Pekné nohy bez kŕčových žíl

Otepľuje sa a my sa pomaly odhaľujeme. Zo skríň vyťahujeme krátke sukne. Na nohách však nachádzame drobunké žilky rôznych tvarov, tzv. metličky, alebo zväčšujúce sa kľukaté žilné kresby.


Zvyčajne sú tmavomodrej farby. A hlavne po zaťažení nôh sa vydúvajú nad úroveň kože. Najčastejším miestom výskytu je predkolenie. Horšie je, keď sa k tomuto neestetickému vzhľadu pridruží bolestivosť, svalová únava, pocit ťažkých nôh, pálenie, brnenie, mravenčenie a opuchy najmä v oblasti členkových kĺbov. Z kozmetického problému sa stáva vážny zdravotný problém.

Tento problém má súhrnný názov kŕčové žily (varixy). Štatistika hovorí, že na ne trpí až 40% žien a 20% mužov.

Na vznik varixov vplýva viacero faktorov:
Genetické predispozície – vrodené oslabenie tkaniva v žilnej stene a žilných chlopní

Dlhšietrvajúce statické zaťažovanie dolných končatín a nesprávna životospráva - dlhé státie, sedavá práca a sedavý pôsob života, chôdza po tvrdom nerovnom teréne, ploché nohy, nevhodná obuv (najmä topánky na vysokých podpätkoch), dvíhanie a nosenie ťažkých predmetov, fajčenie, antikoncepcia, obezita,...

Časté tehotenstvá

Ako vznikajú?
Oslabené žily sa nedmerne napĺňajú krvou, znehodnouje sa ich stena, čím strácajú svoju pružnosť. Ku srdcu prichádza menšie množstvo krvi, prívod kyslíka krvi tkanivám je nedostatočný, čo môže mať za následok aj celkovú únavu organizmu.

Riziká a komplikácie
Žilové chlopne fungujúce ako spätné ventily v žilách pomaly atrofujú, je zvýšená pigmentácia kože, ľahko vzniká ekzém alebo zápal kože, v pokročilejšom štádiu je tu riziko vzniku zápalu žily (flebitída), trombózy (uzavretie hĺbkovej žily krvnou zrazeninou) alebo pri trvalej žilovej nedostatočnosti k vredu na predkolení (tzv. ulcus cruris).

Liečba
Sklerotizácia, laser alebo chirurgický zákrok - odstánenie povrchových žíl, medikamentózna - venotiká, elastické bandáže, pulzná svetelná liečba, cievna a dýchacia gymnastika

Niekoľko tipov na prevenciu:

V prevencii zohráva veľkú úlohu „svalová pumpa“ lýtkových svalov, ktorá urýchľuje odtok krvi. Kontrakciou svalov sa vyvinie tlak, ktorý pumpuje krv smerom k srdcu. Dôležité je striedať fázu stiahnutia s fázou uvoľnenia. Návrat krvi je ovplyvnený aj rytmom a hĺbkou dýchania (pri hlbokom nádychu sa zrýchľuje krvný obeh, čo napomáha k vyprázdňovaniu žíl pri jej stagnácii v končatinách). Cievnu gymnastiku v kombinácii s dýchaciou gymnastikou by ste mali vykonávať denne, najlepšie v horizontálnej polohe. 

Vhodné je cvičenie v bazéne pod dohľadom inštruktora (tzv. aquagymnastika) a plávanie – ak je možné aspoň 2-krát do týždňa. Najlepší je kraulový a znakový pohyb nôh. V boji proti kŕčovým žilám je účinná aj chôdza (30-60 minút denne), jogging, športové hry, bicyklovanie. Nevhodný je futbal, zjazd na lyžiach.

Uprednostňujte chôdzu po schodoch pred používaním výťahu.

Vyskúšajte striedavé kúpele v teplej a studenej vode – studená voda trénuje cievny systém.

Vyhýbajte sa postávaniu - ak dlhšie čakáte, napríklad na autobus, je dobré prestupovať z nohy na nohu.

Počas dlhšieho sedenia (v práci, počas cestovania) prerušte každé dve hodiny sedenie a urobte si pohybovú prestávku, najlepšie 1-2 minútky chôdze, alebo cvičenia.

Pokiaľ možno tak pod pracovným stolom pokladajte nohy na vyvýšený stupienok.

Noste voľný odev (nie pančuchy s podväzkami, ani podkolienky a ponožky s tesnou gumou), obuv by mala mať nižší podpätok (vysoký podpätok noste len príležitostne).

Pred spaním je dobré odľahčiť žilný obeh a položiť nohy do vyvýšenej polohy (do výšky cca 25 cm) a vydržať v tejto polohe cca 2 minúty.

K prevencii patria aj bandáže pomocou zdravotných elastických pančúch alebo kompresných obväzov.

U obéznejších je potrebná redukcia hmotnosti.

Ak u vás prebieha zápal žíl, dolné končatiny by mali byť v kľude, mali by ste ich bandážovať a polohovať do výšky cca 20-30 stupňov. Akonáhle zápal prejde, mali by ste začať aspoň 2-krát denne cvičiť. Cvičte s prstami, členkovými a kolennými kĺbami, dôležitá je chôdza s elastickým obväzom. Nezabúdame naďalej nohy polohovať.

Pokiaľ sa u vás vyskytujú silné bolesti na predkolení alebo v lýtku či už v kľude, alebo pri rýchlej chôdzi, mali by ste navštíviť odborného lekára - angiológa, ktorý pomocou špeciálnych testov zistí, ako na tom váš žilný systém je.

 

Zajtra: Cievna gymnastika






Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 13 496
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 201
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 087
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 643
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 369
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 758
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 488
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 456
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 260
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 943

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Šéfka Bielej noci: Museli sme vysvetľovať, že nie sme rasisti

Festival vizuálneho umenia sa v Bratislave bude tretí raz.

Neprehliadnite tiež

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V najnovšom čísle nájdete rozhovor s terapeutkou Katarínou Sipos o tom, ako rodičia vplývajú na správanie a zmýšľanie svojich detí.

Návrhári o ekológii v móde: Je trvalá udržateľnosť budúcnosťou?

Desať známych mien slovenskej módy prezradilo, čo si myslia o ekologickom módnom biznise.

Päť tipov na rýchle recepty s maslovou tekvicou

Tekvica je symbolom jesene. Jej využitie v kuchyni môže byť naozaj pestré.