Prečo deti klamú? Je to normálne alebo nie? A treba ich za ich výmysly trestať? Opýtali sme sa psychologičky EVY SMIKOVEJ z Centra výchovnej a psychologickej prevencie v Bratislave.
Prieskum ukázal, že klamú už malé deti. Prečo?
"Do predškolského veku dieťa nemusí rozlišovať, čo je klamstvo. Je vzácnosťou, keď je v tomto veku pravdovravné. Do jeho repertoáru správania totiž výrazne zasahuje fantázia. Ono si len skrášľuje skutočnosť tak, ako mu vyhovuje - napríklad povie, že hračku rozbil niekto iný. Rodičia detí v tomto veku často hovoria, že si vymýšľajú. Ale nejde o klamanie v pravom slova zmysle."
Kedy nastupuje to "naozajstné" klamanie?
"Začiatok morálneho usudzovania sa datuje k nástupu dieťaťa do školy. Vtedy sa už dieťa učí, čo sa môže a čo nie, čo je dobré a čo zlé. Malo by teda vedieť, kedy použilo lož účelovo. Morálny vývoj sa definitívne uzavrie v puberte."
Čo všetko môže ovplyvniť dieťa pri klamaní, respektíve aby klamalo?
"Dôvodov je mnoho, počnúc spomínaným vekom, cez nedostatočne rozvinuté vôľové a charakterové vlastnosti, ale aj momentálny psychický stav ako napríklad únava. Klamať môžeme aj v medznej životnej situácii, keď sme vystavení tomu, že ak nezaklameme, niekomu ublížime. Klamstvá môže vyvolávať aj tlak vrstovníkov v dospievaní - dieťa vie, že robí zle, ale klame, aby nebolo zlé v očiach dospelých."
Čo ak dieťa klame sústavne?
"Klamstvo vo zvýšenej miere je jedným z diagnostických signálov, že sa niečo deje. Rodičia a učitelia by si ho mali všímať a hľadať, kde je jeho príčina."
Ako postupovať, ak dieťa prichytíme pri klamstve, napríklad tvrdí, že bolo v škole a rodič pritom od učiteľky vie, že dnes blicovalo. Obviniť ho z klamstva?
"To radšej nie, pretože ak dieťaťu poviem, že je klamár, okamžite ho odsúdim a ono sa môže ešte viac zaťať. Určite mu nerobiť stres, nekričať naňho, nenadávať mu, lebo sa môže stať, že nezistíme dôvod, prečo dieťa klame. Možno ho niekto šikanuje v škole, možno nechcelo dostať na písomke zlú známku... Lepšie je povedať, že sa nám nepáči jeho správanie, čím ho neodsúdime, odsúdime len určitý úsek jeho správania. Dieťa nedegradujeme na menejcenného tvora."
Máme deti učiť klamať, napríklad z taktických dôvodov? Dostane povedzme od starej mamy sveter a vie, že ho nosiť nebude, ale starkej na náš pokyn povie, že sveter je krásny a určite ho bude často nosiť...
"Deti máme učiť slušnému správaniu, aby za dar poďakovali, ale nemusia sa pretvarovať, že ide v uvodzovkách o najúžasnejší dar pod slnkom. To sa ani nedá, lebo z neverbálneho prejavu sa toto klamstvo dá ľahko vyčítať."
Dá sa klamaniu nejako predchádzať?
"Platí staré známe pravidlo: deti treba skôr oceňovať, ako trestať, aby nemali dôvod klamať. Klamstvo je vlastne častou obrannou tendenciou: dieťa zapiera, vymýšľa si, aby nemuselo byť ponížené, zaskočené, aby pravda nebola pravdou."