Alternatívne formy stravovania

Medzi alternatívne formy stravovania sa predovšetkým radí vegetariánstvo. V súčasnosti sa radí medzi pomerne populárnu formu stravovania, avšak má nielen svoje výhody, ale aj nedostatky.


Vegetariánstvo

Vegetariánska strava je orientovaná na výber rastlinnej potravy. Považuje sa za akýsi rituál náboženstva a možno ju hodnotiť z hľadiska zdravia, ekológie a ekonomiky. Poznáme niekoľko variantov vegetariánskej výživy, nimi sú:

1. absolútny vegetariáni alebo tzv. vegáni, ktorí konzumujú výhradne len rastlinnú stravu. To sa týka i vylúčenia živočíšnych produktov aj hmyzu – akým je med.

2. frutariáni, zakladajú si na princípe konzumácie produktov absolútne prírodných. Jedia len surové alebo sušené plody ovocia, oriešky, med a taktiež olivový olej.

3. laktovegetariáni, konzumujú rastlinnú stravu, tiež mlieko a mliečne výrobky.

4. laktoovovegetariáni, rastlinné stravovanie dopĺňajú o mlieko a mliečne výrobky, tiež vajcia.

5. semivegetariáni alebo tzv. parciálni vegetariáni, prijímajú rastlinnú stravu s určitými druhmi mäsa – najmä vylučujú červené mäso. Konzumujú ryby a hrabavú hydinu, tiež nízkotučné mliečne výrobky. Takmer vyhovujúca forma vegetariánstva.

6. pescovegetariáni, konzumujú rastlinnú stravu s pridaním rýb.

7. pulovegetariáni, konzumujú rastlinnú stravu s pridaním hrabavej hydiny.

Formy vegetariánstva sú z hľadiska veku a stavu človeka rizikom ohrozenia pre zdravie organizmu. Najmä deti, dospievajúci, starí ľudia, chronickí chorí, tehotné a dojčiace ženy sú ohrozenou skupinou. Limitujúcim nedostatkom živín výhradne v prísnej vegetariánskej strave sú najmä aminokyseliny zložky plnohodnotných bielkovín, vitamíny skupiny B – najmä B12, vitamín D, vyššie polynenasýtené mastné kyseliny, minerálne látky - vápnik, zinok a železo. Naopak pozitívom tejto formy alternatívneho stravovania je prevencia výskytu neinfekčných ochorení, akými sú civilizačné ochorenia – kardiovaskulárne, onkologické a diabetes; ateroskleróza, hypertenzia, obezita a tráviacie ťažkostí spojené s obstipáciou, čiže zápchou (pre vysoký prísun vlákniny). Esenciálne aminokyseliny, sú pre biochemické reakcie v organizme nevyhnutné, výhradne nenahraditeľné žiadnou inou zložkou stravy, ako živočíšnym zdrojom potravín. Rastlinné bielkoviny majú výrazne nižšiu biologickú hodnotu, majú nedostatok dôležitých aminokyselín metionínu a taurínu, preto vegetariánstvo u mnohých výrazne ovplyvňuje negatívne rast organizmu. Preto je najväčší nedostatok aminokyselín u „čistých“ vegánov.

Cieľom vegetariánstva by malo byť dosiahnutie optimálnej koncentrácie živín pre organizmus dôležitých. Laktovegetariáni a laktovovegetariáni majú relatívne dostatok plnohodnotných bielkovín, s výnimkou detí, dospievajúcich, športovcov, tehotných a dojčiacich žien, kedy sú zvýšené kladené nároky organizmu. Taktiež tieto podskupiny vegetariánstva majú relatívne dostatok vitamínu B12, riboflavínu, vitamínu D a čiastočne vápnika, ktorý získavajú z mlieka a mliečnych výrobkov, tiež vajec. Nedostatok železa a zinku je u všetkých foriem vegetariánstva výrazný, navyše ich absorbcia (vstrebávanie) je tlmené kyselinou fytovou nachádzajúcou sa v obilninách a strukovinách, a súčasnou konzumáciou vitamínu C. Pre nedostatok železa často nastáva anémia.

Môžeme zhrnúť, že formy lakto, lakto-ovo a semi – vegetariánstva sú takmer vyhovujúce bežnej pestrej a zdravej strave zloženej aj zo živočíšnych produktov. Pozitívom vegetariánov, keďže konzumujú dostatok ovocia a zeleniny, je vysoký príjem vitamínu C a v neposlednom rade aj vlákniny (získanej z ovocia, zeleniny, obilnín, celozrnných výrobkov a strukovín), ktorá má veľký význam v organizme (prevencia proti zápche, vysokej hladine cholesterolu a cukru v krvi).

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 614
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 036
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 958
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 078
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 899
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 180
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 015
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 664
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 643
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 547

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

Neprehliadnite tiež

Takmer dve tretiny žien sa aktívne zaujímajú o zdravie svojho partnera

Vyplýva to z internetového prieskumu, ktorý vlani zrealizovali predstavitelia občianskeho združenia Slovenský pacient.

Ako začať deň naplno a dosiahnuť ideálne ráno?

Vstávanie, raňajky, šport, nálada. Ako dosiahnuť, aby bolo vaše ráno zdravé?

Sedem fitness trendov, ktoré by ste mali tento rok vyskúšať

Sú efektívne, overené a opodstatnene obľúbené.

Jedenásť trikov, ako rýchlo a účinne poraziť chuť na sladké

Túžbe maškrtiť sa dá odolať vedecky overenými krokmi.