SME

Slávne značky na filmovom plátne: Ktoré hodinky, parfumy či šaty sa stali filmovými hviezdami?

Product placement ako spôsob reklamy.

Sex and the CitySex and the City (Zdroj: Getty Images)

Pamätáte sa na jednu z najvtipnejších scén hollywoodskej klasiky Forrest Gump, kde hlavný hrdina po návrate z vietnamskej vojny hovorí v súvislosti s úspechom ich obchodovania s krevetami, že poručík Dan investoval peniaze do nejakej ovocnej spoločnosti a už nikdy nebude musieť riešiť peniaze?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na plátne sa nakrátko objaví list, ktorý Forrest drží v rukách. Diváci vidia logo Apple. Nič nechápajúci Gump sa náhodou stane milionárom, lebo vlastní akcie jednej z najhodnotnejších spoločností na svete.

Ale to, že sa na plátne objavilo zelené jablko, náhoda určite nebola. Je to jedna z najznámejších ukážok product placementu v dejinách filmu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

To, že film môže byť vynikajúce médium na prezentovanie najhodnotnejších obchodných značiek, objavili reklamní mágovia už veľmi dávno. Zistili, že keď sa ich produkt objaví vo filme, získava nielen renomé a prestíž, ale ide predovšetkým o nenápadnú prezentáciu, ktorú divák ani nevníma ako reklamu.

Keď si overili, ako skvelo to funguje, boli ochotní za „účinkovanie“ svojich produktov a značiek v slávnych filmoch zaplatiť – a nie málo. Producenti a scenáristi začali písať filmové roly pre autá, hodinky, cukrovinky, doručovateľské spoločnosti, tenisky... a product placement sa stal jedným zo spôsobov, ako získať peniaze na produkciu filmov.

Agent 007 a (nielen) jeho hodinky

Neprekonateľnou ikonou v prezentovaní luxusných značiek je bezpochyby Agent 007. Sean Connery ako James Bond v prvých filmoch nosil hodinky Rolex, ktoré mimochodom obľuboval aj autor knižnej predlohy Ian Fleming.

SkryťVypnúť reklamu

V 70. rokoch už Bond vyhadzuje do povetria nepriateľské lode a autá stlačením tlačidla na ciferníku japonského elektronického zázraku značky Seico.

Vo filme GoldenEye z roku 1995 sa vracia ku klasike v podobe hodiniek Omega Seamaster a odvtedy sa (za nemalé peniaze) stala táto švajčiarska hodinárska legenda oficiálnym dodávateľom Jamesa Bonda. „Omegy“ nie sú len funkčným doplnkom, ale stali sa zhmotnením jeho odvahy, štýlu a elegancie.

Filmy s Agentom 007 videli po celom svete miliardy divákov a to, že hodinky tejto značky sú dnes neoddeliteľne spojené s Agentom jej veličenstva, má takú hodnotu, akú by hodinkám neposkytla ani tá najväčšia reklamná kampaň na svete.

James Bond strieda aj luxusné autá značiek Aston Martin, Ford, Lotus, BMW vylepšené guľometmi, raketami, ochrannými štítmi a katapultovacími sedadlami. Zásadne pije Martini (pretrepať, nemiešať) a občas sa oblaží šampanským značky Bollinger.

SkryťVypnúť reklamu

Rastúce predaje vďaka filmu

Dejinami kinematografie sa prelínajú menej – alebo viac nápadné hlavné a vedľajšie úlohy, v ktorých vystupujú známe značky a produkty.

Chlapec menom Elliott láka mimozemšťana E.T. cukríkmi značky Reese’s Pieces. Po uvedení filmu stúpol predaj týchto cukríkov o 60 percent.

Forrest Gump beháva v teniskách Nike Cortez, ktoré sa stávajú legendárnymi.

Po premiére filmu Top Gun sa predávajú okuliare Ray-Ban Aviator v niekoľkonásobne väčších obratoch.

Z tejto krátkej exkurzie do filmovej histórie by sa mohlo zdať, že svet product placementu je doménou mužských hrdinov. Kdeže! Ikonické „ženské“ značky sa na filmovom plátne nikdy nenechali zahanbiť.

Ikona 60-tok

Najneskôr od roku 1961, keď bol natočený film Raňajky u Tiffanyho, môžeme sledovať, ako sa prezentácia značiek a produktov orientovaná na ženské publikum presadzuje vo svete kinematografie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V legendárnej scéne, kde Audrey Hepburn stojí pred výkladom známeho klenotníctva v „malých čiernych“ šatách a odhrýza si z croissantu, sa z jej kostýmu aj predajcu luxusných šperkov zrodili legendy.

Značka Tiffany sa ocitla v názve filmu a jej diamantové náhrdelníky, prstene, náramky a hodinky sa stali synonymom luxusu, elegancie a prestíže, po ktorých túžila nielen hlavná postava filmu, ale milióny žien po celom svete.

Módnou ikonou sa stali aj čierne večerné šaty, ktoré mala Audrey Hepburn na sebe. Boli bez rukávov, s okrúhlym výstrihom a tesne obopínali štíhlu postavu hollywoodskej hviezdy. Dopĺňali ich perlový náhrdelník, rukavičky nad lakte, malá čierna kabelka a slnečné okuliare.

„Malé čierne“ sa stali vizuálnym symbolom elegancie a luxusu, ktorý definoval módne štýly na dlhé desaťročia. Ich autor – francúzsky módny návrhár Hubert de Givenchy – týmto filmovým kostýmom získal nesmrteľnú prestíž a jeho spolupráca s Audrey Hepburn definovala hollywoodsku módu 60. rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lodičky v hlavnej úlohe

V legendárnom seriáli Sex v meste sa product placement stal priamo súčasťou deja. Móda a luxusný životný štýl je hlavným „leitmotívom“ série.

