SME

Bifľovanie je neefektívne. Odborník radí, aký spôsob učenia funguje lepšie

Sedem tipov ako zvládať stres pri učení.

Aj učiť sa treba vedieť.Aj učiť sa treba vedieť. (Zdroj: ADOBE STOCK)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skúšky sprevádzajú študentov celý školský rok. Teraz pred letom čaká vysokoškolákov skúškové obdobie či štátne skúšky a žiaci základných a stredných škôl sa usilujú o čo najlepšie výsledky uzatvorením známok. Preto aj teplé júnové dni strávia pri knihách, skriptách či zošitoch.

Mnohí sa učia na poslednú chvíľu a učivo, ktoré sa učili dávno, už úplne zabudli - alebo sa ho nikdy ani efektívne nenaučili.

Súvisiaci článok Doučuje na prijímačky: Deti sú prirodzene zvedavé a chcú vedieť viac. Stačí len správna motivácia Čítajte 

Výskumník Jonathan Firth konštatuje, že ak hovoríme o efektívnom učení sa, schopnosti dlhodobo si zapamätať informácie a aplikovať ich v nových situáciách, bifľovanie do tejto definície nepatrí.

SkryťVypnúť reklamu

„Ťažko to môžeme nazvať „učením“, ak informácie zabudneme o mesiac neskôr. Ak však potrebujete absolvovať skúšku, môže dočasne zlepšiť výsledok. Navyše môžete do svojho memorovania zakomponovať efekt odstupu, aby bolo účinnejšie,“ vysvetľuje pedagóg z University of Strathclyde v Glasgowe.

V texte na odbornom portáli The Conversation približuje, čo môže študent urobiť, aby si opakoval učivo efektívnejšie.

Veda o pamäti

Mnohé výskumy o fungovaní pamäte v priebehu času ukazujú, že nové informácie najprv človek zabúda veľmi rýchlo, potom sa proces zabúdania spomaľuje.

„V praxi to znamená, že veľmi nabitý študijný plán vedie ku katastrofálnemu množstvu zabúdania,“ komentuje Firth.

Lepšou možnosťou je rozloženie si učenia postupne na určité témy a na dlhšie obdobie. Podľa výskumu si informácie lepšie zapamätáme, keď si medzi prvým štúdiom a opätovným preštudovaním nejakej látky ponecháme určitý časový odstup, než keď to urobíme hneď.

SkryťVypnúť reklamu

Funguje to dokonca aj pri krátkych časových intervaloch. Pri snahe naučiť sa krátku informáciu, ako je napríklad pár slov, postačí aj niekoľko sekúnd. A zaberá to aj vtedy, keď je časový odstup medzi učením oveľa dlhší.

V triede by to mohlo znamenať, že sa materiál zopakuje a precvičí na druhý deň alebo domáca úloha sa odloží o niekoľko týždňov namiesto toho, aby ju robili čo najskôr. Psychológovia tvrdia, že najlepší čas na opätovné preštudovanie materiálu je vtedy, keď je na pokraji zabudnutia - nie predtým, ale ani potom,“ hovorí Firth.

Súvisiaci článok Pospať si pred skúškou študentovi veľmi nepomôže. Spánok je dôležitý najmä pri učení Čítajte 

Odstup a pamäť

Ak študenta čaká kľúčová skúška o niekoľko týždňov, radí mu naplánovať si opakovanie tak, aby sa témam mohol venovať viackrát. Namiesto toho, aby si na určitú tému vyhradil jeden dvojhodinový blok, odporúča sa učiť týždeň jednu hodinu a o týždeň ďalšiu hodinu.

SkryťVypnúť reklamu

„V prípade, že nemáte toľko času, aj tak sa oplatí zaradiť medzi cvičenia menšie prestávky. Ak vás zajtra čaká skúška, precvičte si kľúčové témy ráno a potom opäť večer,“ hovorí.

Učenie je tiež efektívnejšie, ak si človek informácie namiesto opätovného čítania alebo podčiarkovania poznámok aktívne obnovuje z pamäti. Vhodným prostriedkom je vypracovanie cvičných testov.

„Zopakujte si tému z poznámok alebo učebnice, dajte si polhodinovú prestávku a potom si urobte cvičný test bez pomoci z kníh,“ navrhuje Firth.

Študent pri tomto spôsobe aktívne využije pamäť a efekt časového odstupu.

Ešte jednoduchším spôsobom môže byť napísať si po štúdiu a prestávke na čistý list papiera všetko, čo si o danej téme človek pamätá, bez toho, aby si skontroloval poznámky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zmena vo výučbe

Firth sa prikláňa k názoru, že na to, aby sa študenti nemuseli pred skúškou bifľovať učivo, ktoré si pamätajú len z polovice, môže byť nutná zmena vyučovacích postupov.

Jeho výskum však naznačuje, že učitelia majú tendenciu súhlasiť s myšlienkou, že upevňovanie témy by malo byť čo najskôr, namiesto toho, aby sa precvičovanie rozdelilo tak, že by bolo v skutočnosti efektívnejšie.

„Učitelia sú preťažení a s časom, ktorý majú, vynakladajú heroické úsilie. Začlenenie efektu rozvrhnutia do vyučovania však nemusí vyžadovať radikálne zmeny v spôsobe ich práce. Často je to také jednoduché, ako robiť tú istú vec v inom čase,“ hovorí Firth.

Súvisiaci článok Stratilo vaše dieťa učebnicu? Budete to musieť zaplatiť Čítajte 

Zároveň ponúka aj najefektívnejší spôsob, ako skombinovať praktické testovanie a efekt odstupu.

„Napríklad po úvodnej hodine by sa ďalšie precvičovanie mohlo uskutočniť prostredníctvom domácej úlohy s niekoľkodňovým odstupom a potom testu alebo skúšobnej skúšky s ďalším časovým odstupom. Tretia príležitosť na upevnenie by bolo opakovanie pred skúškami,“ hovorí odborník.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zapracovanie efektívneho sebatestovania a odloženého precvičovania do výučby by podľa Firtha znamenalo menej stresu a menej neefektívneho šprtania sa.

„Čas skúšok by slúžil skôr na upevnenie, než na opätovné učenie sa zabudnutých vecí. Výsledkom by bolo lepšie dlhodobé uchovávanie dôležitých vedomostí a zručností. Ako bonus by žiaci získali lepší prehľad o tom, ako sa efektívne učiť,“ uzatvára.

Zdroje:

DOI: 10.1177/1745691615569000

DOI: 10.1371/journal.pone.0120644

DOI: 10.1111/j.1467-9280.2008.02209.x

DOI: 10.1016/j.learninstruc.2014.11.001

DOI: 10.3758/MC.38.2.244

DOI: 10.3389/fpsyg.2018.02152

DOI: 10.1080/02607476.2020.1829965

DOI: 10.1037/a0023956

DOI: 10.1080/00221309.2020.1835800

DOI: 10.1002/smi.2830

DOI: 10.2147/NSS.S132078

DOI: 10.1002/berj.3976

SkryťVypnúť reklamu
reklama

DOI: 10.7717/peerj.11107

DOI: 10.1080/07448481.2022.2063024

DOI: 10.1038/s41398-020-0694-0

DOI: 10.1371/journal.pone.0247104

Školstvo

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 338
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 151
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 769
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 550
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 237
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 715
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 353
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 083
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 23 208
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 646
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 010
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 704
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 645
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 219
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 346
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák! 4 422
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťZatvoriť reklamu