SME

Podnikateľky neodradili stereotypy a uspeli v biznise. Visa im pomáha grantom

Na Slovensku vlastnia ženy iba 30 percent podnikov.

Anna Brňáková prevádzkuje ako jediná na Slovensku špecializovanú predajňu, kde predáva zdravotné podprsenky a pomôcky pre ženy s rakovinou prsníka. Katalin Papp Vargha sa po škole vrátila s inšpiráciou z Budapešti na Slovensko a vybudovala čokoládovňu s unikátnymi a oceňovanými produktami. Lenka Zámečníková už mala dosť jednorazových plastových návlekov a vytvorila ekologickejšiu verziu, ktorú používajú školy, škôlky, ale aj stavbári.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo majú tieto tri ženy spoločné? Sú to víťazky prvého ročníka grantového programu She's Next. Vyhlásila ho spoločnosť Visa v spolupráci s Pontis Impact s ambíciou podporiť slovenské podnikateľky a hovoriť o téme žien v biznise.

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa podniká ženám na Slovensku a prečo ich nie je v biznise viac?

Predsudky zvládla s podporou klientok

„Strach je dôvod, prečo sa skvelé nápady nedočkajú realizácie. Aj ja som ho cítila, dlho som o podnikaní premýšľala. Naučila som sa, že nápad musí dozrieť a na jeho realizáciu musí nastať správny čas,“ hovorí Anna Brňáková, prvá z víťaziek She's Next a majiteľka firmy Zdravotná podprsenka. V bratislavskej predajni a v e-shope ponúka ženám s rakovinou prsníkov a po mastektómii špeciálnu protetickú bielizeň a pomôcky a pomáha im navrátiť stratenú sebadôveru. Na našom trhu je svojím zameraním unikátom.

V podnikaní našla aj hlbší rozmer. Ženám sa venuje na osobných konzultáciách a pomáha im zorientovať sa v možnostiach, ako si uľahčiť život s neľahkou diagnózou.

SkryťVypnúť reklamu

„Táto téma je stále zahalená rúškom tajomstva. Žien s rakovinou prsníka však pribúda, preto grant použijeme na to, aby boli informácie opäť o niečo dostupnejšie,“ odhaľuje ďalšie plány Brňáková.

Podpora klientok ju od začiatku podnikania utvrdzuje v tom, že táto práca má zmysel. Podržali ju aj keď čelila predsudkom. Paradoxne sa s nimi stretla od inej ženy.

Brňáková je presvedčená, že ženám nechýba sebavedomie, cieľavedomosť a dokážu byť často tvrdšie ako muži. Mnohé sa však príliš skoro vzdajú.

„Prístup mojich klientok sa dá využiť aj v podnikaní. Rakovinu prsníka nevnímajú hneď ako smrť, nevzdávajú sa a bojujú. Jeden neúspech môže byť v dlhodobom meradle len omrvinka,“ hovorí Anna Brňáková.

Trend zo zahraničia zúročila na Slovensku

Porotu zaujala aj majiteľka čokoládovne Chocomaze Katalin Papp Vargha. So sladkým remeslom začínala počas vysokej školy v Budapešti. Čokoládovne tam vtedy zažívali rozkvet. Príležitosť však videla aj doma a s dávkou inšpirácie sa vrátila do Komárna. Ponuka príchutí naznačuje, že v čokoládovom svete nie sú limity.

SkryťVypnúť reklamu

„Nová príchuť vzniká kombinovaním a testovaním. Mnohé vznikli aj zo spoluprác s vinármi či pražiarmi kávy. Nedávno ma oslovil výrobca páleniek a pripravila som čokolády plnené pálenkou,“ prezrádza Katalin Papp Vargha.

Kvalitu jej produktov ocenili aj zahraniční odborníci. V roku 2015 získala ocenenie International Chocolate Award a o dva roky neskôr sa z Londýna vrátila s cenou Great Taste Awards 2017.

„Podnikateliek je málo, a preto sa snažím odovzdávať skúsenosti ďalej vo forme inšpirácie či mentoringu. Je množstvo spôsobov, ako začať podnikať. S chuťou a odvahou značku vybudujete aj za málo peňazí,“ konštatuje podnikateľka, ktorá počas pandémie rozbehla druhú značku. Za pár stoviek eur spustila e-shop s ručne vyrábanými bytovými dekoráciami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predsudky a stereotypy ju v podnikaní zatiaľ obchádzajú. Myslí si, že dôvodom môže byť väčší dôraz na produkt, než to, kto je za ním.

„Situácia sa mení, ľudia chcú poznať náš príbeh. Hoci pre mňa nie je prirodzené stáť pred objektívmi a byť viac videná, stojí za to vystúpiť z komfortnej zóny. Aj grant a odborný mentoring využijem na prehodnotenie komunikácie značky,“ hovorí Katalin Papp Vargha.

Jej ekologické návleky cenou konkurujú igelitovým

Tretia víťazka Lenka Zámečníková pretavila ekologický nápad do firmy Paatchi. Keď vyzdvihovala deti zo škôlky, nepáčilo sa jej nosenie špinavých a poškodených návlekov na topánky. Nechcela sa prizerať tvorbe zbytočného odpadu, a tak skúsila ušiť návleky z látky.

Prešla si procesom hľadania a testovania vhodného materiálu, ktorý bude trvanlivý, odolný a nepremokavý, i hľadaním vhodných šijacích strojov. Výrobu zautomatizovala a cena návlekov dokáže konkurovať igelitovým.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Školy i škôlky kupujú tisíce igelitových návlekov ročne. Keď však jednorazovo investujú do odolných, ktoré im vydržia rok, cena môže byť porovnateľná a odpadu menej,“ vysvetľuje Lenka Zámečníková, majiteľka firmy Paatchi.

Vo výrobe práve testujú nový materiál, aby boli návleky ešte odolnejšie. Zámečníková verí, že aj vďaka grantu sa jej produkt dostane k ďalším ľuďom a igelitového odpadu ubudne.

Okrem ekologickej myšlienky má jej podnikanie aj sociálny rozmer. Vo svojej firme vytvára matkám flexibilné podmienky a pracovné prostredie skĺbiteľné s výchovou detí.

„Všetci potrebujeme sebarealizáciu. U žien sa to môže výraznejšie prejaviť, keď vypadnú z pracovného kolotoča, aby sa starali o rodinu. Rodové stereotypy sú veľkou brzdou, ale našťastie sa už v spoločnosti objavujú aj nové trendy, keď napríklad muž môže ísť na materskú, zatiaľ čo žena podniká,“ hovorí Lenka Zámečníková.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

146 prihlásených podnikateliek

Premiérový ročník programu She's Next prišiel na Slovensko po štyroch rokoch fungovania v zahraničí. Z USA ho postupne prevzalo trinásť krajín, v našom regióne napríklad Poľsko a Maďarsko. Poskytol už viac ako 260 grantov v sume cez 2,8 milióna dolárov.

Prihlásiť sa mohli podnikateľky s aktívnym živnostenským oprávnením, sídlom alebo miestom podnikania na Slovensku, viac ako 51 percentným podielom vo firme a minimálne dvojročnou podnikateľskou históriou.

Trojicu víťaziek, ktoré získali grant vo výške 5 000 € a odborné poradenstvo, vyberala sedemčlenná porota zložená z rešpektovaných osobností podnikateľskej sféry. Ich identita bola až do vyhlasovania výsledkov tajná, aby nedošlo k ovplyvňovaniu.

Odborná porota je presvedčená, že môžu motivovať ďalšie ženy a dodať im odvahu pretaviť svoje nápady do prosperujúceho podnikania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Najdôležitejšie kritérium bola výnimočnosť príbehu. Chceli sme ukázať, aké sú ženy kreatívne a v akých netypických oblastiach podnikajú. Tiež nás zaujímalo využívanie inovácií, ktoré sa ukazujú ako kľúčové pre budúcnosť ekonomiky,“ ozrejmuje Ľubica Gubová, Country manažérka Visa pre Slovensko.

Podľa Michala Weisa, zakladateľa spoločnosti IBL Software Engineering a člena odbornej poroty, je potrebné sa pozrieť ďalej než len na čísla.

„Podnikanie má ďalšie rozmery, ako pomoc komunite a vrátenie hodnôt naspäť do spoločnosti,“ konštatuje Weis. Dodáva, že v diskusiách poroty o víťazkách panovala od začiatku pomerne veľká zhoda.

Bojujú s prekážkami, ktoré sa mužov netýkajú

Slovensko patrí vo vnímaní rodovej rovnosti medzi najkonzervatívnejšie krajiny Európskej únie. Mnohé povolania považujeme za vhodnejšie pre mužov či pre ženy. Tento stereotyp sa naplno prejavuje aj v podnikaní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo výskume Ústavu experimentálnej psychológie SAV považovali ženy v porovnaní s mužmi podnikanie za menej atraktívnu kariéru. Zároveň verili, že majú menej schopností uspieť v podnikaní a obávali sa menšej podpory od blízkych, ak by sa rozhodli podnikať.

Ženy vlastnia iba 30 percent všetkých podnikov na Slovensku. Zarážajúce je, že toto číslo sa za posledné desaťročie veľmi nezmenilo.

Visa vo svojom prieskume hľadala najpálčivejšie prekážky, ktoré ženy brzdia pri rozvoji podnikania. Takmer každá štvrtá slovenská podnikateľka sa pri úsilí získať financie stretla s predsudkami. Ako ďalšie prekážky uviedli respondentky rodinné povinnosti, prepracovanosť, ako aj nedostatok iných zdrojov a zručností.

„Objektívne horšie podmienky pre podnikateľky potvrdzujú dáta i skúsenosti. Programom She's Next chceme prispieť k zmene a k vyrovnaniu šancí,“ hovorí šéfka Visa pre Slovensko Gubová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa Martiny Kolesárovej, výkonnej riaditeľky Nadácie Pontis, je dôležité uvedomiť si, že je v poriadku, keď žena podniká. Treba ich rešpektovať a nenálepkovať. Grantový program je opodstatnený nielen pre víťazky, ale aj pre spoločnosť.

„Na vysokých školách študuje viac žien ako mužov. Keď sa však stretnú v pracovnom prostredí, mnohé ženy si nedôverujú. Našou úlohou je pomôcť im, aby dokázali vyrásť a byť vzorom. Tento program pomáha nielen finančne, mentoringom, ale najmä spoločenským uznaním,“ konštatuje Kolesárová.

Nedostatok sebadôvery priznala aj úspešná šperkárka Petra Tóth, ktorá sa spolu so módnou stylistkou Miroslavou Dobiš stala ambasádorkou programu.

„Je ľahké zamotať sa v myšlienkach, že bez vzdelania v odbore ste amatérky, ktoré nemôžu nič vybudovať. Nenechajte sa odradiť, na začiatku podnikania sme všetci amatéri a postupne sa vybrusujeme ako diamanty,“ vysvetľuje Petra Tóth.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Systémová zmena je potrebná, ide však o dlhodobý a postupný proces. Aby sme v ženách prebudili odvahu a chuť rozvíjať svoje nápady, môžeme začať malými zmenami, ktoré nás prakticky nič nestoja.

„Bývalá výkonná šéfka siete Facebook Sheryl Sandberg raz povedala, že ak chcú muži pomôcť ženám, môžu začať napríklad tým, že operú bielizeň. Inak povedané, nech sa začnú viac zapájať v domácnosti. A to vieme začať robiť hneď,“ hovorí Martina Kolesárová, šéfka Nadácie Pontis.

Tento článok vám prináša Visa.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  8. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 341
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 750
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 919
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 651
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 613
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 465
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 166
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 143
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vilu z roku 1912 rekonštruovali architekti z ateliéru Collegium. Podľa architekti Kataríny Lupták jej výnimočnosť tkvie aj v prístupe investora.

Dnes sa uchádza v Česku o ocenenie interiér roku.


Pistáciová bábovka.

Čo si uvariť na Zelený štvrtok? Inšpirujte sa výberom receptov.


redakcia SME ženy 6
Pre recept na tiramisu kliknite na obrázok.

Ako využiť mascarpone v dezertoch a koláčoch a čím ho nahradiť v receptoch.


redakcia SME ženy 2

Odborníci radia, na čo si dať pozor.


1
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 636
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 28 891
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 361
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 039
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 756
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 250
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 492
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu