Pomôžte vášmu tráveniu. Zvýšte príjem vlákniny

Vláknina je pre ľudský organizmus veľmi dôležitá a to najmä v podobe terapie a prevencie rôznych ochorení. Priaznivo ovplyvňuje metabolizmus tukov a vstrebávanie sacharidov, preto je nevyhnutné, aby sa jej konzumácia stala našou každodennou súčasťou.


Vláknina je látka sacharidového pôvodu, tzv. polysacharid. Pre ľudský organizmus sú to nestráviteľné zložky stien rastlinných buniek.

Vláknina sa delí na nerozpustnú, ktorá obsahuje celulózu a hemicelulózu, a rozpustnú vo vode, ktorá sa skladá z pektínu, niektorých hemicelulóz a iných cenných látok. Hlavným zdrojom vo vode rozpustnej vlákniny sú najmä obilniny, celozrné pekárske výrobky - chlieb, pečivo, celozrnné cestoviny, ovsené vločky, otruby a iné. Nerozpustná vláknina je obsiahnutá v ovocí a zelenine. Dôležitým zdrojom potravinovej vlákniny sú výhradne strukoviny. Obsah hrubej a potravinovej vlákniny sa v jednotlivých potravinách značne líši. Dôležitá je primeraná kombinácia viacerých zdrojov, čo zabezpečí dostatočný príjem oboch typov vlákniny.

Nerozpustná vláknina ovplyvňuje črevnú peristaltiku, zároveň aj pocit sýtosti, pretože zväčšuje obsah v gastrointestinálnom trakte. Rozpustná vláknina priaznivo ovplyvňuje vstrebávanie sacharidov a metabolizmus cholesterolu. Nedostatok vlákniny v potrave vplýva na vznik mnohých ochorení a preto je dôležitá ako v liečbe, tak aj v prevencii. Vláknina spĺňa mimoriadne dôležitú funkciu. V tráviacej sústave tvorí balastnú látku, ktorá zväčšuje objem potravy a vstrebávaním vody zväčšuje objem stolice.


Má tiež očistné účinky, zbavuje organizmus jedov a vstrebáva škodlivé látky, ktoré vznikajú v črevách pri tráviacom procese. Pomáha predchádzať zápcham a vzniku rakoviny hrubého čreva. Znižuje krvný tlak, hladinu cukru a cholesterolu v krvi. Preto má vláknina nezanedbateľné miesto v zdravej výžive. Najmä však v strave chorých na cukrovku, sklerózu a vysoký krvný tlak. Pretože organizmus vlákninu netrávi a nedodáva žiadne kalórie, je nenahraditeľným spojencom aj pri chudnutí. Preto sa zvýšený prísun vlákniny odporúča pri liečbe obezity u redukčných diét. Na Slovenku stále pretrváva nízka spotreba ovocia, zeleniny a celozrných pekárskych výrobkov v porovnaní s odporúčanými dávkami potravín, čo má za následok nízky príjem potravinovej vlákniny.

Ešte stále nedocenenou potravinovou komoditou v našej populácii sú strukoviny. Podľa odporúčaných výživových dávok pre obyvateľov SR, je odporúčaná spotreba pre priemerného spotrebiteľa 22 - 35 g/deň. Uvedená hodnota sa odlišuje pre rôzne vekové kategórie ako i pohlavie v nadväznosti na fyzickú aktivitu. Vyššie dávky sú žiadúce u rizikových skupín ako súčasť terapie či prevencie.

V rámci projektu „Sledovanie výživového stavu obyvateľov SR“, ktorý sa realizuje v rámci RÚVZ, epidemiologické štúdie z r. 1992-1997 v 8 regiónoch SR potvrdili, pričom sledovanou skupinou sú tzv. ľahko pracujúce ženy a muži vo veku 19-34, 35-54 ročných, že spomínané odporúčané hodnoty príjmu vlákniny pre uvedenú kategóriu sa plnia len približne na 47%. (cca okolo 10-12 g/deň).

U detí a dospievajúcich je odporúčaná dávka vlákniny plnená na 50-80% a u dospelých len na 50-60%. Nepriaznivé účinky nadmerného konzumu vlákniny takmer nie sú žiadne. Mierny negatívny účinok na vstrebávanie minerálnych látok a vitamínov nie je považovaný za klinicky významný. Odporúčaný príjem celkovej potravinovej vlákniny podľa WHO sa pohybuje v rozmedzí od 27 – 40 g/deň. V súčasnej dobe sa čoraz viac o vlákninu zaujíma aj široká laická verejnosť. Narastajúca osveta vyzdvihujúca priaznivé dôsledky zdravej výživy a správnej životosprávy vedie mnohých ľudí k neustálemu vyhľadávaniu odbornej literatúry, špeciálnej zdravotnej starostlivosti a informačných poradenských centier v oblasti zdravej výživy. Jednou z najvyhľadávanejších sa stala aj linka 0800 152 153. Ide o bezplatnú informačnú linku zdravého životného štýlu, kde na najrozmanitejšie otázky týkajúce sa zdravej výživy, liečebného stravovania, či redukcie, odpovedá špecializovaná asistentka výživy. „Viac krát sa spôsobom zatelefonovania na linku informovali volajúci o význame vlákniny a jej bohatých zdrojoch v potravinách“, hovorí Katarína Pavlovičová, asistentka výživy, ktorá pracuje v telefonickom aj internetovom poradenstve.

Pri zvážení priaznivých účinkov vlákniny na ľudský organizmus niet pochýb o jej veľkom význame. Uplatnenie nachádza nie len v terapii, ale aj v prevencii civilizačných chorôb, najmä kardiovaskulárnych, metabolických a onkologických. Výskyt týchto ochorení neustále narastá a spotreba vlákniny u obyvateľstva je stále nízka. Preto sa odporúča zvýšenie konzumácie potravín bohatých na vlákninu.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 214
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 325
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 863
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 785
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 461
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 356
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 266
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 254
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 847

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

V afganskom Kábule sa konala najodvážnejšia módna prehliadka v dejinách

Organizátor Adžmal Hakíkí bol rozhodnutý akciu uskutočniť, aj keby na nej mal pri samovražednom útoku prísť o ruky aj nohy.

Legendárny zdvih z Hriešneho tanca: Hlavná herečka sa podelila o detaily z natáčania

Všetci dobre poznáme scénu, keď Baby namiesto sedenia v kúte vyskočí do náruče Patricka Swayzeho.

Keď priznajú rakovinu, rodina ich zavrhne. Juhoázijské ženy trpia potichu

Mnohé ochorenie považujú za boží trest a neliečia sa.

Herečka Lujza Garajová Schrameková: Už som dosť veľká na to, aby som niekam uletela

Známa supermama prezradila, prečo si nechce zvykať na slávu.