V centrále organizácie Chuť žiť sa niekoľkokrát denne rozozvučí telefón linky pomoci. Volať môže ktokoľvek. Žena, muž, dieťa, rodič, rodinný blízky. Spoločné majú zvyčajne to, že do ich života zasiahla porucha príjmu potravy.
Nedávno napríklad zavolala mladá dospelá žena po intenzívnom prejedení sa. Mala obrovskú potrebu všetok energetický príjem nejako vykompenzovať. Ľudia, ktorí trpia bulímiou alebo záchvatovým prejedaním, to robia rôzne - okrem iného aj nadmerným pohybom.
„Pri takýchto hovoroch sa snažíme zabrániť, aby ku kompenzácii došlo. S klientkou som robila dychové cvičenia, zakotvovala som ju v prítomnosti, premýšľali sme, čomu inému by sa mohla v tej chvíli venovať. Rozhodla sa, že sa pôjde prejsť. Aj to môže byť v istom zmysle forma kompenzácie, ak by kráčala veľmi veľa a dlho, ale viedla som ju k tomu, aby sa aj na prechádzke zastavila, rozhliadla okolo seba a dala si priestor,“ vysvetľuje Sophia Lukačková, psychologička a krízová interventka z linky.

Volajúcu sa podarilo upokojiť.
Prípady, ako je tento, majú na linke pravidelne. Volajú ľudia, ktorí bojujú s poruchou príjmu potravy (PPP) aj dlhé roky. Tiež takí, ktorých rodinní členovia majú problém s jedlom či nadmerným športovaním.
Rodičia detí, ktoré prestávajú jesť, alebo rodičia, ktorým sa nezdá, koľko sa deti zaoberajú vlastným výzorom. Školské psychologičky.
Ale objavujú sa aj krízové hovory, pri ktorých treba zachraňovať životy.
V článku si prečítate:
- Ako prebieha krízový hovor na linke.
- Prečo niekedy pomáha s deťmi mlčať.
- S čím sa na linku obracajú rodičia a ako môže tínedžerom pomôcť hospitalizácia.
- Aké sú štatistiky ohľadom PPP a ktoré netypické prípady sa šíria.
- Prečo niektorí ľudia trpia roky.
Chuť žiť poskytuje túto službu už dva roky. Na desať žien volajúcich na linku pripadá jeden muž, podobný je aj výskyt porúch príjmu potravy v populácii.
Začalo sa vo forme poradenstva cez četovaciu aplikáciu, kapacity však nestačili, a tak vznikla kombinácia e-mailového a telefonického poradenstva. Linka je bezplatná a anonymná, pričom za posledný rok pomohli odborníčky na nej vyše tisíc ľuďom.
Krízové hovory aj s deťmi
Linka funguje každý pracovný deň, pre vysoký záujem volajúcich sa predĺžil čas, keď je pomoc dostupná. Služby psychologičiek sa začínajú o desiatej ráno. Čakajú, kým zazvoní telefón a medzitým kontrolujú a odpovedajú na prichádzajúce e-maily z poradne.
Najvyťaženejšie bývajú pondelky. Vtedy často volajú napríklad rodičia detí s PPP.