SME

Eau de Toilette, Eau de Parfum, Elixir... poznáte rozdiel? Ako si vybrať tú správnu vôňu a ako ju používať

Spoľahlivý kompas do sveta parfumov.

(Zdroj: Adobe Stock)

Zdá sa to jednoduché, no je to celá veda. Ako si vybrať ten správny a ako ho používať, aby sme naplno využili jeho potenciál? A nielen na to sme sa pýtali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odpovedá Alexandra Išuninová, PR manažérka Notino

Čo znamenajú pojmy Eau de Toilette, Eau de Parfum, parfum Intense, Cologne, Elixir, či Extrait?

Tieto pojmy označujú koncentráciu vône, teda percento alkoholu a vonných olejov. Zjednodušene – silu a výdrž vône. Cologne (EdC) je najľahšia z nich, obsahuje približne 3 % vonných olejov. Zväčša ide o jemné a ľahké vône, vhodné na letné obdobie. Nasleduje Eau de Toilette ( EdT) s koncentráciou 5 – 15 % , ideálna na každodenné nosenie, napríklad do kancelárie.

SkryťVypnúť reklamu

Vyššiu koncentráciu má Eau de Parfum (EdP), ktorého obsah vonných olejov tvorí okolo 15 – 20 % objemu. Stále však ide o vôňu vhodnú na denné nosenie pre tých, ktorí majú radi intenzívnejšie vône. Parfum či Elixir obsahujú ešte viac vonných olejov a sú preto vhodné na špeciálne príležitosti.

To naznačuje aj veľkosť týchto produktov. Zväčša ide o flakóny s objemom 30 ml a menej. Extrait de Parfum má zo všetkých najvyššiu koncentráciu, a to medzi 20 – 35 %, a na pokožke či oblečení ho môžete cítiť aj niekoľko dní po nanesení.

Aké kategórie vôní poznáme?

Parfumy možno rozdeliť do viacerých kategórií podľa charakteru ich vôní. Kvetinové vône sú zväčša jemné a romantické, často obsahujú tóny ruží či jazmínu, ktoré evokujú ženskosť a nežnosť. Ovocné vône sú, naopak, hravé a svieže – pripomínajú leto v spreji, a prinášajú radosť a ľahkosť do každodenného nosenia.

SkryťVypnúť reklamu

Citrusové vône sú energizujúce a ideálne na ranné osvieženie alebo po fyzickej aktivite. Ich svieži charakter povzbudzuje zmysly a dodáva vitalitu. Orientálne vône sú sladké, teplé a zmyselné, často obsahujú tóny vanilky, korenín alebo exotických zložiek, ktoré vytvárajú pocit luxusu a tajomna.

Drevité vône pôsobia elegantne a sofistikovane, často bývajú unisex a sú vyhľadávané pre svoju hĺbku a trvácnosť. Kožené vône sú výraznejšie, charakteristické tónmi tabaku, byliniek alebo samotnej kože – ide o odvážne a charizmatické kompozície, ktoré zanechávajú silný dojem.

Máme tu potom aj niche parfumy, ktoré sú exkluzívne vyrábané v menších množstvách, často s dôrazom na kvalitu ingrediencií, originalitu a umelecký prístup. Nezameriavajú sa na masový trh, ale na milovníkov unikátnych a výrazných vôní, ktoré často rozprávajú príbeh alebo evokujú emóciu.

SkryťVypnúť reklamu

Výber závisí od toho, na akú príležitosť hľadá zákazník vôňu, či je to na bežné nosenie alebo chce skôr niečo výnimočné, rozhodne treba siahať po kategóriách, ktoré sú človeku prirodzené a príjemné.

Tento článok nájdete aj v májovom čísle mesačníka SME ženy, ktoré je v predaji do 31. 5.

Ako si vybrať tú správnu vôňu a ako ju správne používať?

Najlepšie je skúšať parfum priamo na pokožku – vôňa sa na každom z nás rozvinie trochu inak. Treba jej dať čas, aspoň 20 minút, aby bolo cítiť aj srdce a základ vône, nielen prvý dojem. Parfum je najlepšie nanášať na zápästia, krk, za uši alebo na vnútornú stranu lakťa.

A hlavne, netrieť zápästia o seba, tým sa práve narušuje vôňa. V dnešnej digitálnej dobe nám výber vedia uľahčiť aj rôzne online nástroje. Napríklad na Notine máme obľúbený Fragrance Finder, kde si odporúčania na parfumy vyklikáte cez preferované ingrediencie alebo cez obľúbené parfumy. Okrem odporúčaní vám táto vychytávka vytvorí aj váš parfumový profil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aké najčastejšie chyby robíme pri používaní parfumov?

Najčastejšia chyba je, že nanášame príliš veľa vône. To, že po čase už vôňu necítime na sebe, lebo sme si na ňu zvykli, neznamená, že ju necíti okolie. Ďalšia častá chyba je zlé skladovanie. Ak parfum necháme na poličke na slnku či vo vlhkej kúpeľni, degraduje rýchlejšie.

Vyvarovať sa treba aj aplikácii priamo na oblečenie, pretože niektoré vône sa môžu zmeniť v kontakte s textíliou. Dôležité je tiež pochopiť, že vôňa sa rozvíja inak na každej pokožke – čo vonia úžasne na kamarátke, nemusí sadnúť mne. A rovnako sa to týka aj výdrže.

Aká je životnosť parfumu po jeho otvorení?

Zvyčajne 2 až 3 roky od otvorenia. Ak ho správne skladujeme (na chladnom, tmavom mieste), vydrží dlhšie. Keď si všimnete, že vôňa zmenila farbu alebo má zvláštny pach, napríklad kyslastý či kovový, pravdepodobne už nie je v najlepšej forme a je čas sa s ňou rozlúčiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z ČOHO SA PARFUM SKLADÁ?

Jeho obsah tvorí zmes surovín rastlinného, živočíšneho a syntetického pôvodu rozpustená v alkohole. Nájdete tu aj vodu, farbivá, konzervačné látky atď. Parfum je nesmierne zložitá kompozícia vôní, ktorú možno popísať ako ingredienciu, náladu, pocit, spomienku, históriu, ktorá musí byť ucelená, lineárna, s niekoľkými príjemnými prekvapeniami a dobrým koncom.

Jeho kompozícia je súbeh surovín, ktoré sa navzájom dopĺňajú. Parfumér realizuje svoju kompozíciu vďaka svojim nástrojom, technickému know-how a umeleckému cíteniu. Formuluje ju podľa metódy, ktorá zohľadňuje stupeň prchavosti a stálosti surovín, a rozvíja ju v priebehu času, v troch teoretických olfaktorických plánoch: takzvanej “olfaktorickej pyramíde” , ktorá pomáha pochopiť štruktúru vône a ukazuje vývoj vône v čase.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každá surovina má svoju molekulovú hmotnosť, ktorá určuje jej uvoľňovanie. Pyramída predstavuje teoretický pohľad na stupeň odparovania zložiek a ich výdrž. Podľa tradície sa skladá z 3 úrovní, ktoré umožňujú znázorniť časový vývoj vône.

HLAVA /VRCHNÉ TÓNY:

Vyvoláva prvý dojem po otvorení flakónu. Tvoria ju veľmi prchavé zložky, ktoré sú svieže, ľahké, s krátkou výdržou a miznú v priebehu niekoľkých minút, napríklad citrusy či bylinky. Tých niekoľko minút stačí na to, aby sa uvoľnila túžba objaviť vôňu, preto táto fáza spúšťa akciu k nákupu. V tomto okamihu si vytvárame úsudok, či sa nám vôňa páči, alebo nie.

SRDCE / STREDNÉ TÓNY:

Vôňa je v tomto okamihu najsilnejšia. Rozvíja sa postupne a udáva tému parfumu. Stredné tóny sú silnejšie ako tie vrchné, majú väčšiu výdrž a tvoria hlavnú štruktúru vône, obsahujú predovšetkým ovocie či kvety.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

ZÁKLAD / NÍZKE TÓNY:

Odhaľujú skutočnú identitu parfumu a sú tvorené vôňami, ktoré sa vyznačujú vysokým obsahom aromatických látok. Ich vôňa je vytrvalá a tvoria ju veľmi silné a len mierne prchavé materiály, ako napríklad živica, drevo, korenie. Ide o veľmi trvanlivé suroviny, ktoré sa pomaly odparujú a môžu pretrvávať niekoľko dní. Vyjadrujú osobnosť vône, ktorá vytvára dlhotrvajúci efekt.

(Zdroj: COTY)

ZA POSKYTNUTIE PRIESTOROV NA FOTENIE ĎAKUJEME RENESANCIA CONCEPT STORE, NÁMESTIE SNP 19, BRATISLAVA.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 826
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 501
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 543
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 429
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 360
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 344
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 270
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 026
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 161
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 205
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 257
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 814
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 312
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 986
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 799
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu