SME

Učiteľka mediálnej výchovy: Vzorom pre deti je aj Elon Musk. Mojou úlohou je o tom diskutovať

O médiách učí šiestakov a siedmakov.

Alena Rapčan Štrompová vyučuje mediálnu výchovu šiestakov v košickej základnej škole.Alena Rapčan Štrompová vyučuje mediálnu výchovu šiestakov v košickej základnej škole. (Zdroj: Jakub Kovalík)

Síce vyštudovala slovenský jazyk a literatúru, ale do školstva nastúpila ako nekvalifikovaná učiteľka. Časom si doplnila pedagogické štúdium a dnes vyučuje mediálnu výchovu a slovenský jazyk na základnej škole v Košiciach.

"Nedávno žiaci nakrútili pekné video, v ktorom naša deviatačka hovorí, že keď počuje nejakú informáciu, napriek tomu, čo hovoria rodičia a rovesníci, dokáže sa zastaviť, hľadá zdroje a overí si to. Bola som na ňu veľmi hrdá," hovorí ALENA RAPČAN ŠTROMPOVÁ.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rokmi vidí, že deti sú vďaka mediálnej výchove komunikatívnejšie, vedia vyjadriť svoj názor a vedia aj to, že agresivitou veľa nedosiahnu a že sa musia vyjadriť slušne. Sú otvorené prijímať informácie a prehodnocovať ich, čo je pre ňu ten najvyšší cieľ.

SkryťVypnúť reklamu

Učiteľka základnej školy vníma, že obraz školstva je v spoločnosti rozpačitý. Pozná však množstvo inšpiratívnych učiteľov, ktorí sú ochotní hľadať nové cesty, ako sa priblížiť k dieťaťu a rozvíjať osobnosť žiaka.

Je podľa nej jednoduché a pohodlné vyučovať klasicky. "To považujem za kameň úrazu. Je exkluzívne pohodlné otvoriť učebnicu, urobiť štyri cvičenia, nadiktovať poznámky a o druhej zavrieť dvere školy," hovorí Štrompová.

Mediálna výchova nie je v školách bežným predmetom. Ako je možné, že u vás máte dokonca dvojhodinovky?

Mnohé školy sa ešte nedostali k tomu, aby mediálnu výchovu vyučovali ako samostatný predmet. Dá sa to, každá škola si môže prispôsobiť rámcový učebný plán a určiť, ako využije disponibilné hodiny.

Môže ich použiť aj na vytvorenie nového predmetu. V našej škole sme si už pred štrnástimi rokmi povedali, že mediálna výchova ponúka také témy, ktoré pomáhajú mladému človeku rozvíjať mnohé životné zručnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Naša škola chce vzdelávať a vychovávať kriticky mysliaceho človeka, mediálne a finančne gramotného a tomu sme prispôsobili rozvrh.

Predmet vyučujete šiestakov a siedmakov. Prečo práve tieto triedy?

Kedysi som mediálnu výchovu vyučovala už od piateho ročníka, ale s pribúdaním rôznych predmetov sme ju teraz zaradili len do šiesteho a siedmeho.

Momentálne sa v rámci ročného programu v Komenského inštitúte snažím o to, aby sme mediálnu výchovu zaradili aj do nižších ročníkov. Veľmi pekne na témy prehodnocovania rôznych tvrdení alebo televíznych hrdinov reagujú tretiaci, dokonca sme pilotné hodiny mediálnej výchovy úspešne realizovali aj v druhom ročníku.

Učia sa u vás žiaci aj iné neštandardné predmety?

Vo vyšších triedach sa učia aj základy finančnej gramotnosti, inde zas bádanie.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa ich snažíte naučiť v rámci mediálnej výchovy?

Páči sa mi názor, že mediálna gramotnosť má viacero vrstiev. Funkčnú, ktorá spočíva v schopnosti orientovať sa v mediálnom obsahu a prehodnocovať ho.

Sociálnu, pretože médiá majú nezastupiteľné miesto pri vzájomnej komunikácii a pri nadväzovaní vzťahov - o tejto téme sa radi rozprávajú starší žiaci.

A ja rada hovorím aj o občianskej vrstve, kde už spoznávame mladého človeka, ktorý sa prostredníctvom médií angažuje aj v spoločenských témach a dobrovoľníctve.

Ako to vyzerá v praxi?

V šiestom ročníku sa pohybujeme hlavne v tej funkčnej rovine. Spolu so žiakmi sa vnárame do problematiky, rozoznávame druhy médií, učíme sa, aká je ich história. Rozprávame sa, čo je bulvár, ako na nás vplýva, a tiež aké sú mienkotvorné médiá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Snažíme sa rozoznávať a rozlišovať medzi tým, čo je názor a čo je fakt. Učíme sa argumentovať, racionálne podkladať rôzne tvrdenia.

Učíme ich, aby vnímali, aký obraz ponúkajú médiá. Či sa s ním stotožňujú, alebo nie a aby si tento názor vedeli obhájiť. Uvažujeme, kde je miesto žiakov vo svete médií. Ako prijímajú všetky obsahy. Ako - respektíve či ich vedia prehodnotiť.

Ako prebieha hodina?

Naposledy sme mali hodinu, kde sme si najskôr určili sociálne roly - matka, otec, učiteľ, študent a podobne. Žiaci si k nim písali asociácie a potom skúmali, aký obraz im k týmto rolám ponúkajú médiá. Uvažovali nad tým, či sa s týmto mediálnym obrazom stotožňujú, alebo nie.

Na čo prišli?

Deti rýchlo prijímajú vzorce správania a názory, ktoré odpozorujú z okolia. Nerozmýšľajú nad nimi, povedia si: je to tak, pretože som o tom počul. Menší žiaci si povedia, je to tak, lebo to hovoria rodičia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nedávno napríklad fotografiu korpulentného chlapca v okamihu označili ako rozmaznané americké dieťa. Tvrdenia a názory si prinášajú z domu a často nemajú potrebu sa nad nimi hlbšie zamýšľať.

Ak tomu dobre rozumiem, v rámci mediálnej výchovy veľa so žiakmi diskutujete. Presviedčali ste ich, aby zmenili názor pri pohľade na fotografiu?

Úlohou mediálnej výchovy nie je presvedčiť ich o inom názore, ale otvoriť im obzor, ukázať im, že každá udalosť, činnosť, tvrdenie má mnohé perspektívy, o ktorých treba slušne diskutovať.

Kritické myslenie je totiž dlhodobý je proces. Nevieme ho naučiť za rok, ale postupnými krokmi sa vieme pozerať na vec z rôznych uhlov pohľadu. Hľadať argumenty, rôzne informačné zdroje, posúdiť ich, rozmýšľať, vzdelávať sa a prepájať vedomosti. A to chce čas.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo by ste zakomponovali do výučby na prvom stupni?

Už aj tam deti potrebujú napríklad navnímať, že médiá a umelá inteligencia nie sú svetom, kde sa iba ubližuje, klame a musia doň vstupovať ako malí nahnevaní bojovníci, ktorých my dospelí musíme poriadne vyzbrojiť.

Potrebujú sa v ňom naučiť orientovať, tešiť sa, hľadať a používať ich vo svoj prospech. A rada ich učím, že aj na šírenie dobra a láskavosti.

Súvisiaci článok Prorektor UK Jozef Tancer: Veľmi dúfam, že študentov uráža, ako o nich premiér Fico hovorí Čítajte 

Videla som, že žiakov učíte aj tvoriť mediálny obsah.

K tomu sa dostávame v siedmom ročníku. Tu už vstupujeme do praktickej roviny, žiaci už nie sú len prijímateľmi mediálneho obsahu, stávajú sa jeho tvorcami.

V siedmom ročníku už hovoríme aj o sociálnej vrstve mediálnej gramotnosti - o tom, že sa médiá používajú na vzájomnú komunikáciu, hovoríme o identite v online svete, čo sú veľmi citlivé a náročné hodiny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako vyzerá praktická hodina?

Posielame žiakov do terénu, kde spracúvajú rôzne témy. Vyrábajú podcasty, nakrúcajú ankety, reportáže, ochutnávajú spravodajstvo. Rozvíjajú si mäkké zručnosti, cibria sa v komunikácii. Mnohokrát prijímajú aj odmietnutie dospelých, čo je pre nich dosť náročné.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB7UA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Rozhovory z denníka SME

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 098
  2. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 944
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 303
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 291
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 622
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 464
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 991
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 840
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Krásna pleť je vecou rutiny.


redakcia SME ženy

Elektronika, kozmetika, lego aj rodinný vstup do zábavného parku.


redakcia SME ženy
Lucia Varholy je mamou dvoch detí, jej mladší syn Daniel sa narodil predčasne a má vrodené genetické ochorenie

Lucia Varholy otvorene hovorí o psychickom zdraví rodičov detí so znevýhodnením.


1
Architekt Zoran Samoľ študoval i praxoval v Lyone.

Radí klientom aj pri kúpe bytu. Architekt si dokáže predstaviť, čo všetko by sa s bytom dalo urobiť.


reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 36 895
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 11 495
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 642
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 637
  5. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 439
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 5 143
  7. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 473
  8. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 4 272
  1. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  2. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  3. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  4. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  5. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  6. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  7. Tupou Ceruzou: Žiačik
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
SkryťZatvoriť reklamu