27. feb 2006 o 11:55
Ľudské zdroje na vysokých školách
Personalisti tvrdia, že bohatstvo firmy je v jej zamestnancoch. A to nie v ich počte, ale v ich zručnosti, nadaní a nápadoch. To sú ľudské zdroje firmy.
Aby tieto „zdroje“ mohli byť skutočne využité, aby sa stali zdrojom nových myšlienok, musia mať dobré vedenie. Dobrý šéf dokáže svojich ľudí priviesť k vysokým pracovným výkonom. Dokáže svojich ľudí motivovať. Jedným z dôležitých nástrojov riadenia je napríklad pochvala, ohodnotenie pracovného snaženia. Opakom tejto metódy je autoritatívny prístup k zamestnancom, riadenie ľudí pomocou strachu. Pod vedením autoritatívneho šéfa sa znižuje iniciatíva podriadených, ich pocit zodpovednosti za odvedenú prácu, aj ich identifikáciu s organizáciou, v ktorej pracujú. To sú známe a praxou overené pravdy. Tieto všeobecné pravidlá by mali platiť aj pre školy. Aj školy sú predsa organizáciami, v ktorých spolu pracujú zamestnanci s manažmentom. Niekedy to však vyzerá tak, ako keby uznávané a overené metódy práce s ľuďmi na tomto území neplatili. Moderné riadenie ľudských zdrojov do škôl preniká veľmi pomaly. Ale aj školy by mali mať profesionálne vedené manažérske pracovisko, ktoré by sa sústreďovalo na tvorbu koncepcií, aj na poskytovanie kvalifikovaných služieb pedagógom a študentom. Je potrebné, aby manažment vytváral priaznivé podmienky pre prácu pedagógov, pretože pod ich odborným vedením by mali vyrásť zo študentov kultivované osobnosti so schopnosťou nielen samostatne, ale aj tvorivo myslieť. Len vtedy je možné dosiahnuť vysokú kvalitu vzdelávania. Kvalita pedagogického procesu výrazne vplýva na konkurencieschopnosť školy v trhovom prostredí. Okrem iného aj preto, že pripraví človeka na očakávanej úrovni a nevyrába potenciálnych klientov úradov práce. Preto dnes už študenti už očakávajú od školy kvalitu. [8. 6. 2004] Autor: DUŠAN PIRŠEL
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou