SME

Onanoval Onan? Následky jednej onanie...

V živote starozákonného ľudu nájdeme veľa podobností so zvykmi okolitých národov. Napríklad postavenie muža a ženy zodpovedalo zákonom, ktorý obsahoval Chammurapiho zákonník. Len v židovstve bol zdôraznený ešte silnejší patriarchálny ráz.


Muž ako hlava rodiny mohol so ženou a deťmi nakladať takmer ako neobmedzený vládca. Manželstvo slúžilo rozmnožovaniu. Prevládal pragmatizmus.

Židovský národ chcel prežiť a prežiť v nepriateľskom svete znamenalo mať dostatok obyvateľstva, ktoré zabezpečí ďalší rast národa. Preto bezdetné manželstvo mohlo byť zrušené a aj starý mládenec sa považoval za čosi neprirodzené. Platilo aj takzvané levirátne manželstvo (lat. levir – mužov brat). Slobodný brat si bol povinný zobrať vdovu po svojom bratovi, ak ten nezanechal potomstvo. Mal sa usilovať vzbudiť potomstvo svojmu bratovi, aby tak zostala jeho pamiatka v Izraeli. Bolo to v skutočnosti nútené manželstvo rozšírené nielen v Izraeli, ale aj u mnohých iných národoch. Táto povinnosť nebola žiadnou výhrou, lebo synovia, ktorí vzišli z takéhoto manželstva patrili legitímne zomrelému bratovi. Mladší brat teda prevzal len akúsi fyziologickú rolu ploditeľa, asi ako dnes „surogátne (náhradné) matky“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na tomto zákone sa odvíja príbeh biblického Onána (Genesis 38). Onánov starší brat Éra zomrel, pretože „Júdov prvorodený Ér sa nepáčil Hospodinovi“. Biblický príbeh Hospodinovove rozhodnutie bližšie nešpecifikuje. „Vtedy Júda povedala Onánovi: Vojdi k bratovej žene ako švagor a uzavri s ňou povinné manželstvo, a tak vzbuď potomstvo svojmu bratovi. Onán však vedel, že potomstvo nebude jeho, preto púšťal semeno na zem, kedykoľvek vošiel k žene svojho brata, len aby nedal potomka svojmu bratovi. Hospodinovi sa nepáčilo, čo urobil, a aj jemu vzal život.“

Napriek tomu, že onania ako terminus technicus pre masturbáciu, či sexuálne sebauspokojovanie je založené na biblickom Onanovi, z príbehu nie je jasné, či naozaj šlo o masturbáciu, alebo o coitus interruptus (prerušovanú súlož). Pravdepodobne išlo o druhý variant, ale celé roky sa zákazy o onanii v cirkvi ako nezdravej sexuálnej praktiky stavali na Onanovej smrti ako prejavu Hospodinovho nesúhlasu.

SkryťVypnúť reklamu

Celý príbeh má ešte zaujímavejšiu dohru:
Svokor Júda povedal Támare, ktorá sa teda nedočkala od Onána žiadneho potomka: „Ostaň ako vdova v dome svojho otca, kým nedorastie môj syn Šélá. Pomyslel si totiž: Aby nezomrel aj on ako jeho bratia. Támar teda odišla a bývala v dome svojho otca.“ No keď zomrela Judova žena, svokor po určitej dobe šiel do krajiny, kde bývala Támar. Pre ženu bol najhorší údel zostať sama a bezdetná. Preto sa Támar rozhodla konať. Počula, že Šélá už dospel a predsa mu ju nedávali za ženu. Vyzliekla vdovské šaty, zahalila sa závojom ako to robili prostitútky a sadla si pred bránu Énajimu. „Keď ju Júda videl, pokladal ju za neviestku, lebo si zahalila tvár. Zabočil k nej na cestu a povedal jej: Dovoľ, prosím, aby som vošiel k tebe. Nevedel totiž, že je to jeho nevesta. Ona mu povedala: Čo mi dáš, ak vojdeš ku mne? A on odpovedal: Pošlem ti kozľa zo stáda. Ona povedala: Daj mi teda záloh, dokiaľ nepošleš. On povedal: Aký záloh ti mám dať? Ona odpovedala: Tvoj pečatný prsteň, tvoju šnúru a palicu, čo máš v ruke. Dal jej to, vošiel k nej a ona počala od neho.“

SkryťVypnúť reklamu

Neskôr sa dopočul, že je ho nevesta zosmilnila a je tehotná, za čo ju chcel upáliť. Ona poslala Júdovi predmety, ktoré jej dal ako zálohu a vtedy pochopil, že Támar čaká jeho dieťa. Povedal: „Spravodlivejšia je ako ja, pretože som ju nedal svojmu synovi Šélovi. Ďalej sa však s ňou nestýkal.“ Možno sa Támar chcela Júdovi pomstiť, možno si iba chcela takto zabezpečiť svoju budúcnosť. Nech už to bolo akokoľvek tento príbeh je dokladom aj o tom, že sakrálne prostitútky neboli v živote starozmluvného ľudu ničím výnimočným. Stará zmluva pozná bežné prostitútky (zōnôt) aj chrámové, čiže sakrálne, kultické (qedēšôt a qedēšîm). Támar vystupovala ako neviestka tej doby, aby zviedla svojho svokra, ktorý ju považoval za sakrálnu neviestku. A dosiahla, po čom túžila. Ani snaha Onána o zabránení potomstva, ani nedodržanie sľubu, ktorý jej dal Júda o svojom mladšom synovi, nezabránil Támare, aby si dieťa zadovážila. Čo na tom, že použila najstaršie remeslo sveta? Veď išlo o život.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Ivana Kadukova-Adamcová

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 017
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 623
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 861
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 671
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 290
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 850
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 288
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 141
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 214
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 527
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 350
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 287
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 885
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 789
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 027
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 572
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu