
Už pri vstupe do školy vedia čítať, vedia aj písať paličkovým písmom, vedia aj počítať, a to dokonca sčítavať a odčítať od 100 do 1000, poznajú hodnoty záporných čísel, riešia náročné slovné úlohy z hlavy a čo je dôležité - nikto ich to doma neučil. Skôr naopak, rodičia im niektoré veci neukazovali a nedovolili robiť a učiť sa, pretože to všetko sa majú naučiť až v škole.
Spontánne sa naučili napríklad aj zemepis - svetadiely, štáty a ich hlavné mestá, rieky, najvyššie vrchy, naučili sa samy aj o pradávnych zvieratách - najmä o dinosauroch, ale zaujímavé sú pre ne zvieratá vodné i suchozemské, z Afriky, Austrálie, Arktídy, Antarktídy.
Vedia mnohé veci o vesmíre, o planétach, o moriach, oceánoch, zvláštnych živočíchoch, zaujímajú sa o biológiu, stavbu tela človeka, chémiu, atď. a to všetko bez toho, aby ich niekto k tomu nútil.
Sú prirodzene aktívne, o všetko sa zaujímajú, sú zvedavé a potrebujú stále nové informácie. Celkovo rady experimentujú a rady objavujú nové veci.
Ako k nim pristupovať
Každé dieťa, ktoré v akejkoľvek oblasti prejaví mimoriadne nadanie, má právo rozvíjať ho v škole primeraným spôsobom, rovnako, ako má dieťa s postihnutím či vývinovými problémami právo, aby ich škola v práci s ním zohľadňovala. Pedagogika preto pokladá nadané deti spolu s deťmi postihnutými či sociálne znevýhodnenými, za žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Ku svojmu rozvoju totiž potrebujú špeciálne pedagogické prístupy.
Veľmi dôležitý je individuálny prístup. Naše uniformné školstvo, ktoré sa všetkých žiakov snaží viesť rovnako, hoci rovnakí nie sú, môže nádejného umelca odradiť dôrazom, ktorý kladie na matematiku, a nádejného matematika tým, že od neho chce iba mechanické aplikovanie algoritmov.
Nadané deti (ale koniec koncov aj ostatné) by sa mali učiť tak, aby chápali zmysel a praktický význam toho, čo preberajú. Majú od globálnych, všeobecných poznatkov prechádzať k ich detailnejšej analýze, nie naopak.
Dôležité tiež je, aby škola žiakov zaujala. Ak učiteľ v prvej triede bude so žiakom, ktorý už plynulo číta, vyvodzovať hlásky a slabikovať tak ako s inými deťmi, nielenže jeho nadanie neposunie ďalej, ale môže žiaka aj dlhodobo znechutiť a rast jeho talentu zastaviť.
Je dobré zvoliť formu učenia, ktorá dieťaťu vyhovuje: vo všeobecnosti je pre menšie deti vhodnejšie integrované, pre staršie oddelené vzdelávanie v špeciálnych školách a triedach (na stredoškolskej úrovni je už samozrejmé). V nižšom veku sa segregácia odporúča najmä pre extrémne nadané deti - také je maximálne jedno z tisícky.