SME

Kostýmová výtvarníčka filmu Vlny: Kostým vo filme je o psychológii. Vždy sa snažím vidieť postavu zvnútra

Keby nenakrúcala, bola by z nej psychologička.

kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bielikovákostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková (Zdroj: archív K. Š. B.)

Moja prvá otázka znie, čo vás priviedlo na začiatok vašej cesty? Prečo ste sa zo všetkých umeleckých smerov, ktoré sa dajú študovať, rozhodli práve pre kostýmové výtvarníctvo a nie napríklad pre módne návrhárstvo?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niekde úplne na začiatku bolo asi divadlo. Keďže môj starý otec bol herec a ja som žila so starými rodičmi v spoločnej domácnosti, bolo bežnou súčasťou nášho života.

Dedko sa o mňa staral, venoval sa mi a divadelné prostredie bolo niečo, čo ma priťahovalo a zdalo sa mi nesmierne zaujímavé. Nenašla som u seba herecký talent, takže ma to vždy skôr ťahalo k tomu výtvarnému umeniu a scénografia a kostým sa mi zdali ako dobré prepojenie oboch – divadla a výtvarného umenia.

SkryťVypnúť reklamu

Tvrdíte, že ste u seba nenašli herecký talent. Znamená to, že herectvo bola aj túžba, ktorá sa nenaplnila alebo to bolo len konštatovanie?

Bolo to pomerne suché konštatovanie môjho starého otca, ktorý mi povedal: „Katuška, ty nemáš herecký talent, choď si kresliť.“ (smiech)

To je celkom jasne čitateľné odporúčanie. Aké teda bolo vaše ďalšie smerovanie?

Ja som od začiatku inklinovala k scénografii. A keď som sa v období štúdií zhodou náhod niekde v časopise dočítala, že na strednej umeleckej škole v Prahe sa dá študovať ako odbor, tak som sa prihlásila. Prijali ma a z Martina som odišla do veľkého pražského sveta.

Bol to obrovský šok, ale aj veľký inšpiračný kopanec. Netreba zabúdať, že to bolo začiatkom 80. rokov, takže vládol ešte hlboký socializmus, a hoci v Martine boli aj kultúrne ostrovčeky v podobe divadla alebo múzea, bolo to také ospalé mesto. A zrazu prišla tá veľká Praha, ktorá aj v tom socializme mala svoje undergroundové umelecké podsvetie, kam sa mi cez spolužiakov podarilo dostať. Začali sa mi otvárať neuveriteľné dvere. Prichádzali stretnutia so zaujímavými osobnosťami a to ma zásadne nasmerovalo.

SkryťVypnúť reklamu

Čo bolo po škole, ostali ste v Prahe?

Nie. Na DAMU (Divadelná fakulta akadémie múzických umení v Prahe, pozn. red.) ma neprijali, takže som sa vrátila späť do Martina a to bola ďalšia veľká zmena. Z veľkomesta som znovu prišla do toho mestečka, kde už som nemala žiadnych kamarátov, takže som to ťažko niesla. Vedela som, že jediná šanca na posun je dostať sa na vysokú školu. V tom mi, paradoxne, tento môj rok samoty veľmi pomohol, pretože som ho strávila naozaj poctivou prípravou. Keďže som mala maturitu z češtiny, musela som si doplniť vedomosti zo slovenskej stredoškolskej literatúry a celkovo slovenčiny.

Potom ma prijali do Bratislavy na VŠMU, kde som študovala scénické a kostýmové výtvarníctvo. Okrajovo som tam zažila aj veľké mená ako profesorka Ľudmila Purkyňová alebo profesor Ladislav Vychodil, ale predovšetkým Milan Čorba. On bol pre mňa absolútne zásadný človek. A myslím, že práve pri ňom sa začal formovať môj záujem o kostým. Taký, ktorý by nebol o handrárine, ale skôr o psychológii a vhľade do dramatického príbehu prostredníctvom vizuálu. On mi otvoril dvere k iným spôsobom vnímania toho kostýmu.

SkryťVypnúť reklamu

A hoci som po škole do určitej miery spadla do stereotypu, že ženy riešia kostýmy a ponuky na scénografiu som veľmi nedostávala, nakoniec som pri nich ostala, stala sa zo mňa filmárka a divadlo sa z môjho života postupne vytratilo.

Tento rozhovor nájdete aj v októbrovom čísle mesačníka SME ženy, ktoré je v predaji do 31.10.

Umenie je prepojené s dušou umelca. Jeho vnímaním, hodnotami, prežitkami a schopnosťou a ochotou učiť sa, pozorovať a nechať sa inšpirovať. Kto kreoval tú vašu umeleckú stránku? Kto zanechal najhlbšie stopy?

Keď sa zamyslím, ako som išla svojím životom, stretávala som mnoho ľudí a z tých, ktorí ma formovali a posúvali, to okrem rodičov a starých rodičov boli tri veľmi výrazné postavy. Prvou bola Oľga Krýslová, akademická maliarka v Martine, ku ktorej som ako dieťa chodila do ľudovej školy umenia. Bola to vlastne prvá žena, umelkyňa telom aj dušou, ktorú som poznala a ktorá to vedela odovzdať. Bola krajinárkou a jej pohľad na veci vo mne hlboko zarezonoval. Odvtedy chodím a s údivom pozerám okolo seba, aký je ten svet neuveriteľný.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB2V2 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najlepšie filmy

Vypočujte si tipy na filmové novinky v podcaste Vertigo.


a 1 ďalší 4

Vypočujte si tipy na filmové novinky v podcaste Vertigo.


a 1 ďalší
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 088
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 701
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 027
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 789
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 294
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 636
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 284
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 204
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 246
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 326
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 954
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 920
  5. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 498
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 440
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 052
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 636
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu