Pomôžte vášmu tráveniu. Zvýšte príjem vlákniny

Vláknina je pre ľudský organizmus veľmi dôležitá a to najmä v podobe terapie a prevencie rôznych ochorení. Priaznivo ovplyvňuje metabolizmus tukov a vstrebávanie sacharidov, preto je nevyhnutné, aby sa jej konzumácia stala našou každodennou súčasťou.


Vláknina je látka sacharidového pôvodu, tzv. polysacharid. Pre ľudský organizmus sú to nestráviteľné zložky stien rastlinných buniek.

Vláknina sa delí na nerozpustnú, ktorá obsahuje celulózu a hemicelulózu, a rozpustnú vo vode, ktorá sa skladá z pektínu, niektorých hemicelulóz a iných cenných látok. Hlavným zdrojom vo vode rozpustnej vlákniny sú najmä obilniny, celozrné pekárske výrobky - chlieb, pečivo, celozrnné cestoviny, ovsené vločky, otruby a iné. Nerozpustná vláknina je obsiahnutá v ovocí a zelenine. Dôležitým zdrojom potravinovej vlákniny sú výhradne strukoviny. Obsah hrubej a potravinovej vlákniny sa v jednotlivých potravinách značne líši. Dôležitá je primeraná kombinácia viacerých zdrojov, čo zabezpečí dostatočný príjem oboch typov vlákniny.

Nerozpustná vláknina ovplyvňuje črevnú peristaltiku, zároveň aj pocit sýtosti, pretože zväčšuje obsah v gastrointestinálnom trakte. Rozpustná vláknina priaznivo ovplyvňuje vstrebávanie sacharidov a metabolizmus cholesterolu. Nedostatok vlákniny v potrave vplýva na vznik mnohých ochorení a preto je dôležitá ako v liečbe, tak aj v prevencii. Vláknina spĺňa mimoriadne dôležitú funkciu. V tráviacej sústave tvorí balastnú látku, ktorá zväčšuje objem potravy a vstrebávaním vody zväčšuje objem stolice.


Má tiež očistné účinky, zbavuje organizmus jedov a vstrebáva škodlivé látky, ktoré vznikajú v črevách pri tráviacom procese. Pomáha predchádzať zápcham a vzniku rakoviny hrubého čreva. Znižuje krvný tlak, hladinu cukru a cholesterolu v krvi. Preto má vláknina nezanedbateľné miesto v zdravej výžive. Najmä však v strave chorých na cukrovku, sklerózu a vysoký krvný tlak. Pretože organizmus vlákninu netrávi a nedodáva žiadne kalórie, je nenahraditeľným spojencom aj pri chudnutí. Preto sa zvýšený prísun vlákniny odporúča pri liečbe obezity u redukčných diét. Na Slovenku stále pretrváva nízka spotreba ovocia, zeleniny a celozrných pekárskych výrobkov v porovnaní s odporúčanými dávkami potravín, čo má za následok nízky príjem potravinovej vlákniny.

Ešte stále nedocenenou potravinovou komoditou v našej populácii sú strukoviny. Podľa odporúčaných výživových dávok pre obyvateľov SR, je odporúčaná spotreba pre priemerného spotrebiteľa 22 - 35 g/deň. Uvedená hodnota sa odlišuje pre rôzne vekové kategórie ako i pohlavie v nadväznosti na fyzickú aktivitu. Vyššie dávky sú žiadúce u rizikových skupín ako súčasť terapie či prevencie.

V rámci projektu „Sledovanie výživového stavu obyvateľov SR“, ktorý sa realizuje v rámci RÚVZ, epidemiologické štúdie z r. 1992-1997 v 8 regiónoch SR potvrdili, pričom sledovanou skupinou sú tzv. ľahko pracujúce ženy a muži vo veku 19-34, 35-54 ročných, že spomínané odporúčané hodnoty príjmu vlákniny pre uvedenú kategóriu sa plnia len približne na 47%. (cca okolo 10-12 g/deň).

U detí a dospievajúcich je odporúčaná dávka vlákniny plnená na 50-80% a u dospelých len na 50-60%. Nepriaznivé účinky nadmerného konzumu vlákniny takmer nie sú žiadne. Mierny negatívny účinok na vstrebávanie minerálnych látok a vitamínov nie je považovaný za klinicky významný. Odporúčaný príjem celkovej potravinovej vlákniny podľa WHO sa pohybuje v rozmedzí od 27 – 40 g/deň. V súčasnej dobe sa čoraz viac o vlákninu zaujíma aj široká laická verejnosť. Narastajúca osveta vyzdvihujúca priaznivé dôsledky zdravej výživy a správnej životosprávy vedie mnohých ľudí k neustálemu vyhľadávaniu odbornej literatúry, špeciálnej zdravotnej starostlivosti a informačných poradenských centier v oblasti zdravej výživy. Jednou z najvyhľadávanejších sa stala aj linka 0800 152 153. Ide o bezplatnú informačnú linku zdravého životného štýlu, kde na najrozmanitejšie otázky týkajúce sa zdravej výživy, liečebného stravovania, či redukcie, odpovedá špecializovaná asistentka výživy. „Viac krát sa spôsobom zatelefonovania na linku informovali volajúci o význame vlákniny a jej bohatých zdrojoch v potravinách“, hovorí Katarína Pavlovičová, asistentka výživy, ktorá pracuje v telefonickom aj internetovom poradenstve.

Pri zvážení priaznivých účinkov vlákniny na ľudský organizmus niet pochýb o jej veľkom význame. Uplatnenie nachádza nie len v terapii, ale aj v prevencii civilizačných chorôb, najmä kardiovaskulárnych, metabolických a onkologických. Výskyt týchto ochorení neustále narastá a spotreba vlákniny u obyvateľstva je stále nízka. Preto sa odporúča zvýšenie konzumácie potravín bohatých na vlákninu.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 18 879
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 927
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 966
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 143
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 465
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 965
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 964
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 730
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 602
  10. Slováci triedia lepšie 1 209

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

Veľká vianočná súťaž: Hrajte o ceny za viac ako 2400 eur

Zapojte sa a obdarujte seba alebo blízkych.

Fyzioterapeutka radí: Čo robiť, keď vás sekne?

Neprestajné namáhanie chrbta môže viesť k akútnej bolesti.

Technika vo svete ženy: Bez čoho sa nezaobídu známe Slovenky?

Dnešné ženy poznajú výhody moderných technológií, uľahčujú im život v rôznych oblastiach.

Sedem spôsobov, ako si rozvoňať bývanie Vianocami

Vnímajte najkrajšie sviatky roka všetkými zmyslami. Aj čuchom.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Hrajte o štedré ceny vo veľkej vianočnej súťaži!