Každý deň: 5 porcií ovocia a zeleniny

Podľa lekárov aj vedcov už 500 - 600 gramov ovocia a zeleniny denne nás chráni pred nádorovými a kardiovaskulárnymi chorobami. Tento príjem možno dosiahnuť 3 porciami zeleniny a 2 porciami ovocia denne.

MUDr. Mária Fulová, odborníčka na výživu, by bola najradšej, keby sme ju jedli v surovom stave: "Surová strava je nabitá enzýmami a pôsobí v našom organizme ako metla, ktorá čistí naše cievy a vlastne celé telo. Ideálne by bolo, keby ovocie a zelenina tvorili až 75 percent našej stravy a len 25 percent by malo tvoriť tepelne spracované jedlo." Ako na to? "Napríklad pred obedom je dobré zjesť menšie množstvo orechov, vypiť pohár slabého čaju alebo zeleninovej šťavy. Vzápätí by mal nasledovať zeleninový šalát a až po polhodine by sme mali zjesť prvé varené jedlo."

Pripravte si dávky

Možno sa vám zdá nemožné zjesť tak veľa zeleniny a ovocia. Ing. Katarína Šramková z Katedry výživy ľudí Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre má zopár dobrých rád a trikov: "Toto množstvo možno rozdeliť napríklad na 1 porciu varenej zeleniny (cca 100 - 200 g), 1 porciu surovej zeleniny (cca 100 - 200 g), 1 porcia zeleninového šalátu (cca 100 g) a 2 porcie čerstvého ovocia (cca 125 - 150 g). Čerstvé ovocie možno zameniť napríklad za 25 g sušeného ovocia. Jednu porciu ovocia a zeleniny možno nahradiť pohárom (cca 200 ml) čerstvo vytlačenej zeleninovej alebo ovocnej šťavy, prípadne kvalitnej hotovej šťavy."

Päť porcií môže každý

Na prvý pohľad sa môže zdať ťažké, konzumovať denne päť porcií ovocia a zeleniny. Je to však ľahšie, ako sa zdá. Predstavte si na raňajky müsli s jablkom, potom pohár zeleninovej šťavy, na obed porciu zeleniny, ako dezert či olovrant ďalšie ovocie a na večeru zeleninový tanier alebo šalát. Aj deti by mohli mať na raňajky müsli s ovocím, cez prestávku v škole niekoľko mrkvičiek na chrumkanie, na obed cestoviny so zeleninovou prílohou, poobede puding s višňami a večer celozrnný chlieb s reďkovkami, paradajkou alebo uhorkou.

Jednoduché tipy pre "5-krát denne"

Jedzte denne najmenej 5 porcií rôznych druhov ovocia a zeleniny (spolu 500-600 g).

Jedzte viac zeleniny ako ovocia: 3 porcie zeleniny a 2 porcie ovocia denne.

5 porcií = 5 dlaní plných ovocia alebo zeleniny. Ako meradlo na určenie veľkosti jednej porcie možno použiť dlaň. Jedna porcia väčšiny ovocia a zeleniny sa zmestí do dlane. Veľké ruky veľké porcie a opačne. Keďže sú detské ruky menšie, deti podľa tejto zásady dostávajú aj menšie porcie. Presne toľko, koľko je pre nich primerané.

Z ovocia predstavuje jednu porciu jedno jablko, hruška, pomaranč, broskyňa veľkosti dlane.

Z čerstvej zeleniny predstavuje jednu porciu zelenina tiež veľkosti dlane. Z nakrájanej či inak mechanicky spracovanej i zmrazenej zeleniny tvoria jednu porciu 2 plné dlane.

Všeobecne je jedna porcia ovocia a zeleniny ľahko merateľná aj tak, že zodpovedá jednému plnému poháru (cca 200 ml).

Jednu z 5 porcií možno zameniť za pohár (0,2 l) zeleninovej alebo ovocnej 100%-nej šťavy či koncentrátu.

Čím pestrejšie, tým lepšie. Kombinujte rôzne druhy ovocia a zeleniny pri každej príležitosti.

Na spestrenie používajte čerstvé, ako aj spracované ovocie a zeleninu (zmrazenú, konzervovanú, sušenú), a, samozrejme, aj šťavy.

Uprednostňujte sezónne ovocie a zeleninu

(eh),

Rady:

Tip jedálnička:

  • na raňajky ovocie, napríklad s müsli
  • dopoludnia pohár šťavy
  • na obed zeleninový šalát
  • popoludní jednu porciu ovocia
  • večer jednu porciu zeleniny

Čo robiť, keď nás nadúva zo surovej zeleniny:

  • vypite zápar z rumančeka kamilkového
  • uvarte biele víno so zázvorom a rascou. Na 2 decilitre vína dajte štipku ďumbiera a rovnako rasce, na panvici zohrejte ražné otruby, pokropte octom a teplé priložte v plátenom vrecku na brucho na celú noc
  • nadúvanie zastaví aníz uvarený vo víne alebo vo vode, pite alebo z toho odvaru pripravte obklad na bolestivé miesto
  • na zastavené vetry pomáha rozotretý strúčik cesnaku zmiešaný s mliekom, možno ho aj natrieť na chlieb a tak zjesť

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 557
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 858
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 488
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 118
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 003
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 975
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 517
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 297
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 890

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Líčenie na rande: Ako na dokonalý mejkap v troch krokoch

Niekedy je nadmerná snaha skôr na škodu, poradíme vám, ako sa nalíčiť v správnej miere.

Kokteil pre imunitu: Sedem spôsobov ako ju podporiť

Aké vitamíny a doplnky by ste mali vyskúšať, poradí farmaceutka.

Vybrali sme desať receptov na vegánske zákusky

Aj vy máte problém zohnať maslo a vajcia? Inšpirujte sa našimi tipmi na koláče a zákusky, v ktorých ich nebudete potrebovať.

Sedem kozmetických nutností pre pleť v zime

Ktoré kozmetické produkty u vás nemôžu chýbať, keď teploty klesnú?