Digitálne zariadenia a sociálne siete sú často obviňované, že najmä u mladých ľudí spôsobujú pokles pozornosti a že ovplyvňujú duševnú a sociálnu pohodu. Spomínajú sa obavy zo závislosti od smartfónov, z kyberšikanovania a z vplyvu dezinformácií a extrémistického obsahu.
Tento rok požiadal šéf amerického Federálneho úradu pre verejné zdravie Vivek Murthy Kongres, aby na sociálne médiá umiestnil varovné nápisy podobné tým na cigaretách.
Austrálska vláda nedávno oznámila, že chce ešte tento rok zakázať sociálne siete pre deti mladšie ako 16 rokov. V Európskej únii už platí nariadenie, že osoba musí mať 16 rokov, aby platforma mohla spracúvať jej osobné údaje. Tie sú potrebné pri vytváraní používateľského účtu. Členské štáty si však môžu vekovú hranicu upraviť, no nesmie byť nižšia ako 13 rokov. Na Slovensku je nastavená na 16 rokov.
Rodičov sa snaží upokojiť aj spoločnosť Meta, ktorá zavádza prísnejšie pravidlá pre sociálne siete facebook aj instagram.
„Po novom budú profily tínedžerov automaticky súkromné (platí už aj pre existujúce) a ich zverejnenie musí schváliť rodič, ktorého konto by malo byť s detským prepojené,“ približuje pre SME špecialista na digitálnu bezpečnosť zo spoločnosti Eset Ondrej Kubovič.
Zmeniť sa majú aj pravidlá pre ponúkaný obsah a vzniknú aj časové pásma, počas ktorých deti nebudú zo sociálnych sietí dostávať notifikácie.

Navyše vlády Nového Zélandu, Austrálie, Kanady, Spojeného kráľovstva, Talianska, Číny aj Francúzska navrhli alebo presadili obmedzenia používania telefónov v školách.
Rovnakú tému rieši aj Slovensko. Od budúceho roka by mal pre prvý až tretí ročník základných škôl platiť úplný zákaz používania mobilných telefónov počas vyučovania, prestávok a v priestoroch školy. V neskorších ročníkoch by bol mobil na výnimku.
Denník SME oslovil v ankete šiestich odborníkov na duševné zdravie a digitálne technológie, aby poradili rodičom, kedy by mali mať obavy z vplyvu sociálnych sietí na správanie ich detí. V odpovediach vysvetľujú aj to, či môže zákaz sociálnych sieti a telefónov pomôcť deťom a dospievajúcim.
V texte si prečítate odpovede od:
- Lenka Svoradová, odborníčka z odboru strategických priorít Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR,
- Šárka Šuvadová, psychologička z organizácie DigiQ,
- Angelika Hanesz, učiteľka informatiky a fyziky,
- Ondrej Kubovič, špecialista na digitálnu bezpečnosť zo spoločnosti Eset,
- Karina Zošáková, vysokoškolská učiteľka z Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici,
- Magdaléna Petrjánošová, psychologička z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV,
Lenka Svoradová
odbor strategických priorít Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR

Kedy by sa mali rodičia obávať vplyvu sociálnych sietí na správanie svojich detí?
Rodičia by mali venovať pozornosť vplyvu sociálnych sietí na svoje deti najmä vtedy, keď spozorujú zmeny v ich správaní. Napríklad znížený záujem o reálne sociálne kontakty, zmeny nálad, problémy so sústredením alebo školským prospechom.
Každé dieťa je iné, a preto by rodičia mali pozorne sledovať individuálny vývoj a podľa toho konať.
Pomôže deťom a tínedžerom, keď od januára zakážu v školách telefóny? Ak áno, ako?
Zákaz telefónov môže prispieť k vytvoreniu prostredia, kde sa deti a tínedžeri viac sústredia na vzdelávanie a interakcie medzi sebou. Môže to pomôcť zlepšiť ich schopnosť sústrediť sa na vyučovanie a znížiť množstvo rušivých podnetov.
Avšak, dôležité je nájsť vyvážený prístup a zabezpečiť, že tínedžeri majú od vhodného veku priestor na rozvíjanie digitálnych zručností v rámci kontrolovaných a vzdelávacích situácií.
Môže zákaz sociálnych sieti a zákaz telefónov pomôcť deťom a dospievajúcim? Ak áno, ako?
Môže im to pomôcť znížiť čas, ktorý trávia v online prostredí a podporiť ich aktívnu účasť v reálnom svete. Mohlo by to prispieť k ich duševnému zdraviu, keďže prílišná expozícia na sociálnych sieťach môže negatívne ovplyvniť ich sebavedomie a vnímanie seba samých.
Potrebné je brať ohľad aj na výhody digitálnej komunikácie a sociálnych sietí, ak sa používajú zodpovedne a s mierou. Pre bezpečné využívanie sociálnych sietí a telefónov je prvoradým rozvoj digitálnych, emocionálnych a sociálnych zručností či kritického myslenia.
Šárka Šuvadová
psychologička z organizácie DigiQ

Kedy by sa mali rodičia obávať vplyvu sociálnych sietí na správanie svojich detí?
Vplyv sociálnych sietí na deti je z psychologického hľadiska najproblematickejší, keď začnú narúšať ich emocionálnu stabilitu, sebavedomie, sociálne vzťahy, denné návyky, či fyzické zdravie, čo môže signalizovať potrebu zásahu zo strany rodičov.
Je dôležité si však uvedomiť, že v tomto prípade vnímame koreláciu, ale kauzalitu nemáme potvrdenú, práve naopak. Zdá sa, že tendenciu používať digitálne technológie majú viac deti a dospievajúci, ktorí majú potrebu uplatniť nejaké strategické alebo únikové mechanizmy, na základe už existujúceho negatívneho prežívania.
Pomôže deťom a tínedžerom, keď od januára zakážu v školách telefóny? Ak áno, ako?
Niektorým určite, či celkovo, to asi uvidíme až časom. Najideálnejšie by bolo, keby tieto zákazy neboli aplikované jednostranne, ale boli súčasťou komplexnejšieho prístupu. Ten zahŕňa vzdelávanie o digitálnej rovnováhe, podpore zdravých návykov pri používaní technológií, aj zapojenie detí do tvorby pravidiel v triede.