SME

Chlapčekovi obliekla šaty a začala experiment v obchode. Spoločnosť narazila na vlastné predsudky

Aké hračky a oblečenie vyberáme deťom, tak rozvíjame ich potenciál.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Pexels.com / Mariam Antadze)

Vybrala si známy obchodný reťazec, ktorý predáva okrem potravín aj tovar ako oblečenie či hračky, a s bezradnosťou v očiach sa postavila medzi regály. Potom začala náhodných okoloidúcich žiadať o radu: neviem, čo mám kúpiť na narodeniny pre dieťa švagrinej. Má trinásť mesiacov. Napadá vám niečo?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľuďom nepovedala Karin Štrofová nič viac – či ide o dievča alebo chlapca, iba im ukázala fotografiu milo vyzerajúceho kučeravého dieťaťa na mobile. Na jednej z nich malo na sebe iba tmavozelené body bez ďalších doplnkov, odfotené bolo spolu s plyšovým svetlosivým zajacom. Na druhej malo to isté dieťa na sebe letné šaty s kvetovaným vzorom.

SkryťVypnúť reklamu

V skutočnosti išlo o Štrofovej ročného syna.

„Potom som sledovala, čo sa bude diať. Chcela som, aby ľudia sami usúdili, čo vidia na obrázku. A mnohí to vnímali veľmi rodovo špecificky. Vypočula som si veľa komentárov o tom, aké rozkošné dievčatko je na fotke a že sa smeje ako bábika. A čím viac sa nad rozkošným dievčatkom nadchýnali, tým väčší šok nastal, keď som im povedala pravdu,“ hovorí Štrofová, ktorá je dlhoročnou sociálnou pracovníčkou a jej experiment bol výskumnou súčasťou jej dizertačnej práce zo sociológie. Dokončuje ju na Trnavskej univerzite.

Chcela ním ukázať, ako rodové stereotypy uplatňujeme u detí odmalička, často už od narodenia. Stačí ružová alebo modrá farba, prípadne špecifická dĺžka vlasov alebo nastrelené náušnice a ľudia deťom okamžite začínajú pripisovať vlastnosti, respektíve ich podľa toho obliekajú alebo im vyberajú špecifické hračky. Veľkú rolu pritom hrá najmä marketingový tlak a zároveň prirodzená potreba nevyčnievať z davu.

SkryťVypnúť reklamu

„Už v pôrodnici, keď sa vám narodí dieťa, počúvate rôzne poznámky. Napríklad – tá je roztomilá ako princezná. Ten je veľký a silný ako buk. A potom ľudia napríklad zistia, že je ten veľký dievča,“ hovorí Štrofová s úsmevom. V pôrodniciach sa deti označujú aj farebne – na hlavy dostávajú buď ružové, alebo modré čiapky.

„Aby bolo jasné, či je to dievča alebo chlapec. Akoby biela nebola farba. A pritom napríklad v 20. rokoch minulého storočia boli veci pre deti len biele. Všetky nosili košieľky po kolená, do jedného roka im nestrihali vlasy, lebo to vraj prinášalo nešťastie, a tak dlho nikto na prvý pohľad nevedel, či je to batoľa s kučierkami na dobových fotkách Jožko alebo Anka,“ hovorí Štrofová.

Zbláznili ste sa? – pýtali sa kvôli synovi v šatách

Už aj pri takých malých deťoch, ako sú tie do jedného roka, sa napríklad v móde uplatňuje rozdeľovanie oblečenia podľa veľkostí. V tom čase sa pritom vyvíjajú obe pohlavia približne rovnako.

SkryťVypnúť reklamu

„Zistila som, že už v detskom textile pre bábätká sú dievčenské veci menšie ako chlapčenské. Dá sa to zmerať centimetrom. Textil je menší, nohavice užšie. A to hovoríme o textile pre deti, pri ktorých ak sa im nepozriete do plienky, tak ani neviete, či je to chlapec alebo dievča. Marketéri skrátka rátajú s tým, že rodičia nakupujú genderovo,“ vysvetľuje Štrofová.

V rámci experimentu v obchodoch v Bratislave, v Hlohovci a v Poprade sa rozprávala s desiatkami dospelých ľudí rôzneho veku, vyše štyridsať z nich zahrnula do výskumu. S niektorými viedla nielen krátke interakcie pri výbere darčeka pre „dieťa švagrinej“, ale aj neskoršie hlbšie rozhovory.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CADDJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 027
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 7 692
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 648
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 636
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 286
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 732
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 862
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 010
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 25 471
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 466
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 12 920
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 689
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 388
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 735
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 801
  8. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 4 686
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu