SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Šetriaca diéta pri tráviacich ťažkostiach

Indikácie


: - chronické poruchy tráviaceho systému - zvýšené vylučovanie a zvýšená kyslosť žalúdočnej šťavy - vredové ochorenia žalúdka a dvanástnika - chronické ochorenia pečene - ťažkosti po operáciach žalúdka - chronické ochorenia žlčníka a pankreasu - niektoré ochorenia tenkého a hrubého čreva - infarkt myokardu - niektoré horúčkové stavy - infekčná mononukleóza

Charakteristika diéty: Diéta je ľahko stráviteľná, energeticky a biologicky plnohodnotná a možno ju podávať i dlhodobo.

Technologická úprava pripravovanej stravy:

Vhodné tepelné spracovanie je: varenie, dusenie, pečenie v pare. Vylučujeme spôsoby úpravy, ktoré robia pokrm ťažko stráviteľným, napr.: vyprážanie, opekanie na tuku. Aby sa pri príprave pokrmu tuky neprepaľovali, mäso ako aj iné potraviny opekáme nasucho a podlievame vodou. Pokrmy zahusťujeme nasucho opraženou múkou, zátrepkou alebo strúhanou potravinou ( vhodný zemiak ). Nikdy neoprážame na tuku. Tuky nikdy nepreprážame, vkladáme až do hotového pokrmu nakoniec.

Vhodné potraviny


Polievky
- vhodné sú vývary z netučných riedkych kostí a netučného mäsa, zeleninové, nie z nafukujúcich druhov zeleniny ( ako sú kel, kapusta ), vylúčiť strukovinové pre ťažkú stráviteľnosť. Vhodné sú mliečne, zemiakové. Ako závarku používame: niťovky, krupicu, krúpky, rezance, ryžu, krupicové halušky a vajíčkovú „hmlu“.

Mlieko- ako aj mliečne výrobky uprednostňujeme netučné druhy. Používame syry, tvaroh, kyslo-mliečne výrobky. Vylučujeme pikantné druhy syrov. Prílohy- podávame zemiaky varené, dusené, zemiakovú kašu, cestoviny, suchárovú a žemľovú knedľu, ryžu, halušky.

Mäso- vhodné je z mladých zvierat, nemastné a dobre odležané. Chudé teľacie, hovädzie, jahňacie, bravčové, holub, hydina – kurča, morka, nie „tučná“ kačka, sladkovodné netučné ryby, pstruh a filé z morských rýb. Z údenín je vhodná bravčová a hydinová šunka, hydinové nie pikantné párky.

Zelenina- má byť vždy mladá a podľa možnosti čerstvá, zriedkavejšie používať sterilizovanú, vhodná je i mrazená či sušená. Nevhodné sú nafukujúce druhy: kel, karfiol, kapusta, cibuľa, reďkovka, uhorka, paprika. Vhodné druhy - mrkva, petržlen, zeler, tekvica, mladý kaleráb, cvikla, hláv. šalát, špenát. Karfiol, hrášok a kukurica sa podáva podľa znášanlivosti pacienta. Vhodná aj vo forme šalátov.

Strukoviny- pre nafukovanie tráviaceho traktu sa vylučujú.

Ovocie- čerstvé, jablká, banány, pomaranče, grapefruit, mandarínky, čerešne, višne, slivky, marhule, broskyne. Vhodné sú i vo forme kompótov, šalátov, ovocných štiav, rôsolov a džúsov. Nevhodné druhy sú kivi, jahody, maliny, pre obsah zrniečok, ktoré mechanicky dráždia tráviaci trakt.

Bezmäsité jedlá a múčniky- nákypy, pudingy, žemľovky, rezance s tvarohom, strúhankou, krupicou. Kaša: krupicová, ryžová a z ovsených vločiek. Z múčnikov odporúčame piškótové cestá s marhuľovým džemom, plnky s nadstavovaným krémom, odpaľované cestá, plnené oblátky a jemné keksy. Chlieb, pečivo- vhodné sú biele vodové druhy, najlepšie jednodňové, vianočka, sucháre, piškóty, sendvič.

Koreniny- nepoužívame ostré, pikantné druhy korenín. Vhodné sú jemnejšie druhy, ako majorán, bazalka, petržlenová a zelerová vňať, bobkový list, rasca, kôpor, vývar zo sušených húb a vývar z cibule, paradajkový pretlak. Tiež je vhodná vanilka, škorica, klinčeky, citrónová a pomarančová kôra, tiež šťava. Ocot vylučujeme, nahrádzame ho šťavou z citróna.

Nepodávame alkoholické nápoje, destiláty, veľmi horúce a chladené nápoje a pokrmy, čiernu kávu a sýtene vody a malinovky ( mechanicky dráždia tráviaci trakt ).

Príklad jedálneho lístka na 3 dni

 
1. deň
Raňajky
- mlieko, biele pečivo, rastlinné maslo, mladý kaleráb
Desiata
- ovocný šalát
Obed
- polievka zemiaková, teľacie mäso na prírodno, slovenská ryža, cvikla
Olovrant
- sendvič, syrová nátierka, 100% džús jablkový
Večera
- dusené karbonátky, kôprová omáčka, žemľová knedľa
 
2. deň
Raňajky
- ovocný čaj, biely chlieb, rastlinné maslo, hydinová šunka
Desiata
- nízkotučný jogurt
Obed
- polievka zeleninová s cestovinou, dusené rybie filé na paradajkach, zemiaky s bazalkou
Olovrant
- grapefruit
Večera
-  rezance s tvarohom, pomarančová šťava
 
3. deň
Raňajky
- biela káva, vianočka, rastlinné maslo, marhuľový džem
Desiata
- zeleninový šalát so strúhaným syrom
Obed
- polievka fazuľková, kurací paprikáš, halušky
Olovrant
- acidofilné mlieko, biele pečivo
Večera
- dusené hovädzie kocky, ryža, slivkový kompót
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 265
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 507
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 631
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 630
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 532
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 207
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 336
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 284
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 183
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 049
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Informačná diéta pomáha, no má svoje limity

Novinky treba prijímať striedmo.

Ilustračné foto.
Batátová polievka so zelerom