SME

Učiteľka mediálnej výchovy: Vzorom pre deti je aj Elon Musk. Mojou úlohou je o tom diskutovať

O médiách učí šiestakov a siedmakov.

Alena Rapčan Štrompová vyučuje mediálnu výchovu šiestakov v košickej základnej škole.Alena Rapčan Štrompová vyučuje mediálnu výchovu šiestakov v košickej základnej škole. (Zdroj: Jakub Kovalík)

Síce vyštudovala slovenský jazyk a literatúru, ale do školstva nastúpila ako nekvalifikovaná učiteľka. Časom si doplnila pedagogické štúdium a dnes vyučuje mediálnu výchovu a slovenský jazyk na základnej škole v Košiciach.

"Nedávno žiaci nakrútili pekné video, v ktorom naša deviatačka hovorí, že keď počuje nejakú informáciu, napriek tomu, čo hovoria rodičia a rovesníci, dokáže sa zastaviť, hľadá zdroje a overí si to. Bola som na ňu veľmi hrdá," hovorí ALENA RAPČAN ŠTROMPOVÁ.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rokmi vidí, že deti sú vďaka mediálnej výchove komunikatívnejšie, vedia vyjadriť svoj názor a vedia aj to, že agresivitou veľa nedosiahnu a že sa musia vyjadriť slušne. Sú otvorené prijímať informácie a prehodnocovať ich, čo je pre ňu ten najvyšší cieľ.

SkryťVypnúť reklamu

Učiteľka základnej školy vníma, že obraz školstva je v spoločnosti rozpačitý. Pozná však množstvo inšpiratívnych učiteľov, ktorí sú ochotní hľadať nové cesty, ako sa priblížiť k dieťaťu a rozvíjať osobnosť žiaka.

Je podľa nej jednoduché a pohodlné vyučovať klasicky. "To považujem za kameň úrazu. Je exkluzívne pohodlné otvoriť učebnicu, urobiť štyri cvičenia, nadiktovať poznámky a o druhej zavrieť dvere školy," hovorí Štrompová.

Mediálna výchova nie je v školách bežným predmetom. Ako je možné, že u vás máte dokonca dvojhodinovky?

Mnohé školy sa ešte nedostali k tomu, aby mediálnu výchovu vyučovali ako samostatný predmet. Dá sa to, každá škola si môže prispôsobiť rámcový učebný plán a určiť, ako využije disponibilné hodiny.

Môže ich použiť aj na vytvorenie nového predmetu. V našej škole sme si už pred štrnástimi rokmi povedali, že mediálna výchova ponúka také témy, ktoré pomáhajú mladému človeku rozvíjať mnohé životné zručnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Naša škola chce vzdelávať a vychovávať kriticky mysliaceho človeka, mediálne a finančne gramotného a tomu sme prispôsobili rozvrh.

Predmet vyučujete šiestakov a siedmakov. Prečo práve tieto triedy?

Kedysi som mediálnu výchovu vyučovala už od piateho ročníka, ale s pribúdaním rôznych predmetov sme ju teraz zaradili len do šiesteho a siedmeho.

Momentálne sa v rámci ročného programu v Komenského inštitúte snažím o to, aby sme mediálnu výchovu zaradili aj do nižších ročníkov. Veľmi pekne na témy prehodnocovania rôznych tvrdení alebo televíznych hrdinov reagujú tretiaci, dokonca sme pilotné hodiny mediálnej výchovy úspešne realizovali aj v druhom ročníku.

Učia sa u vás žiaci aj iné neštandardné predmety?

Vo vyšších triedach sa učia aj základy finančnej gramotnosti, inde zas bádanie.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa ich snažíte naučiť v rámci mediálnej výchovy?

Páči sa mi názor, že mediálna gramotnosť má viacero vrstiev. Funkčnú, ktorá spočíva v schopnosti orientovať sa v mediálnom obsahu a prehodnocovať ho.

Sociálnu, pretože médiá majú nezastupiteľné miesto pri vzájomnej komunikácii a pri nadväzovaní vzťahov - o tejto téme sa radi rozprávajú starší žiaci.

A ja rada hovorím aj o občianskej vrstve, kde už spoznávame mladého človeka, ktorý sa prostredníctvom médií angažuje aj v spoločenských témach a dobrovoľníctve.

Ako to vyzerá v praxi?

V šiestom ročníku sa pohybujeme hlavne v tej funkčnej rovine. Spolu so žiakmi sa vnárame do problematiky, rozoznávame druhy médií, učíme sa, aká je ich história. Rozprávame sa, čo je bulvár, ako na nás vplýva, a tiež aké sú mienkotvorné médiá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Snažíme sa rozoznávať a rozlišovať medzi tým, čo je názor a čo je fakt. Učíme sa argumentovať, racionálne podkladať rôzne tvrdenia.

Učíme ich, aby vnímali, aký obraz ponúkajú médiá. Či sa s ním stotožňujú, alebo nie a aby si tento názor vedeli obhájiť. Uvažujeme, kde je miesto žiakov vo svete médií. Ako prijímajú všetky obsahy. Ako - respektíve či ich vedia prehodnotiť.

Ako prebieha hodina?

Naposledy sme mali hodinu, kde sme si najskôr určili sociálne roly - matka, otec, učiteľ, študent a podobne. Žiaci si k nim písali asociácie a potom skúmali, aký obraz im k týmto rolám ponúkajú médiá. Uvažovali nad tým, či sa s týmto mediálnym obrazom stotožňujú, alebo nie.

Na čo prišli?

Deti rýchlo prijímajú vzorce správania a názory, ktoré odpozorujú z okolia. Nerozmýšľajú nad nimi, povedia si: je to tak, pretože som o tom počul. Menší žiaci si povedia, je to tak, lebo to hovoria rodičia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nedávno napríklad fotografiu korpulentného chlapca v okamihu označili ako rozmaznané americké dieťa. Tvrdenia a názory si prinášajú z domu a často nemajú potrebu sa nad nimi hlbšie zamýšľať.

Ak tomu dobre rozumiem, v rámci mediálnej výchovy veľa so žiakmi diskutujete. Presviedčali ste ich, aby zmenili názor pri pohľade na fotografiu?

Úlohou mediálnej výchovy nie je presvedčiť ich o inom názore, ale otvoriť im obzor, ukázať im, že každá udalosť, činnosť, tvrdenie má mnohé perspektívy, o ktorých treba slušne diskutovať.

Kritické myslenie je totiž dlhodobý je proces. Nevieme ho naučiť za rok, ale postupnými krokmi sa vieme pozerať na vec z rôznych uhlov pohľadu. Hľadať argumenty, rôzne informačné zdroje, posúdiť ich, rozmýšľať, vzdelávať sa a prepájať vedomosti. A to chce čas.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo by ste zakomponovali do výučby na prvom stupni?

Už aj tam deti potrebujú napríklad navnímať, že médiá a umelá inteligencia nie sú svetom, kde sa iba ubližuje, klame a musia doň vstupovať ako malí nahnevaní bojovníci, ktorých my dospelí musíme poriadne vyzbrojiť.

Potrebujú sa v ňom naučiť orientovať, tešiť sa, hľadať a používať ich vo svoj prospech. A rada ich učím, že aj na šírenie dobra a láskavosti.

Súvisiaci článok Prorektor UK Jozef Tancer: Veľmi dúfam, že študentov uráža, ako o nich premiér Fico hovorí Čítajte 

Videla som, že žiakov učíte aj tvoriť mediálny obsah.

K tomu sa dostávame v siedmom ročníku. Tu už vstupujeme do praktickej roviny, žiaci už nie sú len prijímateľmi mediálneho obsahu, stávajú sa jeho tvorcami.

V siedmom ročníku už hovoríme aj o sociálnej vrstve mediálnej gramotnosti - o tom, že sa médiá používajú na vzájomnú komunikáciu, hovoríme o identite v online svete, čo sú veľmi citlivé a náročné hodiny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako vyzerá praktická hodina?

Posielame žiakov do terénu, kde spracúvajú rôzne témy. Vyrábajú podcasty, nakrúcajú ankety, reportáže, ochutnávajú spravodajstvo. Rozvíjajú si mäkké zručnosti, cibria sa v komunikácii. Mnohokrát prijímajú aj odmietnutie dospelých, čo je pre nich dosť náročné.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB7UA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 953
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 700
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 486
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 387
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 677
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 324
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 600
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 522
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu