Anna Brňáková prevádzkuje ako jediná na Slovensku špecializovanú predajňu, kde predáva zdravotné podprsenky a pomôcky pre ženy s rakovinou prsníka. Katalin Papp Vargha sa po škole vrátila s inšpiráciou z Budapešti na Slovensko a vybudovala čokoládovňu s unikátnymi a oceňovanými produktami. Lenka Zámečníková už mala dosť jednorazových plastových návlekov a vytvorila ekologickejšiu verziu, ktorú používajú školy, škôlky, ale aj stavbári.
Čo majú tieto tri ženy spoločné? Sú to víťazky prvého ročníka grantového programu She's Next. Vyhlásila ho spoločnosť Visa v spolupráci s Pontis Impact s ambíciou podporiť slovenské podnikateľky a hovoriť o téme žien v biznise.
Ako sa podniká ženám na Slovensku a prečo ich nie je v biznise viac?
Predsudky zvládla s podporou klientok
„Strach je dôvod, prečo sa skvelé nápady nedočkajú realizácie. Aj ja som ho cítila, dlho som o podnikaní premýšľala. Naučila som sa, že nápad musí dozrieť a na jeho realizáciu musí nastať správny čas,“ hovorí Anna Brňáková, prvá z víťaziek She's Next a majiteľka firmy Zdravotná podprsenka. V bratislavskej predajni a v e-shope ponúka ženám s rakovinou prsníkov a po mastektómii špeciálnu protetickú bielizeň a pomôcky a pomáha im navrátiť stratenú sebadôveru. Na našom trhu je svojím zameraním unikátom.
V podnikaní našla aj hlbší rozmer. Ženám sa venuje na osobných konzultáciách a pomáha im zorientovať sa v možnostiach, ako si uľahčiť život s neľahkou diagnózou.
„Táto téma je stále zahalená rúškom tajomstva. Žien s rakovinou prsníka však pribúda, preto grant použijeme na to, aby boli informácie opäť o niečo dostupnejšie,“ odhaľuje ďalšie plány Brňáková.
Podpora klientok ju od začiatku podnikania utvrdzuje v tom, že táto práca má zmysel. Podržali ju aj keď čelila predsudkom. Paradoxne sa s nimi stretla od inej ženy.
Brňáková je presvedčená, že ženám nechýba sebavedomie, cieľavedomosť a dokážu byť často tvrdšie ako muži. Mnohé sa však príliš skoro vzdajú.
„Prístup mojich klientok sa dá využiť aj v podnikaní. Rakovinu prsníka nevnímajú hneď ako smrť, nevzdávajú sa a bojujú. Jeden neúspech môže byť v dlhodobom meradle len omrvinka,“ hovorí Anna Brňáková.
Trend zo zahraničia zúročila na Slovensku
Porotu zaujala aj majiteľka čokoládovne Chocomaze Katalin Papp Vargha. So sladkým remeslom začínala počas vysokej školy v Budapešti. Čokoládovne tam vtedy zažívali rozkvet. Príležitosť však videla aj doma a s dávkou inšpirácie sa vrátila do Komárna. Ponuka príchutí naznačuje, že v čokoládovom svete nie sú limity.
„Nová príchuť vzniká kombinovaním a testovaním. Mnohé vznikli aj zo spoluprác s vinármi či pražiarmi kávy. Nedávno ma oslovil výrobca páleniek a pripravila som čokolády plnené pálenkou,“ prezrádza Katalin Papp Vargha.
Kvalitu jej produktov ocenili aj zahraniční odborníci. V roku 2015 získala ocenenie International Chocolate Award a o dva roky neskôr sa z Londýna vrátila s cenou Great Taste Awards 2017.
„Podnikateliek je málo, a preto sa snažím odovzdávať skúsenosti ďalej vo forme inšpirácie či mentoringu. Je množstvo spôsobov, ako začať podnikať. S chuťou a odvahou značku vybudujete aj za málo peňazí,“ konštatuje podnikateľka, ktorá počas pandémie rozbehla druhú značku. Za pár stoviek eur spustila e-shop s ručne vyrábanými bytovými dekoráciami.
Predsudky a stereotypy ju v podnikaní zatiaľ obchádzajú. Myslí si, že dôvodom môže byť väčší dôraz na produkt, než to, kto je za ním.
„Situácia sa mení, ľudia chcú poznať náš príbeh. Hoci pre mňa nie je prirodzené stáť pred objektívmi a byť viac videná, stojí za to vystúpiť z komfortnej zóny. Aj grant a odborný mentoring využijem na prehodnotenie komunikácie značky,“ hovorí Katalin Papp Vargha.
Jej ekologické návleky cenou konkurujú igelitovým
Tretia víťazka Lenka Zámečníková pretavila ekologický nápad do firmy Paatchi. Keď vyzdvihovala deti zo škôlky, nepáčilo sa jej nosenie špinavých a poškodených návlekov na topánky. Nechcela sa prizerať tvorbe zbytočného odpadu, a tak skúsila ušiť návleky z látky.
Prešla si procesom hľadania a testovania vhodného materiálu, ktorý bude trvanlivý, odolný a nepremokavý, i hľadaním vhodných šijacích strojov. Výrobu zautomatizovala a cena návlekov dokáže konkurovať igelitovým.
„Školy i škôlky kupujú tisíce igelitových návlekov ročne. Keď však jednorazovo investujú do odolných, ktoré im vydržia rok, cena môže byť porovnateľná a odpadu menej,“ vysvetľuje Lenka Zámečníková, majiteľka firmy Paatchi.
Vo výrobe práve testujú nový materiál, aby boli návleky ešte odolnejšie. Zámečníková verí, že aj vďaka grantu sa jej produkt dostane k ďalším ľuďom a igelitového odpadu ubudne.
Okrem ekologickej myšlienky má jej podnikanie aj sociálny rozmer. Vo svojej firme vytvára matkám flexibilné podmienky a pracovné prostredie skĺbiteľné s výchovou detí.
„Všetci potrebujeme sebarealizáciu. U žien sa to môže výraznejšie prejaviť, keď vypadnú z pracovného kolotoča, aby sa starali o rodinu. Rodové stereotypy sú veľkou brzdou, ale našťastie sa už v spoločnosti objavujú aj nové trendy, keď napríklad muž môže ísť na materskú, zatiaľ čo žena podniká,“ hovorí Lenka Zámečníková.

146 prihlásených podnikateliek
Premiérový ročník programu She's Next prišiel na Slovensko po štyroch rokoch fungovania v zahraničí. Z USA ho postupne prevzalo trinásť krajín, v našom regióne napríklad Poľsko a Maďarsko. Poskytol už viac ako 260 grantov v sume cez 2,8 milióna dolárov.
Prihlásiť sa mohli podnikateľky s aktívnym živnostenským oprávnením, sídlom alebo miestom podnikania na Slovensku, viac ako 51 percentným podielom vo firme a minimálne dvojročnou podnikateľskou históriou.
Trojicu víťaziek, ktoré získali grant vo výške 5 000 € a odborné poradenstvo, vyberala sedemčlenná porota zložená z rešpektovaných osobností podnikateľskej sféry. Ich identita bola až do vyhlasovania výsledkov tajná, aby nedošlo k ovplyvňovaniu.
Odborná porota je presvedčená, že môžu motivovať ďalšie ženy a dodať im odvahu pretaviť svoje nápady do prosperujúceho podnikania.
Sedemčlenná odborná porota She's Next
- Veronika Dvořáková, Havel & Partners
- Ľubica Gubová, Visa
- Terézia Jacová, Lumus Investment Collective
- Michal Meško, Martinus
- Viktor Sučka, SWIDA Innovative
- Lucia Huong Šimeková, Phočkáreň
- Michal Weis, IBL Software Engineering
„Najdôležitejšie kritérium bola výnimočnosť príbehu. Chceli sme ukázať, aké sú ženy kreatívne a v akých netypických oblastiach podnikajú. Tiež nás zaujímalo využívanie inovácií, ktoré sa ukazujú ako kľúčové pre budúcnosť ekonomiky,“ ozrejmuje Ľubica Gubová, Country manažérka Visa pre Slovensko.
Podľa Michala Weisa, zakladateľa spoločnosti IBL Software Engineering a člena odbornej poroty, je potrebné sa pozrieť ďalej než len na čísla.
„Podnikanie má ďalšie rozmery, ako pomoc komunite a vrátenie hodnôt naspäť do spoločnosti,“ konštatuje Weis. Dodáva, že v diskusiách poroty o víťazkách panovala od začiatku pomerne veľká zhoda.
10 finalistiek prvého ročníka programu She's Next
- Zuzana Barková – móda, značka Zrzáky
- Izabela a Klaudia Bedajová – gastronómia Zrzky Spanish Wine Bar
- Anna Brňáková – zdravie, Zdravotná podprsenka
- Katarína Hamar – móda, Concept Store v Trenčíne
- Katarína Jakubčinová – umenie, ateliér a keramika Biela Laba
- Marianna Ježíková – móda, biznis oblečenie pre ženy ZIK
- Khairieh Naserová – gastronómia, arabské bistro Arabesska
- Katalin Papp Vargha – gastronómia, čokoládovňa Chocomaze v Komárne
- Marianna Rojíková – vzdelávanie, Lenivá učiteľka
- Lenka Zámečníková – výroba, ekologické návleky Paatchi
Bojujú s prekážkami, ktoré sa mužov netýkajú
Slovensko patrí vo vnímaní rodovej rovnosti medzi najkonzervatívnejšie krajiny Európskej únie. Mnohé povolania považujeme za vhodnejšie pre mužov či pre ženy. Tento stereotyp sa naplno prejavuje aj v podnikaní.
Vo výskume Ústavu experimentálnej psychológie SAV považovali ženy v porovnaní s mužmi podnikanie za menej atraktívnu kariéru. Zároveň verili, že majú menej schopností uspieť v podnikaní a obávali sa menšej podpory od blízkych, ak by sa rozhodli podnikať.
Ženy vlastnia iba 30 percent všetkých podnikov na Slovensku. Zarážajúce je, že toto číslo sa za posledné desaťročie veľmi nezmenilo.

Visa vo svojom prieskume hľadala najpálčivejšie prekážky, ktoré ženy brzdia pri rozvoji podnikania. Takmer každá štvrtá slovenská podnikateľka sa pri úsilí získať financie stretla s predsudkami. Ako ďalšie prekážky uviedli respondentky rodinné povinnosti, prepracovanosť, ako aj nedostatok iných zdrojov a zručností.
„Objektívne horšie podmienky pre podnikateľky potvrdzujú dáta i skúsenosti. Programom She's Next chceme prispieť k zmene a k vyrovnaniu šancí,“ hovorí šéfka Visa pre Slovensko Gubová.
Podľa Martiny Kolesárovej, výkonnej riaditeľky Nadácie Pontis, je dôležité uvedomiť si, že je v poriadku, keď žena podniká. Treba ich rešpektovať a nenálepkovať. Grantový program je opodstatnený nielen pre víťazky, ale aj pre spoločnosť.
„Na vysokých školách študuje viac žien ako mužov. Keď sa však stretnú v pracovnom prostredí, mnohé ženy si nedôverujú. Našou úlohou je pomôcť im, aby dokázali vyrásť a byť vzorom. Tento program pomáha nielen finančne, mentoringom, ale najmä spoločenským uznaním,“ konštatuje Kolesárová.
Nedostatok sebadôvery priznala aj úspešná šperkárka Petra Tóth, ktorá sa spolu so módnou stylistkou Miroslavou Dobiš stala ambasádorkou programu.
„Je ľahké zamotať sa v myšlienkach, že bez vzdelania v odbore ste amatérky, ktoré nemôžu nič vybudovať. Nenechajte sa odradiť, na začiatku podnikania sme všetci amatéri a postupne sa vybrusujeme ako diamanty,“ vysvetľuje Petra Tóth.
Systémová zmena je potrebná, ide však o dlhodobý a postupný proces. Aby sme v ženách prebudili odvahu a chuť rozvíjať svoje nápady, môžeme začať malými zmenami, ktoré nás prakticky nič nestoja.
„Bývalá výkonná šéfka siete Facebook Sheryl Sandberg raz povedala, že ak chcú muži pomôcť ženám, môžu začať napríklad tým, že operú bielizeň. Inak povedané, nech sa začnú viac zapájať v domácnosti. A to vieme začať robiť hneď,“ hovorí Martina Kolesárová, šéfka Nadácie Pontis.
Tento článok vám prináša Visa.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.