Pomôžte vášmu tráveniu. Zvýšte príjem vlákniny

Vláknina je pre ľudský organizmus veľmi dôležitá a to najmä v podobe terapie a prevencie rôznych ochorení. Priaznivo ovplyvňuje metabolizmus tukov a vstrebávanie sacharidov, preto je nevyhnutné, aby sa jej konzumácia stala našou každodennou súčasťou.


Vláknina je látka sacharidového pôvodu, tzv. polysacharid. Pre ľudský organizmus sú to nestráviteľné zložky stien rastlinných buniek.

Vláknina sa delí na nerozpustnú, ktorá obsahuje celulózu a hemicelulózu, a rozpustnú vo vode, ktorá sa skladá z pektínu, niektorých hemicelulóz a iných cenných látok. Hlavným zdrojom vo vode rozpustnej vlákniny sú najmä obilniny, celozrné pekárske výrobky - chlieb, pečivo, celozrnné cestoviny, ovsené vločky, otruby a iné. Nerozpustná vláknina je obsiahnutá v ovocí a zelenine. Dôležitým zdrojom potravinovej vlákniny sú výhradne strukoviny. Obsah hrubej a potravinovej vlákniny sa v jednotlivých potravinách značne líši. Dôležitá je primeraná kombinácia viacerých zdrojov, čo zabezpečí dostatočný príjem oboch typov vlákniny.

Nerozpustná vláknina ovplyvňuje črevnú peristaltiku, zároveň aj pocit sýtosti, pretože zväčšuje obsah v gastrointestinálnom trakte. Rozpustná vláknina priaznivo ovplyvňuje vstrebávanie sacharidov a metabolizmus cholesterolu. Nedostatok vlákniny v potrave vplýva na vznik mnohých ochorení a preto je dôležitá ako v liečbe, tak aj v prevencii. Vláknina spĺňa mimoriadne dôležitú funkciu. V tráviacej sústave tvorí balastnú látku, ktorá zväčšuje objem potravy a vstrebávaním vody zväčšuje objem stolice.


Má tiež očistné účinky, zbavuje organizmus jedov a vstrebáva škodlivé látky, ktoré vznikajú v črevách pri tráviacom procese. Pomáha predchádzať zápcham a vzniku rakoviny hrubého čreva. Znižuje krvný tlak, hladinu cukru a cholesterolu v krvi. Preto má vláknina nezanedbateľné miesto v zdravej výžive. Najmä však v strave chorých na cukrovku, sklerózu a vysoký krvný tlak. Pretože organizmus vlákninu netrávi a nedodáva žiadne kalórie, je nenahraditeľným spojencom aj pri chudnutí. Preto sa zvýšený prísun vlákniny odporúča pri liečbe obezity u redukčných diét. Na Slovenku stále pretrváva nízka spotreba ovocia, zeleniny a celozrných pekárskych výrobkov v porovnaní s odporúčanými dávkami potravín, čo má za následok nízky príjem potravinovej vlákniny.

Ešte stále nedocenenou potravinovou komoditou v našej populácii sú strukoviny. Podľa odporúčaných výživových dávok pre obyvateľov SR, je odporúčaná spotreba pre priemerného spotrebiteľa 22 - 35 g/deň. Uvedená hodnota sa odlišuje pre rôzne vekové kategórie ako i pohlavie v nadväznosti na fyzickú aktivitu. Vyššie dávky sú žiadúce u rizikových skupín ako súčasť terapie či prevencie.

V rámci projektu „Sledovanie výživového stavu obyvateľov SR“, ktorý sa realizuje v rámci RÚVZ, epidemiologické štúdie z r. 1992-1997 v 8 regiónoch SR potvrdili, pričom sledovanou skupinou sú tzv. ľahko pracujúce ženy a muži vo veku 19-34, 35-54 ročných, že spomínané odporúčané hodnoty príjmu vlákniny pre uvedenú kategóriu sa plnia len približne na 47%. (cca okolo 10-12 g/deň).

U detí a dospievajúcich je odporúčaná dávka vlákniny plnená na 50-80% a u dospelých len na 50-60%. Nepriaznivé účinky nadmerného konzumu vlákniny takmer nie sú žiadne. Mierny negatívny účinok na vstrebávanie minerálnych látok a vitamínov nie je považovaný za klinicky významný. Odporúčaný príjem celkovej potravinovej vlákniny podľa WHO sa pohybuje v rozmedzí od 27 – 40 g/deň. V súčasnej dobe sa čoraz viac o vlákninu zaujíma aj široká laická verejnosť. Narastajúca osveta vyzdvihujúca priaznivé dôsledky zdravej výživy a správnej životosprávy vedie mnohých ľudí k neustálemu vyhľadávaniu odbornej literatúry, špeciálnej zdravotnej starostlivosti a informačných poradenských centier v oblasti zdravej výživy. Jednou z najvyhľadávanejších sa stala aj linka 0800 152 153. Ide o bezplatnú informačnú linku zdravého životného štýlu, kde na najrozmanitejšie otázky týkajúce sa zdravej výživy, liečebného stravovania, či redukcie, odpovedá špecializovaná asistentka výživy. „Viac krát sa spôsobom zatelefonovania na linku informovali volajúci o význame vlákniny a jej bohatých zdrojoch v potravinách“, hovorí Katarína Pavlovičová, asistentka výživy, ktorá pracuje v telefonickom aj internetovom poradenstve.

Pri zvážení priaznivých účinkov vlákniny na ľudský organizmus niet pochýb o jej veľkom význame. Uplatnenie nachádza nie len v terapii, ale aj v prevencii civilizačných chorôb, najmä kardiovaskulárnych, metabolických a onkologických. Výskyt týchto ochorení neustále narastá a spotreba vlákniny u obyvateľstva je stále nízka. Preto sa odporúča zvýšenie konzumácie potravín bohatých na vlákninu.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 558
  2. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 114
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 981
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 717
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 128
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 133
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 5 024
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 497
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 759
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 895

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Lajčák hovorí o výbere Evky niečo iné, ako pred mesiacmi

Minister sa mesiace pri Evke bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Billboard Music Awards: Najkrajšia bola Celine Dion, Cher odhalila skoro všetko

Červený koberec sa opäť naplnil osobnosťami, niektoré však svojim štýlom vynikli.

Nadácia Orange rozdávala ceny pre tých, ktorí majú odvahu pomáhať

Tretí sektor je ešte stále problematický, čo si o ňom myslia osobnosti z tohto prostredia?

Vzťahová poradňa: Prídem o voľné piatky, keď sa k sebe nasťahujeme?

Ako zvládnuť spoločné bývanie? A čo povedať rodine, ktorá nechápe hádky s priateľmi? Radí klinická psychologička.

Andrea Cocherová: Neziskové organizácie stále narážajú na predsudky

Len nedávno odovzdala ako správkyňa Nadácie Orange ceny pre tretí sektor.