SME

Psychologička: Pozornosť by sme mali venovať aj deťom, ktoré sú zdanlivo tiché a poslušné

Rozhovor o zvládaní emócii v škole.

Lenka Svoradová a Mária JaššováLenka Svoradová a Mária Jaššová (Zdroj: Jozef Jakubčo)

Deti prežili v uplynulých rokoch náročnejšie obdobia. Pandémia vykoľajila nielen ich, ale dokonca aj dospelí mali problém so zvládaním svojich emócii.

Psychologička MÁRIA JAŠŠOVÁ v rozhovore pre SME poukazuje na to, že schopnosť zvládať emócie sa stresom znižuje. To však pre dospelých znamená vyššie nároky na to byť deťom k dispozícii a pomôcť im.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Nie je úplne realistické očakávať, že ak ma niečo v domácom prostredí ťaží, tak to viem jednoducho odstrihnúť. Leží to na mne ako deka, a aj keď to aktívne neriešim, cítim to. Učiteľ sa vôbec nemusí dozvedieť, čo konkrétne dieťa trápi, a preto je dôležité vytvárať pravidlá a rámce bezpečia," hovorí odborníčka s tým, že súcit s tým, čím si deti prešli, neznamená nemať nároky.

SkryťVypnúť reklamu

Spoluzakladateľka Emocionálneho kompasu LENKA SVORADOVÁ dopĺňa, že deťom je potrebné dať nástroje, aby dokázali zvládnuť náročné obdobie.

Sú deti po emocionálnej stránke zrelé?

Mária Jaššová: Ide o celoživotný proces a očakávať, že deti budú zrelé, nie je úplne racionálne. Môžeme však mať očakávania, že sa budú vyvíjať a emocionálne napredovať.

Aj emocionálny vývin, podobne ako fyzický, vieme podporiť. Nie je to o tom, že deti necháme tak, a keď dosiahnu istý vek, tak už budú zrelé.

Lenka Svoradová: Ak zameníme slovo zrelosť za to, či majú dostatočné zručnosti na to, aby pracovali so svojimi emóciami alebo nie, tak sú indikátory, ktoré nám hovoria, že nie.

Tiež sa ukazuje, že ide o zanedbanú tému. Ako ukázala medzinárodná štúdia HBSC, problémy v oblasti emócií, koncentrácie a správania má 60 až 80 percent tínedžerov.

SkryťVypnúť reklamu

Čo môžeme očakávať od detí na prvom stupni a neskôr na druhom stupni z hľadiska zručností, ako spracúvať emócie?

L.S.: V Emocionálnom kompase kladieme u mladších detí veľký dôraz na schopnosť pomenúvať emócie. V modeli, z ktorého vychádzame, ide o základný krok k tomu, aby ktokoľvek, nielen deti, vedel pracovať s emóciami.

Meriame do akej miery vedia rozpoznávať a pomenúvať emócie, a potom aj schopnosť ich bezpečne a zdravo vyjadriť. Napríklad, minulý školský rok nám vyšlo, že deti vedeli pomerne dobre pomenovať, čo je zdravý spôsob vyjadrenia emócie, no trochu slabší boli v exekúcii.

M.S.: Ako hovorí Lenka, prvým krokom je identifikovať, že som v nejakej emócii, a potom ju vedieť aj pomenovať. Aj nám dospelým sa stane, že nás nejaká emócia zavalí, a to sme ešte schopní si uvedomiť, ale pomenovať, čo to je alebo čo je za ňou, je už náročnejšie. Toto je niečo, čo vieme od raného veku rozvíjať. Ďalšou zručnosťou je regulácia - schopnosť prežívať a prejaviť emóciu spôsobom, ktorý je bezpečný/prospešný pre mňa a okolie.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Psychologička Zemandl: Udretie dieťaťa je pre mňa hranica, ktorú rodičia nemajú prekračovať Čítajte 

Najprv nás regulujú druhí ľudia, naši blízki, potrebujeme koreguláciu, aby niekto s nami zažíval danú emóciu. Až keď dieťa opakovane vidí, ako to s ním a s jeho emóciou zvláda dospelý, potom môže mať kompetenciu to samo zvládať.

Od detí na prvom stupni očakávame, že budú schopné samoregulácie a samy dokážu zvládať niektoré náročné emócie. Ale je normálne, ak na prvom aj druhom stupni potrebujú na jej zvládanie ďalšiu osobu. Koniec koncov, aj my dospelí to robíme. Je to prirodzené, sme totiž spoločenské bytosti.

Je normálne, že od detí na druhom stupni očakávame, že budú viac zvládať samoreguláciu. Za priaznivých okolností, keď vyrastali v podporujúcom prostredí, to veľakrát aj zvládajú. No sú situácie, ktoré sú náročnejšie. Keď je aj na nás dospelých toho „priveľa“, tak aj my prehnane reagujeme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je teda v poriadku, že dieťa potrebuje druhého človeka, pretože aj my dospelí ho niekedy potrebujeme. Nie je teda zámerom, aby dieťa zvládalo všetko samé?

L.S.: Našou snahou je rozvíjať emocionálnu a sociálnu zručnosť, aby sa vedeli samých seba opýtať, čo potrebujú a ako to vedia naplniť. Niekedy to aj dospelý zvládne sám a inokedy potrebuje, aby mu niekto iný pomohol sa zregulovať.

V bežnom živote, ak plačeme, lebo sa nám niečo stalo, tak zavoláme kamarátovi, aby sme si uľavili. To je koregulácia, aj keď takto by sme si to nenazvali.

M.J.: Dôležité je mať škálu regulačných stratégií a byť v nej flexibilný. Veľa deti, ktoré vyrastajú v priaznivých podmienkach a majú primerane rozvinuté zručnosti, to tak aj má, a v škole ich vedia použiť.

Napríklad, pri neočakávanej písomke nevolajú hneď mame, ale predýchajú to alebo si zracionalizujú, že zlú známku nedostanú alebo to nedopadne zle. Potom v domácom prostredí, v ktorom sa cítia bezpečne, sa uvoľnia a potrebujú druhú osobu a očakávajú koreguláciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako často deti riešia problémy s emóciami?

L.S.: Sprostredkovane cez učiteľky, ktoré pracujú s našimi metodikami vieme, že deti z prvého stupňa mimoriadne vítajú priestor rozprávať o tom, čo ich teší aj trápi. Ak to nestihne počas 15 minút, ktoré sa pre potreby programu vyčlenia, dostať k slovu každé dieťa, tak si ten priestor pýtajú.

Na druhom stupni sú na základe rád od expertov a expertiek menšie skupiny. Vstupuje tu totiž viac faktorov, pre ktoré môže to byť náročnejšie.

Je však takmer isté, že ak dieťaťu vytvoríme bezpečný priestor, bude hovoriť o svojich problémoch. V metodike radíme stanoviť si pravidlá, určiť si, ako sa chceme k sebe správať a rozvíjať základy aktívneho počúvania a prijímania.

Stačí deťom len to, že hovoria o svojich pocitoch?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

L.S.: Má to dva rozmery. Ak zostanem pri našom programe, tak nejde o neštruktúrované rozhovory typu: ako sa mám, ale ideme po kapitolách, začíname emóciami, potom sociálnymi a následne sebarozvojovými zručnosťami.

Rozprávanie nie je jediným a najefektívnejším spôsobom pre rozvoj emocionálnych zručností. Kombinujeme ho aj so zážitkovými aktivitami. V rámci nich ich učíme rozpoznať, pomenovať, vedieť vyjadriť a regulovať.

Niekedy však môžu mať emócie pôvod v náročnej situácii a nutná bude intervencia nad rámec toho, čo sa môže diať v škole. Na to, aby deti rozvíjali sociálne a emocionálne zručnosti však nie je nevyhnutná.

M.J.: Do veľkej miery je nápomocné to, že vieme rozpoznať a pomenovať emóciu. My sme ľudia jazykoví a pomenovanie nám pomáha utriediť si myšlienky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Druhá vec sú rôzne zvládacie a regulačné stratégie. Ako spomínala Lenka, cez hry, rolové hry, či zážitky sa deti učia ako zvládať emócie a neostáva len pri rozprávaní.

Rozhovory však vytvárajú pocit bezpečia a už samotné vzťahy, to že sme v kontakte s druhým človekom, nás lieči. Niekedy stačí, že máme osobu, ktorej nie sme ľahostajní, ktorá v nás vidí človeka v emócii. Náš program vytvára priestor, v ktorom môžu byť deti videné.

Keď hovoríme o zvládaní emócií, ide najmä o hnev, pretože ten často sprevádza krik či násilie. O akých emóciách sa však veľmi nerozpráva a sú zanedbávané?

L.S.: Mám na toto radikálny pohľad, a povedala by som, že všetky. Aj vtedy, keď nie sú zanedbané, tak prístup k nim nevychádza zo zdravých prijímajúcich základov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAE48 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Psychológia človeka

Nové číslo magazínu SME ženy je v predaji aj s kozmetickým darčekom.


redakcia SME ženy
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 603
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 940
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 352
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 665
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 329
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 730
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 425
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 182
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 746
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 739
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 062
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 747
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 827
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 263
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 5 727
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 372
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťZatvoriť reklamu