SME
Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky

Ako sa chrániť pred predčasným starnutím srdca

Najčastejšou príčinou úmrtí vo svete sú srdcovo cievne ochorenia. Ročne im podľahne až 17,5 miliónov ľudí. V Európe sú ochorenia srdca a ciev príčinou takmer polovice úmrtí.


Najčastejšou príčinou úmrtí vo svete sú srdcovo cievne ochorenia. Ročne im podľahne až 17,5 miliónov ľudí. V Európe sú ochorenia srdca a ciev príčinou takmer polovice úmrtí (49%), pričom celková suma nákladov na nemocničnú starostlivosť narastá do výšky 169 miliárd Eur ročne. Čo sa Slovenska týka, kardiovaskulárne ochorenia sú zabijakom číslo jedna. Každým rokom im podľahne takmer 30 000 ľudí, čo je 54 percent všetkých úmrtí.

Vysoký cholesterol a krvný tlak, nezdravý životný štýl, strava, cigarety, cukrovka, stres, obezita a nedostatok pohybu sú faktory ovplyvňujúce skutočný vek nášho organizmu a jeho hlavný motor, srdce.
Aj keď riziko rozvoja kardiovaskulárnych chorôb je vyššie v rodine, v ktorej sa ochorenie už vyskytuje, rozhodujúcim faktorom sú predovšetkým zložky životosprávy. Intervencia životného štýlu a aktívne ovplyvnenie rizikových faktorov vedie jednoznačne k zníženiu výskytu kardiovaskulárnych ochorení.

Skryť Vypnúť reklamu

K hlavným príčinám vzniku srdcovocievnych ochorení, ako napríklad aterosklerózy, patrí zvýšená hladina cholesterolu v krvi. Pravdepodobnosť ochorenia sa zvyšuje v závislosti od LDL-cholesterolu a triglyceridov v krvi. Ak hodnota celkového cholesterolu presahuje hodnotu 8,5 mmol/l, riziko kardiovaskulárnych ochorení sa zvyšuje štvornásobne. Znížením hladiny cholesterolu v krvi o 10% znížite riziko úmrtia na kardiovaskulárne choroby o 25%.

Za normálne a doporučené hodnoty lipidov v krvi sa považujú:
- do 5 mmol/l celkový cholesterol
- do 3mmol/l LDL cholesterol
- do 1,7 mmol/l triglyceridy.

Hodnota HDL, teda ochranného cholesterolu, by mala byť vyššia ako 1 mmol/l u mužov a 1,3 mmol/l u žien.

Na Slovensku má zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi až 1/2 populácie, preto je dôležité zamyslieť sa nad tým, ako so svojím srdcom naložíme.

Skryť Vypnúť reklamu

Vysoký krvný tlak (hypertenzia) môže byť príčinou vzniku alebo zhoršenia kôrnatenia tepien (aterosklerózy). Hodnoty krvného tlaku by nemali presahovať hodnotu 130/80 mm Hg. U osôb s vyšším krvným tlakom sa výskyt srdcových ochorení až strojnásobuje.
Zvýšený krvný tlak má 52 percent Slovákov a 40 percent Sloveniek.

Ďalším závažným zdravotným problémom, zvyšujúci riziko kardiovaskulárnych ochorení, je obezita. Najčastejšie býva sprevádzaná rizikovými faktormi akými sú vysoký krvný tlak a zvýšená hladina cholesterolu v krvi. Obzvlášť riziková je centrálna obezita, tj. obezita typu jablko, pri ktorej sa podkožný tuk ukladá najmä v oblasti brucha a hrudníka. Pokiaľ ste žena a Váš obvod pásu presahuje 88 cm, alebo muž s obvodom pásu väčším ako 102 cm, patríte do skupiny obéznych. Na Slovensku sa nadmerná hmotnosť týka 68 percent mužov a 58 percent žien.

Skryť Vypnúť reklamu

Najdôležitejším ovplyvniteľným rizikovým faktorom aterosklerózy a ischemickej srdcovej choroby je fajčenie. Z hľadiska kardiovaskulárneho systému neexistuje „bezpečná“ dávka tabakového dymu. Aj jedna cigareta denne zvyšuje riziko vzniku infarktu myokardu na dvojnásobok a preto je skoncovanie s fajčením neodlučiteľnou podmienkou úspešnej prevencie kardiovaskulárnych ochorení. Tento významný krok zlepší hladinu dobrého HDL cholesterolu, zníži riziko trombózy a pozitívne ovplyvní celkové fungovanie srdca a ciev.
U fajčiara s vysokou hladinou cholesterolu (nad 8,5 mmol/l) a zvýšeným krvným tlakom (nad 195 mm Hg) sa riziko kardiovaskulárnych ochorení zvyšuje až šestnásťnásobne.

Medzi pravidelných fajčiarov patrí na Slovensku viac ako štvrtina mužov a pätina žien.

Skryť Vypnúť reklamu

Uvedomenie si dôležitosti správnej životosprávy významne pomáha srdcu a prispieva k predĺženiu a skvalitneniu života. Preto by mala slovenská verejnosť vedieť, že žiaden z rizikových faktorov srdcovocievnych ochorení netrápi iba 11 percent mužov a 18 percent žien.

Jednotlivé rizikové faktory sa nesčítajú ale násobia. Aj preto by ste mali dodržiavať doporučené zásady pre prevenciu kardiovaskulárnych ochorení:
Nefajčiť!

Zdravo sa stravovať – obmedzte celkový príjem tukov, preferujte rastlinné tuky pred živočíšnymi, konzumujte dostatočné množstvo zeleniny a ovocia, zaraďte do jedálnička ryby, preferujte celozrnné výrobky a obmedzte solenie na minimum.

Pokiaľ máte zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi, zaraďte do jedálnička 2 gramy sterolov denne.

Buďte fyzicky aktívny minimálne 30 minút denne väčšinu dní v týždni.

Pokiaľ máte nadváhu alebo obezitu, upravte energetický príjem tak, aby nastal pokles telesnej váhy (pod BMI 25 – BMI vypočítate váha/výška2).

Udržujte hodnoty cholesterolu pod 5 mmol/l u celkového cholesterolu, pod 3mmol/l u LDL cholesterolu a pod 130/80 mm Hg u krvného tlaku. Nechajte si skontrolovať hladinu LDL cukru v krvi jedenkrát ročne.

Pokiaľ sa u Vás v rodine vyskytlo kardiovaskulárne ochorenie, nechajte vyšetriť aj rodinných príslušníkov.

Užívajte lieky podľa predpisu lekára.

Kontrola rizikových faktorov, zdravá strava a životný štýl, dostatok pohybu a skoncovanie s fajčením prispievajú k ochrane pred kardiovaskulárnymi ochoreniami a k spomaleniu starnutia srdca. Preto Svetová federácia srdca vyhlásila za ústrednú tému tohtoročného Svetového dňa srdca motto „Aké mladé je Vaše srdce“. 24. septembra sa srdce oslávi vo viac ako sto krajinách sveta.

Skryť Vypnúť reklamu

MUDr. Jana Jurkovičová, CSc. , ďalšie informácie týkajúce sa zdravého životného štýlu sa dozviete na bezplatnej infolinke 0800 152 153.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  3. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  2. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  3. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  7. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  9. Keď ekológia spája
  10. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 415
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 139
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 403
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 315
  5. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 131
  6. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 913
  7. Od Česka až po Jadran 2 879
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 847
  9. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 681
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 479
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zuzana Rehák Štefečeková vyhrala na olympiáde trap.


Boris Vanya 2 h
Slovenská strelkyňa Zuzana Rehák Štefečeková (uprostred) sa teší zo zisku zlatej medaily.

Sledujte dianie z olympiády s nami.


Sportnet 11 h
Očkovanie proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 536 obetí.


a 4 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Zelená fazuľka na baskický spôsob

Struky sú zdrojom prospešných látok.


20 h

Nadmerná prívetivosť môže brániť pokroku v živote.


27. júl
Michaela Žureková

Odhalené političky platia vyššiu daň ako muži.


27. júl