SME

Mladá dizajnérka tvorí z textilných zvyškov, jej modely nosia aj známe osobnosti

Ekomóda je cestou budúcnosti.

(Zdroj: archív J. B.)

Z módneho priemyslu sa stal jeden z najviac znečisťujúcich priemyslov na svete. Situácia je natoľko vážna, že o pár rokov súčasná produkcia oblečenia a textilný odpad budú významnou mierou zodpovedať za otepľovanie planéty. Už teraz sa však nájdu tí, ktorí chcú módny priemysel zmeniť.

Mladá módna návrhárka svojimi šatami vyrobenými z odpadu upozorňuje na to, že kúpiť si tričko za tri eurá nie je v poriadku, a vynaliezavý Slovák, aby pomohol našej planéte, sa zase rozhodol zabaliť šaty do balíka, ktorý len tak do koša nevyhodíte.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Máte zlú náladu? Kúpte si niečo na seba! Idete s priateľmi na párty? Chce to nový top! Vaše obľúbené e-shopy majú práve obrovské zľavy. Bol by hriech odolať a nenakúpiť!

A tak kupujeme, nosíme, to, čo je out alebo poškodené, vyhodíme a nahradíme novým. Skrine máme plné, no aj tak máme pocit, že nemáme čo na seba. Hoci úplne všetko priebežne dražie, oblečenie lacnie a je ho čoraz viac.

Odhady poradenskej firmy McKinsey a Svetového ekonomického fóra naznačujú, že objem vyrobeného odevu sa od roku 2000 prinajmenšom zdvojnásobil. Len zlomok sa pritom recykluje. Osemdesiatsedem percent z celkového množstva vlákien použitých na výrobu odevu sa nakoniec spáli alebo pošle na skládku.

Módne značky sa stali terčom kritiky za praktiky ako ničenie nepredaných produktov a posielanie hromady oblečenia na skládky na juhu zemegule.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa z juhu presunieme do našich končín, čísla nie sú o nič lichotivejšie. Od roku 1996 sa množstvo oblečenia zakúpeného v Európskej únii zvýšilo o 40 percent na osobu. Jedným z dôvodov je aj prudký pokles cien.

Každý Európan spotrebuje ročne v priemere takmer 26 kilogramov textílií a vyhodí približne 11 kilogramov. Väčšina z nich (až 87 percent) sa spaľuje alebo ukladá na skládkach, zvyšok sa vyvezie do krajín mimo Európskej únie. V tomto kontexte tie ligotavé puzdrové šaty, ktoré nestáli ani 30 eur, zrazu strácajú svoj lesk a čaro.

K výraznej nadspotrebe oblečenia prispieva aj jednoduchá dostupnosť. Nemusíte ísť do obchodu a skúšať si oblečenie, stačí jeden klik a o pár dní máte nový módny kúsok už na sebe.

Nesedí vám? Jednoducho ho pošlete späť a klikáte ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Z ponožiek krásne šaty?

Kým pred niekoľkými desaťročiami ľudia kupovali oblečenie iba raz na celú sezónu, od 80. rokov 20. storočia sa situácia zmenila. Módne značky objavili koncept lacnej masovo vyrábanej módy, ktorá sa rýchlo mení.

Obchody s oblečením majú nie štyri kolekcie do roka podľa ročných období ako kedysi, ale päťdesiatdva, koľko je týždňov v roku. Tlak módnych trendov núti ľudí kupovať stále nové a nové kúsky a vzniká začarovaný kruh, z ktorého je ťažké vystúpiť.

Tento článok nájdete aj v aprílovom čísle mesačníka SME ženy, ktoré je v predaji do 30.4.

Už dlhšie sa upozorňuje, že z tohto kolotoča sa nevedia dostať ani deti a ženy, ktoré v Ázii v neľudských podmienkach vyrábajú tie pestré tričká, džínsy všetkých možných strihov, doplnky a všetko, čo s módou súvisí. Jeden módny kolotoč fast fashion, rýchlej módy, sa zastavil, žiaľ, až po tom, ako sa zrútila známa továreň v roku 2013 v bangladéšskej metropole Dháka. Ostatné kolotoče sa však točia ďalej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nadaná slovenská módna návrhárka Juliana Brnáková sa svojím talentom rozhodla zabojovať proti rýchlej móde, ktorá valcuje módny priemysel, svojským spôsobom. Začala všetok odpad, ktorý produkuje módny priemysel, využívať na tvorbu svojich modelov. A to dokonca aj odpad z ponožiek.

„Vedela som, že sa chcem venovať niečomu, čo má zmysel, chcela som riešiť reálny problém. Textilný odpad je obrovská zaťaž pre naše životné prostredie a týka sa celého sveta, ale netušila som ešte, že ma to pohltí natoľko, že to určí smerovanie mojej tvorby,“ vysvetľuje mladá dizajnérka, ako sa u nej rodil nápad použiť na výrobu šiat textilný odpad.

Kým prišla na to, ako vyrobiť šaty či bundu z ponožiek, chvíľku jej to trvalo. Na začiatku najskôr zisťovala, kto by jej tento textilný odpad dodal, a až potom uvažovala, ako ho spracuje. Nemala žiadne skúsenosti, mala však jasný cieľ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Chcela som priviesť textilný odpad naspäť do bežného života a do bežného používania. Keď sa však povie slovo odpad, ľuďom napadne niečo špinavé a znehodnotené. V skutočnosti sú to len drobné nitky alebo odrezky z rovnakého materiálu, ako keď si kúpite ponožky. Preto radšej používam slovné spojenie textilné zvyšky.“

Jej modely sú pestré, charakteristické vysokým podielom ručnej práce, vytvorené z textilných zvyškov a spracované tak, aby pri ich výrobe nevznikal ďalší odpad.

Niektoré z výsledných kúskov sú určené na prehliadkové móla či pred televízne kamery, obliekla si ich napríklad moderátorka Jasmína Alagič v projekte Česko – Slovensko má talent alebo česká herečka Sára Korbelová na Českom slávikovi, ale väčšina z modelov je bežne nositeľná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Chcem, aby sa moje oblečenie nosilo a aby na ňom zároveň bolo vidieť, že je to kúsok umenia a dizajnu, že to nie je len odev. Aby ľudia mohli nosiť umenie.“

Nerovný boj

„V celej histórii nebol odev nikdy taký lacný, ako je dnes. Ceny energií, bývania, cestovania stúpli, len odev je stále lacnejší. Nemusíte byť odborník, aby vám to jednoducho nesedelo. Ak stojí tričko tri eurá, je jasné, že niekto na to dopláca,“ hovorí slovenská módna návrhárka.

Dnes si môžeme kúpiť veľké množstvo oblečenia za veľmi málo peňazí. No a čo, že sa zakrátko zničí, rozpadne a vznikne z neho textilný odpad?!

„Fast fashion mení myslenie ľudí, učí ich, že odev môže stáť málo a že je to v poriadku. Keď potom vidia tričko dizajnéra, ktoré stojí dva- alebo trikrát toľko, tak ho jednoducho nekúpia, pretože si povedia, že toľko tričko predsa nemôže stáť, že je predražené. Ale nevidia za tým, že tričko bolo vytvorené v lokálnom prostredí z kvalitných materiálov, že človek, ktorý ho ušil, mal adekvátne zaplatené a pracoval v ľudských podmienkach. Lenže toto je niečo, pred čím si zatvárame oči,“ je presvedčená odborníčka na módu a textil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj preto sa čoraz intenzívnejšie hlási o slovo slow fashion – oblečenie, ktoré je kvalitné, pretrvá roky, nevyjde rýchlo z módy a niekedy môže byť vyrobené aj z textilného odpadu.

Julianine kabáty, bundy a iné kusy odevu u ľudí vzbudzujú záujem. Neveria vlastným očiam ani hmatu, že vznikli z ponožiek.

„Odev z textilných zvyškov je veľmi charakteristický svojou farebnosťou a štruktúrou. Ľudia na pohľad nevedia identifikovať, z čoho to je a aké to je na dotyk, čiže sa toho chcú dotknúť. A potom sú prekvapení, že textílie sú skutočne jemné a vôbec nie sú nejaké škriabavé. Materiál, z ktorého vyrábam napríklad odevné doplnky, je z nití z ponožiek, ale na dotyk pripomína koženku, čo mnohých prekvapuje,“ usmieva sa módna dizajnérka.

Už dnes svoje výrobky balí do opakovane použiteľných alebo ľahko recyklovateľných obalov, aby šetrila životné prostredie, pretože je presvedčená, že ekologicky musíme nazerať na celý cyklus výroby oblečenia, nielen na jeho tvorbu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemusíme nič vyhadzovať, stačí vrátiť

Problémom aj riešeniami životného cyklu módneho oblečenia od výroby cez distribúciu až po odpad sa zaoberá štúdia od troch slovenských autoriek z Inštitútu cirkulárnej ekonomiky - Martiny Ľuptákovej, Ivany Malešovej a Petry Csefalvayovej.

„Vplyv na životné prostredie sa prejavuje v módnom priemysle počas celého životného cyklu produktu od získavania surovín cez výrobu, distribúciu, používanie až po jeho likvidáciu. Situácia je natoľko zlá, že ak sa nič nezmení, do roku 2050 môže svetový módny priemysel spotrebovať viac ako štvrtinu z celkovej uhlíkovej zásoby, ktorá by mala garantovať udržanie oteplenia planéty pod 2 °C,“ upozorňujú vo svojej štúdii.

Z módneho priemyslu sa stal jeden z najviac znečisťujúcich priemyslov na svete a v súčasnosti čelí novej výzve. Enormný celosvetový nárast predaja oblečenia online a široká ponuka či veľké zľavy, ktoré ponúkajú e-shopy, totiž produkujú množstvo odpadu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na Slovensku až 56 percent všetkých online nákupov tvoria práve nákupy oblečenia. Tušíte, koľko je to plastových vrecúšok, kartónov či lepiacej pásky?

„Len v slovenských e-shopoch sa v roku 2021 zrealizovalo 120 miliónov zásielok. Spolu vyprodukovali 30-tisíc ton odpadu. Európska komisia aj preto v novembri 2022 navrhla pravidlá, ktoré e-shopy prinútia používať ekologické a opakovane použiteľné obaly, aby zabezpečila recyklovateľnosť všetkých obalov do roku 2030,“ hovorí startupista Ivan Štefina, ktorý sa práve preto pustil do veľkej výzvy.

Podľa vzoru Francúzska, kde žil niekoľko rokov, sa rozhodol zabojovať s odpadom aj zo slovenských e-shopov spôsobom, ktorý krajina módy už nejaký čas využíva.

„Znovu použiteľné obaly pre e-shopové zásielky sú tam už bežnou súčasťou života. Dostanete balík a namiesto toho, aby ste vyhodili krabicu s množstvom papierov vo vnútri, obal jednoducho vrátite a použije sa znova,“ vysvetľuje skvelý, a pritom jednoduchý nápad Ivan Štefina, ktorý ho aplikoval vo svojom startupe Repetito.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

So svojím tímom vyvinuli aj obaly pre e-shopy s oblečením, špeciálne navrhnuté pre obuv, šaty aj módne doplnky.

„Pri krehkých zásielkach je vnútri balíka recyklovateľný výplňový materiál z kukuričného škrobu. Náš balík znižuje uhlíkovú stopu o viac ako 85 percent v porovnaní s kartónovým balením a keďže je znovu použiteľný, nevzniká žiaden odpad a nemáte už navyše starosti s jeho triedením ani vyhadzovaním,“ vysvetľuje Ivan Štefina.

Zdá sa, že pribúda ľudí naklonených myšlienke ekologického online nakupovania. Až 45 percent respondentov v prieskume pre startup Repetito tvrdí, že ich kladne ovplyvňujú ekologické riešenia pri nákupe cez internet. To je dobrá správa.

„E-shopy by mali prispievať k udržateľnosti doručovaním zásielok v obaloch, ktoré vytvárajú čo najmenej odpadu, využívajú recyklovateľné alebo recyklované materiály, ekologický výplňový materiál, poskytujú možnosti vratných obalov a v neposlednom rade aj vzdelávaním svojich zákazníkov o environmentálnych iniciatívach. Zákazníci môžu prispieť tým, že znížia svoju spotrebu a frekvenciu pri nakupovaní, budú preferovať e-shopy s udržateľnými praktikami a využívať možnosti vrátenia a opätovného použitia obalových materiálov,“ hovorí Ivan Štefina.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do veľkej miery závisí od každého z nás, či budeme často kupovať lacné oblečenie, alebo kúpime aj oblečenie z odpadu, či budeme nakupovať v online priestore a v akých obaloch.

Mimochodom, od januára budúceho roka budeme mať povinnosť triediť textilný odpad, čo je ďalší krok k ochrane nášho životného prostredia. Možno by stálo za úvahu, či skutočne musíme mať tie skrine také plné...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 398
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 541
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 706
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 622
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 571
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 308
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Katarína Del Rio a Bianka Urbanovská zo ZA SEBA, o.z.

Agresora najviac prekvapí, keď obeť neostane ticho.


19
Nepečený cheesecake s ovocím.

Rýchly cheesecake bez pečenia je lahodný a osviežujúci. V tomto článku nájdete recepty aj tipy na cheesecake bez zapínania rúry.


redakcia SME ženy
Tradičné políchnianske kraslice.

Tipy, ako zdobiť veľkonočné vajíčka.


Šibačka a oblievačka na Veľkonočný pondelok.

Veľkonočné sviatky sú od 18. do 21. apríla.


reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 657
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 347
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 135
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 135
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 905
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu