SME
Nedeľa, 17. november, 2019 | Meniny má Klaudia

Alternatívne formy stravovania

Medzi alternatívne formy stravovania sa predovšetkým radí vegetariánstvo. V súčasnosti sa radí medzi pomerne populárnu formu stravovania, avšak má nielen svoje výhody, ale aj nedostatky.


Vegetariánstvo

Vegetariánska strava je orientovaná na výber rastlinnej potravy. Považuje sa za akýsi rituál náboženstva a možno ju hodnotiť z hľadiska zdravia, ekológie a ekonomiky. Poznáme niekoľko variantov vegetariánskej výživy, nimi sú:

1. absolútny vegetariáni alebo tzv. vegáni, ktorí konzumujú výhradne len rastlinnú stravu. To sa týka i vylúčenia živočíšnych produktov aj hmyzu – akým je med.

2. frutariáni, zakladajú si na princípe konzumácie produktov absolútne prírodných. Jedia len surové alebo sušené plody ovocia, oriešky, med a taktiež olivový olej.

Článok pokračuje pod video reklamou

3. laktovegetariáni, konzumujú rastlinnú stravu, tiež mlieko a mliečne výrobky.

4. laktoovovegetariáni, rastlinné stravovanie dopĺňajú o mlieko a mliečne výrobky, tiež vajcia.

5. semivegetariáni alebo tzv. parciálni vegetariáni, prijímajú rastlinnú stravu s určitými druhmi mäsa – najmä vylučujú červené mäso. Konzumujú ryby a hrabavú hydinu, tiež nízkotučné mliečne výrobky. Takmer vyhovujúca forma vegetariánstva.

6. pescovegetariáni, konzumujú rastlinnú stravu s pridaním rýb.

7. pulovegetariáni, konzumujú rastlinnú stravu s pridaním hrabavej hydiny.

Formy vegetariánstva sú z hľadiska veku a stavu človeka rizikom ohrozenia pre zdravie organizmu. Najmä deti, dospievajúci, starí ľudia, chronickí chorí, tehotné a dojčiace ženy sú ohrozenou skupinou. Limitujúcim nedostatkom živín výhradne v prísnej vegetariánskej strave sú najmä aminokyseliny zložky plnohodnotných bielkovín, vitamíny skupiny B – najmä B12, vitamín D, vyššie polynenasýtené mastné kyseliny, minerálne látky - vápnik, zinok a železo. Naopak pozitívom tejto formy alternatívneho stravovania je prevencia výskytu neinfekčných ochorení, akými sú civilizačné ochorenia – kardiovaskulárne, onkologické a diabetes; ateroskleróza, hypertenzia, obezita a tráviacie ťažkostí spojené s obstipáciou, čiže zápchou (pre vysoký prísun vlákniny). Esenciálne aminokyseliny, sú pre biochemické reakcie v organizme nevyhnutné, výhradne nenahraditeľné žiadnou inou zložkou stravy, ako živočíšnym zdrojom potravín. Rastlinné bielkoviny majú výrazne nižšiu biologickú hodnotu, majú nedostatok dôležitých aminokyselín metionínu a taurínu, preto vegetariánstvo u mnohých výrazne ovplyvňuje negatívne rast organizmu. Preto je najväčší nedostatok aminokyselín u „čistých“ vegánov.

Cieľom vegetariánstva by malo byť dosiahnutie optimálnej koncentrácie živín pre organizmus dôležitých. Laktovegetariáni a laktovovegetariáni majú relatívne dostatok plnohodnotných bielkovín, s výnimkou detí, dospievajúcich, športovcov, tehotných a dojčiacich žien, kedy sú zvýšené kladené nároky organizmu. Taktiež tieto podskupiny vegetariánstva majú relatívne dostatok vitamínu B12, riboflavínu, vitamínu D a čiastočne vápnika, ktorý získavajú z mlieka a mliečnych výrobkov, tiež vajec. Nedostatok železa a zinku je u všetkých foriem vegetariánstva výrazný, navyše ich absorbcia (vstrebávanie) je tlmené kyselinou fytovou nachádzajúcou sa v obilninách a strukovinách, a súčasnou konzumáciou vitamínu C. Pre nedostatok železa často nastáva anémia.

Môžeme zhrnúť, že formy lakto, lakto-ovo a semi – vegetariánstva sú takmer vyhovujúce bežnej pestrej a zdravej strave zloženej aj zo živočíšnych produktov. Pozitívom vegetariánov, keďže konzumujú dostatok ovocia a zeleniny, je vysoký príjem vitamínu C a v neposlednom rade aj vlákniny (získanej z ovocia, zeleniny, obilnín, celozrnných výrobkov a strukovín), ktorá má veľký význam v organizme (prevencia proti zápche, vysokej hladine cholesterolu a cukru v krvi).

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  3. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  8. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  3. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  6. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  7. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  8. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  9. Zdarma doživotně radary a zľava 23 % na autokamery Mio MiVue 731
  10. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 9 679
  2. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 9 432
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 9 184
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 9 087
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 302
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 218
  7. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 5 566
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 5 520
  9. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 4 859
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 301

Hlavné správy zo Sme.sk

Pellegrini si pripíja s premiérom ČR Andrejom Babišom počas slávnostného obeda v Prahe.

Chorvátsky hlásateľ Slovákom: Prepáčte za tri góly

Góly padli po hlúpych chybách, tvrdil Škriniar.

Chorvát Bruno Petkovič (uprostred), Denis Vavro (vľavo) a brankár Martin Dúbravka (vpravo) počas kvalifikačného zápasu E-skupiny EURO 2020 Chorvátsko - Slovensko.
PÍŠE MIKULÁŠ DZURINDA

Nie sme spokojní, aj keď to najdôležitejšie z novembra sme dosiahli

Zabudli sme na hodnoty aj na slušnosť.

Mikuláš Dzurinda

Neprehliadnite tiež

Šaty na stužkovú pre mamy a dcéry. Viete, čo sa nosí?

Oblečte sa na stužkovú podľa trendov aj bontónu.

Korutánsko láka lyžiarov, milovníkov piva aj rodiny s deťmi

Čo môžete zažiť v stredisku Katschberg?