Zdravie z hlbín vôd

Rybie mäso obsahuje vitamíny A, B, C a D; fosfor, jód, selén, vápnik, draslík, horčík a železo a nenasýtené mastné kyseliny, najmä omega-3. Omega-3 mastné kyseliny pomáhajú potláčať maligné bujnenie nádorov a brzdia tiež ich metastázovanie.


Taktiež omega-3 mastné kyseliny znižujú krvný tlak, stimulujú aktivitu imunitného systému, tiež pôsobia na dobrý stav vlasov, pokožky a nechtov. Konzumáciou rýb sa znižuje riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení (hypertenzia, ateroskleróza, infarkt srdca) a zároveň napomáhajú znižovať hladinu cholesterolu a tuku v krvi. Pre obsah železa ryby pôsobia priaznivo pri krvotvorbe, majú vysoký efekt proti zrážanlivosti krvi.

Ryby sú zdrojom selénu – antioxidantu, ktorý v tele znižuje škodlivosť vplyvov voľných radikálov, konzumáciou napomáhajú znižovať riziko vzniku rakoviny. Selén na seba viaže ťažké kovy, akou je aj ortuť a tým zabraňuje poškodeniu organizmu. Významnou zložkou hormónov štítnej žľazy je jód a ryby sú jeho bohatým zdrojom, preto ich pravidelnou konzumáciou zabezpečujú správnu činnosť štítnej žľazy. Tiež obsahujú aj vitamín D, ktorý sa dá získavať najmä v letných mesiacoch a to iba pôsobením slnečného žiarenia na pokožku. Vitamín D pôsobí v prevencii proti osteoporóze, napomáha lepšiemu vstrebávaniu vápnika v organizme a tým bráni rednutiu kostí, čiže osteoporózy.

Konzumácia rýb
Najvhodnejšie je ryby konzumovať aspoň 2-krát týždenne. Najvyšší obsah nenasýtených mastných kyselín omega-3 majú morské ryby, makrely, losos. Mimoriadne vysoký obsah vápnika majú celé ryby, ktoré sú konzervované alebo marinované, pretože okrem mäsa obsahujú aj kosti. Čo sa týka obsahu vápnika, tak v pomerne dosť väčšej miere ho obsahujú ryby morské ako sladkovodné (pre porovnanie losos obsahuje na 100g - 49 mg vápnika a kapor na 100 g obsahuje 5 mg vápnika). Morské ryby majú aj vyšší obsah železa.

Z racionálneho hľadiska a tiež prevencie vzniku srdcovo-cievnych ochorení nie je vhodná tepelná úprava rýb vyprážaním, nakoľko dlhodobým tepelným pôsobením tukov vznikajú karcinogénne látky. Najvhodnejšia kuchynská úprava je varenie, dusenie, tiež grilovanie a pečenie, najlepšie v alobale bez pridania živočíšneho tuku. U konzervovaných, či nakladaných rýb do soli je dôležité brať do úvahy nachádzajúci sa vysoký obsah sodíka. Ich nadmernou konzumáciou, ako aj v prípade inej sterilizovanej, konzervovanej, či nakladanej potraviny do soli, sa zaťažujú pre vysoký obsah sodíka obličky a tiež nadmerné množstvá sodíka v strave zvyšujú krvný tlak, spôsobujú opuchy dolných končatín. Nakoľko sodík v tele zadržiava vodu, by mala byť konzumácia takýchto výrobkov striedma.

Nakoľko je škodlivá ortuť vyskytujúca sa v rybách?
Je pravda, že ryby sa považujú za hlavný zdroj, ktorou sa ortuť dostáva do organizmu. Väčšie množstvá ortuti sa nachádzajú vo väčších rybách: barracuda, žralok, makrela a tuniak. Nadmerné koncentrácie ortuti v organizme môžu spôsobovať neplodnosť alebo srdcové príhody. Údajne, podľa vedcov z New England Journal of Medicine pochádza tvrdenie, že: „Dve až štyri porcie rýb s dôrazom na druhy s vysokým obsahom mastných kyselín, ale nízkym obsahom ortuti, ako sú lososy alebo malé oceánske ryby, znižujú podľa súčasných odporúčaní riziko kardiovaskulárnych ochorení.“

Má konzumácia rýb škodlivý vplyv na vývoj plodu?
Pre správny vývoj detského organizmu, rast a tvorbu kostry, pre obsah vitamínu D v rybách a taktiež pre správny vývoj centrálno-nervovej sústavy (pre obsah nenasýtených mastných
kyselín, a spomínaný obsah vitamínov a minerálov v rybách), sa odporúča konzumácia rýb práve u tehotných žien.

Katarína Pavlovičová, odborníčka na výživu, poradenstvo na bezplatnom čísle 0800 152 153

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 658
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 820
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 302
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 086
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 019
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 363
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 303
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 114
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 065
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 636

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Návrhári o ekológii v móde: Je trvalá udržateľnosť budúcnosťou?

Desať známych mien slovenskej módy prezradilo, čo si myslia o ekologickom módnom biznise.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V najnovšom čísle nájdete rozhovor s terapeutkou Katarínou Sipos o tom, ako rodičia vplývajú na správanie a zmýšľanie svojich detí.

Päť tipov na rýchle recepty s maslovou tekvicou

Tekvica je symbolom jesene. Jej využitie v kuchyni môže byť naozaj pestré.