Video na sociálnych sieťach bolo roztomilé. Madison Fischerová s neprehliadnuteľným tehotenským bruškom, ktoré sa črtalo aj cez modrý huňatý župan, v kúpeľni tancovala macarenu.
Jej tri dcéry, ktoré sa nápadne podobajú na svoju veľmi peknú mamu, sa na tanci pobavene uškŕňali. Aj ony mali oblečené rovnaké župany. Aj ony boli súčasťou platenej spolupráce na kozmetiku.
„Aká rozkošná rodinka!“ nadchýnali sa ľudia v komentároch. Málokto si ale vie predstaviť, čo tomuto videu predchádzalo.
Deťom sa nechcelo obliekať si počas dňa župany, najmladšia dcéra protestovala, že nebude tancovať a Madison sa počas natáčania pohádala s manželom Kylerom. Deti sa hádke rodičov len prizerali, no zostali stáť na mieste najvhodnejšom pre záber.
Jedenásťročné dievča zarobí ročne 200 miliónov
Aj túto situáciu zachytáva časozberný dokumentárny seriál Zrodení pre virál: Skutočný život detských influencerov, ktorý sa aktuálne dá vidieť na platforme Disney plus.
Režisérka dokumentu Ines Novačić chcela zistiť, aké to je vyrastať v rodine, ktorá na sociálnych sieťach dokáže speňažiť každú oblasť svojho rodinného života. Tri rodiny s kamerou sledovala päť rokov.
Prvými sú Fischerovci. Mormónska rodina, do ktorej sa postupne narodí päť detí a ktorej sláva začala zhruba v roku 2016 vlogom s názvov Fishfam. Druhí sú McCluerovci, aj oni majú prvorodené dcéry dvojičky a mladšieho syna a aj oni patria k špičkám priemyslu orientovaného na deti.
A napokon je tu Daisy Rodriguezová a jej syn Ethan, ktorí robia všetko, čo je v ich silách, aby s Ethanovými videami prerazili.
Nie je ťažké pochopiť, prečo po tom chlapec túži. Svet, ktorý na sociálnych sieťach sleduje a obdivuje, pôsobí ako rozprávka. Deti Fischerovcov aj McCluerovcov dostávajú krásne veci, s rodičmi a súrodencami zažívajú kopu zábavy a najmä zarábajú veľa peňazí. Viac peňazí, ako si len viete predstaviť.
Profily na sociálnych sieťach, ktoré zobrazujú predajný obsah pre deti, napríklad rozbaľovanie hračiek, ich testovanie alebo zábavné videá neraz zarábajú závratné sumy. V posledných rokoch je najúspešnejším detským YouTube kanálom na svete Like Nastya, ktorý patrí jedenásťročnej Anastázii Radzinskajovej.
Jeho odhadované mesačné príjmy dosahujú približne medzi 2 až 5 miliónmi dolárov, čo ročne znamená príjem okolo 24 až 60 miliónov dolárov len z YouTube reklám. Nastya však už má vlastnú značku a mnohé sprievodné aktivity a celkové ročné príjmy zo všetkých jej zdrojov sa odhadujú až na 255 milión dolárov.
Like Nastya je extrémny prípad, no mnohé profily orientované na deti majú obrovské výnosy najmä vďaka reklamám, ktoré si od detských influencerov a ich rodín objednávajú. Ide najmä o takzvané unboxingy, čiže videá, v ktorých dieťa rozbaľuje novú hračku a ukazuje nadšenie z nej.