Je tu lepší rossiniovský tenorista než Lawrence Brownlee? Opýtal sa Alex Ross, hudobný kritik z magazínu New Yorker. Otázka nebola náhodná, veď Lawrence Brownlee už niekoľko rokov kraľuje v belcantovom repertoári a s vysokými céčkami sa pohráva s ľahkosťou žongléra, ba zavše hlasom vyletí aj nad vysoké cé.
Unikátny hlas vyzdvihovaný kritikmi
Je veľa výborných tenoristov, ktorí brázdia svetové operné javiská vo verdiovskom či pucciniovskom repertoári. No iba pramálo z nich sa živí extrémne vypätými rolami z dielne belcantových skladateľov. V tejto elitnej skupinke má americký tenorista Lawrence Brownlee výsadné postavenie.
Jeho úžasne posadený a rezonujúci hlas, ktorý znie v každej polohe absolútne vyrovnane, zachovávajúc si plnosť a lesk aj v extrémnych výškach, sa výborne hodí do opier Rossiniho, Belliniho a Donizettiho. Lawrence Brownlee priniesol „nový zlatý vek vo vysokých mužských hlasoch“ (The New York Times).
Niet divu, že o. i. je držiteľom operného Oscara – International Opera Award 2017 v kategórii Mužský hlas roka.
V hlavnom meste sme ho zažili už dvakrát, prvý raz v roku 2012, keď doslova ohúril bratislavské publikum. Hudobný kritik Pavol Unger vtedy napísal: "Opojnosť medovo sýteho timbru, delikátnosť viazania tónov a citovo účinné mezza voce uchvátilo v Donizettiho Nemorinovi, vrúcnosť výrazu a opäť "výlet“ nad vysoké C šokovali v Arturovi z Puritánov. A ešte dvakrát Donizetti: u nás pre exponovanú polohu zvyčajne škrtaný Povero Ernesto z Dona Pasquala a vo finále oficiálnej časti brilantne "odpálený“ Tonio z Dcéry pluku. Deväť "céčok“ pôsobilo v Brownleeho podaní ako hračka. Preňho to nie je hraničný tón rozsahu, veď vyššie sa pohybuje v predverdiovskom teréne bežne."
So spevom nasýteným emóciami a radosťou z muzicírovania prišiel Brownlee do Bratislavy aj o päť rokov neskôr, tentoraz ako hosť Bratislavských hudobných slávností 2017.
Hudobná kritička Terézia Ursínyová vtedy zhodnotila jeho vysokými céčkami nabitý koncert (45x) takto: "Hlas zázračného umelca nezničila žiadna únava z koncertu, do ktorého vložil tento sympatický afro-americký tenorista svetového mena početné a najťažšie ukážky z predverdiovského operného repertoáru. Lawrence Brownlee je vokálny zázrak, Bohom obdarený hlas, ktorý možno nepotreboval ani veľa špeciálnych pedagógov, aby sa vyšvihol na Olymp svetových tenorových hviezd."
Tretíkrát a v dobrej spoločnosti
Pred Vianocami, na Zlatú nedeľu, zavíta Brownlee do Bratislavy po tretí raz v rámci cyklu Svetové operné hviezdy. Pôvodne to malo byť pred troma rokmi,16. októbra 2020, no pandémia spôsobila opätovné preloženie koncertu.
Skalní operní fanúšikovia však vydržali a môžu sa tešiť na ohňostroj plný operných prskaviek. Lawrence Brownlee tentoraz nepríde sám, ale spolu so svojím „vyzývateľom“, americkým tenoristom Michaelom Spyresom, ktorý má obrovský rozsah. Okrem céčkových výšok zostupuje aj do barytónových hĺbok, a preto je presnejšie označiť ho barytenorista.
Michael Spyres je jedným z najvyhľadávanejších tenoristov svojej generácie s 10 DVD a 30 CD. S 83 rolami v 78 samostatných operách spieval viac úloh než ktorýkoľvek aktívny tenorista. Jeho jedinečná kariéra ho zaviedla do každého žánru od baroka cez klasicizmus až po 20. storočie, pričom sa pevne etabloval ako odborník v repertoári belcanta a vo francúzskej tzv. Grand Opéra.
Bol šťastný nápad agentúr spojiť týchto mimoriadnych spevákov v programe spoločného koncertu, ktorý sa uskutočnil v novembri 2018 v Amsterdame. Veď ako lepšie predstaviť dvoch špičkových spevákov než vo vzájomnom virtuóznom prekáraní?
Na amsterdamský koncert hneď reagovala agentúra KAPOS pozvaním do Bratislavy, no kalendár obidvoch umelcov preplnený spoločnými aj individuálnymi projektmi umožnil až termín 16. októbra 2020, ktorý sa stal obeťou pandémie a rovnaký osud postihol aj náhradný termín 4. decembra 2021. Nastalo dvojročné čakanie, no 17. decembra 2023 sa operní fanúšikovia konečne dočkajú.
„Dlho sme uvažovali, či ich spoločný koncert nazvať duelom alebo súbojom, no nakoniec sme ho nazvali hrou – Game of Tenors. Lebo tenoristi na koncerte nebudú súťažiť, ale s ľahkosťou im vlastnou sa budú pohrávať so svojimi hlasmi a predvedú nám finesy rossiniovského frázovania, koloratúr a výšok trojčiarkovej oktávy v najnáročnejších tenorových áriách a duetách, najmä z obdobia belcanta,“ hovorí Ján Korecký z agentúry KAPOS.

Dramaturgia koncertu, s ktorým Lawrence Brownlee a Michael Spyres žnú úspechy po celom svete, sa inšpirovala tenoristom Andreom Nozzarim, ktorý vytvoril hlavné úlohy vo všetkých deviatich operách, ktoré Gioachino Rossini napísal pre neapolské divadlá v rokoch 1815 až 1822. Päť z premiér spájalo Nozzariho s ďalšou talianskou tenorovou hviezdou Giovannim Davidom. Hlasy týchto spevákov sa navzájom dopĺňali – Nozzariho tmavý timbre a prakticky barytonálny spodný register oproti Davidovmu jemnejšiemu tónu a efektnému hornému registru.
Michael Spyres je blízko k Nozzarimu (hoci jeho horný rozsah je určite výrazne širší ako jeho predchodcu) a Lawrence Brownlee sa ideálne hodí do úloh, ktoré Rossini napísal pre Davida. To umožňuje obidvom fenomenálnym americkým tenoristom rozvinúť pôsobivú koloratúrnu schopnosť, dôkladne idiomatickú dikciu a inštinktívnu eleganciu vo frázovaní a zdobení. V áriách a duetách sú priateľmi aj rivalmi. Obaja poskytujú úplnú jednomyseľnosť štýlu a vzrušujúceho ducha súťaženia.
Aj napriek pandémii si projekt súboja tenoristov žil svojím životom a tam, kde to situácia umožňovala, sa aj koncertovalo. Vzniklo aj CD s názvom Amici e Rivali, ktorý sa stal i názvom projektu. Bratislavský organizátor však zostal pri Game of Tenors, čo v čase zrodu myšlienky najlepšie vystihovalo céčkovú prekáračku.
V každom prípade Bratislavu čaká v decembri veľkolepý koncert a fanúšikov operného spevu predčasné Vianoce.

Autor: KAPOS