Carrie Bradshaw bola doslova posadnutá topánkami značky Manolo Blahnik. Jedna z ikonických scén je, keď jej obľúbené topánky pri lúpeži na ulici ukradnú a ona ich ľutuje viac než kabelku. Tú má od Diora – zo Saddle Bag sa stal vďaka seriálu kultový kúsok.

Samantha a Charlotte nosia klasické kostýmy a kabelky od Chanelu.

Ale v seriáli si zahral aj MacBook, na ktorom Carrie pravidelne píše svoje stĺpčeky. Na začiatku každej epizódy ju vidíme, ako sadá k svojmu MacBooku a začne písať myšlienku, ktorá tvorí tému epizódy. Čiže počítač Apple tu nevystupuje len ako rekvizita, ale stáva sa čiastočne aj rozprávačom celého príbehu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tvorcovia ikonického seriálu do príbehu zakomponovali elegantné lodičky od Jimmy Choo aj typické červené podrážky Christiana Louboutina.

Tento článok nájdete aj v októbrovom čísle mesačníka SME ženy, ktoré je v predaji do 31. 10.

Diabol nosí luxus, aj kreslená Popoluška

Vari najefektívnejšie (a najefektnejšie) sa product placement podarilo zapojiť do deja filmu v snímke Diabol nosí Pradu. Značka je už samotnom názve, dej sa odohráva v zákulisí módneho priemyslu, takže značky a produkty tu nie sú len viditeľnou reklamou, ale tvoria autentické prostredie a podčiarkujú atmosféru príbehu.

Na obraze aj v dialógoch sa objavujú najslávnejšie značky zo sveta módy – Prada, Chanel, Dolce & Gabbana, Calvin Klein, Valentino, Versace, Hermes, Yves Saint Laurent... Tieto značky posilňujú kontrast medzi „obyčajnou“ Andy (Anne Hathaway), ktorá prichádza do redakcie v starom kabáte, a luxusným svetom, do ktorého sa musí prispôsobiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Film sa stal obrovskou reklamou pre módny priemysel, bez toho aby pôsobil ako bezúčelná propagácia značiek a produktov.

Aj v hranej adaptácii klasickej animovanej rozprávky štúdia Walt Disney Pictures Cinderella (Popoluška) hrá jednu z hlavných rolí krištáľová topánka. Vyrobili ju z tisícov Swarovski krištáľov a dievčina, ktorá ju obuje, sa stane princovou vyvolenou.

Swarovski topánka symbolizuje luxus, eleganciu a splnenie snov – produkt je takto priamo spojený s príbehom a životom filmovej postavy.

Veľký návrat Chanelu

Na filmovom plátne sa neprezentovali len ikonické značky zo sveta módy. Aj výrobcovia luxusnej kozmetiky našli spôsoby, aby si aj ich produkty „zahrali“ vo veľkofilmoch.

Skvelým príkladom je kasový trhák Veľký Gatsby, v ktorom nie je núdza o veľkolepé večierky, kde je divák vtiahnutý do sveta veľkých peňazí, luxusných kostýmov a veľkolepej filmovej výpravy. To umožnilo tvorcom nenásilne spojiť hlavnú ženskú postavu Daisy Buchanan so slávnym parfumom Chanel No. 5.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Parfum nehrá aktívnu rolu v deji – je skôr vizuálnym a symbolickým doplnkom, ktorý podporuje charakter Daisy.

Do všetkých scén, v ktorých sa Chanel objavuje, je produkt veľmi citlivo a starostlivo zakomponovaný – nikde nepôsobí ako „násilná reklama“. Ikonický parfum v spojení s postavou Daisy Buchanan sa stáva symbolom luxusu, ženskosti, elegancie a rafinovaného životného štýlu. Chanel No. 5 je súčasťou vizuálneho jazyka filmu, ktorý zobrazuje elitu a jej spoločenský status.

Divák prirodzene vníma, že luxusná značka patrí k bohatej, elegantnej a sofistikovanej postave. Parfum dokonale zapadol do vizuálne bohato vyzdobeného sveta 20. rokov minulého storočia, čo zvýšilo autenticitu filmu.

Po premiére filmu zaznamenal Chanel zvýšený záujem o parfum, najmä medzi mladšími divákmi, ktorí sledovali film kvôli móde a životnému štýlu postáv.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slávne značky si zahrali v ešte slávnejších filmoch. Oscara však zatiaľ nezískali.

Fashion

Nové číslo magazínu SME ženy je v predaji aj s darčekom.


redakcia SME ženy
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  4. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 14 243
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 10 222
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 632
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 898
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 4 354
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 3 797
  7. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 2 892
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 770
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  2. Zdravotní Klauni: Silný príbeh z psychiatrickej liečebne: O dievčati, ktoré si zvolilo radosť namiesto smútku
  3. Matúš Radusovsky: Bezpečnosť medu: Pravda o teple, kove a skladovaní
  4. Igor Múdry: Kyslá kapustička
  5. Matúš Radusovsky: Nie je med ako med: v rozmanitosti sa skrýva jeho sila
  6. Zdravotní Klauni: Zdravotná klaunka: Keď si nasadíme na tvár červený nos, pozeráme sa na svet inak
  7. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  8. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 14 444
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 723
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 6 848
  4. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 991
  5. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 436
  6. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 429
  7. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 4 821
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 465
  1. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  2. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  3. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  4. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  7. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  8. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
SkryťZatvoriť reklamu