Dávajte si pozor na cholesterol!

Koronárne choroby srdca a mŕtvice sú výsledkom artériosklerózy, pri ktorej sa tukové substancie v krvi ukladajú do plátov na stenách artérií, zužujú ich a tak zvyšujú krvný tlak. Vznikajú embólie a trombózy, ktoré môžu byť smrteľné.

Údaje Štatistického úradu Slovenskej republiky za rok 2004 sú veľavravné a varujúce zároveň: Z hľadiska príčin smrti, najviac úmrtí v mužskej časti populácie bolo v dôsledku chorôb obehovej sústavy (47,9 %) a tá istá príčina úmrtí vysoko prevláda aj u žien (61,3 %).

Hlavnou zložkou arteriálnych plátov, najmä v ich začiatočných štádiách, je cholesterol – steroid, ktorý prvýkrát v žlčových kameňoch pozoroval a začiatkom 20. storočia analyzoval Heinrich Wieland. Zistil, že cholesterol sa prirodzene tvorí v pečeni a možno ho zvyšovať aj stravou.

Od päťdesiatych rokov minulého storočia sa vedci vo Veľkej Británii, USA a v iných krajinách, kde sa srdcovo-cievne ochorenia stali najväčším nepriateľom a „vrahom“ obyvateľov, začali zaoberať vzťahom medzi stravovacími zvykmi a nebezpečenstvom srdcových postihnutí. Nie všetci experti však boli presvedčení o vplyve stravy na spomínané ochorenia a za ich hlavnú príčinu považovali emocionálny stres. Zdôrazňovali, že najzraniteľnejší sú ambiciózni a usilovní ľudia, pričom ako kontrast uvádzali roľníkov z južného Talianska, medzi ktorými bolo postihnutie koronárnych artérií vzácnosťou. Verejná diskusia naberala na obrátkach a teórie o strese ako prvotnej príčine chorôb srdca a ciev zanikali – rástol nepriamy dôkaz vzťahu kardiovaskulárnych ochorení so stravovaním.

Napríklad životný štýl priemerného Japonca je rovnako plný stresov ako život vo vyspelých európskych krajinách, pričom ale Japonci oveľa menej trpia na koronárne ochorenia. Tento fakt odborníci vysvetľovali prevahou rýb a zeleniny v japonskej strave. Jeden z presvedčivých argumentov teórie, že strava zohráva podstatnú úlohu pri ochoreniach obehovej sústavy, boli analýzy života fínskych drevorubačov, ktorí boli minimálne vystavení stresu, žili vonku, mali dostatočný pohyb a pritom práve vo Fínsku zaznamenali najvyšší výskyt koronárnych úmrtí z celosvetovej populácie. Prečo? Odpoveď je zdanlivo jednoduchá a banálna: stravu, ktorú konzumovali si pokvapkávali živočíšnym tukom. Po obrovskej celonárodnej kampani za zdravý životný štýl sa Fíni dostali v priebehu niekoľkých rokov z prvého na 15. miesto na svete v chorobnosti a úmrtí na srdcovocievne ochorenia.

Najnovšie vedecké poznatky poukazujú na skutočnosť, že približne tretina koncentrácie cholesterolu v krvi, závisí od príjmu cholesterolu v potrave. Teda to, či budeme mať zdravé srdce závisí vo veľkej miere od nás samotných. Nech vás však nepomýli výsledok laboratórneho vyšetrenia krvi, v ktorom sú dva údaje týkajúce sa hladiny cholesterolu: HDL, to je ten tzv. „dobrý“ cholesterol, ktorý udržuje štruktúru a funkciu bunkových membrán a naopak LDL cholesterol, ktorý ľudovo označujeme ako „zlý“, pretože upcháva cievy aterogénnymi plátmi. Ak máte teda hodnoty cholesterolu HDL vyšší ako 1,3 mmol/l a vaše LDL sa pohybuje do 2,6 - 3 mmol/l, zároveň váš celkový cholesterol nepresiahne hodnotu 5,2 mmol/l, máte o jeden zásadný rizikový faktor vzniku srdcovo-cievnych ochorení menej.

Ak sú však hladiny LDL cholesterolu opakovane nad hranicou normy, treba radikálne zmeniť svoj životný štýl najmä čo sa týka pohybových aktivít a stravovacích návykov. Vysoká koncentrácia celkového cholesterolu a cholesterolu LDL a nízka koncentrácia cholesterolu HDL sú dnes už preukázané rizikové faktory kardiovaskulárnych ochorení. Tuky však pre svoj zdravý život potrebujeme. Vitamín E, jeden z hlavných antioxidantov, ktorý prijímame v potrave je rozpustný v tukoch. Viaže sa na molekuly tuku a chráni bunkové membrány a lipoproteíny pred oxidáciou. Odporúčaná spotreba dospelým je 1O až 15 mg vitamínu E denne. Prinajmenšom polovicu tohto množstva je možné získať zo zeleniny, olejov a rastlinných tukov. Zdrojom vitamínu E sú napríklad aj všetky druhy orechov a listová zelenina.

Údaje z dlhodobých štúdií priniesli zaujímavé konštatovanie: Vybrať si správny druh tuku je dôležitejšie ako znížiť celkový príjem tuku. Holanďania na základe zistení o priaznivých vlastnostiach stravy obsahujúcej nízke množstvo nasýtených mastných kyselín, vyvinuli v polovici minulého storočia prvý prípravok znižujúci hladinu cholesterolu v krvi. Podľa Doc. MUDr. Jána Lietavu z II. internej kliniky Lekárskej fakulty UK Bratislava má až 7O % ľudí nad 35 rokov na Slovensku zvýšenú hladinu „zlého“ cholesterolu, čím sa zaraďujú do rizikovej skupiny ohrozenej niektorým zo srdcovo-cievnych ochorení. Alfou a omegou zdravého jedálneho lístka by mala byť zelenina a ovocie v ideálnom prípade surové, tepelne nespracované.

Hrozba srdcovo-cievnych ochorení, invalidity a úmrtí v dôsledku zlyhania obehovej sústavy, jednoducho prinútila špičkových odborníkov v zahraničí, „preniesť kuchyňu a skladbu jedálnych lístkov“ do renomovaných vedeckých laboratórií. V posledných rokoch sa čoraz častejšie objavuje aj pojem Funkčná potravina. Ide o označenie potraviny obohatenej o určitú aktívnu zložku, ktorá výrazne a preukázateľne prospieva ľudskému zdraviu, prípadne pomáha znížiť riziko niektorých civilizačných ochorení. Samozrejme, funkčné potraviny nemožno stotožňovať s liekmi, pretože potraviny sami o sebe neliečia, na rozdiel od liekov však môžu mať funkčné potraviny v organizme širšie spektrum pôsobnosti a ich výhodou je, že nemajú nežiadúce vedľajšie účinky. Takými sú napríklad nízkotučné rastlinné tuky obohatené o prírodné rastlinné steroly, ktoré výrazne znižujú hladinu cholesterolu v krvi. Pri konzumácii odporúčanej dennej dávky týchto tukov, už po troch týždňoch možno dosiahnuť priemerné zníženie hladiny „zlého“ cholesterolu o 10 % a pri dodržiavaní zásad zdravej životosprávy až o 15 %. Skrátka, dnes viac ako kedykoľvek doteraz platí: „Ukáž mi, čo máš na tanieri a ja ti poviem, akému ochoreniu sa môžeš vyhnúť, alebo naopak – aké ochorenie si každý deň „spoľahlivo predplácaš“…

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 932
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 273
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 774
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 322
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 159
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 281
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 037
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 684
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 428
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 051

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Turecko zablokovalo prístup na Wikipédiu

Turecké orgány zablokovanie nezdôvodnili.

PRIMÁR

Desať tipov na zmiernenie prejavov sennej nádchy

Niekoľko zásad na zmiernenie alergickej nádchy.

Neprehliadnite tiež

Návod na prežitie v kancelárii: tipy, ako zvládnuť sedavé zamestnanie

Sedieť celý deň v práci môže mať fatálne následky na zdravie.

Nepočujúcemu môže tlmočník zachrániť rodinu, dokonca aj život

Milena Fabšičová (29) je tlmočníčkou posunkového jazyka, ktorý považuje za svoj materinský. Väčšina jej rodiny je nepočujúca.

Jej syn je dcéra: Američanka prijala zmenu 4-ročného syna na dievča

Je kresťanka a republikánka. Najviac sa obávala, čo si o nej pomyslia ostatní.

Nové trendy pre svadobné šaty? Čipka a odhalené ramená

Inšpiráciu pre budúce nevesty priniesol Týždeň svadobnej módy v New Yorku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop