SME

Vedú žiacke spevácke zbory: Vďaka aplauzu si deti nesú do života pocit úspechu a ocenenia

O dôležitosti hudobnej výchovy na školách a speve.

Lenka Bradňanská a Eva Šušková.Lenka Bradňanská a Eva Šušková. (Zdroj: Jozef Jakubčo/SME)

Veda ukázala, že keď ľudia spolu spievajú, hladina ich oxytocínu sa významne zvýši. Preto ak dieťa v škole nevyniká v niektorom predmete, môže práve pri spievaní v zbore zažiť prijatie a úspech.

Operná speváčka EVA ŠUŠKOVÁ pre SME potvrdzuje, že hudobná výchova má schopnosť spájať kolektívy. Presne na tom je postavený aj sociálny program Superar, ktorý sa venuje aj deťom z vylúčeného prostredia.

"Upevňujeme v deťoch pocit súdržnosti,“ približuje umelecká vedúca projektu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jej kolegyňa a učiteľka hudobnej výchovy LENKA BRADŇANSKÁ vníma zbor ako metaforu toho, čo ľudia dokážu vytvoriť aj napriek svojej rôznorodosti.

SkryťVypnúť reklamu

„Keď deti spievajú samy, majú slabé hlásky, ale spojené majú silu,“ dodáva.

V rozhovore spolu vysvetľujú, prečo by hudobná výchova nemala byť na školách odsúvaná do úzadia.

Aké piesne odpustia falošné tóny?

Lenka Bradňanská: Naše spektrum je široké, deti spievajú od klasickej hudby, cez pop, etno až po folklór.

U nás v Superari odpustí každá pieseň falošné tóny.

Eva Šušková: Sme úplne nevýberové hudobné teleso. Navyše, pôsobíme v lokalitách, kde je vyššie percento detí zo znevýhodneného prostredia. Rátame s tým, že nemajú rozvinuté hudobné zručnosti ako tí z podnetného prostredia. Potrebujú len, aby s nimi niekto systematicky a odborne pracoval. Po určitom čase totiž u väčšiny z nich vieme intonáciu dobre vybalansovať.

Súvisiaci článok Julii zabili Rusi otca, Erik je zdravotne znevýhodnený. Superar im mení životy, vystupovali na Pohode aj vo filharmónii Čítajte 

Cvičíte s nimi iba v škole alebo musia trénovať aj doma?

SkryťVypnúť reklamu

L. B.: Cvičíme s nimi len v škole, no niektoré deti si od nás samy od seba pýtajú materiály. Preto im pripravujeme spevníčky či posielame videá. Aj rodičia nám hovoria, že si doma neustále pospevujú.

Súhlasíte s tvrdením, že spev je len o tréningu a časom ho zvládnu aj ľudia bez hudobného sluchu?

E. Š.: Ľudí, ktorí naozaj nevedia určiť tón, je veľmi málo. Náš mozog a telo majú predpoklady na to, aby to zvládli. Potrebujú však začať v dostatočne skorom veku.

Sluch je len ďalší vnem. Tak, ako sa učíme zrakom rozoznávať farby a jazykom chute, vieme sa naučiť sluchom rozoznávať tóny. Ale nie sme k tomu vedení, nie je to systematicky vedome a odborne rozvíjané. Tejto problematike sa venuje málo ľudí a tiež to nie dostatočne prebádané.

Čo je cieľom programu Superar pri výučbe hudobnej výchovy?

SkryťVypnúť reklamu

E. Š.: Kategorizujeme sa ako sociálny program a snažíme sa zasiahnuť do spoločnosti cez hudobné vzdelávanie. Časom sme si uvedomili, že si nevystačíme iba s rozšírenou hudobnou výchovou na školách.

Ak chceme ako nezisková organizácia dlhodobo fungovať, potrebujeme sa viac venovať pedagógom hudby a tvoriť pre nich metodiky, podľa ktorých môžu pracovať s deťmi. Hudobná výchova má schopnosť spájať kolektívy.

Súvisiaci článok Učí hrať na klavíri: Nikdy nehovorím žiakom, že niečo zahrali zle, ale že zahrali iný tón Čítajte 

Ako?

E. Š.: Naše aktivity majú kolektívny ráz. Dieťa, ktoré nevyniká v iných predmetoch, možno ani na hudobnej, dokáže v obklopení zažiť úspech a pocit, že ako tím to spolu zvládli. Upevňujeme v nich pocit súdržnosti.

Aké sú ďalšie ciele?

L. B.: Okrem hudobných cieľov a toho, čo spomínala Evka, je to aj všeobecný kognitívny rozvoj. Máme skladby vo viacerých jazykoch, vďaka čomu pracujeme na rozvoji jazykových zručností.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cielene pracujeme aj so sústredením a rozvíjame u detí všeobecný kultúrny rozhľad, dotkneme sa aj histórie či geografie.

Deti u vás spievajú v zbore. V čom je to špecifické a iné v porovnaní so sólovým spevom?

L. B.: Spievanie v zbore je veľká vec. Veda ukázala, že keď ľudia spolu spievajú, ich hladina oxytocínu sa významne zvýši. Je ťažké opísať pocit synergie, ktorú pri tom človek zažíva.

Zbor je aj metaforou, obrazom toho, čo ľudia dokážu spolu vytvoriť aj napriek svojej rôznorodosti. Keď deti spievajú samy, majú slabé hlásky, ale spojené majú silu.

Spoločný spev ich vie nenápadne prilákať. Stáva sa, že niektoré deti na začiatku povedia, že nebudú spievať a sadnú si bokom. Prejdú však tri-štyri minúty a už sú v kolektíve a užívajú si to.

E. Š.: Kým som sa začala viac venovať sólovému spievaniu, začínala som v amatérskom zbore. Spievali tam ľudia rôznych povolaní, záujmov, názorov, ktorých spája práve zborové spievanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uvedomovala som si, že niektorí by stuhli, ak by mali spievať sami, ale v tej synergii kolektívu dokázali dať zo seba oveľa viac. Zároveň musia pozorne počúvať, čo sa okolo nich deje, a svoj hlas prispôsobovať spoločnej farbe a zvuku.

Vysvetľujete deťom pred koncertom aj to, čo od nich bude spoločnosť očakávať?

E. Š.: Áno, ale aj v rámci nášho pedagogického tímu má každý nastavené hranice trochu rozdielne. Je však dôležité, aby deti chápali podstatu prezentácie, to ako nastúpia, ako komunikujú s dirigentom a ako reagujú na okolité ruchy.

Na školách sú často výtvarná, hudobná aj telesná výchova v úzadí. Aj počas pandémie boli uprednostnené matematika a jazyky. Ako vnímate ich odsúvanie na druhú koľaj?

E. Š.: V krajinách, kde ľudia systematicky pracujú na zlepšovaní vzdelávania, už dávno pochopili nevyhnutnosť hudobnej výchovy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napríklad vo Francúzsku je povinné zborové spievanie a v Anglicku sa dá hudobná výchova vybrať na druhom stupni ako špecializácia. Jej potenciál by sa mal stále pripomínať a určite by sa nemala chápať iba ako hobby.

Prečo žiaci a školy potrebujú hudobnú výchovu?

L. B.: Hovorí sa, že hudba, spev a hlas sú základnými prejavmi človeka.

Dojča, keď používa hlas, je to viac spev ako reč. Rytmus je našou súčasťou, je v pochodoch tela, aj v tom, ako sa hýbeme.

Preto si myslíme, že hudobná výchova je na prvom stupni absolútny základ. Rozvíja a pripravuje deti na zvládnutie ostatných komplikovanejších kognitívnych zručností, ako sú čítanie, písanie či matematika.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAXEB na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 781
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 422
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 058
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 569
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 765
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 332
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 995
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 927
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 63 978
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 684
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 124
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 119
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 011
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 522
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 727
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 211
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu