FOTO DP |
Kus povrazu - na jednej strane manažéri, na druhej kolektív z baliarne. Možno to poznáte aj vy: takéto žartovne ladené stretnutia, ale aj futbalové a volejbalové zápasy, turnaje v petanque, alebo kolkárske či paintballové súťaže bývajú často súčasťou firemných športových dní. Pre zamestnancov sú príležitosťou vypnúť z pracovného stresu a zároveň sa stretnúť s kolegami v inom ako pracovnom prostredí. A nielen to - pre firmy sú takéto podujatia aj regulárnym nástrojom na utužovanie lojality zamestnancov, zlepšovanie komunikácie vedenia so zamestnancami alebo utužovanie schopnosti ľudí pracovať v tíme.
"Takéto podujatia sú okrem iného aj príležitosťou na to, aby sa stretli zamestnanci s úplne odlišných odborov, ktoré musia spolupracovať. Niekedy nie je komunikácia medzi odlišnými oddeleniami vo firme ideálna - ani nie preto, že by chýbala ochota. Príčinou je často jednoducho iný uhol pohľadu na jeden problém," vysvetľuje riaditeľka personálneho odboru v Privatbanke Dagmar Sliacka.
Odborníci vedia, že rôzne súťaže a teambuildingové programy vytvárajú priestor na to, aby sa ľudia lepšie spoznali. Zistia, že aj "tí druhí" sú len ľudia z mäsa a kostí a spolupráca hneď vyzerá inak. "Mám s tým veľmi dobré skúsenosti," tvrdí Dagmar Sliacka. "Skutočne sa stalo, že odbory, ktoré pred takouto aktivitou veľmi ťažko komunikovali, začali si vďaka stretnutiu v inom prostredí a podmienkach lepšie rozumieť. A hneď riešenia zdanlivo nezvládnuteľných problémov boli na svete."
Organizovanie športových aktivít má aj ďalší rozmer - podľa zistení personalistov sa upevňuje lojalita zamestnancov voči firme. Stretnutia na neformálnej pôde môžu poslúžiť napríklad aj na prezentovanie obchodných výsledkov alebo oceňovanie zamestnancov.
V mnohých firmách sú takéto podujatia veľmi populárne a zamestnanci sa ich radi zúčastňujú. "Ak sa neorganizujú príliš často, sú pre personál vítanou zmenou a ľudia si nájdu čas zúčastniť sa," hovorí Dagmar Sliacka.
"Je to podobné ako so vzdelávaním. Zamestnanci niektorých spoločností chápu jeho význam, inde ho považujú za stratu času."
Niektoré firmy volia jednoduchšie žartovne ladené súťaže, iným vyhovujú viac adrenalínové športy - všetko závisí od nastavenia zamestnancov aj od firemnej kultúry. "Keby ste v konzervatívnej firme pripravili pre manažérov superadrenalínový outdoor, mohlo by to byť pre nich trápenie," upozorňuje Sliacka. "Iní ľudia sa zase bránia štandardným aktivitám, ale zaujal by ich napríklad program koncipovaný ako príbeh. Jednoducho - program je potrebnéí pripraviť s ohľadom na typ zamestnancov a dokázať ich zaujať a presvedčiť. Ale to je práca pre personálny odbor aj pre marketing."
Niektoré firmy považujú účasť svojich zamestnancov na takýchto podujatiach za prestížnu vec. Vysoká či nízka účasť okrem iného signalizuje aj to, či spolupráca medzi jednotlivými oddeleniami dostatočne funguje. "Ak sa z niektorého odboru nik neprihlási, pre personalistu je to signál, že niečo nie je v poriadku, a v takom prípade by mal včas identifikovať príčiny nezáujmu," dodáva Sliacka. (gal)