Asertivita ako umenie presadiť sa, nie však na úkor druhých, zlepšuje možnosť uplatnenia. Asertívny šéf dokáže byť dobrým vodcom, asertívny zamestnanec zostane chladný aj v ohni a vie sa vysporiadať s kritikou.
Pre zamestnávateľa je asertívny zamestnanec prínosom - je iniciatívnejší, pretože sa vopred neobáva, že urobí chybu. To je tiež jeden z dôvodov, prečo výúčba k asertivite býva súčasťou firemných školení. "Asertivita podľa oxfordského slovníku znamená čeliť niečomu tvárou v tvár a vedieť sa presadiť. Tiež sa rozumie pod týmto pojmom umenie požiadať o láskavosť, povedať nie a čelit manipuláciám," povedal ČTK Jan Jílek, ktorý vedie kurzy asertivity. Asertivitu považuje za nástroj, ktorý sa dá dobre využiť, ale i zneužiť. "Ako ja tomu rozumiem a ako to učím, je to k tomu, aby sa člověk dorozumel s druhými ľudmi a zároveň aby si vedel obhájiť svoje hranice, aby porozumel sebe samému i druhým ľudom," zhrnul. Podľa Jílka jediná možnosť, ako sa človek môže stať asertívnym, je naučiť sa to. "Nikto sa s tým nenarodí. Sme vychovaní v kulturnej tradícii, ktorá skôr preferovala potreby spoločnosti. V kulturnom okruhu, z ktorého asertivita pochádza, sa viac dbá na práva jednotlivca, sebavedomie a vlastnú zodpovednosť jednotlivcc," povedal.
Asertívny človek otorene vyjadruje svoje myšlienky a pocity, ale neporušuje práva druhých. Agresívny človek ich síce tiež vyjadruje otvorene, ale nepatričným spôsobom. Asertivita človeku život nezjednoduší, problémom v kontaktoch s ľuďmi sa nevyhne, ale dá mu podľa Jílka lepší životný pocit. "Je to o vlastnej kompetencii a sebavedomí, veľa o svojej hodnote a slobode," povedal. Asertivita hovorí, že čokoľvek neurčuje zákon, to je predmetom vyjednávania. Asertívni ľudia sa spolu dohovoria ďaleko ľahšie, pretože nie sú v konflikte. "Sú si vedomí, že môžu mať konflikt, ale napriek tomu to nemusí byť konflikt," dodal odborník.