
Začali ste v novom zamestnaní - to však neznamená len nové pracovné povinnosti. Musíte si zároveň vybudovať aj vzťahy s kolegami a nadriadenými. Tie sa budú utvárať podľa toho, na akej úrovni zvládnete svoje pracovné úlohy, ale aj na základe vašej schopnosti komunikovať s okolím.
A komunikácia, to nie sú predovšetkým slová - podľa pozorovaní vedcov totiž len 7 percent informácií dávame svojmu okoliu slovami, 38 percent tónom hlasu a až 55 percent rečou tela. Nepovažujte medziľudské vzťahy za niečo druhoradé alebo nedôležité - neschopnosť správne komunikovať môže vzťahy na pracovisku veľmi vyhrotiť. "Neistým ľuďom stačí niekedy aj trošku netrpezlivejšie jednanie kolegu na to, aby sa utiahli," upozorňuje psychologička Eva Šrámeková. "Ak človek príliš obmedzí komunikáciu s okolím, vyčlení sa s kolektívu, začne sa cítiť nepríjemne a takáto situácia sa môže viesť aj k psychickým zrúteniam."
Pre tých čo majú s komunikáciou problémy, môže byť práve nové zamestnanie príležitosťou na nový, lepší začiatok aj v komunikácii s okolím.
1. Strážte si pomer medzi hovorením a počúvaním. Lepšie je počúvať ako hovoriť - môžete sa dozvedieť veľa zaujímavého, a okrem toho ľudia dokážu oceniť, ak ich niekto skutočne a so záujmom počúva.
2. Rečou tela podčiarkujete svoj verbálny prejav a neverbálne prejavy bývajú často silnejšie ako slová. Rečou tela vyjadrujete aj to, za akého človeka sa považujete a ako by ste chceli byť ostatnými ľuďmi vnímaný.
3. Hovorte len vtedy, keď máte čo povedať. Existuje pravidlo "5 minút", ktoré tvrdí, že za ten čas sa dá povedať to najpodstatnejšie aj o zložitých problémoch.
4. V debate vždy uvažujte o tom, čo chce ten druhý. Aké má potreby a ako mu môžete vyjsť v ústrety.
5. Vysvetľujte svoje stanovisko. Možno zistíte, že ste s kolegom na jednej lodi, len ste si to v zápale polemiky neuvedomili.
6. Nestrácajte sebakontrolu a aj na ostrejšie slovo reagujte premyslene. Pozor na pohŕdavé slová a urážky - rozpory nimi nevyriešite a skomplikujte si cestu k ďalším rozhovorom.
7. Ak musíte niekoho kritizovať, myslite na to, že kritika zraňuje. Treba ju podať tak, aby bola zachovaná dôstojnosť kritizovaného. Kritika by nemala človeka úplne odpísať, mala by ho stimulovať k lepším výkonom. Je tiež dobré zvážiť, či kritizovať hneď, alebo počkať až kritizovaný získa od veci náležitý odstup.
Autor: gal