou príčinou úmrtí vo svete sú srdcovo cievne ochorenia. Ročne im podľahne až 17,5 miliónov ľudí. V Európe sú ochorenia srdca a ciev príčinou takmer polovice úmrtí (49%), pričom celková suma nákladov na nemocničnú starostlivosť narastá do výšky 169 miliárd Eur ročne. Čo sa Slovenska týka, kardiovaskulárne ochorenia sú zabijakom číslo jedna. Každým rokom im podľahne takmer 30 000 ľudí, čo je 54 percent všetkých úmrtí.

Vysoký cholesterol a krvný tlak, nezdravý životný štýl, strava, cigarety, cukrovka, stres, obezita a nedostatok pohybu sú faktory ovplyvňujúce skutočný vek nášho organizmu a jeho hlavný motor, srdce.
Aj keď riziko rozvoja kardiovaskulárnych chorôb je vyššie v rodine, v ktorej sa ochorenie už vyskytuje, rozhodujúcim faktorom sú predovšetkým zložky životosprávy. Intervencia životného štýlu a aktívne ovplyvnenie rizikových faktorov vedie jednoznačne k zníženiu výskytu kardiovaskulárnych ochorení.

K hlavným príčinám vzniku srdcovocievnych ochorení, ako napríklad aterosklerózy, patrí zvýšená hladina cholesterolu v krvi. Pravdepodobnosť ochorenia sa zvyšuje v závislosti od LDL-cholesterolu a triglyceridov v krvi. Ak hodnota celkového cholesterolu presahuje hodnotu 8,5 mmol/l, riziko kardiovaskulárnych ochorení sa zvyšuje štvornásobne. Znížením hladiny cholesterolu v krvi o 10% znížite riziko úmrtia na kardiovaskulárne choroby o 25%.

Za normálne a doporučené hodnoty lipidov v krvi sa považujú:
- do 5 mmol/l celkový cholesterol
- do 3mmol/l LDL cholesterol
- do 1,7 mmol/l triglyceridy.

Hodnota HDL, teda ochranného cholesterolu, by mala byť vyššia ako 1 mmol/l u mužov a 1,3 mmol/l u žien.

Na Slovensku má zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi až 1/2 populácie, preto je dôležité zamyslieť sa nad tým, ako so svojím srdcom naložíme.

Vysoký krvný tlak (hypertenzia) môže byť príčinou vzniku alebo zhoršenia kôrnatenia tepien (aterosklerózy). Hodnoty krvného tlaku by nemali presahovať hodnotu 130/80 mm Hg. U osôb s vyšším krvným tlakom sa výskyt srdcových ochorení až strojnásobuje.
Zvýšený krvný tlak má 52 percent Slovákov a 40 percent Sloveniek.

Ďalším závažným zdravotným problémom, zvyšujúci riziko kardiovaskulárnych ochorení, je obezita. Najčastejšie býva sprevádzaná rizikovými faktormi akými sú vysoký krvný tlak a zvýšená hladina cholesterolu v krvi. Obzvlášť riziková je centrálna obezita, tj. obezita typu jablko, pri ktorej sa podkožný tuk ukladá najmä v oblasti brucha a hrudníka. Pokiaľ ste žena a Váš obvod pásu presahuje 88 cm, alebo muž s obvodom pásu väčším ako 102 cm, patríte do skupiny obéznych. Na Slovensku sa nadmerná hmotnosť týka 68 percent mužov a 58 percent žien.

Najdôležitejším ovplyvniteľným rizikovým faktorom aterosklerózy a ischemickej srdcovej choroby je fajčenie. Z hľadiska kardiovaskulárneho systému neexistuje „bezpečná“ dávka tabakového dymu. Aj jedna cigareta denne zvyšuje riziko vzniku infarktu myokardu na dvojnásobok a preto je skoncovanie s fajčením neodlučiteľnou podmienkou úspešnej prevencie kardiovaskulárnych ochorení. Tento významný krok zlepší hladinu dobrého HDL cholesterolu, zníži riziko trombózy a pozitívne ovplyvní celkové fungovanie srdca a ciev.
U fajčiara s vysokou hladinou cholesterolu (nad 8,5 mmol/l) a zvýšeným krvným tlakom (nad 195 mm Hg) sa riziko kardiovaskulárnych ochorení zvyšuje až šestnásťnásobne.

Medzi pravidelných fajčiarov patrí na Slovensku viac ako štvrtina mužov a pätina žien.

Uvedomenie si dôležitosti správnej životosprávy významne pomáha srdcu a prispieva k predĺženiu a skvalitneniu života. Preto by mala slovenská verejnosť vedieť, že žiaden z rizikových faktorov srdcovocievnych ochorení netrápi iba 11 percent mužov a 18 percent žien.

Jednotlivé rizikové faktory sa nesčítajú ale násobia. Aj preto by ste mali dodržiavať doporučené zásady pre prevenciu kardiovaskulárnych ochorení:
Nefajčiť!

Zdravo sa stravovať – obmedzte celkový príjem tukov, preferujte rastlinné tuky pred živočíšnymi, konzumujte dostatočné množstvo zeleniny a ovocia, zaraďte do jedálnička ryby, preferujte celozrnné výrobky a obmedzte solenie na minimum.

Pokiaľ máte zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi, zaraďte do jedálnička 2 gramy sterolov denne.

Buďte fyzicky aktívny minimálne 30 minút denne väčšinu dní v týždni.

Pokiaľ máte nadváhu alebo obezitu, upravte energetický príjem tak, aby nastal pokles telesnej váhy (pod BMI 25 – BMI vypočítate váha/výška2).

Udržujte hodnoty cholesterolu pod 5 mmol/l u celkového cholesterolu, pod 3mmol/l u LDL cholesterolu a pod 130/80 mm Hg u krvného tlaku. Nechajte si skontrolovať hladinu LDL cukru v krvi jedenkrát ročne.

Pokiaľ sa u Vás v rodine vyskytlo kardiovaskulárne ochorenie, nechajte vyšetriť aj rodinných príslušníkov.

Užívajte lieky podľa predpisu lekára.

Kontrola rizikových faktorov, zdravá strava a životný štýl, dostatok pohybu a skoncovanie s fajčením prispievajú k ochrane pred kardiovaskulárnymi ochoreniami a k spomaleniu starnutia srdca. Preto Svetová federácia srdca vyhlásila za ústrednú tému tohtoročného Svetového dňa srdca motto „Aké mladé je Vaše srdce“. 24. septembra sa srdce oslávi vo viac ako sto krajinách sveta.

MUDr. Jana Jurkovičová, CSc. , ďalšie informácie týkajúce sa zdravého životného štýlu sa dozviete na bezplatnej infolinke 0800 152 153.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 494
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 216
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 142
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 396
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 982
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 774
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 768
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 616
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 336
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 314

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V najnovšom čísle nájdete rozhovor s terapeutkou Katarínou Sipos o tom, ako rodičia vplývajú na správanie a zmýšľanie svojich detí.

Návrhári o ekológii v móde: Je trvalá udržateľnosť budúcnosťou?

Desať známych mien slovenskej módy prezradilo, čo si myslia o ekologickom módnom biznise.

Päť tipov na rýchle recepty s maslovou tekvicou

Tekvica je symbolom jesene. Jej využitie v kuchyni môže byť naozaj pestré.