SME
Štvrtok, 21. október, 2021 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Dávajte si pozor na cholesterol!

Koronárne choroby srdca a mŕtvice sú výsledkom artériosklerózy, pri ktorej sa tukové substancie v krvi ukladajú do plátov na stenách artérií, zužujú ich a tak zvyšujú krvný tlak. Vznikajú embólie a trombózy, ktoré môžu byť smrteľné.

Údaje Štatistického úradu Slovenskej republiky za rok 2004 sú veľavravné a varujúce zároveň: Z hľadiska príčin smrti, najviac úmrtí v mužskej časti populácie bolo v dôsledku chorôb obehovej sústavy (47,9 %) a tá istá príčina úmrtí vysoko prevláda aj u žien (61,3 %).

Hlavnou zložkou arteriálnych plátov, najmä v ich začiatočných štádiách, je cholesterol – steroid, ktorý prvýkrát v žlčových kameňoch pozoroval a začiatkom 20. storočia analyzoval Heinrich Wieland. Zistil, že cholesterol sa prirodzene tvorí v pečeni a možno ho zvyšovať aj stravou.

Skryť Vypnúť reklamu

Od päťdesiatych rokov minulého storočia sa vedci vo Veľkej Británii, USA a v iných krajinách, kde sa srdcovo-cievne ochorenia stali najväčším nepriateľom a „vrahom“ obyvateľov, začali zaoberať vzťahom medzi stravovacími zvykmi a nebezpečenstvom srdcových postihnutí. Nie všetci experti však boli presvedčení o vplyve stravy na spomínané ochorenia a za ich hlavnú príčinu považovali emocionálny stres. Zdôrazňovali, že najzraniteľnejší sú ambiciózni a usilovní ľudia, pričom ako kontrast uvádzali roľníkov z južného Talianska, medzi ktorými bolo postihnutie koronárnych artérií vzácnosťou. Verejná diskusia naberala na obrátkach a teórie o strese ako prvotnej príčine chorôb srdca a ciev zanikali – rástol nepriamy dôkaz vzťahu kardiovaskulárnych ochorení so stravovaním.

Skryť Vypnúť reklamu

Napríklad životný štýl priemerného Japonca je rovnako plný stresov ako život vo vyspelých európskych krajinách, pričom ale Japonci oveľa menej trpia na koronárne ochorenia. Tento fakt odborníci vysvetľovali prevahou rýb a zeleniny v japonskej strave. Jeden z presvedčivých argumentov teórie, že strava zohráva podstatnú úlohu pri ochoreniach obehovej sústavy, boli analýzy života fínskych drevorubačov, ktorí boli minimálne vystavení stresu, žili vonku, mali dostatočný pohyb a pritom práve vo Fínsku zaznamenali najvyšší výskyt koronárnych úmrtí z celosvetovej populácie. Prečo? Odpoveď je zdanlivo jednoduchá a banálna: stravu, ktorú konzumovali si pokvapkávali živočíšnym tukom. Po obrovskej celonárodnej kampani za zdravý životný štýl sa Fíni dostali v priebehu niekoľkých rokov z prvého na 15. miesto na svete v chorobnosti a úmrtí na srdcovocievne ochorenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Najnovšie vedecké poznatky poukazujú na skutočnosť, že približne tretina koncentrácie cholesterolu v krvi, závisí od príjmu cholesterolu v potrave. Teda to, či budeme mať zdravé srdce závisí vo veľkej miere od nás samotných. Nech vás však nepomýli výsledok laboratórneho vyšetrenia krvi, v ktorom sú dva údaje týkajúce sa hladiny cholesterolu: HDL, to je ten tzv. „dobrý“ cholesterol, ktorý udržuje štruktúru a funkciu bunkových membrán a naopak LDL cholesterol, ktorý ľudovo označujeme ako „zlý“, pretože upcháva cievy aterogénnymi plátmi. Ak máte teda hodnoty cholesterolu HDL vyšší ako 1,3 mmol/l a vaše LDL sa pohybuje do 2,6 - 3 mmol/l, zároveň váš celkový cholesterol nepresiahne hodnotu 5,2 mmol/l, máte o jeden zásadný rizikový faktor vzniku srdcovo-cievnych ochorení menej.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak sú však hladiny LDL cholesterolu opakovane nad hranicou normy, treba radikálne zmeniť svoj životný štýl najmä čo sa týka pohybových aktivít a stravovacích návykov. Vysoká koncentrácia celkového cholesterolu a cholesterolu LDL a nízka koncentrácia cholesterolu HDL sú dnes už preukázané rizikové faktory kardiovaskulárnych ochorení. Tuky však pre svoj zdravý život potrebujeme. Vitamín E, jeden z hlavných antioxidantov, ktorý prijímame v potrave je rozpustný v tukoch. Viaže sa na molekuly tuku a chráni bunkové membrány a lipoproteíny pred oxidáciou. Odporúčaná spotreba dospelým je 1O až 15 mg vitamínu E denne. Prinajmenšom polovicu tohto množstva je možné získať zo zeleniny, olejov a rastlinných tukov. Zdrojom vitamínu E sú napríklad aj všetky druhy orechov a listová zelenina.

