SME

Chlapčekovi obliekla šaty a začala experiment v obchode. Spoločnosť narazila na vlastné predsudky

Aké hračky a oblečenie vyberáme deťom, tak rozvíjame ich potenciál.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Pexels.com / Mariam Antadze)

Vybrala si známy obchodný reťazec, ktorý predáva okrem potravín aj tovar ako oblečenie či hračky, a s bezradnosťou v očiach sa postavila medzi regály. Potom začala náhodných okoloidúcich žiadať o radu: neviem, čo mám kúpiť na narodeniny pre dieťa švagrinej. Má trinásť mesiacov. Napadá vám niečo?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľuďom nepovedala Karin Štrofová nič viac – či ide o dievča alebo chlapca, iba im ukázala fotografiu milo vyzerajúceho kučeravého dieťaťa na mobile. Na jednej z nich malo na sebe iba tmavozelené body bez ďalších doplnkov, odfotené bolo spolu s plyšovým svetlosivým zajacom. Na druhej malo to isté dieťa na sebe letné šaty s kvetovaným vzorom.

SkryťVypnúť reklamu

V skutočnosti išlo o Štrofovej ročného syna.

„Potom som sledovala, čo sa bude diať. Chcela som, aby ľudia sami usúdili, čo vidia na obrázku. A mnohí to vnímali veľmi rodovo špecificky. Vypočula som si veľa komentárov o tom, aké rozkošné dievčatko je na fotke a že sa smeje ako bábika. A čím viac sa nad rozkošným dievčatkom nadchýnali, tým väčší šok nastal, keď som im povedala pravdu,“ hovorí Štrofová, ktorá je dlhoročnou sociálnou pracovníčkou a jej experiment bol výskumnou súčasťou jej dizertačnej práce zo sociológie. Dokončuje ju na Trnavskej univerzite.

Chcela ním ukázať, ako rodové stereotypy uplatňujeme u detí odmalička, často už od narodenia. Stačí ružová alebo modrá farba, prípadne špecifická dĺžka vlasov alebo nastrelené náušnice a ľudia deťom okamžite začínajú pripisovať vlastnosti, respektíve ich podľa toho obliekajú alebo im vyberajú špecifické hračky. Veľkú rolu pritom hrá najmä marketingový tlak a zároveň prirodzená potreba nevyčnievať z davu.

SkryťVypnúť reklamu

„Už v pôrodnici, keď sa vám narodí dieťa, počúvate rôzne poznámky. Napríklad – tá je roztomilá ako princezná. Ten je veľký a silný ako buk. A potom ľudia napríklad zistia, že je ten veľký dievča,“ hovorí Štrofová s úsmevom. V pôrodniciach sa deti označujú aj farebne – na hlavy dostávajú buď ružové, alebo modré čiapky.

„Aby bolo jasné, či je to dievča alebo chlapec. Akoby biela nebola farba. A pritom napríklad v 20. rokoch minulého storočia boli veci pre deti len biele. Všetky nosili košieľky po kolená, do jedného roka im nestrihali vlasy, lebo to vraj prinášalo nešťastie, a tak dlho nikto na prvý pohľad nevedel, či je to batoľa s kučierkami na dobových fotkách Jožko alebo Anka,“ hovorí Štrofová.

Zbláznili ste sa? – pýtali sa kvôli synovi v šatách

Už aj pri takých malých deťoch, ako sú tie do jedného roka, sa napríklad v móde uplatňuje rozdeľovanie oblečenia podľa veľkostí. V tom čase sa pritom vyvíjajú obe pohlavia približne rovnako.

SkryťVypnúť reklamu

„Zistila som, že už v detskom textile pre bábätká sú dievčenské veci menšie ako chlapčenské. Dá sa to zmerať centimetrom. Textil je menší, nohavice užšie. A to hovoríme o textile pre deti, pri ktorých ak sa im nepozriete do plienky, tak ani neviete, či je to chlapec alebo dievča. Marketéri skrátka rátajú s tým, že rodičia nakupujú genderovo,“ vysvetľuje Štrofová.

V rámci experimentu v obchodoch v Bratislave, v Hlohovci a v Poprade sa rozprávala s desiatkami dospelých ľudí rôzneho veku, vyše štyridsať z nich zahrnula do výskumu. S niektorými viedla nielen krátke interakcie pri výbere darčeka pre „dieťa švagrinej“, ale aj neskoršie hlbšie rozhovory.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CADDJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  3. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  4. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  3. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  4. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  5. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  7. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  8. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 026
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 13 319
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 026
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 847
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 4 838
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 574
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 565
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 319
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vilu z roku 1912 rekonštruovali architekti z ateliéru Collegium. Podľa architekti Kataríny Lupták jej výnimočnosť tkvie aj v prístupe investora.

Dnes sa uchádza v Česku o ocenenie interiér roku.


Pistáciová bábovka.

Čo si uvariť na Zelený štvrtok? Inšpirujte sa výberom receptov.


redakcia SME ženy 6
Pre recept na tiramisu kliknite na obrázok.

Ako využiť mascarpone v dezertoch a koláčoch a čím ho nahradiť v receptoch.


redakcia SME ženy 2

Odborníci radia, na čo si dať pozor.


1
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 808
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 136
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 14 526
  4. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 770
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 12 670
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 562
  7. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 10 274
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 248
  1. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  2. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  3. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  4. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  5. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  6. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  7. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  8. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
SkryťZatvoriť reklamu