SME

Pomáha robiť školy bezpečnejším miestom: Pri krízových zásahoch sa nepitveme v emóciách

Rozhovor s Janou Lednickou.

Jana LednickáJana Lednická (Zdroj: Marko Erd)

Prípady násilia na školách nútia zodpovedných hľadať spôsoby, ako urobiť školy bezpečným miestom. Odborníci pripomínajú, že okrem zavádzania kamerových systémov či policajtov na školách, je potrebné myslieť na psychiku detí a zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Školy pochopili, že majú spolupracovať a svoje činnosti dopĺňať, nie navzájom súperiť," hovorí riaditeľka bratislavského centra poradenstva a prevencie JANA LEDNICKÁ v rozhovore pre SME.

Problémom je, že v školách chýbajú odborní pracovníci. "Učitelia veľakrát nevedia, čo majú robiť. Nechcem sa nikoho dotknúť, ale niektorí zľahčujú, keď za nimi príde mladý človek s tým, že má depresiu," spomína príklady z praxe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Aj preto odborníci združení v platforme Načúvajme si odovzdali ministrovi školstva Tomášovi Druckerovi (Hlas-SD) návrhy na zlepšenie duševného zdravia. Lednická hovorí, že nechcú zo systémom zápasiť, len upozorniť na ťažkosti, ktoré denne riešia.

Keď ste chodili do základnej školy, cítili ste sa v nej spokojne a bezpečne?

Vo veľkej miere áno. Dôvodom boli triedne učiteľky na prvom aj druhom stupni, ktoré mali skutočný záujem o žiakov. Teraz vidím, že sme mali mnoho viac interaktívnych hodín, počas ktorých sme sa rozprávali alebo sme išli spolu von.

Ak by ste sa pozreli na vašu školu dnes, čo jej chýbalo?

S odstupom času a po pracovných skúsenostiach by som povedala, že som necítila podporu. Pedagógovia mali záujem o mňa ako žiačku, no otvorene neoslovili veci, ktoré som doma riešila. Myslím si, že o ťažkostiach vedeli, no nikto mi vtedy nepomohol. Možno nevedeli, ako reagovať alebo sa báli o tom so mnou porozprávať.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Školy šikanovanie priznávajú, podľa inšpekcie ju neriešia dostatočne Čítajte 

Určite by pomohli školské podporné tímy a viac času pre pedagógov, aby sa mohli intenzívnejšie venovať žiakom, nielen s nimi prehodiť pár slov počas prestávky.

Pedagógovia potrebujú väčšiu podporu od vedenia na budovanie bezpečného prostredia v triedach. Nemajú robiť terapie, kľúčové je, keď ako mnohí z nich prejavia záujem, prípadne aj žiaka niekam nasmerujú.

Sú školy vo vašej pôsobnosti príkladmi dobrej praxe?

Pred tromi rokmi sme na školách ešte nemali podporné tímy. Podarilo sa nám však motivovať všetkých 17 základných škôl, ktoré máme v starostlivosti, aby ich zaviedli. Veľmi si to vážim, pretože mnohí riaditelia majú snahu inšpirovať sa, byť podporou svojim odborným zamestnancom, nedokážu ich však systematicky metodicky podporovať. My im s tým vieme pomôcť.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi našimi riaditeľmi existuje spojenectvo. Školy pochopili, že majú spolupracovať a svoje činnosti dopĺňať, nie navzájom súperiť. Vytvárajú podmienky pre každého. Snažíme sa obracať pozornosť riaditeľov na to, že nielen deti sa majú cítiť bezpečne, ale aj zamestnanci.

Ako to vyzerá na stredných školách, ktoré patria pod centrum?

Je to úplne iné. Zo šestnástich stredných škôl má podporný tím len štvrtina. Z nášho pohľadu je to omnoho alarmujúcejšie, pretože ide o citlivé obdobie v dospievaní.

Kým na základnej škole v témach duševného zdravia vo významnej miere môžu byť nápomocní rodičia, na strednej to je komplikovanejšie – objavujú sa tu depresie, úzkosti a sebapoškodzovania. Pedagóg, ktorý si dokáže budovať vzťahy s mladými ľuďmi, je v celom procese často kľúčový. Aj on na to potrebuje mať kapacitu a podporu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozhodne týmto školám chýbajú odborní zamestnanci, ktorí podporujú pedagógov, aby vedeli pomáhať mladým ľuďom, nasmerovať ich a dať im nádej a pozornosť.

Učitelia veľakrát nevedia, čo majú robiť. Nechcem sa nikoho dotknúť, ale niektorí zľahčujú, keď za nimi príde mladý človek s tým, že má depresiu. Možno to robia preto, že aj ich pocity systém bagatelizuje a znižuje. Iní riešia tak veľa závažných vecí, že nemajú kapacitu venovať sa aj mladým ľuďom alebo nedokážu sa naladiť na to, čo žiaci prežívajú a čo potrebujú.

S akými prekvapivým príkladom dobrej praxe ste sa stretli?

Páčilo sa mi, ako na jednej škole riaditeľka s triednou učiteľkou využili kamerový systém pri konflikte dvoch žiakov. Dvojicu si zavolali a porozprávali sa s nimi o záberoch. V nich hľadali momenty, keď mohli žiaci urobiť veci inak a bitke predísť. Obe mali naozajstný záujem pátrať po tom, čo sa medzi deťmi udialo a nie, ktorý z nich za to môže.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Psychologička: Tínedžerom nepomáha pripomínanie, že zlyhávajú. Treba im pomôcť nájsť riešenia Čítajte 

Kamerový systém nemá škole slúžiť pri konflikte ako dôkaz pre usvedčenie vinníka. Samozrejme je potrebné vyvodiť aj dôsledky, ale rovnako dôležité je vytvoriť priestor na to, aby žiaci medzi sebou vysvetlili konflikt a mali snahu hľadať riešenia a obnovovať narušené vzťahy.

Kľúčové je, aby dospelí vedeli počúvať mladých ľudí, a to sa na niektorých školách deje. Pedagógovia nás už s väčšou ľahkosťou púšťajú na svoje hodiny a prestávajú mať obavy, že nestihnú odučiť, čo majú. Vedia, že práca s triedou je potrebná, aby sa mohla sústrediť na učivo a napredovať. Aj vedenie škôl sa o tom výrazne viac rozpráva s pedagógmi.

Spomeniete si ešte na nejaké ďalšie pozitívne príklady?

Na viacerých školách máme zavedené ranné kruhy, čo bolo nesmierne ťažké. Prešli sme však od príkazov z direktívnej pozície k väčšej voľnosti a ukážkam rôznych prístupov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Riaditelia sa rozprávajú so svojimi učiteľmi o spôsoboch, ako to nastaviť v ich triede. Niektorí učitelia neinklinujú k interaktívnym aktivitám, a je to úplne v poriadku.

Dôležité je, že tam pre deti budú a prejavia záujem o to, čo im hovoria. Môžu im uvariť čaj a opýtať sa, čo riešia, či nenásilne prejaviť záujem žiakom, ktorí sa nezapájajú alebo sú viac ticho.

Chodíte do škôl aj v rámci krízového tímu. S čím sa v nich stretávate?

Krízové intervencie sa robia v čase mimoriadnych udalostí, pri ktorých jedna alebo viacero tried zažíva stres a žiaci a zamestnanci školy sa nemajú dobre. Vtedy sa najviac ukáže, ako funguje kolektív. Čím viac je v nich naštartovaná ľudskosť, vzťahy, spojenectvo, tým jednoduchšie sa s nimi pracuje pri takýchto krízach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak na to nie sú zvyknutí ani žiaci, ani pedagógovia, je to veľmi náročné. Bezpečné prostredie sa však dá vybudovať aj u nich, napriek mimoriadnej udalosti, ktorá ich napokon môže viac stmeliť.

Ktoré školy ste spolu s krízovým tímom navštívili?

Nerada by som menovala konkrétne školy, lebo je to z nášho pohľadu nekorektné. Pracujeme na všetkých školách, ktoré sú v rámci bratislavského kraja zasiahnuté mimoriadnou udalosťou. Aj v iných častiach Slovenska sú vyškolení odborníci zo štátnych poradenských zariadení, ktorí na školách pomáhajú zapracúvať náročné udalosti.

Čomu sa venujete v takýchto školách?

Najskôr prichádzame za vedením, ktorému vysvetlíme, akým spôsobom budeme fungovať na škole, v triedach.

Súvisiaci článok Psychologička: Pozornosť by sme mali venovať aj deťom, ktoré sú zdanlivo tiché a poslušné Čítajte 

Následne pracujeme s učiteľmi, ktorí nám pomáhajú cez „kruhy zraniteľnosti a podpory“ nastaviť skupiny zo žiakov a pedagógov podľa vzťahov, aké mali k udalosti či človeku, ktorého sa to týka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekedy sa ľudia obávajú, že sa zbytočne pitveme v emóciách, ale nie je to tak. My ich pomenujeme a stabilizujeme, čo pomáha predchádzať rozvoju iných psychických ťažkostí. Pomenujeme s nimi pocity, ktoré cítia a uistíme ich, že je normálne cítiť sa v danej situácii vystrašene, smutne, mať zmätok či pocit prázdna. Spoločne zisťujeme, čo im pomáha, keď sa cítia ťažko a čo by teraz potrebovali. Tieto posolstvá odovzdáme späť dospelým - pedagógom aj rodičom.

Počas krízových intervencií hľadáme tiež rizikových žiakov, ktorí sa necítia v poriadku a nemajú sa o koho oprieť. Podporu sa im snažíme ponúknuť cez rodičov, pretože to je najprirodzenejšie. A cez kruhy podpory sa im snažíme nájsť spriaznené osoby v škole. Našou snahou je ľudí prepájať, vytvárať spojenectvá a hľadať bezpečie v prítomnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo vám robí najväčšie ťažkosti?

Jednou z komplikácii je, keď vedenie odmieta krízovú intervenciu, pretože nechce, aby sa udalosť spätne rozoberala. Hoci v našich školách sa to nestalo, viem o prípadoch, kde sa to udialo.

Je dôležité, aby deti a pedagógovia spracovali udalosť v skupine, inak je vysoký predpoklad, že sa u niektorých môže vyvinúť posttraumatická stresová porucha. Preto naše školy intenzívne edukujeme o význame tejto problematiky.

Ďalšou ťažkosťou je prechod zo „zraniteľnejšieho obdobia“ späť do predchádzajúcej rutiny. Vedieme školy k tomu, aby sa po udalosti čo najskôr vrátili k bežnému režimu, hoci žiakom umožňujeme postupný návrat k učivu, odporúčame učiteľom neskúšať. S deťmi môžu opakovať učivo, vysvetľovať látku či vypracovávať pracovné listy. Rituály pomáhajú normalizovať svet.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Školy zvyčajne vydržia v tomto citlivom období asi dva týždne, ale potom sa snažia všetko rýchlo dobehnúť. A to nie je v poriadku. Učitelia sú pod tlakom osnov, no pripomíname im, že je dôležitejšie stmeľovať kolektív a zapracovať udalosť do života.

Ako dlho by malo trvať zraniteľné obdobie?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAWXH na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Školy

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  7. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 497
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 8 466
  3. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 4 214
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 077
  5. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 784
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 112
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025 1 933
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 890
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  2. Zdravotní Klauni: Silný príbeh z psychiatrickej liečebne: O dievčati, ktoré si zvolilo radosť namiesto smútku
  3. Matúš Radusovsky: Bezpečnosť medu: Pravda o teple, kove a skladovaní
  4. Igor Múdry: Kyslá kapustička
  5. Matúš Radusovsky: Nie je med ako med: v rozmanitosti sa skrýva jeho sila
  6. Zdravotní Klauni: Zdravotná klaunka: Keď si nasadíme na tvár červený nos, pozeráme sa na svet inak
  7. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  8. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 236
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 240
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 438
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 150
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 990
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 238
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 035
  8. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 5 140
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  2. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  3. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  4. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  5. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  6. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  7. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  8. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
SkryťZatvoriť reklamu