Skryť Vypnúť reklamu

Údaje z dlhodobých štúdií priniesli zaujímavé konštatovanie: Vybrať si správny druh tuku je dôležitejšie ako znížiť celkový príjem tuku. Holanďania na základe zistení o priaznivých vlastnostiach stravy obsahujúcej nízke množstvo nasýtených mastných kyselín, vyvinuli v polovici minulého storočia prvý prípravok znižujúci hladinu cholesterolu v krvi. Podľa Doc. MUDr. Jána Lietavu z II. internej kliniky Lekárskej fakulty UK Bratislava má až 7O % ľudí nad 35 rokov na Slovensku zvýšenú hladinu „zlého“ cholesterolu, čím sa zaraďujú do rizikovej skupiny ohrozenej niektorým zo srdcovo-cievnych ochorení. Alfou a omegou zdravého jedálneho lístka by mala byť zelenina a ovocie v ideálnom prípade surové, tepelne nespracované.

Hrozba srdcovo-cievnych ochorení, invalidity a úmrtí v dôsledku zlyhania obehovej sústavy, jednoducho prinútila špičkových odborníkov v zahraničí, „preniesť kuchyňu a skladbu jedálnych lístkov“ do renomovaných vedeckých laboratórií. V posledných rokoch sa čoraz častejšie objavuje aj pojem Funkčná potravina. Ide o označenie potraviny obohatenej o určitú aktívnu zložku, ktorá výrazne a preukázateľne prospieva ľudskému zdraviu, prípadne pomáha znížiť riziko niektorých civilizačných ochorení. Samozrejme, funkčné potraviny nemožno stotožňovať s liekmi, pretože potraviny sami o sebe neliečia, na rozdiel od liekov však môžu mať funkčné potraviny v organizme širšie spektrum pôsobnosti a ich výhodou je, že nemajú nežiadúce vedľajšie účinky. Takými sú napríklad nízkotučné rastlinné tuky obohatené o prírodné rastlinné steroly, ktoré výrazne znižujú hladinu cholesterolu v krvi. Pri konzumácii odporúčanej dennej dávky týchto tukov, už po troch týždňoch možno dosiahnuť priemerné zníženie hladiny „zlého“ cholesterolu o 10 % a pri dodržiavaní zásad zdravej životosprávy až o 15 %. Skrátka, dnes viac ako kedykoľvek doteraz platí: „Ukáž mi, čo máš na tanieri a ja ti poviem, akému ochoreniu sa môžeš vyhnúť, alebo naopak – aké ochorenie si každý deň „spoľahlivo predplácaš“…

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Šéf Accenture: Nie je nič nezvyčajné, že mám paralelne dva mítingy naraz
  4. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  5. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  7. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  8. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  9. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  10. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  5. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  8. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  9. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  10. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 625
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 153
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 167
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 838
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 832
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 737
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 350
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 004
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 2 778
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 617
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Judita a Tomáš

Na jej verzii nesedeli nože, rany ani stopy krvi.


14 h
Ilustračná fotografia.

Na podozrivú sieť upozornilo Investigatívne centrum Jána Kuciaka.


3 h
Michaela Žureková

RTVS dáva ženám za ich peniaze lekcie, ako prehliadať obťažovanie.


52m

Neprehliadnite tiež

Michaela Žureková

RTVS dáva ženám za ich peniaze lekcie, ako prehliadať obťažovanie.


52m
Ilustračné foto.

Na Slovensku chýbajú programy pre páchateľov násilia.


19. okt
Barbora Jakobsen

Barbora Jakobsen je psychoterapeutkou v Nórsku.


19. okt
Ilustračné foto.

Odborník odporúča pozrieť sa na situáciu z dvoch hľadísk.


19. okt

Blogy SME

  1. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  2. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta
  3. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  4. Unicef Slovensko: Čo nám hovorí najnovšia správa UNICEF o psychickom zdraví detí a mladých ľudí
  5. Martina Paulenová: Čo robia dvaja rodičia s dvoma deťmi na spoločnej materskej dovolenke?
  6. Symptomedica: Krvácanie do tráviaceho traktu môže byť smrteľne nebezpečné.
  7. SKU: Príbeh pedagogičky, ktorá chcela pracovať v školstve
  8. Michael Achberger: Zdravý životný štýl, vďaka ktorému priberáte
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 216
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 6 846
  3. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 6 026
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 965
  5. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 5 965
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 680
  7. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 5 479
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 4 608
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu